Little Inferno

Horí ohník, horí

pridal weru 30.4.2013 o 6:46 pod používateľské recenzie

8.5

cover

Otázky, samé otázky

V ktorej hre fyzika chovania ohňa v celej hernej histórii nemá obdoby? Ktorá hra je najviac nehrou a pritom sa dá hrať? Ako je možné hrať sa s ohňom a pritom neprijsť k ujme na majetku a zdraví? Ako hravo nechať vzbĺknuť Mesiac, magnet, školský autobus? Tiež si často kladiete podobné bežné otázky? Firma Tomorrow Corporation je tu pre Vás a milerada nielen odpovie na Vaše najtajnejšie pyromaniacke dotazy ale Vám ich s ešte väčším zápalom (doslova) umožní uskutočniť! Čo viac si môže bežný človek so škatuľkou v ruke plnou zápaliek, bažiaci po torške tepla, svetla a prípadného pôžitku z pálenia všetkých vecí navôkol priať? Len smelo, obľúbený plyšák, spomienky na detstvo nechala upadnúť v zabudnutie úplne prirodzená rozkoš z pálenia, zapaľovania, likvidovania. Plyšák sa už zmieta v plameňoch, odpadá plastové očko, krútia sa nylonové fúziky. Už horý celý a naša radosť je na vrchole blaha. V popole nie je rozdiel a za krátky čas je macík na nerozoznanie od pred chvíľou zaživa upáleného budíku, maminej kreditnej krarty a dedovho najmilšieho čiernobieleho Merkuru. Z okna zavanie prievan a popol rozveje do zabudnutia. Po toľkej rozkoši sa treba zabaviť. Čo tak si konečne zahrať nejakú hru?

Mikrotransakciu neriešim, známkou to vyriešim..eh, čože?

Trojica vývojárov z nezávslého štúdia Tommorow Corporation, ktorého zakladateľom je Kyle Gabler z 2D boy, zodpovedný za indie hit World of Goo, sa rozhodla vytvoriť prvý virtuálny interaktívny krb s už spomínaným najlepším využitím fyziky ohňa v hrách od dôb Far Cry 2. Little Inferno je jednoducho hra, ktorá popiera väčšinu definícii, ktoré hru ako takú charakterizujú. Neexistuje tu nič ako opakovanie neúspešného levelu, skóre alebo časovač. Základom je krb a sedem katalógov plných najrôznejších vecí vopred odsúdených k spáleniu, ktoré postupom času hráč odomyká. Za spálené hračičky a iné, často bizarné rekvizity získava mince slúžiace na nákup ďalších a ďalších, pričom tie cennejšie a lákavejšie k spáleniu majú prirodzene väčšiu hodnotu a ich doručenie trvá dlhšie. Nakúpené prichádzajú v balíkoch, ktoré sú v rade pod krbom pripravené na hrátky s ohňom. Základné tri sloty na tri možné spálené veci súčasne je možné za utŕžené peniaze rozšíriť až na sedem, takže kombináciam a fantázii, čo všetko je možné spáliť naraz, sa medze nekladú. A odhliadnuc od čírej zábavy prameniacej z efektných podpalačských seansií ide o jeden z mála hrateľnostných prvkov, ktoré virtuálneho podpaľača motivujú k ďalšiemu postupu hrou. Správne skombinovanie vecí určených na spálenie je kľúčom k odomknutiu stovky kômb, ktoré autori prichystali vo forme puzzlov. Tie sú podpaľačovi predkladané často sofistikovane a nie príliš jasne, napovedané spoločným znakom alebo vtipnou slovnou hračkou vystihujúcou kombináciu. Niektoré je možné vyriešiť s jasnou samozrejmosťou, iné, kde treba skombinovať tri predmety, zaberú na rozlúštenie podstatne viac času. Napríklad také Time Bomb Combo – stači zobrať budík a mini atómovku, spolu podpáliť a voilá! Nové kombo a pocit zadosťučinenia je na svete. Okrem toho kombá prinášajú známky, ktoré slúžia na urýchlenie doručenia zásielky. Aké zastaralé neaktuálne riešenie, človek by bol povedal, že na podobné veci existujú najobľúbenejšie mikrotransakcie. Ale je to tak. V hre žiadne nanájdete. +1 bod v hodnotení už len z princípu dnešného fungovania free-to-play (nielen) mobilného trhu.

Little Story

Skutočnosť, že Little Inferno oplýva príbehom by mohla mnoho neznalých zaskočiť, avšak stačí si spomenúť na skvelý príbeh World of Goo a každému musí byť jasné, že charakteristicý autorský rukopis sa nezaprie a v prípade Tommorow Corporation je to len dobre. Smutne sladký príbeh síce zaostáva za tým z World of Goo, neprináša neočakávané zvraty, no tajomno a akýsi pocit z niečoho nejasného, čo sa ešte len chystá, pretrval. Samotný dej je rozprávaný dopismi, ktoré hráčovi posielajú hlavný protagonisti, aj keď v skutočnosti hlavnými postavami je hráč – podpaľač a jeho krb, dôverná slečna Sugar Plumps, slúžiaca aj akýsi sprievodca hrou, svojimi nadmieru gramaticky zvrhlými ale nadšenými riadkami zahreje i dobiela rozpálené srdce nejedného z Vás.

WARNING: Do not play with fire!

Nech už je Little Inferno hrou alebo len bláznivým experimentom, faktom je, že som pálením na iPade strávil desiatky hodín na nudných cestách alebo vyplňoval prázdne chvíle. Stereotyp, ktorý sa hlavne ku koncu dostavil je pravdepodobne neodvratný, pretože opakovanie tej istej činnosti i takej zábavnej a na displejoch bezpečnej akou je pálenie, časom omrzí. Zažiť krásny zážiok s hrou je krásne, a práve taký mi Little Inferno poskytlo. Môžete tu páliť veci. Všetky. A to je ten hlavný dôvod, prečo hrať..moment. Hrať sa s ohňom? Nemalo by to byť zakázané?

Druhy katalog v plnej krase
Inferno, tak ako to mame radi
Nu, nu