Middle-earth: Shadow of Mordor

Všetky veci, ktoré majú v názve Midle-Earth (Stredozem), majú zákonite prívlastok epické. Či už sú to pôvodné knihy, filmy, alebo aj hry. Nová hra z dielne štúdia Monolith neostáva nič dlžná povesti a prináša epický príbeh o tom, ako všetko vzniklo. Dávno predtým ako pán Frodo vstal z postele a zjedol prvé a druhé raňajky.

pridal Mokuba 6.10.2014 o 15:59 pod používateľské recenzie

9.5

Všetky veci, ktoré majú v názve Midle-Earth (Stredozem), majú zákonite prívlastok epické. Či už sú to pôvodné knihy, filmy, alebo aj hry. Nová hra z dielne štúdia Monolith neostáva nič dlžná povesti a prináša epický príbeh o tom, ako všetko vzniklo. Dávno predtým ako pán Frodo vstal z postele a zjedol prvé a druhé raňajky. Hra sleduje osud rangera (hraničiara) Taliona naprieč jeho putovaním na hraniciach Mordoru a Gondoru. V otvorenom svete je mu sprievodcom jeho doppelganger (spirutálny dvojník), ktorý sám seba necháva oslovovať Bright Master (Žiarivý pán). V podstate tu by som aj mohol skončiť s písaním ohľadom príbehu, ak sa chcem vyhnúť spoilerom. Príbehových misií je 20 a zaberú určite viac ako 15 hodín čistého herného času. Každá príbehová misia má svoju vlastné CGI animačku, ktorá je spravené s vysokou kvalitou. Či už mám namysli kvalitu príbehovú/hereckú, alebo dialógovú, či remeselne urobené. Niektorým misiám nechýba vtip, poprípade dráma a dôjde aj na povestné príbehové zvraty. Myslím, že nič nepokazím, ak prezradím, že Ork menom Ratbag bol veľmi príjemným spestrením hry a vlastne mojou najobľúbenejšou NPC postavou.

Ak ste sledovali hru už pred jej vydaním, tak viete, že sa odohráva v otvorenom svete. To znamená, že okrem príbehových misií čakajú na hráča rôzne iné aktivity. Tak ako to už býva dobrým zvykom, tak v otvorenom svete treba niečo hľadať. V prípade hry Shadow of Mordor sú to stratené artefakty, ktoré odhaľuje pohľadom vášho doppelgangera, alebo nápisy na stene, ktoré sú súčasťou jednej mozaiky. Oceňujem, že na konci si môžete nechať prehrať celé znenie legendy v elfštine. Priznávam sa, že som si túto legendu púšťal dvakrát a na niektorých slovách by som si zlomil jazyk. Tým chcem povedať, že čo zvuková stránka hry, či už nadabovanie, alebo celkovo zvuky, je na špičkovej úrovni. Ťažko hľadať vyššiu kvalitu. Vybraní herci odviedli svoju robotu na 10/10, dokonca výber hlavne britských hercov považujem za veľmi dobrý krok. Človek si už zvykol, že trpaslíci majú škótsky prízvuk a piráti wellšskí. Je dobre počuť, že to zostalo aj v tejto hre takto.
Okrem týchto hľadacích aktivít v hre narazíte na vedľajšie misie, tie predstavujú úlohy ktoré vám zadávajú otroci, ktorých oslobodíte počas behania mapou a tri druhy misií, ktoré Vám majú pomôcť ukovať legendárne zbrane. Konkrétne sa jedná o misie s mečom, lukom a dýkou. Inými slovami, zabavíte sa dosť a ak sa rozhodnete splniť všetky tieto bočné misie, môžete si vyhradiť na 30 hodín herného času.

To, že sa oplatí neignorovať tieto misie, je viac-menej jasné. Teda, každý správny hráč by mal plniť aj vedľajšie misie a nie len sledovať hlavnú dejovú líniu. Za splnenie týchto vedľajších misií získavate „body“ a skúsenosti. Body sa využívajú na vylepenie zbraní, teda získaniu runového slotu do zbrane, alebo na zvýšenie života, počtu šípov, alebo „focusu“ čo predstavuje spomalenie času. Každá zbraň môže mať až 5 runových slotov. Runy padajú zo zabitých nepriateľov, teda konkrétne z minibossov, ale k tejto časti hry sa dostanem v ďalšom odstavci. Streľba z luky väčšinou prebieha počas spomaleného času, o to sa stará focus. Jeho vylepšenie výrazne napomáha presnej streľbe.
Čo sa týka skúsenosti, tak tie zvyšujú postave level. Za každý level získal jeden skillpoint, ktorý hráč môže investovať do ľubovoľnej vlastnosti Či už to budú rôzne efektne zabitia nepriateľov, rýchlejšie nabíjanie komba, väčšia rýchlosť, poprípade rôzne stun-y a iné schopnosti.

Myslím si, že teraz nastal ten správny čas. A to hru zaškatuľkovať vetou: Je to mix Batman: Arkham XY a Assassin´s Creed. Hry zo série Batman: Arkham XY (Asylum, City, Origins) pripomína svojou otvorenou mapou a hlavne súbojovým systémom. Assasin´s creed preto, lebo postava dokáže predvádzať podobný parkúr a predstaviteľ tejto hernej série. V podstate, ak by som chcel generalizovať, Talion (hraničiar) dokáže loziť všade ako Batman, akurát, že nemá vystreľovací hák a nedokáže plachtiť pomocou plášťa. Preto využíva podobné parkúrové znalosti, ako predstaviteľ spomínanej série od Ubisoft, čiže pred dopadom sa zbalí do kotúľa, alebo ak je dopad z veľkej výšky, tak sa presunie do inej dimenzie a zabráni zraneniu. V každom prípade, táto kombinácia je skvelá a hlavne skvele funguje v tejto hre. Čo je asi najpodstatnejšie, výborne sa to hrá.

Niekomu by mohlo napadnúť, že táto hra teda pripomína mix dvoch vyššie spomínaných hier, alebo vlastne, že to je Batman, ale v Stredozemi. Takéto konštatovanie by bolo priveľmi unáhleným. To, čo Shadow of Mordor robí jedinečnou hrou, je systém Nemesisov (úhlavný nepriateľ) a hlavne Sauronovej armády.
Kým v Batman hrách bolo dobrým zvykom, že do držky dostali všetci na ulici a bolo jedno, či sú to chlapci od Jokera, Two Face-a, Anarkyho, Ridlera alebo Pinguina, tu je to trochu iné. Samozrejme, aj tu dostávajú do držky Orkovia ako na bežiacom páse, ale sem-tam sa stane, že narazíte na Kapitána. Kapitán je prvý z minibossov. Je to Ork/Urug, ktorého povýšili, tým pádom má svoje silné a slabé stránky. Niektorí sa boja ohňa alebo múch, niektorí sú zraniteľní na útoky zo zálohy, alebo na nečakané prepady. Poprípade dokážu odraziť všetky šípy a podobne. V každom prípade, Kapitán ešte nie je nič, čo by stálo za reč. Je ich 5. Nad Kapitánmi sa nachádzajú ich elitné verzie. Sú to buď veteráni – Orkovia ošľahaní bitkou, poprípade Elitní Kapitáni, čiže tí, ktorí sa nejako preslávili. Zabili rôzne príšeri a podobne. Tých môže byť až 15. Z toho niektorí robia Bodyguardov (ochranku) pre svojich Warchiefov (Generálov). Warchief je najvyššia hodnosť v armáde Orkov a je ich vždy 5. Sú silní a ostreľaní. Zabiť ich nie je jednoduché a treba rátať s ich ochrankou a stým, že za zvyčajne nevyskytujú na mape. Hráč musí splniť určitú úlohu aby prišli do kempu. Väčšinou sa jedná o zabitie špecifickou cestou rôznych, dopredu určených, nepriateľov. Myslím, že nič nepokazím, ak prezradím, že zabitie nie je jediná cesta ako sa zbaviť Kapitána alebo Warchiefa. Všetko podstatené prezradí famózny Ratbag.

Na záver dodám, že táto hra ma veľmi príjemne prekvapila. Vôbec som ju nesledoval a ak mi prišla niekde pod ruku, tak som čakal, že to bude nejaká obyčajná sekačka a tým to končí. Presvedčilo ma až jej „zaškatuľkovanie“ že je to vlastne Batman v Stredozemi. Síce nie tak úplne, pretože táto hra je lepšia. Prejsť ju na 96% mi trvalo 25 hodín. Je celkom ľahká, teda nie prehnane náročná. Ak sa aj vyskytne úloha, ktorá je časovo limitovaná, ten limit je veľmi štedrý. Čo sa týka súboja, tak nie je problém dať 50ku kombo. Talion skvele reaguje na obranné pokyny a aj v polke animačky popravy dokáže zareagovať na blok. Chválim hlavne pestrosť sveta, vynikajúce animácie pohybu a dabing. Grafika je na špičkovej úrovni. Porovnávačky medzi high a ultra sú smiešne. Hra na high beží 60 FPS bez jediného trhnutia a vyzerá naozaj skvele. Pre tých čo váhajú, či kúpiť, alebo nie, je hodnotenie na záver: 9.5.

napísal Mokuba 6.10.2014

9.5
MIDDLE-EARTH: SHADOW OF MORDOR