Fahrenheit (Indigo Prophecy)

Hra, ktorá sa líši od iných

pridal REAPERAPO 20.10.2013 o 8:23 pod používateľské recenzie

9.5

Určite mnohí z Vás poznajú hlavne najnovšie kúsky Heavy Rain a najnovšie Beyond: Two Souls od Davida Cagea a jeho štúdia Quantic Dream, no niektorí určite s príjemnými spomienkami spomínajú na jeho hru Fahrenheit (Indigo Prophecy). Hra ponúkala kvalitný mysteriózny príbeh, výborne napísané dialógy hlavných postáv, kvalitne spracované animácie, robené motion capture technológiou, kvalitnú grafiku a v neposlednom rade originálnu hrateľnosť a toto všetko si rozoberieme v recenzii.

Príbeh sa odohráva v New Yorku, kde akurát zúri mráz a ako keby toho nebolo málo, po celom meste dochádza k nevysvetliteľným vraždám. Jednu dokonca zažijete z pohľadu Lucasa Kanea, ktorý jednu takúto vraždu zažije priamo z prvej ruky, keďže on je tým, kto túto vraždu spácha, ale nič si nepamätá ako keby ho ovládal niekto iný a to aj napriek tomu že práve je nad mŕtvym telom chudáka, ktorého práve zavraždil. A tak Vám hlavou ronia otázky_ Čo sa stalo? Ako to že si posledných pár minút nepamätám? Zabil som tohto chudáka ja, alebo niekto iný? Nakoniec budete musieť preventívne zahladiť stopy, skôr ako niekto na to príde. No u zahladzovania stôp, keďže si po väčšinu doby hry budete musieť dávať pozor aby ste u nikoho nezbudili podozrenie, že za vraždou v rýchlom občerstvení stojíte vy. No okrem pasáži z prítomnosti sa v spomienkach vrátite do Lucasovho detstva, ktoré prežil na vojenskej základni, kde jeho rodičia pracovali ako vedci. Tu príde na stealth postup, keďže sa Lucas spolu so svojim bratom Marcusom budú snažiť ukojiť svoju detskú zvedavosť. Možno že sa vám budú spočiatku zdať tieto pasáže zbytočné, no postupom času spolu so zvyškom hry poskladáte celkovú mozaiku, toho prečo sa to všetko stálo práve Lucasovi. K poskladaniu mozaiky príbehu dopomôže aj dvojica vyšetrovateľov Carla Valenti a Tyler Miles, za ktorých tiež budete hrať a Vašou úlohou bude viesť vyšetrovanie a s ním spojená práca detektíva, čiže získavanie stôp a vypočúvanie svedkov, aby ste sa mohli dostať na stopu vrahovi, čiže Lucasovi. Medzi všetkými troma postavami sa poväčšine môžete prepínať. Všetky postavy na ktoré v hre narazíte sú kvalitne napísané a pri hlavných postavách si môžete vytvoriť silné puto, že vám bude záležať na ich osudoch. Dokonca sa zobrazuje ich psychický stav, ktorý môžete svojimi činmi ovplyvňovať k dobrému, alebo zlému. Poviem pár príkladov zo začiatku hry- keď Lucas ukryje všetky dôkazy, tak je okamžite  pokojnejší a na druhú stranu keď uvidí v správach v televízii o tej vražde, ktorú spáchal tak je nervóznejší.

Počas vašej púte príbehom nebudete mať striktne nalinajkovaný príbeh, ale budete ho môcť ovplyvňovať svojimi činmi, napríklad keď budete hrať za Lucasa, tak počas jeho prechádzky parku sa môžete rozhodnúť zachrániť chlapca, pod ktorým sa prepadol ľad a tým riskovať odhalenie, keďže sa tam priamo nachádza policajt, ktorý bol práve na mieste činu, kde ste spáchali vraždu, alebo chlapca nechať napospas a odkráčať si preč. Takýchto chvíľ, kde sa budete rozhodovať je pomerne veľa, no takmer vždy sa budete musieť rozhodnúť v určitom časovom limite, aby mohol príbeh plynulo pokračovať a tak vám nebude zostávať nič iné, len sa sám seba pýtať- Čo by sa stalo keby? Týmito rozhodnutiami v príbehu hra pridáva obrovskú možnosť znovuhrateľnosti a tým zistiť ako by sa situácia vyvinula, kebyže sa rozhodnete inak. Znovuhrateľnosť zvyšujú aj rôzne bonusy, ktoré sa vyskytujú na rôznych miestach hry a ktoré vám odomykajú bonusové kartičky za ktoré si môžete v hre odomknúť rôzne bonusy ako zábery s tvorby hry, soundtrack a ďalších, no nanešťastie väčšinu bodov z kartičiek nazbierate už behom vášho prvého hrania, čo je trošku škoda.

V hre sa pohybujete klasicky klávesami, no to v čom sa táto hra líši od iných hier vo svojom žánri je to že tu nemáte predpripravené tlačidlá na zodvihnutie alebo použitie predmetu, ale musíte pri použití vykonať činnosť, ktorú mate na hornej časti obrazovky a to tak, že stlačíte tlačidlo a podržíte ho a potom už s ňou budete hýbať tak ako máte zobrazené. Tento originálny spôsob sa vám veľmi rýchlo dostane do rúk, takže nehrozí, že by ste s tým mali nejaké významné problémy v neskoršej fáze hry.

Zaujímavou je minihra, ktorá je v podobe dvoch farebných kruhov, rozdelené na štyri časti a keď sa vám na obrazovke, tak musíte stláčať tlačidlá v poradí v akom sa vám na obrazovke zobrazujú. Počas dialógov sa farby striedajú pomalšie, takže v tých chvíľach sa to dá bez problémov stíhať, hoci sem- tam sa môžete pomýliť, no ako náhle sa začne nejaká akčná pasáž tak sa tempo zmien farieb výrazne zrýchli a vtedy sa môžete častejšie pri tej rýchlosti mýliť, no cvikom to pôjde už bez problémov. No táto minihra má jednu chybičku krásy a tou je že kým si všímate minihru, tak si prakticky nemôžete ani trochu všímať dianie na obrazovke, čo trochu ruší celkový dojem z príbehu.

Ďalšou súčasťou hry je striedavé stláčanie tlačidiel, ktoré použijete napríklad hneď na začiatku hry keď budete odťahovať mŕtvolu, no obdobne to bude pri pasáži v stiesnených priestoroch, kde budete hrať za Carlu vtedy budete musieť udržať posuvník v určitej rovine, ktoré napodobňuje dýchanie Carly.

Po grafickej stránke nie je hre čo vytknúť. Prostredia sú kvalitne a do detailov spracované, rovnako aj postavy, ktoré vďaka motion capture sú kvalitne naanimované, rovnako kvalitné sú aj efekty pri padaní snehu. Na vysokej úrovni je aj mimika tvári jednotlivých postáv, kde bez problémov rozoznáte v akom citovom rozpoložení sa nachádzajú i keď jednu vec vytknúť musím a to synchronizáciu hlasu a pohybu pier, ktorá nie je najdokonalejšia, keďže niekedy sa pery hýbu inak ako by sa podľa dialógu mali. Rovnako je tu aj problém pri používaní predmetov ako napríklad keď používate telefón tak sa veľakrát pohybuje aj mimo ruku postavy, čo trošku kazí celkový dojem z hry.

Zvukovej stránke nemôžem nič vytknúť a to hlavne vďaka kvalitnému ozvučeniu hry, potom kvalitnému dabingu postáv, keďže hlasy dokonale sedia k postavám a nie je tu jediný, ktorý by som zmenil a navyše aj kvalitný soundtrack, kde k licenzovaným k skladbám od Theory od Deadman a iných pomerne neznámych umelcov dokonale sekundujú skladby vytvorené priamo k hre a ktoré dodávajú v mnohých  pasážach či už nádych tajomna alebo ešte viac zostrujú vyostrené situácie.

Tak na záver by som mohol povedať, že Fahrenheit je naozaj vydarená hra, ktorá prišla s mnohými inovatívnymi prvkami a to či už po stránke rozprávania príbehu v hrách alebo po stránke interfacu, no nie každý bol dotiahnutú do dokonalosti a to sa hlavne týka minihry, ktorá niekedy ruší celkový dojem z hry, no nie je to nič čo by sa nedalo zvládnuť a tak nakoniec nemôžem nič iné ako len hru odporučiť, keďže je to jedna z hier, ktoré stoja naozaj za pozornosť.

napísal REAPERAPO 20.10.2013

9.5
FAHRENHEIT (INDIGO PROPHECY)