Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

DESTINY – čo sme prežili, čo (ne)pr...

napísal Jean Wall Jean 2.4.2017 pre PS4

Užívateľský článok

Pred pár dňami Bungie oficiálne ohlásilo pokračovanie úspešného epického dobrodružstva a nebude asi na škodu  venovať pár riadkov tomuto hernému míľniku.

Všetko čo napíšem bude ovplyvnené mojim pohľadom na vec a mojim svetonázorom. Napriek tomu ale verím, že budem aspoň čiastočne objektívny a tým, čo tejto hre venovali čas trafím pár klincov po hlavičke a tým, ktorí sa na toto dobrodružstvo ešte len chystajú, priblížim svet a jeho zákony.

 Keď v roku 2013 Bungie, tvorca kultovej série Halo ohlásilo svoj nový počin FPS MMO Destiny, priznám, nevenoval som hre veľkú pozornosť. Nikdy som neinklinoval k žánru ako Star Wars či Star Trek a toto dielo mi to nejako sčasti pripomínalo. Navyše videá a gameplay-e, nič, čo by som musel zhliadnuť viackrát. Proste ďalší marketingový boom, ďalšia pasca na hráčov. Keď vyšlo demo, stiahol som si ho, zahral, a hru hrám vášnivo dodnes. Človek sa totiž veľmi často v živote mýli a predsudky môžu zničiť mosty vedúce do krásnych nových miest. Samozrejme, v globálnom merítku hra nedostála tomu čo hráčom sľubovala a preto sa herná odborná verejnosť nepredháňala v rozdávaní rekordných známok. Naopak. Veľa recenzií hodnotilo hru ako priemernú, či mierne nadpriemernú. Veľkú zásluhu na tom mala príbehová stránka, ktorá bola neucelená, krátka a nedostála svojmu menu. To ale nemení nič na skutočnosti, že hra je ťažko návyková a hrá sa proste výborne. V Destiny sa ujmete úlohy hrdinu, ktorý je na začiatku vzkriesený na Zemi v zničenom Rusku(možno tak Rusko vyzerá normálne, neviem) malým vreckovým robotom nazývaným ghost. Tento papľuh bude vašim neoddeliteľným spoločníkom počas celej hry, tak sa ho naučte mať radi. Našťastie nič nechce žrať a pracuje zadarmo. Vaše vzkriesenie je v podstate výber vašej postavy. Na výber máte obmedzený počet vzhľadov, ale napriek tomu sa niektorým hráčom podarilo vytvoriť skutočné monštrá. Môj kamarát Kubo by vám vedel jedno ukázať.  Ale on má na také veci jednoducho talent a napr. postavu v hre Division jednoducho kôli vzhľadu zmazal po tom , čo mal odohraté...  veľa. Ale odbáčam na vedľajšiu koľaj. Postava guardiana môže mať 3 rôzne povolania ak to tak môžeme nazvať. Hunter, Warlock a Titan. Časom u každej z nich navyše otvoríte tri rôzne podschopnosti. V hre hrajú rolu aj 3 hlavné elementy. Solar – ohnivý element. Arc – elektrický či bleskový element. A Void – neviem aký element. Je tu ešte aj štvrtý neutrálny element kinetic, ktorý vlastne predstavuje bežné strelivo. Tri hlavné elementy sú obsiahnuté v zbraniach, alebo už spomínaných podschopnostiach vašej postavy a umožňujú vám získať dôležité výhody či pomoc v náročných súbojoch. Dokonca často tvoria kľúčovú rolu v postupe. Príkladom nech je titánov štít, ktorý vytvorí ochrannú kupolu a váš tým sa môže ukryť pred paľbou. Alebo Huntrov šíp ktorý po dopade zviaže nepriateľov v okolí, ochromí a oslabí ich. No takže po vytvorení postavy budete postupovať naprieč galaxiou, vylepšovať si postavu, brnenie a zbrane. Budete brániť preživších ľudí v ich bašte na zemi, bojovať na Mesiaci, Marse, Venuši, Saturne. Až jedného dňa, a úprimne povedané možno už o deň-dva(áno príbeh je krátky) ukončíte hlavnú dejovú linku a trpko zanadávate. Nezúfajte. Hlavné čaro Destiny spočíva totiž v end game aktivitách ako pve(hra proti umelej inteligencii) v podobe strike, patrola, nightfall, raid, a následne pvp (hre proti živým protivníkom). Úprimne? Čo na tom že hra nemala taký príbeh ako časť hráčov čakala aj napriek veľkému potenciálu? Bol by to pekný bonus, uznávam, ale na podobné veci sa skôr špecializujú hry ktoré neodpútavajú pozornosť vedľajšími aktivitami (Last of Us, Uncharted, Hard Rain) a obrovské otvorené hry to proste nedokážu tak, ako by chceli. Výnimky samozrejme potvrdzujú pravidlo a taký Witcher 3 je ukážkovým príkladom. Ale ten neposkytuje takú škálu možností ako Destiny, má za sebou skvelú knižnú predlohu, a má mnoho iných chýb týkajúcich sa herných mechanizmov. Po tom ako ste totiž Destiny prešli sám, či v spoločnosti fireteamu (2 spoluhráči), hra vlastne iba začala ako som už napísal. Na výber bol zoznam strike misií, čo boli kooperatívne malé príbehy končiace súbojom s rôznymi bossmi, patrolovacie misie na planétach, kde ste pobehovali či jazdili na svojom vznášadle a pomáhali hráčom ochraňovať planétu plnením úloh, alebo len jednoducho testovali zbrane a zbierali materiály. Všetky pve aktivity vám umožňovali spolupracovať s živými hráčmi ktorých ste náhodne stretávali, alebo ste hrali so svojimi priateľmi. A potom je tu raid, kráľovská disciplína pve aktivity, kde ste spolu s piatimi spoluhráčmi bojovali v jednej obrovskej misii.

Pri raide sa patrí pristaviť, pretože na rozdiel od takej strike misie ktorá podporovala matchmaking a jednoducho vám pridelila spoluhráčov automaticky, raid ste mohli hrať len s ľuďmi, ktorých ste reálne poznali a boli s nimi schopný komunikovať. Je na to veľmi dobrý dôvod. Raid totiž obsahuje veľa mechaník kde bola precízna spolupráca a koordinácia kľúčová. Či už v otváraní ciest k ďalšiemu postupu, alebo proste k porazeniu silných strážcov. Preto samozrejme so mnou nikto nechcel raid hrávať. Padanie do jám a zasekávanie sa o steny totiž veľmi napredovaniu nepomôže. Časom som sa krvopotne ale dostal na solídnu podpriemernú úroveň, takže som občas vedel byť aj prínosom, či vhodným obetným baránkom. Moje začiatky boli v postate strávené na stránke LFG (looking for group) kde som našiel nejakú skupinu, zväčša Američanov, ktorý mali voľné miesto a naučili ma základné princípy raidu. Neskôr som sa zoznámil s hráčmi zo Slovenska a Čiech a dodnes spolu hrávame  Destiny, či iné hry. Hnacím motorom Destiny je jeho loot systém, čo je v podstate systém odmien za vaše snaženie. Odmeny sú prezentované formou zbraní, brnení, financií a podporných materiálov. Začínate predmetmi kvality bežnej, nasleduje raritná forma, legendárna a na vrchole je forma exotická. Aj keď hra nepodporuje sety brnení ako napr. Diablo či Division, voľba brnenia môže veľmi napomôcť a zjednodušiť postup v hre. Vďaka bonusom na brnení totiž napríklad rýchlejšie nabíjate zbraň, máte viac munície, hádžete ďalej granát a mnoho iných bonusov. Exotické zbrane a brnenia majú navyše unikátne bonusy a preto z každej kategórie (zbraň, brnenie) môžete mať na sebe len jeden kus. Na rozdiel od iných hier majú konkrétne exotické odmeny v postate vždy rovnakú schopnosť a minimálnu schopnosť modifikácie. Príklad. Pulzná puška Red Death má sadu schopností, optík a hlavný bonus . Ten je že po zabití nepriateľa sa Vám začne okamžite regenerovať zdravie. Nič z tohto sa nezmení ani pokiaľ vám táto zbraň padne 1046x a preto jediné čo vás na zbrani môže zaujímať je jej light level. O ňom ale neskôr. Na opačnej strane legendárne zbrane či brnenia ale padajú takmer vždy s náhodne generovaným bonusom, takže máte možnosť získať vec od šmejdu až po „god roll“. Práve v spomínanom raide sa dali nájsť najväčšie poklady, no keďže odmeny sú vždy náhodne generované  tak niekto dostal božský Gjallarhorn , Fate Bringer či Vex Mythoclast na prvý krát, a niekto nikdy. Dodnes si pamätám headset drásajúci rev a zamdlievanie tínedžerov, ale aj postarších pánov v prípade, že mu niečo z danej zbrane padlo. Totiž niektoré lahôdky boli hlavne v začiatkoch neskutočne nadradené a silné a proste deklasovali súperov v pve aj v pvp.  Zbrane sa delia na primárne, sekundárne a ťažké. Primárne sú najslabšie, ale ako vždy majú veľa nábojov a budú váš najvernejší spoločník. Obsahujú pulzné pušky, automatické pušky, klasické (dmr) pušky, a revolvery. Len v ojedinelých prípadoch obsahujú nejaký element, väčšinou ide o klasický kinetic typ. Sekundárne zbrane obsahujú vždy jeden z troch elementov, ale ich náboje sú viac obmedzené. Ide o brokovnicu, ostrelovaciu pušku, fúznu pušku a záložnú pištoľ. Ťažké zbrane samozrejme robia veľké škody, majú elementy a ako by sa dalo čakať, zasra... veľmi zriedkavý výskyt munície. Ide o raketomet, ťažký guľomet a meč.

 Ako hra napredovala a rástla, menili sa a pridávali rôzne druhy zbraní a brnení, a to čo platilo včera, neplatí tak celkom dnes. V globále ale takto vyzerá systém zbraní. Aby som ešte uviedol do pravého svetla spomínané elementy. Takmer každý vyššie postavený nepriateľ či boss má štít či je jednoducho náchylný na určitý druh elementu. Zbraň či schopnosť obsahujúca potrebný element potom dokáže pekne nakopať otvor. Vieme komu, vieme aký. Naše vybavenie je ovplyvnené light levelom. Tento určuje silu našej postavy a jej výdrž. Čím vyšší, tým lepšie. Vždy získate vec o pár light úrovni vyššie ako práve ste. Problém je ale v tom, že light level je rátaný z kompletného súčtu vybavenia. Niekedy to komplikuje situáciu pri progrese lebo môžem mať light level 200, ale všetky zbrane a brnenie mám level 210, len artefakt mam 160 a neviem ho nikde zohnať. Pokiaľ ho ale nezoženiem celkový level nedvihnem, pretože mi nepadne viac ako tých 210 v oblasti zbrane či brnenia. Rozumieme? Nie? Dobre.

 

Spomínal som tu teda za koho bojujeme. Ale proti komu? Ide v základe o Hive rasu, Cabal rasu, Vex rasu a Fallen rasu. Neskôr sa do hry pridá ešte združenie Taken a Siva. Každá z rás ma svoju históriu a typických predstaviteľov. A každá z nich bojuje aj proti sebe až do kým neuvidia ehm, vás.

Bungie podporuje hru od jej vydania do dnes. Niekedy úspešne, niekedy menej. Prvý datadisk Dark Bellow sa venuje boju s Hive rasou. Pridáva pár príbehových misií, nový raid na Mesiaci. Stojí 20€ v dobe vydania a je prijatý s rozpakmi, lebo za daný peniaz ponúka dosť málo. Druhý na Fallen zameraný House of Wolves je na tom ešte horšie lebo ponúka len pár misií, novú hernú aktivitu Prison of Elders a nový pvp mód Trials of Osiris za rovnakú cenu. Zlom prichádza v „roku dva“, kedy Bungie vydáva Taken King za nekresťanských 40€, ale prináša naozaj veľa nového obsahu, nové herné prostredie, novú rasu Taken, nový raid, nove strike misie. Takže toľko potrebné oživenie do umierajúceho stereotypu hry, pretože predošlé dva datadisky jednoducho len recyklovali už použité prostredia a scenáre.  Je tu ale problém.  Vďaka radikálnym zmenám v progrese postáv (pridanie light level a aj základný level) všetky vaše veci a poklady v podstate stratili význam a museli ste sa vyzbrojiť úplne nanovo. Podpora „year one“ umrela. Táto agresívna politika proste odsúdila na zánik všetkých, kto si Taken King nekúpil a jediné čo ostávalo hrať zmysluplne bolo pvp. Posledné DLC „year three“ Rise of Iron rovnako prináša nové prostredie, rasu Siva, raid, pár oživených strike misií a jeden nový pvp mód. Ďalej prináša zmeny v aktivite Iron Banner, čo je pvp mód trvajúci týždeň raz v mesiaci a v neposlednom rade privátne pvp zápasy. Za cenu 30€ išlo o druhý najlepší počin v histórii Destiny. Vizuálne skvelé, no hĺbkou mierne plytké (raid). V celej časovej perióde ešte Bungie vydalo pár modifikácii zadarmo ako hallowen, či jazdenie na sparrow vznášadlách, čo zavŕšilo práve prebiehajúce Age of Triumph, kde zažívajú návrat práve pochované „year one“ aktivity a ich odmeny.

Opomenul som spomenúť  pvp mód, čo by bola veľká chyba, pretože pri všetkej skromnosti tvorí s pve „fifty-fifty“ partnerstvo. Poznám ľudí čo hrajú pvp 90 percent stráveného času a podávajú tam neskutočné výkony a následne pri jednoduchom strike-u dokážu umrieť x krát. Potom sú tu taký, ktorý excelujú v oboch oblastiach. To nie som ja. Ja patrím do kategórie cenovej skupiny 3, kde umieram všade. Niekedy sa cítim ako postihnutý obrnou keď sa snažím zabiť súpera v pvp, ktorý mi dáva druhý headshot v momente keď ja len z vyplazeným jazykom dvíham zbraň na mieritká. Ale dosť o mojom handicape. Spať k pvp. Destiny má rýchle pvp. Dynamické a akčné. Postavy vedia skákať ako kengura na steroidoch, teleportovať sa, majú super schopnosti. Pripravte sa na to že nebudete hrať Battlefield, ale niečo na spôsob Overwatch. Pvp podporuje módy 6v6, 3v3 a 2v2. Ide o Control, Clash, Elimination a podobne. S každým DLC pribúdali aj nové mapy, takže ich je dostatok. Samostatnú kapitolu tvoria herné režimy Iron Banner, čo je udalosť konajúca sa raz mesačne. Ako jediná spolu s Trials of Osiris prihliada aj na výšku light levelu(ďalej už len LL). To znamená že postava s vyšším LL(yes!) bude silnejšia a odolnejšia ako s nižším LL. V žiadnom inom móde toto nehrá úlohu, takže si môže zmerať sily veterán s nováčikom. Iron Banner okrem LL prináša aj špecifické sady brnení a zbraní. Hrá sa v módoch 6v6 čo je síce viac chaotické, ale zas dáva možnosť aspoň niekoho zabiť. To sa nebude diať často v Trials of Osiris, čo je kráľovská disciplína pvp. Hrá sa raz týždenne cez víkend na jednej určenej mape. Ide o zápasy 3v3, ktoré sa hrajú na 5 víťazstiev každý. Aby ste sa dostali na záverečnú métu Lighthouse, musíte zdolať takýchto zápasov 9 po sebe bez prehry. Veľa šťastia vám s tým prajem. Tento mód hrávajú zväčša super ľudia na tvrdých drogách, takže sa netrápte ak zomriete veľmi často bez vášho vedomia. Odhliadnuc od tohto a od zle riešeného spôsobu serverov, čo spôsobuje nemalé lag problémy, ide ale o veľmi zábavný multiplayer. Občas frustruje, občas naplní hrdosťou. Asi tak 100:1 u mňa. Ale o to cennejšie.

Technickej stránke Destiny nie je čo vytknúť. Ide o FPS strieľačku s občasným pohľadom z tretej osoby. Hrá sa výborne a ponúka výborný pocit zo streľby, zrovnateľným u mňa jedine s Battlefieldom. Na svoj vek vyzerá veľmi pekne, každá planéta či rasa má osobitý, trošku pastelový štýl.  Art dizajn ako taký má proste šťavu. Hlavne posledné rozšírenie Rise of Iron je spracované úžasne. Preto ani nevyšlo na staré konzoly PS3 a Xbox360. Hra beží v 1080p a stabilnom 30fps aj na PS4 aj na Xbox One. Na PS4 je určitá dávka exkluzívneho obsahu pretože Sony v úvode zaúradovalo. Týka sa to niektorých pvp máp, zbraní a brnení. Po stránke zvukového doprovodu tiež spĺňa vysoké kritériá. Hudba je zväčša orchestrálna, ale občas sa odváži až do rockových vôd. Toto všetko je ale vec veľmi subjektívna a každý si spraví svoj názor sám po tom ako si hru zahrá. Poviem vám, že o tejto hre by sa dal napísať román a na veľa som určite zabudol, ale jedno je isté. Aj keď s pár prestávkami, to bola parádna jazda hraničiaca so závislosťou a jedna z najlepších hier akú som kedy hral.

Záverom sa pozrime teda na to, čo by sme mohli navyše očakávať od Destiny 2 ohláseného na 8 septembra 2017.

 



    • Z prvého traileru je zrejmé, že Zem sa zmieta v ťažkých bojoch a bude nutné ju obrániť. Cayde 6 nám sľubuje veľa lootu.
    • Hra vyjde aj na PC spolu s PS4 a Xbox One. Predpokladám podporu PS4 Pro a Xbox Scorpio
    • Prvý gameplay stream je plánovaný na 18 mája
    • Uzavretá beta pre predobjednávateľov sa očakáva v júly
    • Transport postavy z Destiny by mal byť umožnený, ale iba v prípade, že je minimálne level 20 a má splnenú Black Garden misiu. Zároveň pôjde iba o transport vizuálnej stránky a rasy, všetko ostatné sa bude hrať pekne od piky. Bungie tvrdí, že v rámci toho aby si hráč užil nový príbeh a svet, bude nutné získavať nové schopnosti a zbrane od začiatku. Zároveň ale dodáva že veteráni z Destiny budú za svoje výsledky odmenení.
    • Last City centrála na zemi, alias Tower už nebude v začiatku dostupná. Bude zabraná veliteľom Red Legion, Ghaulom a hráči ju budú musieť dobiť za pomoci ostatných hrdinov v solárnom systéme.
    • Predpokladá sa že si zahráme aj na Marse a Saturne. Lokácia na Saturne by mala byť tak veľká, ako všetky predošlé lokácie dohromady. Na tejto lokácii by mal údajne pracovať High Moon Studios, ktorý má za sebou Transformers a Deadpool hry a ako sekundárny tým spolupracuje s Bungie už nejakú dobu.
    • Je možné že časť príbehu bude venovaná práve útoku na Tower a súbojom medzi Lordom Shaxxom a veliteľom Red Guard, a že si skúsime aj jazdu v Goliath tanku made in Cabal.
    • Chýr sa nesie aj o pokračovaní príbehu Mara Sov, kráľovne Reefu
    • Podľa predobjednávok bude mať Destiny 2 dve expanzie, ale zároveň sa hovorí aj o Free Dlc, ktoré by malo rozširovať príbeh a reálne peniaze by sa mali skôr míňať na mikrotransakcie cez Silver menu. 

Všetko ostatné a potvrdené sa určite dozvieme v správnom čase a zatiaľ nám nezostáva nič iné ako oprášiť staré zbrane a zrovnať účty v Age of Triumph. Dovidenia vo Vault of Glass.






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Ďalšie užívateľské články k hre

Žiadne ďalšie užívateľské články...Napíšte svoj....

Ďalšie užívateľské články
13 Uncharted: The Lost Legacy
[recenzia 4.9.]
1 Gears of War 4
[recenzia 1.8.]
0 God of War collection
[recenzia 26.7.]
2 Bosch - 3.séria
[ 20.6.]
3 Motorsport Manager
[recenzia 18.6.]
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk