Mass Effect 2

Druhý diel série Mass effect, ktorý vylepšil všetko čo sa dalo.

pridal REAPERAPO 11.3.2013 o 8:18 pod používateľské recenzie

10

Druhé diely úspešných hier to nemajú nikdy ľahké. Očakávania fanúšikov sú privysoké, hráči čakajú minimálne rovnakú zábavu ako pri prvom diely. Ale len máloktoré pokračovanie dokáže prekonať prvý diel. A jednou z tých mála hier ktoré dokážu prekonať svojho predchodcu je aj druhý diel série Mass effect. Hra vylepšila všetko čo sa dalo- ešte strhujúcejší príbeh, vylepšenú grafiku, ešte lepší soundtrack, lepšie herecké výkony a mnoho ďalších vylepšení, ktoré si v recenzii postupne prejdeme.

Mass effect 2 začína presne tam, kde prvý diel skončil- po porážke Vládcu a Gethov ste na misii, ktorá má zlikvidovať posledné zvyšky Gethského odporu. No napadne Vás neznáma loď zničí vašu loď a vy pritom zomriete. Ale medzi mŕtvymi nezostanete dlho, keďže Vás oživí ľudská organizácia Cerberus, ktorá nemá v galaxii veľmi dobrú povesť. Vodca tejto organizácie s menom Záhadný chce po Vás aby ste vyšetrili záhadné zmiznutia ľudských kolónií, ktoré sa udiali za vašej neprítomnosti. Hneď pri vašej prvej misii zistíte, že zmiznutiami stoja Kolektori- záhadná rasa spoza Omega 4 relé.K zastaveniu Kolektorov vám dá Záhadný znovuvybudovanú Normandiu a vy len budete musieť na svoju stranu získať tých najlepších z najlepších z celej galaxie. Pri ich získavaní navštívite rôzne kúty galaxie- od Citadely, cez Omegu až po Ilium. Počas vášho putovania narazíte na mnoho starých známych z prvého dielu, z toho niektorých naverbujete do svojho tímu.

Oproti predchádzajúcemu dielu sa udialo niekoľko zmien. Tou prvou je ovládanie, ktoré sa od základov zmenilo. Teraz napríklad medzerníkom neovládate len beh ale aj týmto tlačidlom používate predmety, otvárate dvere, zahajujete rozhovor s posádkou alebo idete do úkrytu. Ďalšou zmenou je hackovacia minihra. Pri hackovaní sa vám posúvajú stĺpce a vy máte nájsť okienko, ktoré sa vám zobrazuje v hornej časti obrazovky. Pri hackovaní dverí máte minihru podobnú pexesu, kde máte dve rovnaké znaky aby hackli dvere. Výraznou zmenou prešli aj RPG prvky hry. Kým v prvom diely ste mali rozsiahly strom schopností tu ho výrazne skresali. Ďalšou vecou, ktorú tu oproti prvému dielu vynechali je inventár. Už žiadne zdĺhavé prehľadávanie inventára, už žiadne zdĺhavé zbavovanie sa prebytočných vecí, svoju výbavu si odteraz zvolíte vždy pred misiou. V hre si už ani nezajazdíte na vozidle Mako. S chýbajúcim Makom sa zmenil spôsob hľadania surovín. Teraz priletíte k planéte, ktorú chcete preskenovať, vstúpite do menu planéty a dáte skenovať. Suroviny, na ktoré pri skene planéty narazíte neskôr využijete na zlepšenie výbavy vašej posádky. Okrem vylepšení výbavy členov posádky môžete za nazbierané suroviny aj vylepšiť vašu loď a nakúpiť nové ťažké zbrane. Okrem surovín môžete na niektorých planétach naraziť aj na rôzne vedľajšie úlohy, ktoré sa narozdiel od predchádzajúceho dielu neopakujú a sú aj omnoho viac zaujímavé. Kým v predošlom Mass effecte ste mali lokality podobné ako vajce vajcu, tu na tento problém nenarazíte, pretože každá lokalita je odlišná- raz sa dostanete na rozpadávajúcu sa havarovanú loď aby ste vypli núdzový maják, v inej úlohe budete mať za úlohu získať informácie zo základne žoldákov. Zmenou aj prešlo cestovanie po galaxii. Na galaktickej mape ovládanie zostalo rovnaké, ale cestovanie po hviezdokopách alebo systémoch sa zmenilo. Teraz budete pri cestovaní po hviezdnych systémoch ovládať loď, keď ju iba nasmerujete a budete ju presúvať tam, kam ju budete poslať a je jedno či to bude planéta alebo relé hmoty, či čerpacie stanice, keďže pri cestovaní po systémoch budete potrebovať palivo a pri skenovaní planét budete potrebovať sondy, ktoré si budete môcť kupovať iba na čerpacích staniciach. Systémy sa vám budú otvárať po určitých príbehových misiách, poprípade si ich mapy budete môcť kúpiť v obchodoch na to určených. Novinkou v hre je pridanie pasáži, kde si môžete zvoliť Paragon- hrdinskú a Renegade- odpadlícku akciu. Po stlačení príslušného tlačidla vykonáte či už hrdinsky čin, alebo odpadlícky. Táto vsuvka je zaujímavým spestrením hry a v niektorých prípadoch vám môže aj pomôcť v postupe hrou.

Oproti prvému sa zvýšil aj dôraz na jednotlivé osudy členov posádky. V prvom diely boli úlohy pre členov posádky skôr len malým doplnkom, ktorý celkovo nemá vplyv na priebeh hry, tu už sú tieto úlohy dôležitou súčasťou hry, keďže splnenie týchto úloh má vplyv na to či vy alebo niekto z vašej posádky prežije záverečnú misiu. Budete riešiť osobné problémy vašej posádky, ktoré budú vo väčšine prípadov rodinnej povahy, no nájdu sa aj prípady kedy budete riešiť nevyriešené problémy z minulosti.

Hra vám aj umožňuje si importovať uloženú pozíciu z prvého dielu, čím získava hranie hry osobitejší ráz, keďže vaše skutky, ktoré ste vykonali behom hrania prvého dielu sa prenesú do druhého. Napríklad ak ste niekoho zabili tak sa tu neobjaví, ak ste niekomu pomohli, tak vám bude vďačný za vašu pomoc a bude vám ochotnejší vám na vašej misii pomôcť. Možnosť voľby sa nachádza aj v druhom diely a vďaka možnosti voľby vám hra ponúka obrovské možnosti znovuhrateľnosti.

V tomto diely ľudia z Bioware pridali množstvo detailov, ako je napríklad si vyzdobiť vašu kajutu na Normandii modelmi vesmírnych lodí, poprípade si môžete kúpiť ryby do vášho akvária, ale pozor! Ryby musíte pravidelne kŕmiť, inak vám zdochnú. Ďalej nájdete vo vašej kajute vesmírneho škrečka, ktorý trávi väčšinu času zalezený vo svojom domčeku. Ďalšími zaujímavým detailom je salariánsky obchodník na Citadele, ktorý ponúka pozemskú hru Solitaire.

Na prvý pohľad je na hre vidieť, že hra bola od prvého dielu mierne graficky vylepšená. Síce beží rovnako prvý Mass effect na Unreal engine 3, niektoré veci vyzerajú stále úchvatne. Všimnete si to predovšetkým na vylepšených detailoch tvári, ktoré vyzerajú o čosi prirodzenejšie a reálnejšie ako v predchádzajúcom diely. Vylepšená bola aj mimika tvári, ktorá teraz vyzerá veľmi reálne. Taktiež zmeny sa dočkali aj mnohé lokality, ktoré sú o čosi menšie, ale o to lepšie vytvorené. Rovnako je aj vynikajúca práca z kamerou, ktorá dodáve hre ten správny filmový nádych.

Čerešničkou na torte tejto hry je vynikajúci soundtrack, ktorý pokladám za ten najlepší nielen v tejto sérii, ale pokladám ho za jeden z najlepších soundtrackov v hrách. Skladby, ktoré si v hre vypočujete vám budú znieť v hlave dlho po dohratí hry.  Dokonca sa skladbu Suicide mission pokladám za dodnes v sérii neprekonanú a touto cestou musím Samovi Hulickovi zložiť poklonu.

Už v prvom diely bol dabing kvalitný a hviezdne obsadený, ale tu v tejto hre je obsadenie ešte hviezdnejšie a dabing ešte kvalitnejší. Mená ako Martin Sheen, Yvonne Strahovsky, Seth Green už hovoria samy za seba o tom, že na dabingu si v tejto hre dali záležať.  Vďaka obsadeniu je jasné že postavy neboli nahovorené pri cigaretke a kávičke.

Keďže je to už nejaký ten rôčik čo vyšiel Mass effect 2, nemôžem nespomenúť DLC, ktoré k tejto hre vyšli a radia sa k najlepším DLC aké v hernej scéne vyšli. Niektoré pridávajú iba nové zbroje a zbrane ako napríklad Terminus armor, Firepower pack...pre tých, ktorým chýba vozidlo Mako vzniklo DLC Firewalker pack, ktoré pridáva vozidlo Hammerhead a niekoľko misii, na ktorých si na vozidle zajazdíte. Ďalšie DLC pridávajú nové postavy a s nimi spojené misie lojality- Kasumina ukradnutá pamäť, ktoré pridáva postavu zlodejky a misiu lojality v štýle Jamesa Bonda, DLC Zaed Massani vám pridá postavu žoldniera, ktorí prahne po pomste. Ďalšie sú príbehové misie ako Overlord, kde budete vyšetrovať základňu Cerbera, kde sa jeden pokus s umelou inteligenciou vymkol kontrole. V DLC Arrival infiltrujete batariánsku základňu aby ste zachránili jednu vedkyňu a prešetrili jeden dôkazy o hroziacej invázii Smrťákov. V DLC Lair of the Shadow broker budete na stope najznámejšieho obchodníka s informáciami- Tieňovému prostredníkovi. V tomto DLC sa k vám Liara TSoni, s ktorou ste sa stretli už v prvom diely.

Celkovo Mass effect 2 vylepšuje mnohé prvky z prvého dielu ako grafiku, hrateľnosť. Príbeh v hre je plný zvratov a celkovo vám poskytne ešte dlhšiu hrateľnosť ako v Mass effect. V kombinácii s obrovskou znovuhrateľnosťou je Mass effect 2 jednou z najlepších hier posledných rokov. No na druhú stranu sú tu mínusy ako okresanie RPG prvkov, chýbajúce vozidlo Mako a zmenšenie lokalít. No napriek tomu sú tieto mínusy maličkosti v porovnaní so zvyškom hry.

Plusy                                                                            Mínusy

príbeh                                                                          okresanie RPG prvkov

znovuhrateľnosť                                                        chýbajúce vozidlo Mako