Uncharted 4: A Thief's End

Naposledy so zlodejom Nathanom Drakeom.

pridal Boss Marťas 1.2.2017 o 14:46 pod používateľské recenzie

10

Uncharted patrila medzi to najlepšie čo bolo možné si na predchádzajúcej generácií konzol zahrať. Naughty Dog vytvorilo skvelého hrdinu, ktorého si hráč ihneď obľúbil podobne ako aj ďalšie postavy, s ktorými sme zažili veľa nezabudnuteľných dobrodružstiev. Všetko sa raz, ale musí skončiť a už pri oznámení štvrtého dielu Uncharted sme vedeli, že sa s Nathanom Drakeom uvidíme naposledy. Ja sám som bol zvedavý ako to celé skončí a tak nad kúpou Playstation 4 som nemohol váhať.

Od Naughty Dog hráči čakajú len vysokú kvalitu, pretože ich zmysel pre detail, aby priniesli len to najlepšie je v dnešnej dobe, kedy vychádzajú hry nedokončené a hráči sa zakúpenou hrou v podstate stávajú obeťami testerov, je precíznosť štúdia Naughty Dog veľmi cenná a preto sa hra dočkala ihneď viacerých odkladov. Pritom samotný vývoj aj napriek už dávno stanoveným základom série vôbec nebol jednoduchý. Po oficiálnom odhalení hry, po krátkej dobe zo štúdia odišla scenáristka Amy Hennigová a po nej nasledoval aj šéf celého vývoja Justin Richmond. Pochopiteľne som sa začal obávať o kvalitu samotného titulu, ale keď ku kormidlu nasadol Neil Druckmann a Bruce Straley, ktorí stáli za úžasným The Last of Us som vedel, že je hra v dobrých rukách.

Veľa vecí, za ktorými stála ešte Hennigová sa škrtli a začalo sa nanovo. Neil Druckmann a Bruce Straley na to išli po svojom a chceli priniesť odlišnejší tón celej hry. Ta sa poďme pozrieť či to vývojárom vyšlo.

Pozdrav zo záhrobia

Spomínate si ešte na začiatok druhej hry? Zranení Nathan sa prebúdza po havárií vo vlaku a jeho život ako inak visí na vlásku, aby sa príbeh následne vrátil na začiatok. Príbeh vo štvrtom dieli začína podobne. Nathan spolu so svojím bratom Samom na lodi utekajú pred presilou a hra sa potom presunie do Nathanovho detstva, aby nám hra predstavila jeho staršieho brata Sama, o ktorom si myslel že zomrel pri úteku z väzenia a potom sa vydal na dobrodružstvá, ktoré sme s ním prežili. Po všetkých tých dobrodružstvách, konečne vidíme nášho hrdinu v zaslúženom dôchodku, ktorí si užíva hranie Crasha Bandicoota spolu so svojou už manželkou Elenou Fisherovou. Nathan si už žije svoj normálny "nudný" život a aj keď úvod hry trvá trošku dlhšie, vôbec mi to neprekážalo, pretože aj o tom je celá séria. O príbehu a jeho postavách, vidíme že naša postava sa v živote pohla vpred a to všetko s ňou prežívame. Ideálny život však naruší Sam, ktorý sa nečakane objaví u Nathana v práci. Starší brat sa snaží Nathana vrátiť späť na dobrodružnú cestu a tam je krásne vidieť Nathanov vnútorný boj. Porušiť manželský sľub alebo pomôcť bratovi, ktorého život závisí na nájdení pokladu piráta Averyho. Aj keď to pre Nathana nie je jednoduché, rozhodne sa mu pomôcť a tak sa spolu vydávajú na cestu okolo sveta.

Aby to, ale nemali až také jednoduché, tak im v ceste stojí Rafe Adler, ktorý Averyho poklad snaží nájsť už dlho a tak sa nezastaví pred ničím. Tento raz sa, ale zápletka nesústredí ani tak na samotný cieľ ako na postavy. Aj keď hre stále nechýba zmysel pre humor tak väčšia vážnosť hre naozaj prospela. Príbeh je rozprávaní vierohodne a k tomu pomáhajú výkony hercov a aj realistická mimika postáv, z ktorej uvidíte čo daná postava práve cíti čo si všimnete hlavne pri scénkach s Nathanom a Elenou, ktorej úloha v hre je dôležitá viac ako kedykoľvek predtým.

Pokrok na každom kroku

Kampaň v Uncharted 4 dokáže stále hráča prekvapiť či už príbehom, prostredím a jeho rozlohou, súbojmi a to všetko v optimálnom dávkovaní. Aj keby vývojári vylepšili len hratelnostné prvky z predchádzajúcich hier by to bola parádička, ale to im nestačilo. Vývojári sa rozhodli za riskovať a do fungujúce hrateľnosti sa rozhodli priniesť zmeny. Tu vidno veľkú odvahu štúdia, pretože v podobnej situácií boli pri vývoji The Last of Us, kde mali obavy ako bude ich nová hra prijatá a báli sa, že si pokazia svoje meno.

Najväčšou novinkou je určite otvorenosť prostredia. Aj keď sa stále jedná o prísne nalinkovanú cestu, tak už prostredie nie je tak limitované. Dizajn levelov sa podaril tak šikovne vytvoriť, že si naozaj pripadáte ako v otvorenom svete. Hre otvorenosť vôbec neuškodila a k cieľu sa môžete dostať aj viacerými cestami a je len na vás, ktorú z nich objavíte. Podstatné je, že vždy sa dostanete k danému cieľu. Aj pri samotnom šplhaní sa môžete dostať na skalu, ktorá nikam nevedie a tak sa rozhodnete to vyskúšať inou cestou a s tím súvisí aj ďalšia novinka a to lano s hákom, vďaka ktorému vyleziete alebo doskočíte tam, kam by ste sa normálne nedostali. Využívanie lana je veľmi zábavné, jednoduché a hlavne ho využijete na prirodzených miestach. Neskôr sa dostanete aj k horolezeckej palici s kovovým hrotom, ktorý takisto využijete hlavne pri lezení. Keď už sa vývojári rozhodli priniesť otvorenejšie prostredie tak som rád, že nezabudli ani na dopravné prostriedky, ktorých je hneď niekoľko a z takého džípu budete môcť vystúpiť kedykoľvek a preskúmať okolie. Takú jazdu na džípe po Madagaskare si užijete. Nechýbajú ani klasické hádanky, ktorých počet je dostatočný a hlavne sú nápadité. Na niektoré riešenie prídete ihneď a inokedy sa budete musieť trošku zamyslieť a pozrieť sa aj do zápisníku a postavy vám tiež radi poradia v štýle "toto by stálo za vyskúšanie" a tak skôr či neskôr pochopíte čo musíte urobiť.

Drobných zmien sa dočkal aj samotný boj. U prestreliek je príjemné, že zbrane viac kopú tak sa je treba viac snažiť, inak sa jedná o klasický štandard. Potešil ma hlavne tichý postup, ktorý bol v hre zakomponovaný od druhého dielu, ale tu má konečne väčší význam a funguje. Nepriateľov si môžete označiť, aby ste videli ich kroky a práve vďaka otvorenejšiemu prostrediu bol dotiahnutí k dokonalosti a tak ho radi využijete. Môžete nepriateľov rýchlo obísť pomocou lana, alebo sa pomaly zakrádať vo vysokej tráve ako v Assasin´s Creed. Stealth prvok je v hre jednoduchý, ale funkční a ak vás odhalia tak to bude len vaša chyba. Hra vás pritom do ničoho netlačí a je len na vás či daný úsek prejdete potichu alebo akčne. Hru mám prejdenú viackrát a niektoré kapitoly sa dajú prejsť naozaj potichu a aj bez jediného zabitia a je za to aj trofej. Bez tichého postupu si na vyšších obtiažnostiach ani neškrtnete a budete radi, že sa nachádzate vo vysokej tráve, v ktorej ukryjete protivníka, len si už musíte dávať pozor na to, že až budete visieť na rímse a niekoho z nej zhodíte tak už sa vás môže snažiť aj zhodiť držaním za nohu. V bojoch sú vidieť skúsenosti už zo spomínaného The Last of Us, hlavne pri pästných súbojoch je veľké množstvo animácií, ktoré skvelo vyzerajú. Vaši parťáci vám takisto radi pomôžu upozornením na nepriateľa nad vami alebo vám ho rýchlo chytia a vy ho odstrelíte a efektný je aj spoločný útok kedy odpravíte jedného protivníka spoločne. Samotná umelá inteligencia je na vysokej úrovni a nepriatelia vás hľadajú na miestach, kde vás naposledy uvideli, aktívne po vás strieľajú alebo hádžu granáty a neváhajú ani skočiť na džíp, ktorý riadite a vyhodiť vás zo sedadla a rovnako sa budú brániť ak im to isté budete chcieť urobiť vy. Protivníci sú naozaj šikovní a boje s nimi si užijete.

Vizuálna stránka nemá konkurenciu

Po grafickej stránke je hra na vysokej úrovni. Stačí sa pozrieť na screenshoty alebo nejaké video. Naughty Dog dokážu z Playstation konzole vymáčknuť maximum. Hardvér dnes už za smiešnu sumu predvádza tak grafické orgie, že tým poráža aj počítačové zostavy za vyššie sumy. Kvalita textúr podobne ako rôzne objekty a predmety je neuveriteľná. O modeloch postáv ani nehovorím, všimnete si na nich aj zachytenú špinu alebo aj pór. V nepriaznivom počasí sa oblečenie reálne vlní vo vetre a aj svalstvo sa chová veľmi realisticky. Mimiku postáv som už spomínal a môžem len dodať, že je o level ďalej než v The Last of Us a už tam to bola pastva pre oči. Všetky tie epické momenty sú vďaka majstrovskej grafike viac silnejšie. Dôležité je, že Naughty Dog sú majstri aj v optimalizácií a tak hra stabilne beží v 1080p a 30 fps. Po technickej stránke je hra na tom veľmi dobre, pri hraní som nenarazil na žiadneho poklesu frameratu alebo nejakého záseku. Všetko beží veľmi stabilne. Na PS 4 PRO som nemal možnosť hru vyskúšať, ale tam sa hra dočkala patchu, ktorá už tak peknú hru ešte viac vylepšila a zrýchlilo sa aj nahrávanie hry. Rovnako exceluje aj hudba od Henryho Jackmana, kde vám budú známe niektoré melódie a výborne dokreslia už tak skvelú atmosféru. Určite poteší aj česká lokalizácia vo forme titulkov, s ktorými som osobne už dopredu počítal a je fajn, že sa prekladu dočkali aj rôzne zápisky na ktoré pri hraní narazíte.

Lepšie ukončenie než sme dúfali

Druckmann a Straley dokázali, že závery hier sú pre nich dôležitým prvkom. Tu s nedočkáte odbytého konca ako v Mass Effect 3. Tu sa dočkáte naozaj nečakaného konca, ktorý vás prekvapí a je obdivuhodné ako si nenechali nič otvorené pre prípadne pokračovanie. Príbeh Nathana Drakea je uzatvorený a jeho návrat je nemožný(aj keď nikdy nehovor nikdy zdraví Marcus Fénix). Ak bude Sony chcieť tak niečo si nájde a keďže je značka Uncharted úspešná tak určite o nej ešte budeme počuť, ale môže skončiť v rukách iného štúdia. Samozrejmosťou je už plánovaný samostatný prídavok na tento rok. Uncharted 4: A Thiefs End je majstrovským dielom, z ktorého by si iné štúdia mali zobrať príklad, pretože presahuje hranice video hernej produkcie a dočkal sa naozaj uspokojivého ukončenia. To čo v roku 2007 naštartovalo sa v roku 2016 krásne skončilo a my môžeme len dúfať, že aj ďalšie hry od Naughty Dogu budú dosahovať podobnú kvalitu. So sériou Uncharted sa veľmi ťažko lúči. Stále nenachádzam tie správne slová ako sa s ňou rozlúčiť. Tých pätnásť hodín bolo fantastických a 10 bodové hodnotenie je pre túto hru málo. Zbohom a ďakujem Nathan Drake. Si šaman.

napísal Boss Marťas 1.2.2017

10
UNCHARTED 4: A THIEF'S END