Mass Effect 3

Zatiaľ, čo hráči nedočkavo dychtia po následníkovi trilógie, chystanému na jar 2017, pripomeňme si jej záverečný diel v recenzii. Mass effect 3 si našiel prívržencov i odporcov.

pridal cent0089 11.9.2016 o 23:46 pod používateľské recenzie

10

Zatiaľ, čo hráči nedočkavo dychtia po následníkovi trilógie, chystanému na jar 2017, pripomeňme si jej záverečný diel v recenzii. Mass effect 3 si našiel prívržencov i odporcov.

We impose order on the chaos of organic evolution

V druhom dieli, ktorý získal mnoho ocenení „Hra roka“ ste pod patronátom Illusive mana a organizácie Cerberus zastavili Kolektorov a oddialili tak príchod Reaperov do Mliečnej dráhy. Mass effect 3 začína približne 6 mesiacov po týchto udalostiach. Vraciate sa ako veliteľ Sheppard. Aliancii sa nepáčila spolupráca s Cerberom a tak ste pod dohľadom na vojenskej základni na Zemi. Ako je zvykom z predošlých hier, politici stále nejavia záujem adekvátne sa pripraviť na bezpečnostnú hrozbu, akú Reaperi predstavujú. Po pár minútach ale začína ostrá akcia, gigantické stroje začínajú bombardovať pozemské mestá a vy sa spolu s kapitánom Andersonom snažíte zachrániť si kožu. Anderson ostáva na Zemi, aby viedol hnutie odporu a pred Sheppardom vyvstáva najväčšia výzva, oproti ktorej porážka Vládcu a zničenie kolektorskej základne z predošlých dielov pôsobí ako prechádzka parkom. Musíte v celej galaxii pozbierať čo najviac spojencov, aby ste nakoniec spasili všetky živé duše v známom vesmíre pred úplným vyhladením.

It is so easy to see the galaxy in black and white. Gray? I dont know what to do with gray.“

Čo sa príbehovej stránky hry týka, teda obsahu, rozsahu a spôsobu, akým nám ho sprístupňuje, tretí Mass effect určite nezaostáva za svojimi predchodcami. Preberáte velenie nad loďou Normandy SR2 a pri vyššie spomínanom získavaní spojencov do galaktickej vojny prejdete dychberúce príbehové misie v proteanských archívoch na Marse, pokúsite sa zastaviť útok Cerberu na Citadelu a navštívite aj domovský svet kvarianov. Výrazným zlepšením oproti minulým hrám sú vedľajšie misie, ktoré sa niekedy kľudne vyrovnávajú aj tým hlavným a skvele zapadajú do príbehu. Čo okrem iného robí Mass effect sériu úžasnou je možnosť preniesť si postavu z predošlého dielu spolu so všetkými rozhodnutiami, ktoré ste počas hrania učinili. Hráči, ktorí predošlé diely nehrali a chcú sa pustiť rovno do trojky robia veľmi vážnu chybu. Bolo by na škodu odhaľovať o príbehu viac, ak ste hrali Mass effect 1 a 2 tak viete, že vás čaká ultimátna space opera v úžasne spracovanom vesmírnom univerze.

Stand in the ashes of a trillion dead souls and ask the ghosts if honor matters. The silence is your answer

Súbojový systém pokračuje v tom čo sme videli v Mass effect 2, ktorý bol na rozdiel od prvého dielu viac akčnou hrou než RPGčkom. Cover systém funguje fajn, pribudla možnosť preskakovať cez diery, úskoky dopredu, dozadu, do strán. Poteší aj prekvapivo účinný boj zblízka pomocou tzv. uničepele. Po vašom boku vás na misiách budú tradične sprevádzať dvaja spolubojovníci. Okrem zbraní používate aj biotické a technické schopnosti, či už svoje, alebo svojich parťákov (ktorí ich ale vedia používať aj bez vašich príkazov).

Minimálne rovnako dôležitý ako súbojový systém je systém rozhovorov a rozhodnutí. Dialógmi autori nešetrili a ak neviete anglicky tak česká lokalizácia je pre vás nevyhnutnosť. Rozprávate sa predovšetkým so svojimi spolubojovníkmi počas prestávok medzi misiami, dôležitými ľuďmi počas misií, ale aj s kadejakými vedľajšími postavami. Počas rozhovorov nemáte príliš veľký výber odpovedí, veľa krát ovplyvňujete len spôsob, akým odpovedáte (paragon/renegade, teda zjednodušene dobro/zlo), ale mnoho krát vás hra v rozhovoroch postaví pred skutočne ťažké rozhodnutia. Každému určite ostalo v pamäti osudové rozhodnutie, ktoré musel učiniť v prvom dieli na planéte Virmire. O takéto momenty je postarané aj v Mass effect 3 a nad niektorými budete ešte dlho premýšľať. Konverzáciami rozvíjate aj vzťahy s posádkou. Každá z hlavných postáv je prepracovaný charakter a skutočne pri konverzáciách pôsobia ako živí. Hĺbka niektorých z nich (Garrus, Javik, Liara) je naozaj niečo, čo treba (opäť) vyzdvihnúť. V rozhovoroch sa ale okrem ťažkých tém nájde aj solídna dávka humoru a určite sa pristihnete, ako sa za monitorom usmievate. Mnohých poteší návrat pilota Jokera, Garrusa Vakariana, ale privítame aj viacero nových, ktorých si určite obľúbite. Zamrzí fakt, že poniektorí spolubojovníci z minulých dielov sa objavia len veľmi krátko. Opäť sa nám ponúka možnosť romantických vzťahov s poniektorými členmi posádky, samozrejme závisí od pohlavia vášho Shepparda. Žiadne vesmírne porno to nie je, ale trocha erotiky určite nie je na škodu a dopĺňa komplexný obraz celej hry.

Za splnené misie získavate levely a skúsenostné body, ktoré potom Sheppardovi aj spolubojovníkom prerozdeľujete do ich špeciálnych schopností. Novinkou je galaktická mapa, kde sledujete armády, ktoré v priebehu hry zhromaždujete na svoju stranu pre boj s Reapermi.

Come back alive. It would be an awfully empty galaxy without you

Technická stránka štvorročnej hry už kadejakých prívržencov 4k rozlíšenia a neviem čoho určite neohúri, ale mnoho scenérií, postáv a herných momentov si stále vychutnáte. Hra beží na Unreal 3 engine a aj po rokoch vyzerá podľa môjho názoru úžasne.

Do hry vyšli 4 väčšie DLC expanzie: From Ashes, Leviathan, Omega a Citadel. Vo From Ashes získame nového spolubojovníka Javika (môjho obľúbenca z celej trilógie). Leviathan je bádanie po pôvode Reaperov s nádychom hororu a detektívnymi prvkami. Omega je čistokrvná akcia, kde po boku gangsterky Arie chystáte znovudobytie stanice Omega. Citadel je súbor misií, kde si celá posádka Normandie dá „relax“ v apartmáne, ale všetko sa ako vždy zvrtne. V tomto DLC je obrovská dávka humoru a sarkazmu a dosť možno sa jedná o najlepšie hodiny strávené pri Mass effecte. Minimálne From Ashes a Citadel sú nutnosťou kvôli príbehu. S danými DLC trvá hra cca 50 hodín. Mass effect 3 ochudobnený o DLCčka stráca na výslednej kvalite. V tom spočíva tak trocha špinavá hra Electronic Arts voči hráčom, pretože expanzie nie sú vôbec lacné.

Záverečný verdikt? Zvyšuje sa počet hráčov, ktorí odsudzujú Bioware kvôli marketingovej politike a zatracujú týchto tvorcov. Fakt, že toto štúdio robí a bude robiť herné skvosty je ale nespochybniteľný. Mass effect trilógia je fenomén našej generácie. Tak ako každý vie čo znamená Hviezda smrti, R2-D2, majster Yoda, tak si naša generácia zapamätá pojmy ako asarijky, Citadela, element nula či Urdnot Wrex. Posledný diel považujem za najlepšiu hru, akú som hral. Dychberúcim príbehom a adrenalínovou akciou vás doslova priklincuje k PC od svižného začiatku až po šokujúci záver trilógie.

Victory is never won without difficult choices. Every soul that was ever existed is watching this moment“

napísal cent0089 11.9.2016

10