Call of Duty: Ghosts

Vitajte v jednotke "Duchov"

pridal Boss Marťas 27.4.2016 o 6:59 pod používateľské recenzie

9.0

Že je značka Call of Duty známa hádam aj u opíc, je každému už jasné. Úspech je taký obrovský, že Activision stavia prakticky len na nej a kde nevidí obrovský zisk tak projekty, bez váhania ruší. Vývojári z Infinity Ward sa pri oznámení novej série s podtitulom "GHOSTS" dušovali, že nastanú zmeny. Podarilo sa im to?

Príbeh je osobnejší

Hlavným pánom na holenie v jednotke Ghosts je tentoraz Logan Walker, ktorému bude sekundovať jeho otec Ellias, brat Hesh a občas príde na pomoc aj komisár Riley. Či už séria Modern Warfare alebo Black Ops, tak vývojári sa snažili priniesť zaujímavý príbeh so zapamätateľnými postavami, ktoré si hneď obľúbite a u mňa osobne vývojári dokázali, že nie je nutné neustále do hry pchať Kapitána Pricea alebo Viktora Reznova. Scenáristi začali tvoriť novú sériu s čistým štítom a ja som si postupom času jednotlivé postavy obľúbil. A čo je dôležité zdôrazniť? Mysleli ste si, že zákerného podvodníka Shepharda ťažko dačo prekoná? Ste na omyle!!! Autorom sa podarilo vytvoriť naozaj ikonického záporáka, ktorí má s jednotkou Ghosts nevyriešené účty z minulosti. Prečo ich nenávidí a chce ich zlikvidovať? To všetko sa dozviete behom ôsmich hodín. Celý príbeh prešiel na osobnejšiu rovinu a to určite nie ja na škodu. To, že sa Amerika ocitla pod útokom "Federácie", ktorá pomocou satelitov "Odinu" zdemolovala spojené štáty, možno nepôsobí dvakrát originálne, ale práve jednotlivé postavy ťahajú príbeh vpred.

Stará, dobrá hrateľnosť

Čím sa Call of Duty vždy pyšnilo je skladba misií. V tomto našťastie Ghosts nezaostáva a ponúka rozmanité lokácie, v ktorých sa striedajú klasické akčné pasáže s tichším postupom. Počas singleplayeru som sa po celý čas bavil, pretože nemá hluché miesto a jednoduché sa v ňom zabaviť a nechýbajú ani epické momenty. Stále sa jedná o lineárnu strieľačku, kde je postup hrou pevne daný a ak vám takáto vec nebude prekážať, tak sa budete len baviť. Počas hrania zistíte, že scenárista doslova vykradol scénu z filmu The Dark Knight Rises, Gravitácie a zahral si vynikajúce The Last of Us a inšpirovať sa u kvalitných kúskov nie je na škodu. Vývojári sa rozhodli zbytočne neriskovať a nemeniť to čo dobre funguje, ale to neznamená, že by neprekvapili pár novinkami. Ovládanie tanku možno nikoho neprekvapí, ale misia v helikoptére pôsobí sviežo a je zábavná, pretože ma potrebnú dynamiku a je cítiť jej ničivosť. Ďalším oživením sú misie vo vesmíre, ktoré sú v podstate len dve a je z nej cítiť, že autori mimo vesmíru nemajú dobré skúsenosti a chce to trošku cviku lebo stačia aj dve presné rany a je po vás. Môže sa vám zdať, že momentálne hru kritizujem, ale opak je pravdou. Len poukazujem na to, že je to skrátka iné a potešila ma aj misia pod vodou, kde sa budete cítiť ako ryba vo vode a jej grafické spracovanie rozhodne stojí za to. A nesmiem opomenúť ani najlepšieho priateľa človeka. Pes Riley hádam nechýbal v žiadnom trailery a tak som bol zvedavý ako bude do hry zapracovaní a môžem povedať, že nie zle. Rileyho som si okamžite obľúbil a bol mi dobrým pomocníkom hlavne na začiatku hry a dokonca som ho mohol aj ovládať, kedy som potichu likvidoval protivníkov zakúsnutim do tváre. O to viac ma zabolelo, že Rileyho potenciál nie je naplno využitý, pretože je skrátka stvorení na psie kusy.

Bohatý arzenál

Zbraní v hre je naozaj veľa od klasických pištolí, po samopaly či ťažšie guľomety a v pár momentoch sa hodí aj dobrá sniperka. Streľba je ako vždy arkádová, ale tým pádom zábavná a zasa musím zdôrazniť, že z každej zbrane sa strieľa trochu inak. A keď som pri tých zbraniach tak musím spomenúť, hádam prvýkrát v histórií série je v hre misia, v ktorej nemusíte ani raz vystreliť, pretože sa dá celá prejsť úplne potichu. Skončíte v džungli a okolo vás bude veľké množstvo nepriateľov, no ak budete dostatočne trpezlivý tak ich potichu obídete a samozrejme vás nesmie nikto odhaliť, ani vrtuľník. Ak sa vám ju podarí celú prejsť tichým postupom tak získate aj achievment "Jungle Ghosts". Naozaj veľmi vydarená misia, ktorej grafické spracovanie mi občas pripomenulo aj Crysis. Párkrát skončíte aj za guľometom v džípe pri úteku, no moje pocity neboli dostatočne uspokojujúce, pretože tieto pasáže skončili skôr než začali. Zbrane a dostatok munície, ale budete naozaj potrebovať, pretože ako vždy stojíte proti presile. Umelá inteligencia spĺňa štandard série a tak sa nepriatelia snažia kryť, no občas vám vbehnú aj priamo do rany, ale za to ich muška je veľmi presná a pri vyššej obtiažnosti je treba postupovať opatrnejšie a hlavne sa dobre kryť.

Mimozemšťania namiesto zombíkov

Treyarch priniesol už v roku 2008 malý nenápadný Zombie mód, ktorý sa stal nečakane populárny a tak ho v každom ďalšom dieli rozširovali a preto sa Infinity Ward rozhodlo prísť s módom "Extinction", v ktorom sa proti vám postavia hordy mimozemských protivníkov, ktorí sú rýchli tak, že si nebudete stačiť ani uprdnúť. Skutočne zábavne je to hlavne so štyrmi hráčmi. Pri vydaní bola k dispozícií len jedna mapa, ale bola fantastická, že si ju ľudia radi zopakovali. Podobne ako v Zobmie móde, si postupne za získané body kupujete lepšie zbrane, ktoré bude potrebovať, pretože protivníkov je viac druhov. Extinction sa naozaj vydaril a myslím si, že to nečakali ani samotní autori.

Multiplayer

Po dohraní singleplayeru sa veľa hráčov presunie na multiplayer, ktorí hrajú minimálne rok, kým nevyjde ďalší diel. Ja som s ním po pá dňoch skončil, pretože jeho štart bol mierne problematický, no po čase už bolo všetko v poriadku, len pochopiteľne som mal problém, pretože som nastúpil proti skúseným hráčom, ktorí mali svoju postavu už plnú perkov a tak som zomieral a zomieral. Čo sa týka herných režímov tak nechýbajú klasiky ako Team Deatchmatch, Domination a Free-For-All nebo Domination, na ktorých sa zbytočne nič nemenilo. Vývojári sa však rozhodli priniesť aj niečo nové a jedným z nich je mód "Blitz", kde musí každý tým chrániť svoju základňu a zároveň zaútočiť na súperovu. Vždy musíte správny čas prebehnúť portálom v základne protivníka. V celku zaujímavý nápad. Mód "Hunted" mi neprišiel dáky originálny, ale môže zaujať skôr zapálenejších hráčov, pretože začínate len so základnou výbavou a postupne sa snažíte získať lepšie zbrane. Mód "Infected" je už pestrejší. Jedna skupina hráčov je infikovaná a má k dispozícií len nože a jej cieľom je zaútočiť na normálnych ľudí a infikovať ich, aby boli na vašej strane. Posledným módom je "Cranked", v ktorom ak niekoho zabijete tak sa zrýchli váš pohyb čo môže znieť ako výhoda, ale nie vždy je tomu tak. Novinkou je aj režim "Squads", ktorý je ale inak špecifický. V ňom si môžete vybudovať vlastnú jednotku vojakov, podľa svojich predstáv. Ak máte dostatok času tak vás to môže časom solídne pobaviť.

V hre nechýba kopec rôznych "Killstreakov", vďaka, ktorým sa stanete nebezpečnejšími a medzi nimi nechýba ani pes Riley, z ktorého som mával nočné mory, pretože prišiel tak rýchlo a nenápadne a hlavne zabíja väčšinou na jednu ranu. No nie je nič lepšie ako potom na vlastné oči vidieť ako sa do vášho ucha zahryzol pes a...radšej nič. Výbava zbraní je bohatá a každý si medzi nimi nájde svojho miláčika a pochváliť musí aj samotnú vyváženosť zbraní. Máp je celkom štrnásť, kde niektoré sú až príliš malé a tak som sa snažil hrávať na tých väčších, kde to bola predsa len väčšia zábava a občas sa počas bojov aj dynamicky zmenilo počasie a aj keď to hrateľnosť nijako neovplyvnilo, pôsobilo to celé tak živšie.

Nový engin?

Keďže už bol titul pripravovaný aj na nové next-gen konzoly tak každý automaticky očakával zmenu, ale čo z toho, keďže všetko aj tak stále brzdil Xbox 360 aj PS 3. Nedočkali sme sa ani nového enginu, ale len väčšieho vylepšenia. Hra, ale vyzerá k svetu. Hra obsahuje veľa miest, v ktorých grafika vynikne(džungľa, vesmír, zasnežená krajina, misia pod vodou) a aj naskriptovaný výbuchy vyzerajú veľmi dobre. Mne osobne sa páčili aj samotné modely postáv, ktoré sú dobre vymodelované a animácie pohybov pôsobili lepšie. Potešilo sa, že konečne aj hlavný hrdina nepôsobil umelo ako v Call of Duty 4 a veľakrát sú vidieť v logických momentoch aj jeho nohy. No nebolo by nič horšie než sa spustiť dole po streche a nevideli by ste svoje vlastné nohy, alebo by sa chcel napapať hladný vlk a vy by ste nevideli svoje vlastné ruky, ktorými sa bránite. Som rád, že takýmto drobnostiam sa už autori vyhli. Autori sa rozhodli priniesť hlavne ostrejšie textúry a najvyšších detailoch pôsobí hra naozaj dobre, to musí uznať každý. Nie je to síce určite čo očakávali tkz. "pixel-hunteri" čo chodia s lupou po obrazovke, ale to normálneho hráča dnes nezaujíma. Že hra vyzerá najlepšie na PC asi nikoho neprekvapí, zaujímavejšie sú skôr rozdieli medzi konzolovými verziami. Na PS 4 hra v rozhraní 1080p a 60 fps vyzerá vynikajúco, horšie je na tom Xboxová verzia, ktorá beží v rozhraní 720p a framerate nie je tak dobre stabilný ako na PS 4. Tu nie je nad čím váhať. Jasným víťazom sa stáva platforma od Sony. Vlnu nevôle vyvolali HW nároky PC verzie, ktorým sa ľudia posmievali, ale mne osobne sa ich výsledný efekt páčil. Pretože pri vydaní, hráčov smiech prešiel a boli vôbec radi, že hru nakoniec spustili. Škodoradosť ma vtedy neminula a nič iné si tí posmeškári nezaslúžili. Nezáleží na tom, či hra skutočne vyzerala tak ako podľa HW nárokov. Ľudia zabudli na fakt, že teraz nastal prechod medzi generáciami konzol a neboli na to pripravený. Infinity Ward patrí aj medzi štúdio, ktoré rieši problémy svojich titulov a do konca roka vyšli viaceré patchy, ktoré chod hry zlepšili a zmenšili sa aj nároky na RAM, ktoré áno - boli umelo zvýšené, ale prosím vás, kto v roku 2013, nemal už v PC aspoň 8 GB Ram? O soundtrack sa teraz postaral David Buckley a ako vždy hudobná stránka už tak skvelo dotvára atmosféru rovnako ako výkony hlavných protagonistov. Budete počuť aj Supermana alebo Hencha zo Sons of Anarchy :)

Legendy nikdy nezomrú

Na nové Call of Duty sa tešili všetci fanúšikovia a nie je tajomstvom, že medzi nich patrím aj ja. Je sranda každý rok sledovať hejterské komentáre od ľudí, keďže vďaka tomu len zvyšujú sérií popularitu a nie naopak. A my fanúšikovia sa len smejeme a ubehne nám čas kým naša vytúžená hra. Call of Duty pritom vždy prinesie niečo čo sme ešte v žiadnej inej hre nevideli, ale ľudia ako prvé riešia grafiku a potom nevidia pod povrchom kúzlo série. Ja som dostal ďalší kvalitný diel, ktorý rozbehol nový príbeh aj s postavami a nemôžem sa dočkať čo na nás čaká po šokujúcom konci. Samozrejme sú v mojom vnútri aj obavy či sa podarí autorom vytvoriť kvalitné pokračovanie a následne aj správne finále. Ako sa im podarí nadviazať na úspech Ghosts sa presvedčíme už tento rok a ja už nemôžem dočkať čo si pre nás pripravili. Taká katastrofa akú predviedol minulý rok Treyarch to dúfam nebude. Hra má svoje chyby ako každá iná, ale nezaslúži si, aby sme ju za to podkopali o zem. Veľa ľudí nenávidí Ghosts a iní ho zasa milujú.

napísal Boss Marťas 27.4.2016

9.0
CALL OF DUTY: GHOSTS