Automation – The Car Company Tycoon Game

V tomto článku vám predstavím aktuálny stav hry (k 22.3.2015) na príklade návrhu moderného rodinného kombíka :)

PC
pridal xwing 27.3.2015 o 10:44 pod používateľské články

Ak vás zaujíma, ako vlastne hra vyzerá a aké máte možnosti pri návrhu auta v Automation, ste na správnom mieste. Na Youtube je síce množstvo videí, sú však prípady ked je lepšie niečo prečítať a prezrieť na statických obrázkoch a práve preto som sa rozhodol napísať tento článok v ktorom vám predstavím návrh moderného kombíka v sandboxe.

 

Začať treba samozrejme výberom roku a karosérie. Rok dáme aktuálny keďže chceme moderné auto, tak zostáva výber karosérie. Pri nej treba dávať pozor na dve veci - aby bola pre vybraný rok aktuálna (ak vyberiete starý typ akrosérie výrazne sa zníži bezpečnosť auta) a aby mala vhodný rázvor, keďže ten priamo vplýva na hmotnosť a cenu auta. Ako prvá mi padla do oka krásna moderná karoséria, nevšímal som si však rázvor 3m a tak som na koniec zostal prekvapený z výslednej hmotnosti blížiacej sa 2t čo nie je práve najvhodnejšie pre rodinný kombík :) Karoséria na obrázku je tak akurát, s rázvorom 2,6m patrí presne do kategórie nižšej strednej triedy.

 

V ďalšom kroku si model nového auta pomenujeme a vyberieme druh karosérie (pre moderné autá samozrejme monokok) a materiál (vysokopevnostná oceľ), motor dopredu naprieč, prednú a zadnú nápravu (tie čo som tu vybral som neskôr z dôvodu úspor nahradil McPhersonom vpredu a vlečným ramenom vzadu :) no a na záver typ panelu. Najprv ma lákal polymér vďaka nízkej hmotnosti aj cene, no znižoval bezpečnosť auta tak vyhrala antikorózne ošetrená oceľ. Na tejto alebo predchádzajúcej obrazovke môžte zároveň deformovať základný tvar auta, napríklad meniť tvar kapoty, posúvať stredný stĺpik či meniť tvar a dĺžku kufra.

 

Auto si môžte ďalej dotvoriť podľa predstáv pridaním svetiel, mriežok chladenia, výfukov, krídel, kľučiek dverí atď. Ja som zostal pomerne konzervatívny, ale vyblázniť sa tu dá takmer bez obmedzení.

 

Teraz už len zostáva výber farby, náhonu a motora a samozrejme pomenovať verziu. Tak máme pripravenú karosériu novej, siedmej generácie obľúbeného modelu Kamzík automobilky Oravan v rodinnej verzii Family (s lacnými nápravami a iba predným pohonom aby si to rodiny mohli dovoliť :) Ďalej budeme pokračovať výberom motora - môžte si vybrať už navrhnutý, my si samozrejme navrhneme nový.

 

Rodinný kombík potrebuje relatívne lacný, pritom dostatočne výkonný a úsporný motor. Diesle síce v hre nie sú, ale aj s benzínom sa dajú robiť divy aj bez použitia turba ako ďalej uvidíte (a ako v reáli predvádza Honda a Mazda). Rozhodol som sa pre celohliníkový radový štvorvalec s trochu netradičným objemom 1,5l, samozrejme s dvojitou vačkou a znova netradičnými 5 ventilmi na valec pre dosiahnutie čo najlepších paramterov. Pri 5 ventiloch nie je možné použiť variabilný zdvih ventilov (napr. iTec), preto ho ani nemáme na výber. Tu zadané parametre zostanú spoločné pre celú rodinu motorov (to bude užitočné pre kampaň kde bude výhodnejšie vyrábať rôzne varianty jedne rodiny motorov ako množstvo úplne odlišných motorov keďže môžu zdieľať výrobnú linku), môžte iba mierne meniť vŕtanie a zdvih.

 

Ako vidíte hra vám pri výbere komponentov a ladení výkonu ponúka užitočné informácie, tieto sa však zobrazia až keď motor dokončíte a vrátite sa späť pre vyladenie jednotlivých komponentov. Kľuku som vybral z kovanej ocele, keďže ponúka plynulejší chod motora (smoothness) bez výraznejšieho navýšenia nákladov oproti liatej oceli. Ojnice som vybral vhodné pre vysoké otáčky a piesty samozrejme s nízkym trením pre zníženie spotreby. Na tejto obrazovke je zároveň možné mierne zmeniť vŕtanie a zdvih, v tomto prípade znížiť obsah motora až na 1 liter. Každá súčiastka má svoje výhody a nevýhody, pričom nevýhodou nemusí byť vždy iba vyššia cena - napríklad použité piesty s nízkym trením zvládajú iba relatívne nízke otáčky, ale nič lepšie (mimo zvýšenia kvality) nie je na výber ak chceme zároveň zachovať nízku spotrebu. To že piesty sa pomaly začínajú približovať svojmu limitu zobrazuje žltý piest v pravej časti na obrázku. V hornej časti je indikované obmedzenie výkonu, v dolnej obmedzenie životnosti, pričom komponent mení farbu od zelenej cez žltú až po tmavočervenú. V strednej časti vidíme známy graf priebehu výkonu a krútiaceho momentu a pod ním je priebeh efektivity spaľovania a v prípade použitia turba aj tlak turba. Vľavo vidno užitočné parametre pre ladenie motora ktoré sa menia podľa obrazovky.

 

Kompresný pomer a vačkový profil som menil pre dosiahnutie čo najlepšieho pomeru výkonu a spotreby spoločne s parametrami vstrekovania. Samozrejme som vybral aj variablné časovanie ventilov, chceme predsa úsporný motor :) Vývojári mysleli dokonca aj na taký detail ako štýl a farbu krytu motora, tu však motor zakrývajú grafy.

 

Ako vidíte vybral som atmosférickú verziu motora a to z troch dôvodov - osobné preferencie, turbo výrazne zvyšuje cenu a znižuje životnosť motora a aktuálne je v hre podľa vlastných slov vývojárov turbo technológia 80. rokov, takže ani nie je možné replikovať moderné downsizingové motory. Po dokončení hlavnej kampane hry však plánujú popracovať aj na tejto oblasti. 

 

Vstrekovanie je spolu s nastavením parametrov hlavy najdôležitejšia oblasť pre ladenie výkonu motora, takže medzi nimi budete často prepínať než dosiahnete parametre s ktorými budete spokojní (alebo začnete úplne odznova :) Keďže robíme základný motor, z dôvodu úspor som vybral viacbodové vstrekovanie a nie priamy vstrek, samostatné škrtiace klapky pre každý ventil rodinnému kombíku netreba. Štandardný vzduchový filter ponúka nižší hluk a dlhšiu životnosť takže nie je o čom no a typ paliva samozrejme Natural 95 keďže slabší u nás ani nedostať. Bohatosť zmesi a predstih slúžia spolu s kompresným pomerom a vačkovým profilom pre jemné ladenie motora (či už na výkon, spotrebu alebo nejaký kompromis), no a obmedzovač otáčok samozrejme obmedzí otáčky. Ak radi hráte so svojimi zákazníkmi ruskú ruletu a nechcete aby im motor vydržal bez poruchy 20 rokov (takže o to skôr si prídu kúpiť nové auto) môžte zvyšovať otáčky až na doraz, ja som si však dal za cieľ spraviť relatívne spoľahlivý motor tak som bol konzervatívnejší, aj keď dalo by sa aj menej :)

 

Výfukový systém je tiež dôležitý, bežné zvody šetria náklady, znižujú hluk a neobmedzujú výkon, katalyzátor je v EÚ povinnosť (vysokovýkonný na rodiné auto netreba) a na odhlučnení nešetrím, dva najkvalitnejšie tlmiče výfuku príliš nezdvihnú cenu ale zabezpečia tichú prevádzku. Priaznivcov výfukov veľkých ako hlava sklamem, priveľké výfukové rúry nielenže zvyšujú hluk a hmotnosť, ale taktiež zvyšujú spotrebu a dokonca aj znižujú výkon, všetko s mierou ;)

 

Na záver si môžte pozrieť všetky parametre hotového motora, spustiť test na dynamometri a pokochať sa zvukom vytvoreného motora ako mu postupne rastú otáčky (každý motor má v hre unikátny zvuk na ktorý vplýva množstvo parametrov) či spustiť špeciálny testovací mód kde môžte otáčky regulovať ručne. Mimochodom, tie zelené šípky naznačujú či sa vám motor zmestí do motorového priestoru auta, ak je čo i len jedna z nich červená treba upraviť veľkosť motora (vŕtanie, zdvih, hlava, turbá...), uloženie motora (priečne alebo pozdĺžne), typ pohonu (4x4 vyžaduje viac priestoru) či celú karosériu. Ako vidíte, podarilo sa nám vytvoriť tichý (25,7dB) 1,5l benzínový motor s výkonom 77kW a účinnosťou spaľovania 32% (reálne benzínové motory majú účinnosť 25-35%, diesle 40-50%), čo za danú cenu (700 dolárov za materiál a 37,5 človekohodiny) nie je vôbec zlé.

 

Tak motor by sme mali, poďme ďalej. Informácie v grafoch majú zmysel až keď auto dokončíte keďže výbava ovplyvňuje množstvo parametrov, preto som auto najskôr zhruba dokončil a potom sa vrátil späť. Motor už síce máme, motor bez prevodovky je však iba hučiaca skrinka a zlá prevodovka dokáže potopiť dobrý motor (a dobre navrhnutá prevodovka dokáže oživiť priemerný motor ;) Napriek reálnym skúsenostiam (bez 6stupňovej prevodovky nebýva spotreba nič moc) v automation mi úplne stačia 5stupňové prevodovky, pretože si ich prispôsobím na mieru motoru. Pre jednoduchý, rýchly a v 90% prípadov dostatočne dobrý návrh prevodovky stačí aby mal druhý stupeň vrchol tesne za 100km/h (pre dobrý čas 0-100km/h) a posledný stupeň zasahoval výrazne za maximálku pre zníženie spotreby, potom už stačí sa len trochu pohrať s odstupmi jednotlivých prevodov. Keďže ide o rodinné auto pre európsky trh, prirodzenou voľbou je manuál so sprevodovaním zameraným na nízku spotrebu. Myslím, že 4,84l/100km pre základný motor je dosť dobrý výsledok, 0-100km/h je použiteľných 11,6s a dokonca nemáme žiadne preklzovanie kolies (wheel spin), čo sa mi pri návrhoch v Automation stáva málokedy :) Diferenciál som vybral mierne lepší a mierne drahší ako základný. Prvý graf zobrazuje výkon na jednolivých stupňoch v rôznych rýchlostiach, ideálny pre návrh prevodovky. Druhý graf zobrazuje akceleráciu a grip ktoré sú pri návrhu prevodovky tiež dôležité (rôzne druhy diferenciálov tu vedia tiež mierne pomôcť) aby sa redukoval preklz kolies pri prudkej akcelerácii.

 

Výber kolies má veľký vplyv na jazdné vlastnosti, zvolil som v triede viac-menej štandardné 205/55/R16 na liatinových diskoch so štandardnou tvrdou zmesou pre dlhú životnosť gúm. Prvý graf ukazuje pretáčavosť/nedotáčavosť, vyplýva z neho že auto má nedotáčavý charakter (krivka sa stočila smerom dole) s takmer ideálnou ovládateľnosťou (D: 0,99 z 1), trochu horšie to je so športovým charakterom (S: 0,87 z 1), športový charakter však v rodinnom kombi druhoradý. Druhý graf zobrazuje rozdiel medzi akceleráciou a gripom rovnako ako pri výbere prevodovky keďže gumy majú na to tiež výrazný vplyv.

 

Keď sa už rozbehneme treba aj brzdiť, a každý človek ktorý si váži svoj život vám povie že brzdy sú dôležitejšie ako motor :) Brzdy máte na výber od bubnových po keramické, s rôznym počtom piestikov, typom platničiek a veľkosťou pre predné i zadné brzdy. Výber padol na relatívne lacné ale účinné klasické kotúčové brzdy. Prvý graf zobrazuje účinok bŕzd (km/h a čas v sekundách), druhý schopnosť brzdiť gúm a bŕzd (pomáha ak sú brzdy aspoň také účinné ako gumy :).

 

Aerodynamika nie je pri rodinnom kombi až taká dôležitá, ale pomôže aspoň nastaviť prítlak na minimum a obmedziť chladiaci prúd vzduchu (čo zníži  odpor vzduchu a pomôže znížiť spotrebu), keďže pri návrhu karosérie to človek s vetracími otvormi zvyčajne preženie (z estetických dôvodov :) Prvý graf zobrazuje prítlak (pri bežnom aute je ako vidíte negatívny, auto má tendenciu sa vo vysokých rýchlostiach nadľahčovať) a druhý graf zobrazuje dopor vzduchu v závislosti od rýchlosti.

 

Interiér je to, s čím prichádzame najviac do kontaktu a automobilky nám v tejto oblasti dávajú najviac na výber. Pre štandardný model zvolíme všade štandard. Za vyššie výbavy si treba priplatiť a úchylky typu kľučky na otváranie okien vzadu v základnej výbave auta za 14 000€ fakt neuznávam.

 

Odpruženie dokáže výrazne zmeniť charakter auta a preto mu treba venovať náležitú pozornosť. Darmo použijete drahé zložité nápravy, ak zle nastavíte odpruženie alebo následne ušetríte na pružinách a tlmičoch výborný výsledok nedosiahnete :) Ak sa s tým nechcete príliš zapodievať stačí využiť niektoré prednastavenie podľa použitia a v 90% prípadoch to bude stačiť. Prvý graf je kľúčový pre nastavenie odpruženia, znázorňuje pohyb kolies a karosérie vpredu i vzadu pri prejazde nerovosťou, druhý už poznáte a znázorňuje charakter správania sa vozidla (pretáčavosť/nedotáčavosť, ľahká ovládateľnosť/športový charakter) ktoré sa dá tiež výrazne ovplyvniť naladením podvozku.

 

Už sme takmer na konci, pri obrazovke s detailnými štatistikami. Hra oboduje auto vo vybraných oblastiach (ovládateľnosť, športový charakter, komfort, prestíž a bezpečnosť) ktoré budú neskôr použité v kampani (ale využívajú sa aj v scenároch, súťažiach na fóre a budú použité aj v multiplayeri). Pod každou záložkou pekne vidíte čo daný ukazovateľ ovplyvňuje pozitívne či negatívne. Dole sú všeobecné štatistiky. A koľko že toto auto môže stáť? Materiálové náklady sú cca 6000 dolárov, k tomu 125 človekohodín nám dá cca 7400 dolárov/eur ak predpokladáme že by sa vyrábalo na Slovensku (náklady práce sú cca dvojnásobok mzdy). Po započítaní ostatných nákladov sa môžme dostať na 14 000€, čo je tak akurát za auto v tejto triede (Octavia, Focus, Ceed, Golf...), a vzhľadom k výbornej spotrebe a dobrým vlastnostiam je to podľa mňa výborná cena.

 

Čo zostáva na záver? No predsa prehnať auto testovacou dráhou!


napísal xwing 27.3.2015



Páči sa mi!

AUTOMATION – THE CAR COMPANY TYCOON GAME

PC

Vývoj: Camshaft Software
Štýl: Simulácia
Web: domovská stránka hry
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 3]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Praskanie v zdroji (8)
Zdravím, mám problém s PC. Keď zapojím kábel do el...
|Ms windows cd key (18)
Zdravim. Pozeral som cdkeys, ale maju cenu nieco n...
|Hodinky (6)
Uvažujete o kúpe hodiniek,náramkov,smart hodiniek ...
|Ps5 hdr (1)
Ahojte idem si sem po radu ohľadom hdr na ps5.. ak...
|Hitman 2 a hitman 3 (1)
ahojte,sectoráci. mám menši problem,zakúpil som hi...
|Svet, ukrajina, vojny ... (17922)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk