Metro 2033

Vstúpte do Moskovského metra v roku 2033

pridal REAPERAPO 6.7.2013 o 22:21 pod používateľské recenzie

9.0

Nestáva sa často aby vznikali hry podľa knižnej predlohy. No keď už sú vytvorené, tak jednoznačne stoja za to, Veď stačí spomenúť takého Zaklínača, Stalkera alebo Metro 2033 o ktorom si povieme v tejto recenzii.

K príbehu Metra 2033 veľa nepoviem, pretože kebyže toho poviem veľa, tak zároveň vyzradím aj príbeh knihy, takže jediné čo môžem povedať je že Metro 2033 sa odohráva 20 rokov po jadrovej vojne, vďaka ktorej teraz posledné zvyšky ľudstva živoria v Moskovskom metre, keďže povrch je vďaka radiácii neobývateľný a navyše na povrchu hrozí neustále nebezpečenstvo od rôznych zmutovaných tvorov, ktoré povrch teraz ovládajú.  A tak ľudia musia teraz bojovať o prežitie v tuneloch metra, pestovať huby a prasatá v mestečkách, ktoré sú vlastne bývalé stanice Metra. Navyše na týchto staniciach metra vznikli miniatúrne štátiky, z ktorých každý má svoju vlastnú ideológiu, takže nie problém v metre nájsť napríklad komunistov a nacistov. Do tohto sveta vstupujete vy ako postava Artyoma, mladíka ktorý si žije vcelku pokojný život na jednej z týchto staníc, i keď sem- tam prerušený občasnými útokmi rôznych mutantov. Ale to sa jedného dňa zmení po návšteve istého Huntera, keďže sa rozhodnete odísť z vašej domovskej stanice spolu s ním a začať vašu približne 10 hodinovú púť moskovským metrom aby ste zastavili hrozbu nového druhu – rasy Temných, ktorá je postrachom každého v metre. Behom tejto púte navštívite rôzne kúty metra od staníc kde si budete môcť dokúpiť výbavu ako zbrane a to buď rôzne podomácky vytvorené samopaly a brokovnice, alebo rôzne zbrane z predvojnového obdobia ako je kalašnikov. Ďalej si u obchodníkov môžete kúpiť granáty( či skôr dynamit, ktorý iba hádžete), vrhacie dýky a nové filtre pre masku, pretože bez tej na povrchu neprežijete ani minútu a to všetko za náboje, ale nie za obyčajné, ale za predvojnové náboje, ktoré sa stali platidlom v metre, i keď aj tie môžete použiť ako muníciu, ale keďže sú vzácne, tak si ich budete vždy šetriť aby ste si mohli na najbližšej stanici dokúpiť potrebné vybavenie. Okrem nakupovania si môžete muníciu, zbrane či filtre zadovážiť aj oberaním mŕtvol, takže niekedy ani nebude musieť nakupovať, i keď s vyššou obťažnosťou sa znižuje celkový počet munície na ktorý môžete naraziť a vďaka tomu sa zvýši váš boj o prežitie v tomto temnom svete. Ďalej si budete musieť raz za čas vymeniť aj vašu plynovú masku keďže vaša maska sa pri boji poškodzuje a tým sa znižuje jej ochrana pred radiáciou, takže ako náhle je vaša maska popraskaná, tak si okamžite musíte zohnať novú a je jedno či ju kúpite na najbližšej stanici metra alebo ju zoberiete po nebožtíkovi,  aj keď rýchlejší spôsob je získať ju od mŕtvoly, keďže k najbližšej stanici to občas môže byť dosť ďaleko. Zostávajúci čas do výmeny filtra sa vám bude zobrazovať na hodinkách a okrem toho sa vám na nich zobrazuje, či ste dostatočne ukrytý pred zrakmi vašich protivníkov. Aby ste v tmavých tuneloch metra mohli vidieť budete musieť používať baterku a tú budete musieť pravidelne dobíjať prenosným dynamom, ktoré budete musieť stláčať dokým nebudete mať opäť jasné svetlo. Okrem baterky budete môcť aj využívať nočné videnie, ktoré budete môcť získať v neskoršej fáze hry a ktoré je praktickej ako baterka, hlavne pri stealth postupe, keďže veľakrát sa budete plížiť tmou a tak nebudete vidieť pred seba ani na krok a baterka by vás mohla okamžite prezradit.

Lenže stealth postup je v hre doslova nedotiahnutý a vďaka chybnej AI sa dokážete nepriateľom ukrývať iba na krátku chvíľu a  nakoniec vás vždy nájdu nech ste akokoľvek dobre ukrytý a opatrný, takže väčšinou musíte začať znovu od posledného savu, čo môže byť častokrát otravné, keďže veľakrát opakovať celú pasáž hry, alebo sa prestrielať až do ďalšej pasáže hry.

V podzemí Moskovského metra síce strávite väčšinu času pri hre ale raz za čas sa dostanete aj na povrch, kde uvidíte tú rozsiahlu skazu aká tu zostala po nukleárnej vojne. Vonkajšie prostredie je rovnako ako prostredie tunelov metra väčšinou striktne koridorové, i keď pri tuneloch metra to až tak nevadí, veď predsa nikto nemôže očakávať v tuneloch metra rozsiahle priestranstvá ako napríklad v Skyrime.  No na druhú stranu to neuberá atmosfére, keďže stiesnený priestor ju iba umocňuje.

Ďalšia vec, ktorú by som spomenul ako negatívum hry je nízka rôznorodosť vašich súperov, takže tu nájdete iba dva druhy zmutovaných zvierat a tými druhmi sú okrídlení démoni a nosoľudia a z ľudských protivníkov tu nájdete iba banditov a nacistov. Okrem spomínaných protivníkov si v tuneloch metra budete musieť dávať pozor aj na rôzne anomálie a tiene minulosti, ktoré vám môžu pri troche neopatrnosti môžu aj ublížiť.

Prvé čím vás Metro 2033 zaujme je jeho grafická stránka, ktorá je jednoducho aj napriek tomu, že hra vyšla v roku 2010, tak Metro vyzerá stále fenomenálne a hravo strčí graficky do vrecka mnohé dnešné tituly. Už len keď zapnete hru tak vás ohromí tá detailnosť sveta, kde excelujú hlavne tunely metra, no v ničom nezaostáva prostredie zničenej Moskvy, ktoré ako som už spomínal ukazuje skazu po nukleárnej vojne. Vďaka ohromnému citu pre detail nájdete v metre vás hra do tohto sveta vtiahne a nepustí až do konca hry. Navyše grafická stránka je kvalitná aj na najnižších nastaveniach, čo je veľké plus. Do hry boli aj implementované efekty Directx 11, čo zvyšuje celkovú kvalitu grafickej stránky tejto hry.

Zvuková stránky jednoducho exceluje a voči nej nemám žiadne výhrady, keďže vďaka rôznym zvukom, ktoré budete v tuneloch metra počuť sa budete doslova báť urobiť ďalší krok. Ďalej musím spomenúť vynikajúci ruský dabing, ktorý len pridáva na autenticite a atmosfére hry a vďaka tomu si budete vychutnávať každý navštívený kúsok metra. Hudby si v hre veľa neužijete, keďže jej veľa nie je ale aj to čo tu nájdete si pri akcii ani nevšimnete.

Celkovo je hra metro kvalitnou post- apokalyptickou hrou, ktorá by nemala nikomu ujsť a to najmä kvalitnej atmosfére, vynikajúcemu príbehu, výbornej grafike a vynikajúcemu ruskému dabingu. Na záver môžem povedať len to, že pokiaľ ste knihu nečítali tak ju odporúčam, pretože by ste spravili veľkú chybu ak by ste si toto dielo nechali ujsť.

Plusy:

Grafická stránka

Atmosféra