F1 2013

Keď sa povie „Vyšla nová športová hra“ každého napadne, že ho v nej nič nové neprekvapí. Naneštastie tento stereotyp býva často pravdivý, je tomu tak aj v novej F1?

pridal Re-KeepAway 14.10.2013 o 22:20 pod používateľské recenzie

9.0

Nenechám vás čakať. Odpoveď je NIE. Hra nám ponúkne samozrejme nové súpisky, pozmenené monoposty, sponzorov, trate, pravidlá atď. To čo robia všetky športové série. Tým ale zmeny v F1 2013 nekončia. A ďalšia dobrá správa je, že napriek miernemu zlepšeniu grafiky a efektov autori zvládli hru výborne optimalizovať a môžete si závody vychutnať aj na starších strojoch.

Codemasters vždy robia F1 pre široké publikum. Hra sa dá krásne nastaviť ako zábavná racingovka až priemerný simulátor. Problém je, že sa treba pohrať s nastavením a drvivá väčšina ľudí ani o tom nevie a F1 nepovažuje ani za racingovku, ani za simulátor, ale len za niečo s peknými autami pre fanúšikov série. A že sa hra dá naozaj rôzne nastaviť bude veriť každý kto sa na to pozrie.

Nastavovať si viete aj samotný monopost. Vedeli ste to už v 2012 tam však tie zmeny toľko neznamenali ako tu. Ak sa vám zdali tréningy v 2012 zbytočné tu si ich nebudete vedieť vynachváliť. Hlavne ak máte v angličtine medzery a zmeny na monoposte si potrebujete pár krát vyskúšať.

Asi vás neprekvapím keď poviem, že sezónu 2013 ovplyvňovali hlavne pneumatiky a práca s nimi. Kto neverí nech si spomenie na tú drámu v Silverstone. Toto bolo výrazne zapracované do hry a ak ste doteraz hrávali s klávesnicou tentoraz radšej zapojte gamepad alebo volant. Výrazne sa zlepšilo správanie jednotlivých typov pneumatík, ale hlavne si na ne musíte dávať veľký pozor. Nesmiete vychádzať mimo trať a podľa možností ani na obrubníky. To by nebolo nič prevratné, ale ak chcete jazdiť úsporne ako Kimi musíte skôr a miernejšie brzdiť a pri zrýchľovaní pomaly pridávať plyn. Pri neohrabanej jazde a šmykmi v každej zákrute budete nútení ísť predčasne do boxov a taká zastávka na viac sa výrazne ukáže na konci pretekov. Perfektne je zapracovaná aj práca s palivom a v kombinácií s pneumatikami sa nám otvorili dvere do poriadneho taktického boja.

Ďalšia vec, ktorá bola výrazne zlepšená je AI a jej nastavenie. Ostatní piloti sa správajú o niečo lepšie, ale stále to nieje dokonalé a zvyknú vám nenechať miesto, poprípade sa v zákrute na vás nalepia. V 2012 boli veľké skoky v nastavení obtiažnosti. Tu sa to trochu utriaslo a aj keď sa to zdá byť malá zmena tak to výrazne zlepšuje kvalitu dlhodobého hrania.

Hra má bohatý obsah rôznych výziev ale podstatná je opäť kariéra. Znovu trvá päť rokov. Päť rokov môže byť pre niekoho akurát, pre niekoho dosť málo. Vaša kariéra začína hneď pri prvom zapnutí hry. Len si vyberiete jeden z troch špičkových tímov, za ktorý budete jazdiť. Ale asi by bolo dobré spomenúť, že iba ako testovací pilot. Dva testovacie dni vám ponúknu pár úloh, za ktoré dostanete medaile. Ako ich budete získavať tak sa vám budú odomykať tími do ktorých môžete nastúpiť jazdiť. Odomknúť si viete tímy: Marussia, Caterham, Toro Rosso, Force India, Williams, Sauber a Lotus. Takže ak sa vám testy vydaria môžete hneď v prvej sezóne sadnúť do auta, ktoré má na to ísť po titul. Pri výbere tímu tradične nahradíte jedného pôvodného pilota o ktorom už v tej sezóne nebudete ani počuť a ak sa v ďalšej rozhodnete pre prestup tak sa zázračne objaví a zmizne znova ten, ktorého ste nahradili v novom tíme.

F1 2013 mala zažiariť s klasickým módom. Mala ale nezažiarila. Už samotná politika ako (a za koľko) sa k nemu dostať nieje pekná, ale samotný mód tvorí len zopár áut a jazdcov. A ak nemáte špeciálnu edíciu alebo dokúpení balíček tak máte na výber len z dvoch veľkých cien. Autá však vyzerajú úžasne a celý mód je v príjemnom retro štýle, ale stále platí, že je dokončený len na polovicu.

Autori sa pohrali s rôznymi drobnosťami a pri pretekoch cítite ako ten okruh žije. Diváci sú nadšení z predbiehacích manévrov a dokonca ani Vetella nevybučia (to je možno pre niekoho chyba). Čerešničkou je ohňostroj v Singapure, ktorý mi síce spôsobil pár krát nehodu, ale to len dokazuje aká je tá atmosféra pútavá. Naopak stále nie som úplne spokojný ako je spravený tunel v Monaku. Na tom svetelnom prechode by mali ešte popracovať.

Nová F1 určite nieje dokonalá hra. Stále je problém s penalizáciou, aj keď tá nieje dokonalá ani v skutočnosti. O tom by Webber a Alonso vedeli niečo povedať. A aj keď sa AI zlepšila stále si necháva priestor na zdokonalovanie. Oproti 2012 autori vylepšili množstvo vecí. Medzi tie hlavné patria pneumatiky a nastavovanie monopostu. Okrem slušného množstva zlepšení sme sa dočkali úplne nového módu, ktorý zabaví na pár okruhov a pamätníkov tej doby zrejme aj na dlhšie. Mód mal dobrú myšlienku, ale nebola dobre prevedená a vyzerá akoby mu do finálnej verzie chýbalo ešte dosť práce. Hodnotiť ho však ako chybu by nebolo správne keďže to nieje podstata hry, ale len prídavok. Na druhú stranu ospevovať sa tiež nedá keď si za jeho „plnú“ verziu pýtajú nemalé peniaze.

Hra mnohé veci zlepšila a priblížila možnosti taktizovania ako v skutočnej F1. Grafika je krásna aj keď ukážky sa skoro vôbec nezmenili. Hru by spestrili častejšie kolízie a lepšie zničenie auta, ale keď licencia nepustí čo už. Ešte by sa dalo vymenovať mnoho vecí čo by mohli v F1 byť. Ako napríklad: manuálne boxy alebo manažovanie týmu. To ale neznamená, že kvôli tomu by mala mať hra nižšie hodnotenie. Páčilo by sa mi keby som v GTA V vedel založiť rockovú kapelu a ísť na celosvetové turné, ale to že by to bolo super ešte neznamená, že to budem označovať ako chybu hry.

napísal Re-KeepAway 14.10.2013

9.0
F1 2013