Tomb Raider

Lara sa snaží prežiť nemožné....

pridal Boss Marťas 18.3.2013 o 8:25 pod používateľské recenzie

10

Nový Tomb Raider je jedným slovom shit. Ale nie teraz naozaj úprimne. Ako nám tvorcovia z Crystal Dynamics ukázali prvé zábery z hrania tak to bol naozaj shit. Rozhodli sa pre kompletný reštart série, aby sme zistili ako sa z Lary stala neohrozená sexica a archeologička.

Malé cecky na stratenom ostrove

Príbeh  tejto hre určite nie je najsilnejšou stránkou tohto titulu. Zo začiatku je však zaujímavý. Mladá Lara sa po ukončení na univerzite vydáva so svojou partiou na lodi „Endurance“ na veľké dobrodružstvo. Problémom je, že postavy, ktoré sa s Larou na cestu vydajú nie sú ničím zaujímavé a dokonca nechýba ani Vassov brat z Far Cry 3(má červené tričko). Jedinou zaujímavejšou postavou je Larin mentor, Conrad Roth, ktorý jedine logicky zapadá do príbehu a pôsobí uveriteľne.

Loď pri silnej búrke stroskotá a aj keď členovia posádky prežili tak každý sa nachádza na inej časti ostrova a tým začína Larino prvé veľké dobrodružstvo. Na ostrove však nie je sama, pretože ostrov je plný divokej zveri a banditov a aby to bol naozajstný Tomb Raider tak je na ostrove ukryté praveké tajomstvo.

Uncharted na druhú

Herná doba hry je na dnešné pomery nadpriemerná a záleží aj na zvolenej obtiažnosti. Ja som si tých približne 15.hodín výborne bavil. Atmosféra by sa dala krájať na kúsky a pri hraní som si všimol inšpiráciu z iných hier. Veľmi často som si pripadal, že hrám Uncharted a v určitých momentoch Assasin´s Creed(fuj ten tretí diel). Musím však podotknúť, že sa nejedná o nejaké lacné kopírovanie. V dnešnej dobe si všetci odpozerávajú rôzne prvky a keď to urobia autori s rozumom tak konečný výsledok je excelentný. Aj napriek tomu, že ako budete postupovať príbehom a zistíte proti čomu stojíte tak mi to nijako nevadilo. Atmosféra tým u mňa nijako neupadla. Veď čo by to bolo za hru, ktorá by nás stále držala v nevedomosti kvôli atmosfére.

Nenávidím hrobky

Autori sa snažili vytvoriť strhujúce dobrodružstvo, ktoré udržuje lineárnym spôsobom, ale nechýba ani menší sandbox. Keď postupujete príbehom, ktorá sa ničím nelíši už od spomínaného Uncharted, epické momenty plné nebezpečných nástrah z ktorých uniknete na poslednú chvíľu. Medzi príbeh však autori vložili tkz. „tábory“. Táborov je v hre obrovské množstvo, v ktorých sa môžete voľne pohybovať a preskúmavať ich. Tomb Raider hráča nenúti, aby sa stále hnal za hlavným príbehom a to je plus.

Okrem vzácnych nábojov, súčiastok, starožitností vám nájdené denníky viac odhalia príbeh z minulosti celého ostrova. Za toto všetko získate skúsenostné body a samotná výbava sa vám sprístupní podľa vášho postupu v príbehu. To znamená, že tam kde ste predtým nedokázali vyliezť tak to vďaka získanej horolezeckej sekery dokážete alebo použijete šíp s povrazom. Dlho cestovať však nebudete, pretože tu funguje tkz. „fast travel“, ktorý si sprístupníte u spomínaných táboroch. Z času na čas objavíte aj nejakú tú hrobku, pri ktorých budete musieť zapnúť mozog, ale na konci získate jedine skúsenostné body, žiadne extra schopnosti za tú námahu, ale mne osobne to neprekážalo.

Vybavenie robí ženu

Tomb Raider obsahuje aj menšie RPG prvky podobné tým z Far Cry 3. Získané skúsenosti môžete investovať do prežitia, šiesteho zmyslu a boja. Ja som získané body investoval podľa štýlu hrania. Hráč sa však nevyhne ani akcií a tak som si okamžite odomkol vyššiu výdrž a smrteľné útoky. Vždy je ale vhodnejšie toho potichu usmrtiť čo najviac a tak som uvítal väčšiu presnosť s lukom a tlmič na pištoli. Z Lary sa, ale ani po odomknutí všetkých schopností nestáva super-žena a zabije ju pár rán. Krytie je tu nesmierne dôležité.

Dôležité ja aj hrdinkine vybavenie a vylepšovanie. Za nájdené materiály si môžete zapaľovať šípy a samopal môže mať väčší zásobník či granátomet. V recenzií na Crysis 3 som spomínal, že je to snáď prvá hra, kde ma zabíjanie s lukom naozaj bavilo a Tomb Raider je už druhou hrou, kde je luk alfou-omegou počas celej hry.

Drsným bojom sa panna nevyhne

Nedokázal som si predstaviť ako by tu súboje mohli fungovať. Určite nie ako v predchodcoch. Tvorcovia, ma ale priam milo zaskočili. Lara sa automaticky prispôsobí situácií a keď je na blízku nepriateľ tak sa automaticky kryje. Úskok do strán a postupné mierenie je veľmi inteligentne a efektne spracované. Vhodnú taktiku pre prežitie budete rozhodne potrebovať. Umelá inteligencia nepriateľov je na veľmi vysokej úrovni. Ako náhle vás napr. pri ticho zabíjaní odhalia tak sú veľmi pohotový a kryjú sa možnými krytmi, prevracajú stoly a privolávajú posily svetlicami. Dokonca reagujú aj na to, keď počujú že prebíjate zbraň a tak sa na vás s mačetou okamžite vrhnú. Normálne som si pripadal ako keby som hral so živými hráčmi v multiplayeri. Postupne narazíte na silnejších protivníkov a tak tu útek nie je žiadnou hanbou. V tomto smere má séria Uncharted čo doháňať.

Krásna Lara

Hra beží na vylepšenom Crystal engine a hra vyzerá naozaj dobre na maximálnych hodnotách. Tomb Raider má výhodu aj vtom, že prostredia vyzerajú uveriteľne. Na konzolách hra nemá tak ostré textúry, ale na PC je to o kúsok ďalej. Hre nechýbajú všetky možné efekty. Zmena počasia vyzerá nádherne podobne ako aj Larine reakcie na silný vietor. Dôležitou súčasťou je tu aj oheň, ktorý je dôležitý pri riešení hádaniek. Prvý krát v histórií má hra dospelý M rating a tak fyzické násilie a naozaj krvavé momenty nechýbajú. Keď sa Lara na niečo napichne alebo vy niekomu rozbijete hlavu tak je to brutálne spracované. Čo je však dôležité dodať je, že násilie tu nie je len pre potechu oka a má tu svoje opodstatnenie. Pri samotnom hraní som sa niekedy na chvíľu zastavil a obzeral si prostredie. Level dizajn je prvotriedny a kvalita cut-scén je na špičke. Musím spomenúť predovšetkým kameru, ktorá bola v každom predchádzajúcom dieli kameňom úrazu. Toto je prvý diel, kde funguje ako má a nikdy sa vám nestane, že by ste zomreli kvôli zlému uhlu kamery. Soundtrack hry je takisto výborný a keď hudba nie je treba tak zbytočne neotravuje a keď nastáva epický moment tak postupne graduje. Zvuk je tu takisto dôležitou zložkou lebo dotvára atmosféru celej hry a niektoré momenty sú vďaka tomu dokonale hororové. Dabing postáv je na dobrej úrovni a hlavne Lara má kvalitný dabing a priam erotické kňučanie.

Mutliplayer len do počtu

Multiplayer je v tejto hre len do počtu, aby na ňom postavili reklamnú kampaň. Multiplayer je čistou kopírkou Uncharted série a nie je ničím výnimočným. Je škoda, že šla namáha do úplnej zbytočnosti a radšej mohla investovať do niečoho iné, ale budiš. Pchať multiplayer do hry, ktorá stojí na singleplayerovom zážitku ja proste nepochopím.

Mocný adept na hru roku

Po dohraní hry som si vravel: „Má vôbec táto hra nejakú závažnú chybu, ktorou by výrazne znižovala celkový zážitok?“ Odpoveď znie: „NIE“!!! Vývojári upustili od plánovaného realistického pojatia a urobili dobre. Akčnejšie a miestami filmové momenty hre sedia. Nebudem tu zbytočne rozoberať „QUICKTIME EVENTY“, keďže v hre fungujú ako majú a nemal som s nimi problém ako väčšina iných hráčov. Tomb Raider je jeden z najlepších reštartov a vytvorila tým novú legendu.

PS: Lara je tu naozaj sexica s peknou ritkou.

napísal Boss Marťas 18.3.2013

10