GTA V

Ďalší klenot rockstaru.

Xbox360
pridal kovboj111 3.10.2013 o 14:36 pod používateľské recenzie

9.5

Ak niekto číta užívaťeľské recenzie pravdepodobne sleduje svet hier a preto už určite počul o GTA V. Preskočím preto veci ako „môžete hrať za 3 postavy, hra sa odohráva v Los Santos a jeho okolí“ a vrhnem sa rovno do hlbín hry. GTA online recenzovať nebudem, poviem k nemu len že prvé dni nefunguje úplne ružovo, čo koniec koncov aj Rockstar očakával. Konečné hodnotenie 9.5 tak odpovedá čisto sólo hre.

Vitajte v Los Santos

Prínos do série GTA tentoraz balancuje na hranici medzi evolúciou a revolúciou. Každý aspekt zo starších častí bol vylepšený a k tomu Rockstar pridal tonu skvelých vecí zo svojích iných hier. Po veľkom úspechu GTA IV sa rozhodli nenasledovať tradičný trend – vydať plnohodnotný sequel do roka a zhrabnúť ďalšie peniaze, radšej si zobrali 5 rokov počas ktorých s megalomanským rozpočtom a charakteristickým, puntičkárskym zmyslom pre detail využili všetky svoje znalosti a vytvorili majstrovské dielo.

Príbeh je okorenený humorom ktorým je Rockstar už dávno známy a paródiou ktorej neutečie žiadna moderná značka ale aj napriek tomu sa snaží hrať na temnú nôtu ekonomickej krízy a prežívania v nej. Misie sú zábavnejšie a pestrejšie ako v minulých častiach takže sa pri nich nudiť nebudete, v niektorých sa objavia aj postavy z univerza GTA IV. Okolo GTA V sa dosť sklonovali lúpeže, ktoré su zábavné ale v hre je ich málo a je cítiť že časť sólo hry bola násilne vytrhnutá pre multiplayer. Mimo misí i užijete menšie krádeže ako obchod alebo obrnené auto, bohužiaľ sa ale nevyplatia a z nejakého dôvodu sa už objavené obchody typu 24/7 nezobrazujú na mape.

Celkovo vám zaberie približne 30-40 hodín, k tomu si prirátajte raz toľko času na dokončenie vedľajších misií od cudzincov a dalších 10 hodín na vedľajšie aktivity ako tradičné preteky či už v meste alebo prírode, ale vyniknú aj novinky ako lovenie alebo tenis. Systém skillov ako strieľanie, jazdenie, lietanie je síce späť ale hraťeľnosť nijak zásadne neovplyvňuje. Nakoniec tunning áut a motoriek je masívny z cestovnej motorky si môžete urobiť chopper a z bežného mestského auta z 90. rokov naleštený low-rider.

Hlavné postavy sa spoznajú vlastne náhodou

Veľkosť sveta bola pred vydaním hry búrlivo rozoberaná, jedna strana si stála za tým že je masívny, druhá takmer zrušila predobjednávky s tým že tá mapa bude maličká a GTA V bude ďalšia hra s premrhaným potencionálom. Zatiaľ čo internetové vojny medzi „belieberkami“ a „hatermi“ nevyzerajú na to aby skončili v tomto storočí, tu máme našťastie jasno hneď po vydaní. Pokiaľ si spomeniete na Just Cause 2 so svojími 1000 km štvorcovými, alebo taký Elder Scrolls: Daggerfall s rekordnými 487 000 km štvorcovými, je 120 km štvorcových v GTA V len zlomok. Avšak kým v spomínaných hrách bolo dlhšie cestovanie za trest, tu sa kocháte a to nielen grafikou ale aj živosťou sveta.

V náhodnom dave ľudí vidíte párik ako sa prechádza držiac sa za ruky, chlapíka ktorý sa niekam vidiťeľne ponáhľa, ženu ktorá telefonuje podľa rozhovoru asi s kamarátkou a okolo toho všetkého okolo preletí chlapík na aute a hneď za ním rohúkané policajne auto. A toto všetko nieje jeden veľký skript, ale stret náhodných situácii ktoré spolu tvoria naozajstný živý svet. Ako chuťovku môžete naraziť napríklad na veľkú prestrelku medzi gangom a políciou alebo nevydarený, nie celkom legálny obchod medzi dvoma skupinami v krajine.

Mimo misií sa môžete zabaviť vykradnutím samošky

Fyzika hry je opať bližšie k realite, autá teraz maju svoju váhu a nemôže ich proste pred sebou odtlačiť, rovnako od váhy závisí správanie sa auta po náraze či už zpredu, alebo zozadu. To isté sa týka ľudí, preto sa už teraz po výskoku z auta nebudete kotúľať dalej ako auto samotné. Jazdný model síce zo začiatku vyzerá ako krok späť ale faktom je že autá sú teraz ovládaťeľné aj vo vysokých rýchlostiach a celkovou kvalitou ovládania predčí aj poslednú časť Need for Speed.

Na rozdiel od fyziky, deštrukčný model je teraz viac arkádový a odpúšťajúci, takže pokiaľ nesedíte v tanku tak sa väčšej deštrukcie ako odpadnuté plechy, škrabance, alebo malé preliačeniny bez väčšieho úsilia nedočkáte. Jediné čo vytŕča je možnosť zlomenia nápravy pri veľmi silnom náraze. Deštrukcia okolia je takmer vždy skriptovaná.

Po technickej stránke je GTA V jedna z najlepšie vyzerajúcich hier na konzoly. Bohužiaľ si to na 8 rokov starom hardvéri vyberá svoju daň, pár framedropom sa nevyhnete. Na uliciach je áut síce požehnane čo vytvára atmosféru Los Angeles ale jedná sa len o 5 náhodných typov áut naklonovaných v iných farbách, vytvárajúce kulisu. Skvelý vizuál dopĺňa kvalitný zvuk všetkého a rádii v hre síce nieje málo, výber piesní je dobrý, ale s ich počtom je to už inak, rádia sa rýchlo stávaju repetívnymi. Čo sa týka porovnania verzii Xbox 360 a PS3 tu sa Rockstar posnažil a tak by ste rozdieli v pohybe hľadali len lupou.

Fyzika je znova o level vyššie

Systém animácii v boji bol z časti prebratý z Max Payne, ale naozaj len z časti. Cover & shoot systém vyzerá takmer rovnako, avšak za pohybu je celá postava viac stuhnutejšia. Na záver ešte vypichnem že aj keď sa v hre nachádza vojenská základňa, mimo nej sa vojenskej odpovede na vaše akcie nedočkáte, nech robíte čokoľvek.

GTA V je veľkým krokom vpred pre sériu a horúci kandidát na hru roku, posúva latku pre sandboxové hry znova o kusisko hore a Ubisoft sa bude musieť posnažiť aby na ňu aspoň dočiahol.

napísal kovboj111 3.10.2013

9.5