Watch Dogs

Je Watch_Dogs synonymum hypu? Očividne áno

pridal wellbi 23.6.2014 o 17:16 pod používateľské recenzie

5.5

Watch_Dogs. Novodobé synonymum hypu, okresanej grafiky, bugov a všemožných nedorobkov. Ale viac než pravda je to verejná mienka hráčov, či už ľudí čo hru vášnivo hrali, no hru odsúdili kvôli politike Ubisoftu, alebo hru hrali len preto že je to ten "Woč-Dóógs" od tvorcov Assassins Creed pri ktorom čakali novodobý Svätý Grál. Je Watch_Dogs tretím príchodom Krista, alebo najväčšie sklamanie tohto leta?

Watch_Dogs je niečo medzi, no viac sa prikláňam ku skamaniu, než novej sérii rovnajúcej sa kvalít napr. Far Cry. Začnem tým, čo vás (možno) prekvapí, príbeh. Hra sa pred vydaním snažila vyzerať príbehovo, (cut-scény v traileroch, reč o tom že príbeh bude DOBRÝ) ale keď si ju spustíte, tak niekde v druhom acte začne hra upadať, najväčší úpadok pocítite na príbehu, a zistujete že tvorcom (ktorí si dali závezok že hra bude dlhá)  začali dochádzať nápady. Vžijete sa do Aidena Pearcea, prvotriedneho hackera ktorého žerú démoni minulosti. Vydáva sa preto na svoju Vendettu, ktorá je niekedy predvídateľná, no pár dobre naplánovaných momentov ju zachraňuje. Celý príbeh prežijete v piatich actoch, na 43 hlavných misiách a zaberie vám zhruba 18 hodín (podľa obtiažnosti).

Pravou rukou Aidena Pearcea je systém ctOS. ctOS je systém, ktorý spája väčšinu mesta a kontroluje takmer všetko na čo sa pozriete, napr. dopravu (semafóry,zábrany,mosty,ostne...) bezpečnosť, (kamery,bankomaty) infraštruktúru (kanalizácia,trúbky..) a zakončuje to profiler. Profiler má jednu funkciu ktorá je kapitolou samou o sebe, najlepšie sa dá vystihnúť ako databáza ľudí. Ako idete po ulici, môžete si pozrieť čo kto robí, čo má za problémy, a jeho stav na bankovom účte. Niekedy sa pousmejete na čudákovi, ktorý je úchyl do My Little Pony, no väčšinou sú to stereotypnejšie veci, ako napr. nezložil vodičák,zomrela mu mama,stratil sa pes... Je to pekný detail, no dosť rýchlo naň zabudnete.

Pokiaľ sa vám podarí nabúrať do ctOS Tower (niečo ako strongold, veže z Far Cry 3) tak sa vám sprístupní plný potenciál hackovania ctOS. Všetko čo je popísané vyššie bude môcť Aiden plne využívaťPočas stealth misií môže efektívne cez kamery preskúmať prostredie, môže spôsobiť haváriu vďaka semaforom či len zdvihnúť most, ktorý sa v sekunde premení na rampu a vy môžete efektívne preletieť nad dopravnou zácpou.. Hackovanie dodáva ten správny štvrtý rozmer žijúcemu mestu, a v prvých pár hodinách vás neomrzí zároveň budete mať pocit ucelenosti - "Everything is connected". Okrem tohto má Aiden v rukáve ešte pár prekvapení, medzi najlepšie patrí dočasný blackout, ktorý vyradí elektrinu, a dá vám priestor na rýchly útek. Je potom zábavné sledovať ako ľudia panikária, keď sa naraz ocitnú v tme a bez energie. Týchto funkcií profileru je viac, tak ako aj priestoru na taktizovanie, ktoré hackovanie ponúka.

Hacking je vo Watch_Dogs dvojsečná zbraň. Do polovice hry je hackovanie príjemným spestrením, no v polovici hry (niekde na konci druhého actu) keď už budete poznať čo každá interakcia robí (a využili ste každú už asi 15x) sa im (pokiaľ to nebude nutné) snažiť vyhýbať. Po tom čo hacknete každú ctOS tower je jeho následné používanie veľmi monotónne. Hackuje sa podržaním jedného tlačítka, u všetkého (či už je to most,kamera,kanalizácia) a tak sa mi neraz stala v akcii situácia keď som musel odstaviť dopravu a omylom som sa nabúral do kamery na stene vedľajšieho činžiaku, čo mi pokazilo misiu. Dosť obmedzujúce je, že všetko čo chcete hacknúť musíte vidieťnemusí to byť Aidenovými očami, väčšinou budete hackovať cez objektív jednej z päťtisíc bezpečnostných kamier po meste. Hackovanie cez kamery je pracné, a niekedy aj zdĺhavé, nestačil by jeden rýchly scan prostredia, pripadne nejakú quadro-koptéru, ktorá by preskúmala prostredie?

Systém ctOS funguje hlavne v Chicagu, kde sa odohráva aj hra. Chicago je rozdelené na šesť hlavných častí, s vlastnými misiami a ctOS towermi. Až na malý vidiek mali všetky rovnakú atmosféru, a cítil som sa v nich mhm.. rovnako. V prírode je veľmi málo interakcie, a až na misie a collectibles je tam pre vás zbytočné chodiť. Chicago sa čo najvernejšie snaží podobať staršiemu originálu, a pokiaľ ste v ňom už boli spoznáte takú IBM plazu, divadlo Ambrose či May Stadium. Z prírody možno spoznať veľkú Chicago River. Mesto žije vlastným životom, no viac ako ku GTA:V sa Watch_Dogs podobá na štvrté GTA. Pokiaľ vyložene nehladľadáte detaily a na mesto si po pár hodinách zvyknete začme vám pripadať len ako sivá kulisa, ktorá sa až moc rýchlo opozerá a zunuje. Ľudia žijú, žobráci žobrajú a hackeri hackujú. Ľudia chodia do práce, prechádzajú sa, sedia na lavičke, chodia do práce vo svojom SUV... Pokiaľ ich začnete vraždiť po desiatkách, dočkáte sa od nich zavolaním smrtiacej polície.

Vedľajšie misie nie sú moc rozmanité, prakticky sú to 4 typy misií ktoré sa neustále opakujú. Sú to väčšinou kradnutie vozidiel načas (fixer contacts), hľadanie a zabíjanie gangsterov (gang hideouts), hackovanie ctOS control centier a zabíjanie konvojov (Criminal Convoys). Postrádajú nápad a veľmi rýchlo sa ohrajú, čo je škoda. Je ich viac ako štyridsať a predĺžia vám hrateľnosť cca 25 hodín, presne sa to nedá zmerať, no ako dôvod pre farmenie na upgrady to postačí.

Policajti sa dajú vystihnúť dvoma slovami: smrtiaci a neohrabaní. Po tom čo spáchate nejaký zločin (niekoho zabijete, ukradnete auto..) a niekto vás uvidí, začne volať políciu. Vy mu môžete mobil hacknutím odstaviť, alebo zobrať nohy na ramená lebo onedlho si pre vás prídu muži zákona. Polícia funguje rovnako ako v GTA:IV - V, po chvíľke prídu policajné autá v nich policajti, väčšie autá, neskôr vrtulník.. No sú poriadne neohrabaný, chytajú sa do vašich hackovacích pascí, môžete ich zamknúť obyčajnou bránou na mieste, skáču do vody s vami, vrtuľník sa chová ako auto vo vduchu (nikdy neopustí priestor nad cestou)... Polícia ako celok je viac pre sklamanie ako pre úžitok, naviac (pokiaľ sa snažíte) ju v kampani uvidíte tak 3x... Utiecť sa jej dá rovnako ako v každom novom GTA, stačí keď sa vytratíte z ich sledovacieho kruhu na mape, pár sekúnd počkáte a ste čistý. Za všetko čo v hre napáchate vám potom klesá/stúpa váš "karma" meter, u ktorého si treba dať pozor aby ste neboli úplný anarchista, lebo polície sa nezbavíte... Je to veľmi jednoduché a lepšie to pôsobí na papieri, než v hre naostro, čo tiež pôsobí ako sklamanie.

Hra tiež obsahuje pestrý arzenál zbraní. Zastrielate si zo štyroch desiatok zbraní sčítajúc ručné pištole (1911), automaty (MP5, Mac-10), brokovnice, bojové pušky (AK-47,416), sniperky (SVD), granáty a granátomety. U pár zbraní dostanete na výber u ich Spec-ops verzie, no moc ich to nezmení väčšinou len pridá tlmič, ktorý vám v stealth akcii neraz zachráni život. Na zbrane si netreba dlho zvykať, po správnom nastavení citlivosti padnú do ruky takmer okamžite. Dalšie skalamanie je, že veľa modelov je len prevzatých a downgradenutých z Far Cry 3, keďže rovnaké štúdiá, na podobnom engine, lachko si ušetrili prácu, na úkor kvality... Najväčším sklamaním sú ale autá, a väčšina dopravných prostriedkov. Watch_Dogs  prevzal jazdný model zo zrušeného drivera, väčšina ľudí preto čakala identický model Driver:San Francisco no nedočkala sa. Autá sa vôbec nechovajú ako majú... Sú divné, deštrukčný model je len vizuálny, neskoro zabáčajú, priskoro zrýchľujú... Kým si na väčšinu vecí vyššie zvyknete, potrvá to aj dobrých pár hodín. Dopravné prostriedky zarhňujú prevažne zle spravené autá, ktoré zahrňujú silné muscle, športiaky, silné trucky no hlavne najbežnejšie dopravné autá... V hre sú tiež rýchle motorky a obstojne spracované lode, ktorých využitie v kampani je minimálne, čo určite zamrzí. Za zmieňku stojí aj že každé auto má svoj vlastný pohľad z jeho interiéru, ktorý sa ale nevydaril, nebudete sa v ňom dobre orientovať a radšej využijete štandardnú vonkajšiu kameru.

Od všetkej akcie sa dá odpočinúť v rôznych digitálnych odbočkách, z nich je najzaújmavejší je asi pavúči tank v ktorom pokropíte všetko, od polície až po početne vybuchujúce autá dokončujúc nepodstatných civilistov. Za zmieňku stoja aj ostatné minihry ako Cash-Run (zbesilý beh v retro štýle) a NVZN, čo je vlastne akčná prestrelka s drakmi, tiež ladená do retra... V hre sú tiež iné volnočasové aktivity, ako napr. šach, hazard na ulici, poker... Niektoré z nich sa mi zdali až moc slepo okopírované z Far Cry 3 do Watch_Dogs, čo je taktiež sklamanie... Celkovo ale hodnotím minihry, VR a digital trips pozitívne, lebo výrazne uberajú Watch_Dogs od stereotypu, čo je pri mestkej akcii potrebné ako soľ.

Teraz ale na tú kontroverznejšiu časť Watch_Dogs, audiovizuál. Poviem vám, grafika sa oproti E3 2012 dočkala poriadnych zmien k horšiemu. Na ulici ubudli particle efekty, je tam menej chodcov, aút (aj tie sa dočkali osekania) a celé to pôsobí v dnešných next-gen dňoch dosť podpriemerne. Je síce pekné že Aidenovi veje kabát podľa fyzikálnych zákonov, no čo z toho? Nefungujúce odrazy, voda ktorá sa vizuálne viac chová ako želatina... Pokiaľ by som do toho mal zatiahnuť fyziku, nadával by som dozajtra... Z Aidenového parkour behu cítiť akoby vážil pár tún, autá majú rovnakú váhu, či je to športiak alebo smetiarske auto... Keby som mal porovnať grafiku Watch_Dogs s Infamous:Second Son, vyhral by jednoznačne on (Infamous). Konzole by hru potiahli možno aj s nastaveniami z E3, všetko závisí od optimalizácie, na ktorú sa veľa nepozeralo, dokým sa nezačala míňať RAM... Interakcia so všetkým končí podržaním Q (na PS4 štvorca) a tým to končí...

Jedna z veľmi vnucovaných vecí v kampani je multiplayer. V krátkosti: Je zábavný, no poriadne zbytočný. Vo svojom meste (nemusíte sa nikam pripájať) budete väčšinou hackovať ostatných, snažiť sa ich zabíjať, bojovať v týmoch, závodiť, strielať, hackovať... teda väčšinu vecí čo ste robili v singlu. Multiplayer nemá na single hru moc vplyv a slúži iba na okatý grind a farmenie skúseností, no skoro sa stáva stereotypom, keďže po triciaty krát niekoho hackovať a schovávať sa pred ním už postráda svoje čaro a napetie, po 100% dohraní hry už nemá zmysel hrať. A navyše všetko čo robíte vo Watch_Dogs (až na hackovanie) môžete robiť v APB Reloaded, dokonca zdarma (a keď odmyslíte P2W tak aj lepšie).

Watch_Dogs ako celok nielen nefunguje, on priam zlyháva. Grafika sa dočkala masívneho downgradu, hre hýbajú detaily a často nefunguje fyzika. Multiplayer je síce zábavný, no dosť vnucovaný v single a vo veľa open-world F2P urobený aj lepšie... Často sa pristihnete že budete hrať single nasilu, len aby ste ho už mali za sebou... V ňom dostanete vyslovene de*mentnú AI, veľmi často otravnú políciu, veci zkopírované z iných Ubisoft hier, žiadnu customizáciu... Je toho až príliš veľa aby bola hra hodná 39€-60€. Za nejakých 7€ v Steam sale budem hovoriť o výhodnej kúpe, takto je to míňanie času a prostriedkov... Hlavne keď máme za dverami tak úžasné "next-gen" GTA...

Aby som ale nekritizoval, do prvej polovice hry dostanete bad-ass pocit hackera, ktorý má mesto omotané okolo.. smartphonu. Dostanete aj kampaň ktorej niektoré momenty stoja za to (a sú vlastne jediným ťahadlom prečo hru hráte), zábavný (no vnucovaný) multiplayer... No opýtajte sa sami seba, či vám to za tých 60 éčok stojí... Alebo si hru ešte pred kúpou niekde vyskúšajte, aby ste neboli tak sklamaný ako ja.

Prečo som bol ku hre až tak prísny? Keby sa okolo nej nevyvinul taký hype a (dobrá) reklamná kampaň, s kludným svedomím by som uvažoval o lepšej 7/10, takto mi Ubisoft nasľuboval... úžasné GTA s hackovaním, no nedostal som ho! Dostal som nedorobok, kde môžete podržaním tlačítka maximálne pozorovať ostatných... Zamyslite sa rovnako ako ja, a skúste hre dať 8 alebo 9/10...

Ďakujem za pozornosť (za prípadné preklepy sa ospravedlňujem)

napísal wellbi 23.6.2014

5.5