Resident Evil 5

Resident Evil sa dostal do Afriky!

pridal Boss Marťas 16.2.2015 o 17:59 pod používateľské recenzie

9.0

Tvorca survival-hororu Shinji Mikami sa po štvrtom dieli Resident Evil rozhodol už opustiť sériu a vydal sa vlastnou cestou. To však Capcom nezastavilo a vývoj regulárneho piateho dielu bol oznámený ešte ako exkluzivita pre Playstation 3 veľmi sľubným trailerom(viď v recenzií). Hra vyzerala veľmi dobre ako štvrtý diel a vtedy vďaka vyššiemu výkonu konzol si mohli dovoliť všetkého viac a africký kontinent ma rozhodne potešil. „Rasistický trailer“ takisto urobil svoje a hra bola nakoniec potvrdená aj na Xbox 360. Aj keď hra vyzerala len ako vylepšený štvrtý diel, všetko bolo super, ale vývojári sa rozhodli na nečakaný krok – do singleplayeru pridali podporu kooperácie. Všetko by bolo v poriadku lenže parťačka Sheva by bola s hráčom aj keby hral sám a to sa mi rozhodne nepáčilo a ignorácia PC verzie ma z mojej strany takisto nepotešila a to som mal v tej dobe obavy ako to vôbec na PC dopadne po hroznom porte štvrtého dielu.(keď si odmyslím RESI 4 HD z 2014) Hra prišla niekoľko mesiacov po PC verzií a ja som sa do toho nie s veľkou chuťou ihneď pustil, veď hádam to doprdele nebude zlé.

Vitajte v Afrike

Hra sa odohráva päť rokov od udalosti, ktoré zažil Leon Kennedy pri záchrane prezidentovej dcéry a náš starý-známy Chris Redfield sa pridal k protiteroristickej organizácií so zameraním na biologické zbrane(BSAA). Hneď na začiatku nás v africkej dedinke Kijuju uvitá naša nová partnerka Sheva Alomar. Začiatok hry mi veľmi pripomínal začiatok minulého dielu. Obyvatelia rozhodne na mňa nehľadeli priateľsky a bolo vidno, že násilie im nie je cudzie. Príbeh je správne dávkovaný a postupne graduje. Nechýbajú odhalenia, aj keď sú klišovité tak majú správny šmrnc a keď to prejde aj do osobnej roviny tak som chcel vedieť čo sa bude diať ďalej a kto za tým všetkým vlastne stojí. Piaty diel obsahuje všetky klady zo štvorky len mierne viac zatlačila na pílu čo sa týka akcie, ale to vôbec hre neuškodilo, pretože je hre nechýba správna dynamika a tak atmosféra vôbec netrpí a keď už hra nie je taká strašidelná ako prvé tri dieli tak nechýbajú dobre vložené „hororové prvky“.

Hra je pestrejšia čo sa týka náplne oproti štvorke a tak nechýbajú rôzne jaskyne či ruiny a rôzne laboratórne komplexy. Niektoré prostredia sú otvorenejšie, iné menej, ale hra je prísne lineára čo hre samozrejme nevyčítam. Aby nás už toľko neboleli nohy tak hra je oživená jazdou v džípe, kedy obsluhujete guľomet a príjemne ma prekvapila pasáž, kedy ovládame motorový čln a musíme vyzbierať artefakty, aby sme sa dostali ďalej.

Nebezpečnejší nepriatelia

Boje sú ešte viac intenzívnejšie ako minule vďaka väčšiemu počtu a hlavne pretože umelá inteligencia má rovnako vysoké kvality ako minule. Už na začiatku vám dajú domorodci zabrať. Neustále vám pôjdu po krku a nedovolia vám hádam si ani uprdnúť. Zablokované dvere vás nezachránia, keďže kým vy postupne odstreľujete nepriateľov z okna tak oni vás medzi tým prekvapia vylezením po rebríku a načakane vás napadnú zo zadku. Hru som prešiel na každej platforme a protivníci ma veľakrát príjemne prekvapili svojou taktikou. Takisto sa nebáli po mne hodiť sekeru a nechýbajú ani kamoši s dynamitom, kedy ma vždy potešilo, že som ich nechutne zneužil k zabitiu jeho kamarátov, keďže spolu so sebou odpálil všetkých okolo neho, alebo ich aspoň nepríjemne zranil. A to počkajte až sa vám podarí streliť molotov, ktorý ma protivník ešte v rukách a začne horieť – budete mať nesmiernu radosť. Nechýba ani fyzický útok, ktorý som si obľúbil už s Leonom, no Chris ovláda oveľa viac útokov a sú rozhodne viac účinnejšie a využíval som ho veľmi často. Už keď bol ešte živý protivník na zemi tak som nemusel otravne vyťahovať nôž, ale dupol som po ňom a už rýchlo útočil na ďalších. Celá táto sranda ma však prešla až prišiel frajer s motorovou pílou, ktorý tentoraz vydržal oveľa viac rán než býva zvykom a jedná sa o riadne nervy drásajúci moment. Už len zvuk motorovej píly mi zmenil úsmev na perách. Postupne sa proti vám postavia silnejší nepriatelia a nebudú im chýbať v rukách strelné zbrane od samopalu až po RPG.

Nechýbajú ani menší či väčší bossovia a opäť sa nám postaví do cesty „El Gigante“, ktorého opätovná prítomnosť je v príbehu vysvetlená(áno vylepšený vírus Las Plagas). Tu si bez pomoci vašej partnerky neškrtnete, pretože vždy musíte nájsť slabinu protivníka a do tej mu nestále páliť. Nie je nič lepšie než Bossa vy alebo Sheva odláka a vy sa pripravíte na smrteľnú paľbu a do toho sú zapojené aj „QTE“, ktoré mi tentoraz liezli na nervy lebo veľakrát som nestihol zareagovať, keďže ich rozloženie na klávesnici nebolo rozumné a tak som to zbytočne schytal.

RPG prvky podobne ako vo štvorke nechýbajú. Po skončení každej časti kapitoly máte možnosť vo svojom obmedzenom inventári všetky predmety poukladať či vylepšiť zbrane v presnosti či väčší účinok. Nič však nie je zadarmo a tak počas hrania budete musieť prehľadávať a hlavne rozbíjať rôzne nádoby. Bez vylepšení zbraní si v ďalších úrovniach neškrtnete. Výborne je, že po každom vašom zabití máte vždy možnosť upraviť inventár či vylepšiť zbrane čo je fajn.

Zasa ma žena neposlúcha

Najväčšou zmenou je, že už nebojujete sami či chcete alebo nechcete. Moje obrovské obavy sa bohužiaľ naplnili, ale len v určitých častiach. Munície nikdy nie je dosť a budete sa so Shevou podeliť, aby nezostala na suchu. Ak má však Sheva svoj deň tak je veľmi schopná a dokáže vám naozaj pomôcť a veľakrát zachrániť krk, pretože veľmi často ma protivník chytil a druhý sa mi chystal dať smrtiacu ranu, ale Sheva ma zachránila. Ale nastávajú aj momenty, kedy by ste Shevu najradšej nakopali do riti, pretože nestihne reagovať a dostane poriadnu ranu a pri najhoršom má motorovou pílou rozrezaní krk. Môže sa zdať, že hre krivdím, ale POZOR!!! To je všetko len prvý dojem a moje úplne prvé hodiny pri hraní. Keď som sa naučil hru výborne ovládať a zistil ako sa Sheva správa v určitých situáciách tak som už s ňou nemal žiadny problém. Ak som kopol protivníka ja tak to urobila aj ona a podarilo sa nám aj trojité kombo(je za to aj achievment). Samozrejme v určitých úsekoch urobí Sheva nejakú volovinu, ale dá sa to prežiť a ono vždy vás dokáže prekvapiť príjemne tak aj veľmi nepríjemne. Proste je to žena :). Skôr ma príjemne prekvapilo, že mi podala aj zásobník(aj ktorý som nepotreboval) a dokáže správne kombinovať predmety(čo je kvôli obmedzenému inventáru dôležité) Ak však máte kamaráta tak všetky problémy s jej AI odpadnú a môžete sa vykričať na kamarátovi aký je (ne)schopný. A samozrejme určite netreba vysvetľovať, že ak zomrie ona tak hra automaticky končí. Bez ženy ani na krok.

Je inventár správne vyriešený?

Veľa recenzentov hru zhodilo za archaický a komplikovane vyriešený inventár. Ja sa im môžem jedine tak vysmiať. Opäť podobne ako v štvorke našli chyby, kde nie sú kvôli svojej neschopnosti. Aj mňa inventár najprv vystrašil, ale je to OK a v prvom momente vám to príde dokonca aj „hardcore“. Do inventáru sa vám vojde dokopy šesť predmetov. Zobrané náboje nemôžete rovno použiť do prázdnej zbrane. Musíte mať pre náboje voľný slot a preto som upgradovla zbrane čo sa týka kapacity zásobníku, pretože do jedného slotu sa vám voje napr. 30 nábojov a ak zoberiete ďalšie tak vám zbytočne zaberie ďalší slot a vy už nemáte priestor na liečivé rastliny či sprej. Kameňom úrazu bolo skôr to, že hra keď ste v inventári tak všetko sa do deje „real-time“ – hra sa nezastaví. „MNE TO VŠAK NEVADÍ“. Zápasil som s tým akurát tak prvé dve hodiny a potom som už nikdy nemal žiadny problém. Svojím spôsobom to takisto zvyšuje napätie a nikdy som netrávil v inventári dlhú dobu, len som rýchlo niečo prehodil a je to. Som rád, že autori mali gule na to a urobili inventár taký aký je.

Zázraky sa dejú

Samozrejme obavy čo sa týka PC portu boli na mieste, aj keď pred piatym dielom sa Capcomu podarili porty Devil May Cry 4 a Street Fightera 4 naozaj podarili tak som dúfal, že sa im to podarí aj v Resident Evil. Áno podarilo sa. Hra podporuje klávesnicu a myš a hráča nevystrašia žiadne znaky s gamepadu. Som mal slzy v očiach z toho, že to dokázali a nielen to. Takisto aj čo sa týka optimalizácie tak predviedli špičkovú robotu. A takisto majú hráči si navoliť limit frameratu a tak je na vás či chcete, aby hra šla maximálne 30 alebo 60 fps, alebo variabilný(ten som mal ja). Po grafickej stránke ja hra skvelá aj dnes a vo svojej dobe bol podľa mňa Resident Evil 5 najkrajšou hrou za rok 2009 a vysmiala sa aj hrám ako Gears of War 2 alebo Uncharted 2 a na PC všetko vyzeralo ešte lepšie a hra bola naozaj pastvou pre oči a k tomu si pripočítajte výborne cutscény a celý zážitok dopĺňa vynikajúci zvuk zbraní a ich realistický feeling. Tu CAPCOM naozaj nekecal, keď vravel, že vždy majú hotovú PC verziu a z tej urobia konzolovú verziu a nie naopak. Kiež by to tak robili všetci.

Verdikt:

Zhodnotenie piateho dielu je jednoduché podobne ako u štvorky. Kto od toho čakal klasický survival tak hra nie je preňho. Po štvrtom dieli a ukážkach z piateho dielu bolo jasné, že séria dala prednosť akcií pred adventúrnymi prvkami. Ono v podstate aj v piatom dieli je stále zachovaný duch prvých dielov len už nás neobmedzuje statická kamera a tak sú súboje zábavnejšie a obsahuje „hororové prvky“(Pozor nemyslím tým, že hra je horor lebo to nie je) – akčná hra s hororovými prvkami. Vôbec mi nevadí, že hra sa ani tu nehýbe počas mierenia, lebo by bola hra naozaj ľahká a takisto aj tu to bol zámer autorov. Hra je kvalitná rovnako ako štvrtý diel len nám pridal kooperáciu, ktorá nalejme si čistého vína – niekoho nepoteší no ďalšiu skupinu hráčov poteší a ak nemáte s kým hrať tak vás Sheva nahnevá počas cca. 10.hodinovej kampane a s QTE to naozaj prestrelili. Nejedná sa o nadčasovú záležitosť ako keď vyšiel štvrtý diel ako by niekto očakával, ale stále sa jedná o hru, ktorá vás vtiahne a nepustí.

PS. Hra v hlavnom menu obsahuje aj „históriu“ celej série tak si ju nezabudnite naštudovať.

napísal Boss Marťas 16.2.2015

9.0