Dragon Age: Inquisition

Tretí diel série Dragon Age s podtitulom Inquisition, pristál na jeseň 2014 v obchodoch, či už kamenných, alebo virtuálnych, a ako RPG pozitívny hráč som neodolal. Majú to na svedomí aj ľudia z PR firmy Bioware, ktorí pripravili počas posledných týždňov pred vydaním celkom slušný hype. Od začiatku však v mojej hlave vŕtala pochybnosť; je to len odvar, ťahajúci z ľudí peniaze, alebo titul zasluhuj

pridal vvayne 25.12.2014 o 11:23 pod používateľské recenzie

10

Tretí diel série Dragon Age s podtitulom Inquisition, pristál na jeseň 2014 v obchodoch, či už kamenných, alebo virtuálnych, a ako RPG pozitívny hráč som neodolal. Majú to na svedomí aj ľudia z PR firmy Bioware, ktorí pripravili počas posledných týždňov pred vydaním celkom slušný hype. Od začiatku však v mojej hlave vŕtala pochybnosť; je to len odvar, ťahajúci z ľudí peniaze, alebo titul zasluhujúci si pozornosť hráčov?

Zápletka

Všetko sa začína výbuchom v Chráme svätého popola, kde sú uložené pozostatky bohyne Andraste. Z riftu, v ktorom sa hrdina na začiatku hry nachádza, ho zachráni  podľa šíriacich sa rečí práve samotná bohyňa Andraste, manželka stvoriteľa Makera, a my sa ocitáme priamo v strede diania. S malým suvenírom na ruke, zelenou jazvou schopnou otvorené rifty zatvárať. Čo samotná jazva znázorňuje, a ako sa na ruku dostala, nik netuší, hlavný hrdina je kvôli nej, a aj svojej schopnosti posledným ohnivkom k znovuzrodeniu Inkvizície. Jej cieľom je zachrániť svet pred príšerami z iných sfér, prenikajúcich práve výbuchom vytvorenou dierou v oblohe.

Hrdina

Rozhodnutia, rozhodnutia, rozhodnutia. Hlavný znak moderných hier od Bioware, a nie je tomu inak ani tentokrát. Firma si pripravila zaujímavosť v podobe webovej aplikácie Dragon Age Keep, ktorá poslúži k vygenerovaniu pozadia hlavného hrdinu (resp. hrdinky), a jej dopad v hre je neuveriteľne hlboký. A tak namiesto výberu sprievodných povahových čŕt dostaneme rovno celý nový svet. Ak začínate hru hrať prvýkrát odporúčam si celý príbeh oboch predošlých dielov oživiť, či rozhodnutia upraviť. Import postáv z predošlých dielov nie je možný, (zrejme) podla achievmentov však hra rozpozná povolanie a základné vlastnosti. Pre zaujímavosť príbehu som však niektoré svoje rozhodnutia upravil, najmä z prvého dielu; Origins.

A tak po štarte novej hry dostane hráč na výber zo štyroch rás (človek, elf, trpaslík, qunari) a troch povolaní so špecializáciami na jednotlivé typy zbraní. Len trpaslíci majú dva povolania, keďže sú odolní voči lyriu a nemôžu byť mágmi. Musím sa priznať, dlho som s výberom postavy váhal a prvú pasáž hry, po tretiu úroveň postavy som prešiel trikrát, kým som sa rozhodol pre bojovníka s jednoručnou zbraňou a štítom, čoby noblesného, no cynického rytiera. Možnosti roleplayingu sú skutočne široké a rozhovory môžte viesť podľa vlastného presvedčenia, formovať tak svoju postavu, cítiť dopad rozhodnutí na svet. Najviac priestoru v hre a rozhovoroch je venovaných spoločníkom, ktorých je spolu deväť.

Partia

Správny dobrodruh nikdy nechodí po svete sám, aspoň nie v sérii Dragon Age, a tak máme znova možnosť voľby až troch z deviatich ďalších spoločníkov. Každý spoločník získa časom (asi v polovici hry) ďalšiu unikátnu špecializáciu. Pre každé povolanie (bojovník, mág, zlodej) sú dostupné tri. Ovplyvňujú priebeh hry a súbojov dramatickým spôsobom. Avšak, body získané zvyšovaním úrovní nie je potrebné šetriť, v každom priebehu hry ide body postave odobrať a znova rozdeliť, pravda, za drobné všimné. Počas priebehu hry je táto možnosť občas až nevyhnutná, ak chce hráč využiť potenciál svojich postáv naplno.

Hlavný hrdina si vyberá svoju špecializáciu na rozdiel od spoločníkov sám, jej výber je šikovne začlenený do príbehu. Každá špecializácia má svoj strom schopností, jednu ultimátnu. Nemá čas obnovy a je možné použiť až po dosiahnutí dostatočného počtu bodov Focus získavaných v súbojoch (má tri stupne sily, tie sa odomykajú postupne v hre).

Herný svet

Kým Dragon Age Origins bol predovšetkým o zatuchnutých kobkách a väčšina zlomových okamihov sa odohrávala v podzemí, alebo stiesnených priestoroch, druhý diel série vyšiel viac na povrch a ešte viac do mesta. To prinieslo zaujímavú zmenu, no zrejme pre nedostatok času, aj nezaujímavé repetitívne prostredia. Inkvizícia sa však poučila a mieri vysoko. Herný svet je predstavený mapou sveta na ktorej sú znázornené buď lokácie, do ktorých sa hráč môže po zvolení ďalších troch členov skupiny vypraviť, alebo misiami pre troch poradcov. Tie prebiehajú v reálnom čase, aj keď je hra vypnutá, a zisk z nich závisí od poradcu, ktorému je pridelená.

Putovanie po svete je vymyslené dobre a tak sa z hradu na jednej mape, môže celá partia preniesť do kempu v druhej mape, na dva - tri kliknutia. Veľmi praktické. Rozloha sveta je megalomansky ozrutná, preskúmať ho celý je úloha atakujúca trojcifernú hodnotu hodín strávených v rôznych kútoch Fereldenu, či Orlais. Práve časť Orlais je novinkou a exotickým spestrením hry. Konečne môže hráč navštíviť aj domovinu Lelliany a spoznať noblesné, intrigami prešpikované vrstvy spoločnosti.

Scenérie sú nádherné. Opäť, ako v každom správnom RPG, navštívime zelené lúky, vyprahnuté púšte, ľadové kráľovstvo, ale aj háveďou preplnené kobky a jaskyne. Získame pre Invizíciu pevnosti upevňujúce postavenie v krajine, ale aj poskytujúce útočisko pre spojencov. Kto každý v takej novonadobudnutej pevnosti bude, záleží na herných rozhodnutiach, každé z nich má dopad na populáciu herného sveta. Viac niet čo dodať, každý kút oblasti skrýva výzvy, a neprejde minúta, aby partia hrdinov nenarazila na nejaký bod záujmu. Tie sú častokrát zaplnené nepriateľmi. To by bolo v poriadku, svet od zloduchov predsa vyčistiť chceme, je to naše poslanie. Lenže, nepriatelia sa objavujú s každým načítaním hry. Až komicky vyznela situácia, keď som mal poslednú uloženú hru v strede opevnenia banditov, a po hlúpej smrti pri zatváraní riftu, som sa objavil obkľúčený húfom banditov. Našťastie, vďaka fast travel som sa stihol vypariť skôr, než si ma všimli.

Ku grafike niet čo dodať. Postavy a ich animácie sú síce toporné, miestami až čaptavé a ich rozhpohybovanie pôsobí ako bábkové divadlo, v krajine počas behu, bojov, prieskumu nepôsobia rušivo. Pri rozhovoroch so spoločníkmi v tábore a prestrihoch, sa možno neubránite pocitu, že Bioware mohol na animáciách zapracovať viac. Je to asi jediné negatívum, pretože všade inde budete vnímať krásu a nádheru sveta Thedasu plnými dúškami.

Herný systém

Súboje sú akčné, dynamické, zo začiatku aj trochu obtiažne (zo štyroch stupňov obtiažností, som si zvolil tú tretiu - hard). Každá lokácia má svoje “vhodné úrovne” postáv pre ktoré je určená. Je rozumné rozpätie dodržať, aspoň odporúčaným horným ohraničením. Túlal som sa po svete až príliš, odzrkadlilo sa to vo výške úrovní postáv, každú misiu som presahoval o 2 až 3 úrovne, a musel som zvýšiť obtiažnosť, hra začala byť priveľmi ľahká.

Súboje je možne ovládať v dvoch režimoch. Prvý je pseudotaktický pri pohľade zhora, alebo rezať nepriateľov hlava nehlava v tom druhom v reálnom čase. Oba majú svoje klady a zápory.  Na tých silnejších protivníkov je lepšie ísť takticky, prideliť spoločníkom akciu a postupne dávkovať tie správne kúzla a schopnosti. Ešte predtým odporúčam venovať nastaveniu ich správania nejaký čas, východzie nastavenia spôsobujú chaos, keď bojovník rozhodnutý zasadiť protivníkovi omračujúci úder sa radšej vráti brániť kúzelníka, ktorý dostal poriadnu ranu, no jeden liečivý odvar to vyrieši. Tie, spolu s regeneračnými sú jediné zdroje liečenia v bitkách a ich počet je obmedzený na začiatku na 8. Pri každej návšteve kempu alebo po každom odpočinku sa však doplnia. Absencia liečivých kúziel bola zo začiatku trochu otravná, no pri maximálnom možnom počte 8 pridelených schopností, je to logický krok. Zrejme kvôli ovládaniu, ktoré je oveľa príjemnejšie na gamepade, ako na klávesnici.

Zvuk a hudba

Soundtrack je famózny. Od sprievodných zvukov, nahovorenia postáv, či piesní v krčme (najmä piesní v krčme), až po epických skladieb pri bitkách a skúmaní terénu, na každom kroku čaká na hráča zážitok pre uši. Občas som sa len tak pristavil k bardovi / bardke pri návšteve pohostinstva a počúval. Veľmi kladne vnímam aj nadabovanie hlavnej postavy (pre každé pohlavie 2 možnosti). Uvítal by som ich viac, najmä rasovo odlišné akcenty, no pri tom kvante textov som vďačný aj za túto variabilitu.

Záver

Nové pokračovanie série Dragon Age je pozoruhodné. Rozlohou, možnosťami, vzťahov s postavami, zvukom, grafikou, a pompéznosťou. Bioware dlhšia odmlka od druhého dielu prospela a vydali hru gigantických rozmerov. Samotný príbeh dieru do sveta neurobí, šikanovanie hráčov riešiť postranné questy na odomknutie príbehových misií tiež nie. Napriek tomu, má u mňa hra desiatku. Drobné chybky nezhoršia zážitok a príbeh, hoci plný klišé udrži pozornosť až do konca.

Hru som "dohral" po 92 hodinách. A už teraz sa teším na prídavok, predtým než dorazí však pár hodín v hernom svete strávim, flóra aj fauna Thedasu ma do seba doslova vcucli. Skvelá práca Bioware.

Plusy

• herná doba a rozloha