Batman: Arkham Knight

Batman sa vracia do Gothamu, aby v ňom naposledy urobil poriadky.

pridal Boss Marťas 11.8.2015 o 8:50 pod používateľské recenzie

9.0

Po štyroch rokoch sa ku kormidlu vracia štúdio Rocsteady, ktoré naštartovalo herne úspešnú trilógiu netopiereho muža. Je to už šesť rokov čo sa na obrazovkách našich monitorov objavil prvý diel a vytrel zraky všetkým pochybovateľom, ba čo viac, dostal sa do nominácie o hru roku. Rocsteady sa v Arkham City rozhodli zájsť ešte ďalej a priniesli nám otvorený Arkham, ktorý bol plný zábavného obsahu a dodnes je u mnohých hráčov, najlepším ďalej(podobne aj u mňa), u ktorého nechýbalo ani slušné DLC, ktoré sa odohrávalo po udalostiach v Arkham City. Už od vydania Arkham Asylum, hráči túžili, aby si mohli nastúpiť do samotného Batmobilu, s ktorým by čistili ulice Gothamu od zločinu a Rocsteady sa po bohatých skúsenostiach rozhodlo hráčom ich sen splniť v poslednom dieli s podtitulom Arkham Knight. Posledným dielom v Arkhamskej sérií bol však prequel s podtitulom „Origins“, ktoré malo však na svedomí štúdio Warner Bros. Games Montréal, ktoré veľa hráčov nedocenilo a cítili v titule len mašinku na peniaze. Ja osobne nie som toho názoru, ale nastal pravý čas na rozsudok záverečného dielu, ktorý celú trilógiu uzavrie.

Rovno dvaja rytieri v Gothame

Joker, jeden z najväčších Batmanových sokov, síce už horí v pekle, ale opäť nastávajú temné časy. Na scénu sa vracia protivník, ktorý nás strašil už v prvom dieli. Áno presne tak, Riddler by bol na váš pyšný, nejedná sa o nikoho iného než o Scarecrowa, ktorý hrozí vypustením svojho jedovatého plynu a tak začiatok samotnej hry začína evakuáciou celého mesta. V Gothame zostávajú len zločinci, muži zákona a okrem samotného temného rytiera prichádza na scénu tajomný Arkham Knight so svojou armádou.

Aby dokázal hráč správne oceniť príbehovú linku, tak je najlepšie mať za sebou predchádzajúce Batmanove dobrodružstvá. Nie, že by hráč nepochopil o čo v hre ide, ale veľa dejových línií v hre nadväzuje na udalosti z predchádzajúcich dielov, bez ktorých neodporúčam hru hrať, pretože sa jedná o najlepší z celej série. Gratulujem vývojárom spolu s vydavateľom, že pred vydaním hry si dokázali ustrážiť scenár samotnej hry a zbytočne nevyzradili kľúčové udalosti v príbehu. Po úvodnej hodine sa totižto dostanete do bodu, ktorá mne osobne vyrazila dych a skutočne som sa vyľakal. Nie, nie, nie, vážne vám neprezradím o čo sa jedná, ale od tej chvíle si s vami vývojári začnú pohrávať s vašimi pocitmi, ktoré môžu byť rôzne, ale nebude sa jednať o nič dobré. Emócie vás budú sprevádzať až do konca hry a to je dôležité.

Okrem dvoch hlavných záporakov sa v Gothame nachádzajú ďalší zločinci, ktorý v Batmanovom univerze takisto niečo znamenajú. Či už sa jedná o Two-Facea, Penguina, Poison Ivy, Fire-Fly a opäť nechýba ani Riddler, ktorý si pre vás pripravil svoje zákerné hádanky. Okrem toho sa môžete dostať k vyšetrovaniu záhadných vrážd či záchrane nevinných hasičov a k ďalším aktivitám, ktorých odhalenie už nechám na vás.

Výbava hodná miliardára

Batman by nebol Batmanom, ak by nemal k dispozícií svoju bohatú výbavu gadgetov. Batarangy, batclaw či výbušný gel už poznáme z minulých dielov a tak od pána Foxa získame zbraň „Disturbor“, ktorou sabotujeme nie len zbrane protivníkov, ale hlavne zbrane dronov. Batman sa naučil dokonca hackovať nepriateľské veže, čo sa zíde pre tichý postup a zábavu si užijete aj s Voice rekordérom. Budete mať napr. nahraný hlas záporaka, ktorý je šéfom svojej skupiny a tak ich postupne odlákate od seba, aby ste ich mohli nepozorovane zlikvidovať.

A teraz už k najvýraznejšej novinke a to k jazde v Batmobile. Z Batmobilu som mal pred vydaním najväčšie obavy, pretože som veril, že rozbije celú hru a ani žiadne videá ma nepresvedčili. Nie nadarmo však autori považujú Batmobil za druhú hlavnú postavu hry, pretože celá hra je postavená aj pre neho. Mapa Gothamu je rozdelená na tri časti a cesta je dostatočne široká na manévrovanie ulicami a hlavne naozaj ucítite pocit, že ovládate Batmobil. Prostredie je takisto riadne zničiteľné a verte mi, že zničíte toho naozaj veľa. O pár minút ani nebudete vedieť o tom, že ste mali nejaký problém s ovládaním, pretože po pár minútach ihneď prejde do krvi. Ja osobne som sa najviac zapotil u Riddlerových hádaniek, ktoré súviseli s Batmobilom, závod s časom po pekelnej trati, bol drsný.

To však ešte stále nie je všetko. To, že Batman nezabíja vie už aj stará babka z hornej-dolnej a tak som mal obavy, ako to autori vyriešia. Vidno, že autori naozaj na to mysleli od začiatku. Nepriateľské tanky sú v skutočnosti robotické drony, čiže ich bez problémov zničíte, že po nich nezostane ani mastný fľak, rakety ktoré vypálite poškodia vozidlo tak, aby nevybuchlo a tým pádom nikoho nezabilo a guľomet som využíval hlavne na zostreľovanie rakiet z tankov. Ak som však zamieril na nepriateľský tak, tak vždy sa automaticky vystrelia gumové omračujúce projektily, nezabil by som nikoho ani keby som chcel. Ak sa nepriatelia dostali k autu tak vždy dostali elektrický zásah a bolo po probléme.

Nikdy som počas necítil, že by som bol nútený použiť Batmobil aj tam, kde netreba. Každé jeho využitie mi vždy dávalo logiku a užíval som si to. Batmobil má v sebe lano, ktoré som využil v hre viackrát, aby som sa dostal kam potrebujem, nejedná sa však o nič zložité. Riešenie dákeho problému má hráč takmer pred nosom. Slúži to ako príjemne spestrenie po nejakom boji.

Dôležité je však vylepšiť okrem samotnej Batmanovej výbavy aj samotné auto. Totižto, čím ďalej budete v príbehu tak sa proti vám postavia silnejšie stroje a niekedy budete mať čo robiť, aby ste sa z toho dostali. Batmobil mi zničili nielen raz, ale to všetko bola moja nešikovnosť. Počas bojov je treba rýchlo manévrovať a vyhýbať sa streliam, Batmobil síce nejaké tie rany znesie, ale nevydrží na veky. Ak by som to mal zhrnúť tak Batmobil je tak skvelou súčasťou hry, že už si bez neho nedokážem predstaviť žiadnu Batman hru. Ufff, už len to efektné nastúpenie do vozidla, je riadne sexi.

Už se perou

Súboje sú podobne dynamické ako minule. Opäť stojíte proti presile ale pri správnom načasovaní sa nemáte čoho obávať. Taký Assasin´s Creed môže súbojový systém v hre pekne závidieť. Protivníci sú totiž rýchly a zaútočia aj viacerí naraz a keď vytušia, že sa v ich blízkostí nachádza temný rytier tak mu to ventilačnej šachty pošlú darček v podobe granátu. Samozrejme nechýbajú aj tkz. „mini-bossovia“, na ktorých platí úplne odlišná taktika, no našťastie teraz dokáže Batman využiť veľa prostriedkov vo svoj prospech. Uvediem pár príkladov. Nachádza sa nepriateľ nad lustrom? Nie je nič lepšie ako mu ho okamžite zhodiť na hlavu, alebo ho hodiť do elektrického výboja či použiť bassebalovu pálku, ktorú upustil nepriateľ. Ak to situácia dovoľuje tak odporúčam vždy začať tichým postupom, ktorý je rovnako zábavný ako samotný boj a pri ňom rád spomeniem ďalšiu novinku. „Fear Takedown“ z ktorého som mal spočiatku obavy, ale jedná sa o príjemný prídavok. Ak o prítomnosti Batmana ešte netušia tak dokáže behom pár sekúnd zlikvidovať troch nepriateľov(pri upgrade sa počet zvýši), hra sa pri prvom útoku efektne spomalí a vy označíte ďalšieho protivníka, ktorého chcete zlikvidovať(napr. výhodné toho so zbraňou) a potom začne už klasický súboj. Batman našťastie teraz nie je na všetko sám a občas mu v súbojoch bude sekundovať, Catwoman, Nightwing či Robin, pri ktorých je možné využiť „Dual-play“. Počas súboja sa môžete prepnúť na Robina a pokračujete v kombe pri ktorom, ste skončili s Batmanom a po dostatočnom počte komb zaútočia obidvaja hrdinovia naraz a zlikvidujú protivníka.

Nejaké to vyšetrovanie

Ako už býva u série zvykom tak príde aj na nejaké to vyšetrovanie a poteší, že okrem vykradnutého pretáčania diania z Origins hra priniesla aj dačo svoje a tým je sledovanie záznamu z kamier. Musíte pretáčať záznam z kamery a v kľúčovom momente zastaviť a získať stopu. Je to len drobnosť, ale mňa osobne bavila. Keď pôjdete po masovom vrahovi, tak vtedy sa vám pri vyšetrovaní kamera prepne do pohľadu z prvej osoby a vy tak budete musieť nájsť potrebnú stopu.

Studená sprcha pre PC hráčov

Hru ešte stále poháňa Unreal Engin tretej generácie, ale je tak zmodifikovaný, že som mal pocit, že beží už na štvrtej verzií. V hre je nielen detailné prostredie, ale aj postavy a k tomu veľa vynikajúcich efektov, ktoré dotvárajú atmosféru. Veľakrát som sa len tak zastavil a kochal sa okolím. Takisto pri jazde Batmobilom som si užil grafické orgie, už len ako zostávajú kvapky od dažďa na Batmobile je úžasné a rovnako aj Batmanovom plášti zostanú kvapky od dažďa. Pri jazde som si užil takisto veľký počet krásnych výbuchov a to všetko je krásne nasvetlené a spomalený záber pri likvidácií posledného tanku tomu dodáva šmrnc. Takisto musím autorov pochváliť, že hra sa načíta len pri prvom spustení a už nikdy nie je dianie prerušené loadingom na obrazovke, ani pri prechode z exteriéru do interiéru, všetko je plynulé aj cutscéne, ktoré sú konečne v samotnom engine, pretože hra vyzerá sakramentsky dobre. Pochvalu si zaslúžia aj animácie a dabing, ktorý je špičkový. Batman opäť hovorí ako správny Batman, vďaka Kevinovi Conroyovi, Harley Quinn má dobre šibnutí hlas a hlas samotného Arkham Knighta je správne mýtický a neidentifikovateľný.

Len po týchto všetkých superlatívoch je tu jedno veľké, ale a to nepodarená konverzia na PC. Prvý patch síce upravil nejaké drobnosti ako správnu funkčnosť efektov od NVIDIE a odstránila sa chyba, že hra sa pri kontrole súborov začala znova celá sťahovať. Problémom je totiž hlavne optimalizácia. Hra je pevne uzamknutá na 30 fps a pochopiteľne nejde dobre, no našťastie je možné v cofingu v hre odomknúť ten konzolový lock a hra ide hneď o triedu lepšie. Problémom však je, že hra dobre nefunguje hráčom ani na silných zostavách a tak im nezostáva nič iné, než čakať na opravný patch, ktorý má optimalizovať využite RAM a VRAM, stabilizovať streamovanie z HDD či pridať chýbajúce efekty z konzolových verzií. Grafika je napriek tomu pekná a rozhodne sa jedná o najkrajší diel zo série, ale keď môže byť ešte o chlp lepšie tak prečo nie. Jediným pozitívom na celej situácií je, že Warner Bros sa rozhodol dva dni po vydaní hru stiahnuť zo Steamu a aj z niektorých kamenných obchodov a hra sa vráti späť až keď bude opravená, takže momentálne nie sú k dispozícii ani DLC, ktoré už vyšli na konzoly.

Temný rytier „Povstal“

Rocksteady sa nachádzal v nezávideniahodnej situácií, lebo každým dielom zvýšil latku vždy o stupeň vyššie a zakončiť putovanie jedného z najznámejších hrdinov nie je žiadna sranda. Určite nesúhlasím s názormi, že sa jedná o recykláciu minulých dielov, pretože ponúka dostatočné množstvo noviniek a z čoho som mal najväčšie obavy nakoniec funguje na jednotku. Jasné, hra obsahuje nejaké tie chyby a samotný stret s Arkham Knightom, by si zaslúžil epickejšie finále a niekto môže namietať, že hra upustila od súbojov s bossmi, no ja mám pre nich odkaz: „Radšej takmer žiadne, ako tie nudné z Arkham Asylum“. Hra sa teraz preorientovala na súboje v Batmobile a tie mňa bavili, horšie je na tom tá problémová PC verzia, keďže nie každému beží ideálne ako mne a aj ďalším(no to už asi viete) a iným zasa nie. Zbytočne tým hra stráca jeden bod od tej legendárnej desiatky. Nič to však nemení na tom, že sa jedná o najlepší diel z trilógie, ktorého hrateľnosť je vynikajúca a ani chvíľu nenudí a to je hlavné.

napísal Boss Marťas 11.8.2015

9.0
BATMAN: ARKHAM KNIGHT