The Fall

Pád na temnú planétu

pridal Efreet 5.8.2014 o 13:51 pod používateľské recenzie

8.0

S indie hrami sa nám v posledných rokoch roztrhlo vrece. Hlavne vďaka Kickstarter-u, Steam Greenlight, Xbox Live Indie Games, Playstation Indie Games a ďalším sa dnes môžeme tešiť z naozaj veľkej palety hier od nádejných developerov. Je to len môj osobný názor, ale myslím, že tomuto rozmachu dosť dopomohol aj fakt, že A-čkové tituly pomaly narážajú na strop. Nájsť niečo zaujímavé a originálne je čím ďalej tým ťažšie, jednoducho všetko už tu bolo. Navyše, originalita sa ťažko predáva, oveľa ľahšie je predať úžasnú grafiku.

Pre tých pár z nás, ktorí dávajú prednosť zábavnosti a nápadu pred grafikou sú ale indie hry vykúpením. Pozrieme sa na jednu z nich, nádejne vyzerajúci výsledok kickstarter projektu, The Fall.

>Start.exe

Príbeh The Fall začína ... pádom. Neznáma postava dopadne z vesmíru na planétu, pričom prerazí pár podlaží a ocitne sa v podzemí. Následne sa dozviete, že prekvapivo nebudete hrať za túto postavu ako takú. Zmocníte sa role inteligentného bojového obleku ARID, keďže postava v ňom sa nachádza v kritickom stave a nereaguje na podnety. Začína sa teda boj ARID o záchranu života svojho pána.

Hneď od začiatku si všimnete, že všetko je prispôsobené tak, ako by ste naozaj hrali za stroj. Načítavanie úvodného menu začína výpisom >loading all.exe, každé menu je vytvorené znakmi z ASCII a dokonca aj zoznam a ovládanie funkcií ARID je vytvorené rovnakým spôsobom. Autori si dali na štýle rozhodne záležať.

Na druhej strane však nemilo prekvapí prvý pocit z ovládania. Je také … kostrbaté? Nedá sa povedať, že by bolo vyslovene zlé, len pocit z neho bol taký zvláštny. Po čase si ale zvyknete.

Portal Hill 2.0

Ak by som mal popísať The Fall jednou vetou povedal by som: Herný štýl ako Silent Hill len v 2D strihnutý príbehom a atmosférou v štýle Portal 2. Čo je niečo ako skombinovať Nutelu s banánom – proste s tým nemáte čo pokaziť.

The Fall je teda v prvom rade adventúra. Používate toto na tamto a ono na hento a snažíte sa dostať ďalej. Tu treba spomenúť, že jednotlivé adventúrne úlohy sú zvládnuté veľmi dobre. Problémom adventúr totiž často býva, že riešenia úloh v nich začnú zachádzať až do absurdností (napr. sklom vyrežete látku z koberca, namočíte ju do ananásového džúsu, uviažete na palicu, tú dáte na lampu nad policajta, to mu bude kvapkať na hlavu, on sa pôjde umyť a máte cestu voľnú ... proste ...). To našťastie vôbec nie je prípad The Fall. Jednotlivé úlohy sú (väčšinou) logické a v prípade nezvyčajnejších vecí máte k dispozícii aj krátky popis, čo tá vec robí a na čo je dobrá. Celkovo je vidieť, že tvorcovia venovali veľa času vybalancovaniu náročnosti. Čo sa týka bojovej stránky hry, tak tá je skôr v úzadí. Na výber máte len jednu zbraň a používate ju len zriedka. The Fall proste nie je akčná hra, je to v prvom rade adventúra a boj je použitý skôr ako „korenie” hry.

V čom The Fall exceluje je atmosféra, príbeh a štýl podania. Z príbehu nebudem nič prezrádzať, keďže to je hlavný ťahúň hry. Poviem len toľko, že hra dokáže po čase riadne pohltiť, a zrejme budete už po pár hodinách netrpezlivo očakávať, čo sa stane ďalej (a možno skočíte ako ja, keď som hru vypínal o druhej ráno). Celá hra sa nesie v temnej atmosfére, od tmavého grafického štýlu až po občasné hororové momenty. Postavy sa správajú celkom hodnoverne (roboti) a dabing je na indie hru perfektný. To všetko prispieva k tom, že celkový pocit z hry je až takmer na úrovni A-čkových titulov. Po pár hodinách hry som pre to reálne uvažoval o hodnotení okolo 9 - 9,5. A vtedy to prišlo.

Čo? Koniec? Ale no tak!

Po asi 4-5 hodinách hra proste skončí a vy čumíte na obrazovku, pričom sa vám v hlave preháňajú 3 magické písmenká - W.T.F. Je to pomerne šok, pretože nič v hre nenaznačuje tomu, že by mal prísť koniec. Práve naopak. Napríklad: oblek má 8 špeciálnych funkcií (napr. stealth), ktoré sú na začiatku zablokované a ARID ich postupne odblokováva. Logicky som očakával, že postupne odomknem všetky z nich, a následne budem ešte chvíľu hrať s plne funkčným oblekom. Preto som sa celkom tešil na hernú dobu okolo 10 - 15 hodín. Lenže chyba lávky, na konci hry máte odomknuté 4 z nich. Pre porovnanie si predstavme, že hráte Star Wars hru. Máte na výber z niekoľkých síl ako Push, Pull, škrtenie, blesky atď., celkovo na vás čaká 8 síl. Naučíte sa 3 z nich a hra skončí.

Problémom je, že hra je totiž len epizóda 1 z celkového príbehu, a žiaľ nedočítal som sa, koľko epizód autori plánujú. Tu ale automaticky vyvstáva otázka, či je takáto jedna krátka epizóda hodná ceny 10 eur. A môj názor je, že nie. (Osobne som ju kúpil v akcii za 5 eur a myslím, že to je tak akurát). Mimochodom, o tom, že sa jedná len o epizódu 1 sa v popise hry nedočítate.

Záver

The Fall je v podstate úžasná hra. Príbeh hry je perfektný, atmosféra úchvatná a to všetko je zabalené do krásneho tmavého štýlu, ktorý pridáva temno do celého sveta The Fall. Hra výborne zvláda adventúrne prvky, boj je trocha jednoduchý ale to nie je cieľ hry. Celková kvalita hry siaha až k top titulom, a to myslím nie len na indie scéne. Hra je ale trestuhodne krátka, dokončenie vám zaberie 3 - 5 hodín, čo je na cenu 10 eur dosť málo. Ak vás ale svrbia vrecká alebo chytíte dobrú akciu na Steame, tak rozhodne stojí za to ju vyskúšať. Odmenou vám bude kvalitný herný zážitok. A v neposlednom rade nezabúdajme, že podporíte mladých, nezávislých herných vývojárov :)

Plusy:

- príbeh

- atmosféra