pridal Jan Maršík 26.8.2013 o 13:52 pod používateľské recenzie

- Mizivá umělá inteligence nepřátel
- Stále se opakující herní prvky (zastřel vrtulník, uteč autem)
- Plytký příběh a nudné postavy
- Nezajímavé úkoly
- Místy neuvěřitelně tuhá obtížnost (hlavně proto, že neskutečně selhává krycí systém)
- Hra je prolezlá od shora dolů bugy.

Tuto recenzi berte, prosím, jako vážné varování, může se také stát, že si doma ublížíte, nebo rozbijete něco v blízkém okolí, či budete jen litovat zbytečně utracených peněz. Polské studio Techland je moje vcelku oblíbené, hlavně díky dvěma dílům Dead Island – které jsou mimochodem také prolezlé chybami, ale pořád si drží úroveň. U titulu, co právě recenzuji, mi spíše přijde, že se vzal jen engine, pár lidí, co na ničem nedělalo, a uplácala se rychlokvaška, která spíše než zábavu nám hráčům měla přinést peníze do kasy studiu. Já prostě nedokážu pochopit, že se jedná o stejné studio, co dělalo zmíněný DI.

Příběh vezměme rychle, protože mexických kartelů, řekl bych, jsme všichni už dosti přežraní. Hrát můžete za tři různé postavy (hodný, zlý a dementní polda – muž, muž, žena), které se lehce liší v postupu při plnění úkolů a taky uměním se zbraní. Po vybrání postavy se před vámi otevře klasický příběh o záchraně něčí dcery, o bodání do zad a hlavně o honičkách a sestřelování všeho, co se hýbe. Jo a taky kupa trapných a neskutečně často se opakujících hlášek. Herní doba singlu se pohybuje mezi 6-8 hodinami, záleží na vybrané obtížnosti, ale věřte, že budete jen rádi, že to skončilo – pokud si tedy hru skutečně opatříte. Nápad na moderní western zlý není, ale tohle provedení si nezasloužil.

Do hry, můžete jít se zbraněmi jako je brokovnice, samopal, rychlopalná puška, pistole, sniperka atd. Upřímně, je úplně jedno, co si vezmete, hlavní je držet prst na spoušti a modlit se, ať vše dobře dopadne. Nepřátelé vám budou stejně běhat pod mušku a jediné, co se nedá přeběhnout je tzv. zátaras, přes který je možno projít jen krycím systémem a to tak, že se posunujete stále kupředu po vytyčené trase a vaši partneři vás kryjí palbou. Je to vlastně pomalu jediný případ, kdy nestřílíte sami. Ve velké většině misí jsem se setkal s tím, že všechno dělám sám a navíc se střílí jen po mně. Tenhle typ her skutečně bytostně nesnáším a hlavně, když se ještě tak otřesně zpracuje. Pokud zabijete dostatečný počet nepřátel, je možno si zpomalit na pár sekund čas, získat tím nesmrtelnost (vrtulníky a zmíněné zátarasy to ale nezajímá). Příběhové animace, texty a dabing jsou otřesné a nedá se na to koukat, i když je to kolikrát lepší než samotné hraní.

Postup hrou je vcelku svižný, ale velmi nezajímavý. Pokud chcete ještě prohloubit nudu, můžete plnit vedlejší mise, o kterých se nesmí parťáci dozvědět. Třeba sbírat kontraband, nebo si dát štěnici na vlastní vůz (tím se také leveluje postava – co nová úroveň, to například odemčená zbraň). Až si budete sekat cestu k vítězství, tak nezapomeňte, že ne každé auto může explodovat (jeden typ jen hoří, druhý exploduje a třetí je nesmrtelný), zachrání to život. Také nezapomeňte na to, že to, co máte zažité z klasických FPS, tady prostě neplatí, ať už kvůli bugům, nebo totálně zpackanému designu misí. Když už se začnete orientovat, hodí vás hra za volant a to je prosím největší utrpení, co jsem kdy měl možnost zkusit. Model řízení je převzat z Dead Island (kde to víceméně stačilo na to popojíždění), ale do této hry a na i pětiminutové honičky, to není stavěné. Nejen, že se to prostě nedá ovládat, ale ještě musíte dělat to, co hra chce a to přesně (což jak jistě chápete, nejde, protože sama hra prostě nefunguje – není tak problém stále dokola umírat). Smutné na tom je, že ježdění si užijete až moc, takže přeji pevné nervy. Stejně tak budete bojovat s asi pěti vrtulníky (obdoba boss fightu), jednou s bazukou a potom už jen s kulometem M60, který se náhodně nachází v okolí. To by nebyl ještě problém, ale to, že do něj musíte sypat asi pět zásobníků při nefunkčním krycím systému, to už je věc bídná a na úroveň médium, je to úkol doslova nadlidský. Občas se setkám s tím, že mi hra hodí klacek pod nohy, abych se lépe motivoval, ale The Cartel pod vámi staví přímo hranici na čarodějnice.

Sečteno podtrženo, pokud vám nebude stačit text, mrkněte na hru třeba někde na videu. Já vás ale naprosto upřímně varuji, tohle si nekupujte. Měl jsem to štěstí, že jsem si hru zapůjčil a lituji jeho majitele. Nechtěl bych tímto verdiktem ale říct, že studio Techland je špatné, to ne, jen mi přijde, že nevěnují stejnou práci a píli všem svým titulům. Kdyby se to byť jen krapet podobalo alespoň Dead Islandu, byl bych spokojen, ale tady se vzal jen motor (engine) a vše ostatní, od příběhu po design šlo skokově dolů. A přitom by člověk řekl, že kvalita půjde už jen nahoru. Se smutnýma očima musím udělit tři body z deseti. Jo a mimochodem, ať mi nikdo neříká, že Aliens: Colonial Marines, je zastaralé, nebo nudné. Dříve, než tenhle nesmysl někdo řekne, měl by zkusit tohle a tuším, že už hlavní menu Cartelu, ho donutí vrhnout. Přeji pěkný zbytek dne, či večera.

napísal Jan Maršík 26.8.2013

3.0
CALL OF JUAREZ: CARTEL