pridal Jan Maršík 6.5.2014 o 7:02 pod používateľské recenzie

- Příjemná hratelnost
- Parádní atmosféra

Zápory:

- Herní náplň nesedne každému
- Absence pořádného příběhu
- Podpora pouze DX11

Po vlně kritiky, která se na tento titul snesla, přichází moje recenze, aby věci uvedla na pravou míru. Jednak hororové hry hraji několik let a za další jsem neměl velké očekávání. Řeč je samozřejmě o prvotině Zombie Studios a to o Daylight. Ze začátku na rovinu a otevřeně říkám, že hra nemá příběh, který by stál za štěk nicméně má skutečně výbornou atmosféru, která vám vleze za nehty jakmile vypnete světlo a zapojíte sluchátka. Upozorňuji však předem, že titul běží na Unreal Enginu 4 a tak pro spuštění budete potřebovat podporu DX11. Že je to na horor zbytečné? Souhlasím. Alespoň se na to pěkně kouká. Abych nezapomněl, hra podporuje i Oculus Rift, ale to už je jen pro silné povahy.

Probouzíte se v kůži ženštiny, která leží na studené podlaze léta uzavřeného ústavu pro duševně choré. Neprobudí vás nic jiného než vibrace mobilního telefonu ze kterého se hned začne linout mužský hlas, který vám řekne, že bude lepší vstát a jít zkoumat okolí. A tak se zvedáte a jdete. Proč považuji mobil za samozřejmost? Inu, to proto, že je vlastně součástí hratelnosti. Jednak je pro vás celkem dobrým zdrojem světla a za další je to mapa, která se dá různě zoomovat a zkoumat. No a taky z něj na vás neustále někdo bude mluvit. Na focení sice můžete zrovna zapomenout, ale ono na něj stejně není ani čas ani nálada a prostředí také není kdovíjak fotogenické, takže se to dá oželet.

Co se však oželet nedá je světlice a lámací chemické světlo, bez kterých nedáte ani ránu. Zelené světlo vám ukazuje interaktivní předměty a taky lépe vidíte a světlice zase odstrašuje smrt, která je vám v patách. Od každého pak můžete nést pouze čtyři kusy, takže je používejte s rozvahou vám vlastní. No a o co tedy jde? Především o to, že pokaždé, když zapnete novou hru, se prostředí hry vygeneruje jinak, což je dobře, protože titul nepatří mezi nejdelší. Většinou jde o to, najít pár dopisů po vzoru Slendera, poté speciální zakletý předmět díky němu si následně odemknete zakleté dveře a tím se posunete o dům dál. Jednoduché jak žebřík a přesto zábavné. Hra by se tak dala popsat slovy ´´seber a uteč´´.

Co se týče technického zpracování mnoho chyb jsem nenalezl, ale třeba jsem špatně hledal, respektive nehledal. Grafika vypadá moc pěkně a díky použítému enginu, je vše dobře optimalizováno. Nicméně si myslím, že z daného enginu moc nevymáčkli a tak by bylo lepší, kdyby to vyšlo klidně na starší generaci tedy třetí. Co se týče zvukové stránky jedná se o naprostý skvost, který jsem měl naposledy možnost slyšet v Outlastu, ze kterého hra očividně čerpá. Celý kód po nainstalování nemá ani pět giga a to se taky počítá. Ke hraní potřebujete jen dvě tlačítka myši, náhradní trenky a směrové šipky či WASD, což je super. Hra téměř všude autosejvuje, takže není problém si zahrát třeba pět minut před spaním.

Pojďme ale na finální verdikt, protože o takhle krátké hříčce se toho moc psát nedá. Příběh je naprosto k ničemu a nemusel tam být, generování levelů nesedne každému a grafika asi taky ne. Hraní je ovšem velmi zábavné a pokud milujete horory dokonce i povinné. Všechny body co by měl horor mít Daylight má a proto si myslím, že známka, kterou jsem udělil, je víceméně ideální. Ano, mohlo to být delší, hezčí, příjemnější ale i tak si nemyslím, že by titul něčím vybočoval ze standartu který horory představují. Pokud hledáte příběhovku, ruce pryč, pakliže milujete Slendera, hra se vám bude určitě líbit, za to dám obě ruce do ledu. Na co čekáte? 14 Euro zase není tolik, abyste už nezačali hrát.

napísal Jan Maršík 6.5.2014

7.0
DAYLIGHT