You Are Empty

Prázdni nie sme len my. Ale rovnako aj táto hra.

pridal Vivaldi 16.10.2013 o 9:34 pod používateľské recenzie

2.0

Viete, občas sa sám seba pýtam, prečo vôbec niektré tituly existujú? Prečo nám tvorcovia naservírujú zapáchajúci odpad, ktorý zabalia do peknej krabice s FPS žánrom? You Are Empty patrí medzi tituly, ktoré by mali zhorieť, byť odsúdené na trest ukameňovaním a stiahnuté zo všetkých predajní, ktoré existujú. Občas zvažujem, ako môžu niektoré tituly dostať tak vysoké hodnotenia? Najmä, keď nám nemajú ponúknuť absolútne nič. A naopak.

Toto je hra, ktorú si rozhodne v budúcnosti pamätať nechcem. Hral som síce veľa FPS titulov, a občas ma aj niektoré béčka vedeli prekvapiť. You Are Empty môže byť však vďačné, že svoje hodnotenie nepúšťam úplne dole, pretože (aj keď sa tomu ťažko dá uveriť) má táto hra aj pár pozitívnych miest, ktoré si teraz spomenieme.

V prvom rade sa mi pozdáva alternatívna realita päťdesiatych rokov. A dokonca by mohla byť aj celkom zaujímavá, keby sa človeku podarilo pretlačiť  cez všetky jednotlivé sekcie a vychnutnať si ju. Možno ešte pre niekoho môže byť táto hra určitým spôsobom aj retro titul, ktorý nám predstavuje ZSSR. Pravda ale je taká, že aj skutočne hrozný Stalin Subway bol hrateľnejší, než toto. Viac sa k tomu vyjadrím nižšie, no v skratke by som to mohol zhrnúť asi tak, že túto alternatívnu realitu minulosti si len ťažko môžete užiť, keď pri spustení sa často stane, že hra môže prísť do konfliktu aj s operačným systémom. WTF?

A aby som ešte nezabudol, je to jedna z hier, kde skutočne máte veľkú variabilitu nepriateľov. Od zdravotných sestričiek, priviazaných pacientov s kolíkmi, hasičov, či vojakov tu môžete bojovať aj proti zmutovaným psom alebo veľkým sliepkam. Dokonca to hráča často presviedča, aby pri rôznych nepriateľoch používali rôznorodú taktiku. To je síce všetko fajn, ale to nemôže byť všetko, čo nám hra ponúkne.

Jediné, čo ešte aspoň trochu dvíha atmosféru tejto hry je hľadanie kľúčov, ktoré vám odomknú ďalšie oblasti a odkazy, ktoré budete nachádzať. Hra tým pôsobí ako návrat ku starým FPS v štýle Doom alebo Blood. Je to ale veľmi málo, najmä keď si uvedomíte, že vám hra môže kedykoľvek spadnúť, bez možnosti návratu. V prípade, že vám táto hra bude fungovať, máte šťastie. Avšak je aj dosť hráčov, ktorým hra spadla aj po prvých dvoch minútach a prišla  s niečím do konfliktu.

A to je práve problém tohto titulu. Je (pre mnohých) nehrateľný. Pre vysoké množstvo bugov a nestabilitu. Hra vám môže kedykoľvek z ničoho nič spadnúť a môžete začať odznova. Dlho mi trvalo, kým sa mi podarilo hru spustiť, ešte dlhšie, kým som ju ako-tak donútil fungovať, no nikdy nefungovala natoľko, aby som si mohol vychutnať čokoľvek. A čím viac vám hra padne, tým viac nebudete mať chuť hrať ďalej. A radšej siahnete po inom titule, ktorý sa vám nebude neustále zasekávať, alebo vás vyhadzovať do Windowsu.

Ďalšia vec sú nároky na hardware. Sú absolútne neadekvátne a obrovské, keď si uvedomíte, ako zastaralú grafiku máte pred sebou. Takýto titul by vyzeral výborne v roku 2003. Toto je rozmazaná 3D FPS hra, ktorá v roku 2007 nemala nijakú šancu vyzerať dobre. Viem, že je to budget, ale aj tie sa dokážu spraviť na oveľa lepšej úrovni. Najmä keď si vezmete, prehnane vysoké nároky na hardware. Čakali by ste to kvalitatvíne o dve triedy vyššie.

Potom som spomenul, že máme tu veľké množstvo nepriateľov. Ale nie je to divné, že všetky sestričky majú rovnaké vlasy, rovnaké zuby? Všetci pacienti vyzerajú ako nejaké devätorčatá? Mohli by sme mať len určitý druh nepriateľov. Nemám s tým problém. Ale nemohlo sa aspoň trošku úsilia vynaložiť, aby nevyzerali všetci absolútne rovnako? Keby sme mali aspoň tri varianty, stačilo by to. Tu ale vyzerá všetko štýlom, akoby všetci nepriatelia jedného druhu pochádzali od jednej matky v jednom čase.Vyzerajú úplne identicky. K AI sa tu asi vyjadrovať nebudem. Vzhľadom na to, že sú všetci zombifikovaní, je to myslím v poriadku,že sa na vás len vrhajú v momente ako vás uvidia.

Ok, dokázal by som tolerovať možno fakt, že všetci nepriatelia sú tu identickí. Ale nemôžem prekusnúť, že je to ešte ku všetkému koridorovka a spravená bez akéhokoľvek nápadu alebo inovácie. Celá hra je neskutočne plytká, nezaujímavá a ak sa vám ju aj podarí dohrať, vôbec vám neostane v pamäti. Ako som už hovoril vyššie, príbeh mohol byť fajn, keby hra funguje, no rovnako aj keby do tej alternatívnej reality priniesli viac než len vírus, ktorých všetkých zombifikoval, a vy sa prebúdzate v nemocnici a musíte proti tomu bojovať. Klišé, nezaujímavé a hlavne už toľkokrát obohraté, že vám to bude pripadať ako keby ste hrali zase to isté, len pod iným názvom.

Vzadu na obálke som ešte objavil aj nasledovné. Hra obasuhuje: "Historicky presné zbrane a muníciu". Možno na pohľad, ale musím povedať, že ani jedna zo zbraní mi neprišla zaujímavá, alebo užitočná. Všekty pôsobia, akoby ste nimi ani vôbec nestrieľali. Len nepriatelia padajú z ničoho nič. Pištoľ je neefektívna, puška sa prebíja príliš dlho a ako prvú zbraň tu máte obyčajný hasák. Iróniou je, že nepriatelia majú v rukách sekery, kosáky, čakany a silnejšie zbrane než vy, no nikdy ich nevymeníte. Super. Gameplay tejto hry je repetetívny, frustrujúci a po chvíli nemáte ani chuť strieľať alebo mlátiť nepriateľov. Radšej by som si užil páčidlo Gordona Freemana. Nech obálka tvrdí čokoľvek, nesúhlasím s tým.

Je to ťažké vôbec túto hru hrať. Najmä, keď sa skoro absolútne hrať nedá. Je možné, že som si zakúpil poškodenú verziu, ale to nie je ospravedlnenie. Nie je akceptovateľné, že si v obchode kúpite titul, ktorý vám následne nebude fungovať, alebo príde do konfliktu s operačným systémom. Takto to nefunguje. Najmä nie v prípade, ak si môžeme zadovážiť kvalitnejšie tituly, dokonca aj v rovnakej cenovej kategórii. You Are Empty je titul, ktorému sa je treba vyhnúť. Táto hra nemá čo ponúknuť, a aj to čo má v drvivej väčšine nefunguje.

A preto je moje záverečné hodnotenie pre "You Are Empty" 2/10. Je to kus odpadu, ktorý sa nejakým spôsobom dostal na disk a predával sa v obchodoch. Je to tak neskutočne plytká a škaredo vyzerajúca hra, že nemá skutočne nikomu čo ponúknuť. Od tohto titulu dajte ruky preč.

Plusy:

- rôznorodí nepriatelia (škoda len, že jednotlivé typy vyzerajú absolútne rovnako)

- alternatívna realita 50-tych rokov v ZSSR