Mafia

Nestarnúca česká legenda

pridal REAPERAPO 20.4.2013 o 21:40 pod používateľské recenzie

10

Mafia, nestarnúca česká hra ktorá chytila za srdce hráčov po celom svete, je medzi hráčmi jednou z najobľúbenejších hier ak nie vôbec najobľúbenejšia a to najmä vďaka výbornému a vynikajúco podanému príbehu, s na tú dobu priam excelentnou grafikou a výborným dabingom na čele s Marekom Vašutom v hlavnej úlohe.

Tvorcovia z bývalého Illusion softworks zvládli príbeh na jednotku s hviezdičko, ktorý aj po toľkých rokoch stále dokáže zaujať a ktorý pôsobí ako film, ktorý nestarne a najmä vďaka svojmu vynikajúcemu spracovaniu počas jednotlivých cutscén, výborne napísaným postavám, ktoré pôsobia uveriteľne, a ktoré si počas hrania obľúbite. Ale príbeh nie je jediná vec zvládnutá na výbornú. Na výbornu autori zvládli dabing, zvuk, jazdný model, akčné časti hry, grafiku a mnohé ďalšie veci, ktoré si v recenzii prejdeme.

Mafia je hrou s otvoreným mestským svetom podobným sérii GTA, ktorý sa narozdiel od série GTA odohráva v 30. rokoch 20. storočia v meste Lost Heaven. Mesto vás okamžite nadchne hlavne atmosférou, ktorú budete vidieť v každej štvrti mesta, ktorú navštívite. Mesto dýcha svojim vlastným životom a uvidíte to na postavách, ktoré budete stretávať pri prechádzke mestom. Postavy na uliciach sa budú prechádzať, rozprávať medzi sebou, nastupovať do električky a nadzemky, ktoré sa nachádzajú v meste, čo len dodáva na detailoch mesta. Okrem mesta Lost Heaven v priebehu misií navštívite aj vidiek, pretekársku dráhu a letisko, ktoré v ničom nezaostávajú za mestom.

V hre sa vžijete do kože taxikára Tomma Angela, ktorý rozpráva svoj príbeh dostania sa od života obyčajného taxikára až k životu člena mafie. Postupne vás príbehom prevedie od jedného zdanlivo obyčajného večera, počas ktorého nasadli do vášho taxíka členovia miestnej mafie vedenej Donom Salierim, ktorí boli prenasledovaný konkurenčnou mafiánskou rodinou vedenou Donom Morrelom. Tento váš čin nebol dlho nepostrehnutý a tak o niekoľko dní na vás počas vašej pauzy zaútočia Morrelovi ľudia a tak vám nezostáva nič iné ako utekať do Salieriho baru, kde už vám Saliery pomôže a poskytne vám prácu. A tak začína vaša púť životom mafiána, ktorý vás celkovo v 20 misiách zavedie do mnohých kútov Lost Heavenu, v ktorom sa hra odohráva. Náplň misii bude hlavne zo začiatku pomerne jednoduchá a budú mať len malý význam a častokrát pôjde iba o to aby ste niekoho niekam odviezli, poprípade iba niekoho postrašiť, no ako sa v rebríčku budete posúvať vyššie, tak aj ciele misii ale aj samotné misie sa stanú komplikovanejšie a dôležitejšie pre rodinu.  V hre sa nájde aj jedna perla medzi misiami a tou perlou sú preteky na miestnom okruhu, ktoré niektorým hráčom dávajú dosť zabrať, no s trochou cviku sa dajú zvládnuť.  Počas niekoľkých príbehových misii vám budú robiť spoločnosť dvaja vaši parťáci- Paulie a Sam. Paulie je váš najlepší priateľ, väčšinou srší vtipom, no keď je to treba dokáže sa naozaj naštvať, naproti tomu je Sam tichý parťák, ktorého som si moc neobľúbil. Ďalšou postavou, ktorú v hre stretnete bude koktavý automechanik Ralph, ktorý vám väčšinou pred každou misiou dá auto, ktoré vás najprv naučí ukradnúť, keďže toto nie je GTA, kde automaticky viete ukradnúť hociktoré auto. Ďalším, ktorý vás môže naučiť kradnúť autá bude ďalší automechanik menom Lucas Bertone, ale vždy najprv budete musieť pre neho spraviť menšiu službičku, väčšinou pomôcť niektorému z jeho priateľov, no akonáhle jeho úlohu splníte vás naučí kradnúť nejaké luxusné vozidlo a dá vám tip kde dané vozidlo nájdete aby ste si po neho mohli dôjsť. Ďalšou dôležitou, ak nie najdôležitejšou postavou je Don Salieri, ktorý bude vám bude pravidelne dávať úlohy, ktoré budete jeho plniť. Jeho pravou rukou je jeho consigliere Frank, ktorý vám dá niekoľko rád. Zbrane budete pravidelne získavať od Vincenza, ktorý je podľa Paulieho slov „schopný zohnať čokoľvek od špuntovky po bazuku“.

Hra okrem hlavnej príbehovej línie ponúka aj dva bonusové módy a nimi sú jazda a extrémna jazda. V jazde zarábate peniaze a to hlavene o taxikárčením, ale to kľudne môžete vynechať a môžete sa vydať na lov mafiánov. Na druhú stranu v extrémnej jazde budete plniť ďalších 19 misií, v ktorých autori popustili uzdu fantázii a vašimi úlohami bude napríklad zraziť Speedyho Gonzalesa alebo prenasledovať lietadlo. Za každú splnenú misiu budete dostávať nové bonusové autá, ktoré si budete môcť zaparkovať pri vašom dome.

Nedá mi nespomenúť ani kvalitný mód zvaný Mission pack, ktorý pridáva do hry ďalšie misie, ktorých je deväť, a ktoré sa odohrávajú po poslednej príbehovej misii a pridajú vám ďalšie hodiny do tejto výbornej hry. No jediná škoda, že pri tomto móde nie je oficiálny dabing, no to mu vôbec neuberá na kvalite.

Jednou z najdôležitejších častí hry je jazdenie na autách a to autori z Illusion softworks zvládli na výbornú. Každé auto sa na vozovke správa rozlične, každé auto má rozličnú rýchlosť, rozlične ide do zákrut atď. Auto dokonca reaguje aj na prestrelenú pneumatiku, vďaka ktorej sa väčšinou auto sa stáva pri vyšších rýchlostiach prakticky neovládateľné. A to je len dobre, čo dodáva na realistickosti celej hry. Ďalšou vecou, ktorá je v hre výborne spracovaná je správanie sa policajtov. Tí po vás pôjdu pri spáchaní akéhokoľvek priestupku ako napríklad prekročená povolená rýchlosť, jazda na červenú, vytasená zbraň na ulici, streľba, či klasicky zabitie nejakej postavy a akonáhle po vás policajti pôjdu, už bude problém sa ich zbaviť. Pri drobných priepustkoch môžete zaplatiť pokutu, no pri tých najhorších činoch sa ich už budete zbaviť iným spôsobom a to sa dá len tým, že budete utekať aby ste sa ich mohli zbaviť.

Okrem jazdenia na dopravných prostriedkoch budete musieť siahnuť aj na zbrane. Zbraňový arzenál v hre je bohatý a tým pádom sa dostanete k rôznym zbraniam. Pokiaľ chcete niekoho len zmlátiť, tak môžete použiť vaše päste, poprípade basebalku  a pokiaľ sa už chcete niekoho definitívne zbaviť zbrane od pištolí až po dvojhlavňovú brokovnicu a samopal Thompson, ktorý má dokonca kvalitne spracovaný spätný ráz, vďaka čomu sa pri používaní tejto zbrane komplikuje mierenie. Spomenúť musím aj nabíjanie zbraní kde pri zásobníka v ktorom ešte máte nejakú muníciu, tak o tú muníciu ktorú máte v zásobníku prídete a nie ako vo väčšine hier, kde vám munícia zostáva. Vaši súperi počas prestreliek, ktoré sú v hre početné vám budú viac ako rovnocenní súperi, keďže nebudú len tupo nabiehať pred vás aby ste ich bez problémov mohli zastreliť, ale budú sa skrývať za rohy budov, za bedne, či sudy. Najväčší pozor si treba dávať na postavy z brokovnica, pretože stačí chvíľa neopatrnosti a nepozornosti a už máte v sebe dávku olova a môžete ísť od posledného checkpointu.

Grafika hry je napriek svojmu veku stále úchvatná a to hlavne vďaka vynikajúcemu spracovaniu tvári postáv, ktoré sú na to v akom roku hra vznikla jednoducho špičkové. Na tvárach doslova vidíte každý detail, hlavne pri mimike, kde budete vedieť vyčítať z tváre akúkoľvek emóciu postáv, okrem tvári boli kvalitne spracované aj pohyby jednotlivých postáv, ktoré už v tej dobe boli robené prostredníctvom motion capture technológie. Okrem detailov tvári vás okúzlia aj detaily mesta, kde budete vidieť kvalitné textúry jednotlivých budov v meste, cestách. Ohúria vás aj detaily vozov, ktoré sa detailne poškodzujú, kde vidíte takmer každý škrabanec, ktorý na aute urobíte.

Na vysokej úrovni je aj zvuková stránka hry, ktorá vás ohúri už v hlavnom menu, kde na vás zapôsobí hlavná znelka. Dokonca každá časť mesta v Lost Heaven má svoju špecifickú hudbu, kde podľa môjho vyniká hudba pre Central Island, ktorá je jednoducho úchvatná a dostala sa dokonca aj do druhého dielu. Okrem hudby, ktorá sa vyskytne počas vašich potulkách v meste budete počuť aj kvalitne spracovanú hudbu pri akčných pasážach, ktoré dokonale vystihujú atmosféru. Ďalšou kvalitne spracovanou zvukovou zložkou je výborný český dabing, kde si vypočujete hlasy Marka Vašuta v roli Tommyho, Petra Rychlého v roli Paulieho, Ludeka Čtvrlíka ako Sama a mnohých ďalších.

Pri tejto hre by som povedal že je ťažké nájsť nejaký nedostatok, či chybu no čiastočne môžem vytknúť už spomenuté preteky, ktoré sú pre niektorých hráčov príliš náročné, ďalej nemožnosť si sám ukladať hru, keďže sa hra ukladá automaticky a niekedy dokonca na nevhodných miestach v hre, čo môže viesť k tomu že častokrát budete musieť určité úseky opakovať.

Víte, svět se neřídí zákonama na papírech. Svět řídi lidi. Někteří podle zákonú, jiní ne. Záleží na každém podělaném jednotlivci jaký jeho svět bude, jaký si ho udělá. A taky musíte mít zatracený štěstí aby vám z něj neudělal peklo.

Celkovo je Mafia nestarnúcou hrou, ktorá sizískala srdcia mnohých hráčov hlavne vďaka svojmu prepracovanému príbehu, výborným postavám, skvele nahovoreným dialógom, vynikajúcej hudbe, vynikajúcej myšlienke v závere a vďaka na svoju dobu nadčasovej grafike, ktorá má aj dnes po dlhých rokoch od vydania stále svoje čaro. Hra vďaka už svojím vyššie spomenutým kvalitám oplýva obrovskou znovuhrateľnosťou, vďaka ktorej aj napriek tomu, že príbeh už viete snáď naspamäť vás dokáže hra pohltiť na dlhé hodiny a držať vás v napätí.

Kdo chce příliš moc může ztratit úplně všechno. A kdo chce zas od života příliš málo nemusí dostat vúbec nic.

Plusy:

Kvalitne spracovaný príbeh