Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk ABCgames.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

Northgard

napísal Kemachi 23.2.2017 pre PC

Užívateľské dojmy

Štúdio Shiro stojace za značkou Evoland sa rozhodlo pustiť do strategických vôd a ich nový počin Northgard sa práve dostal do Early Access programu. Ten chcú vývojári využiť na doladenie herných mechaník, opravu chýb a dokončenie ako kampane, tak aj multiplayeru. Čo teda ponúka?

V prvom rade sa jedná o real time stratégiu v 4X štýle (explore, expand, exploit, extermite) a pôsobí ako mix medzi Civilization, Settlers a Age of Mythology. Hra je zasadené do prostredia severskej krajiny, ktorou brázdia vlky, medvede, no aj mýtické valkýry, či jötunni. Na tomto magickom mieste sa objavuje mladý vikingský kmeň s cieľom vybudovať si pre seba meno a zapísať sa do histórie.




Na výber sú momentálne tri klanov z chystaných piatich, ktoré sa mierne líšia vo svojej hrateľnosti prostredníctvom rôznych bonusov. Zatiaľ čo Klan Vlka prevažne bojovo zameraný, Klan Jeleňa využíva extra suroviny na začiatku pre rýchlejší rozbeh a udržanie náskoku. Mimo bonusov sa klany mierne líšia aj technologickým stromom, kde každý klan má 5 unikátnych technológií podporujúcich ich špecifický herný štýl.

Samotná hra začína na malom kúsku územia s hlavnou budovou (Town Hall) a 3 dedinčanmi, ktorí sa okamžite púšťajú do zberu jedla – veľa mikromanažmentu v tomto ohľade netreba. Noví dedinčania sa časom produkujú automaticky, pokiaľ je ich kde ubytovať (dostatok domov) a národ je spokojný. Spokojnosť je jednou zo 7 surovín vyskytujúcich sa v Northgarde, ktoré treba manažovať. Každá má svoje špecifické využitie a rôzne možností ako ich získať. Jedlo je nutné na nakŕmenie obyvateľstva a bude sa mu zrejme venovať veľká časť ekonomiky. Kameň, používaný na vylepšenia budov, na druhú stranu, vidieť len občas a tak si treba poriadne rozmyslieť ako ho využiť.

Ako som spomínal na začiatku, Northgard je 4X hra a aj sa tak hrá. Mapa je rozdelená na menšie teritóriá, ktoré by sa dali možno prirovnať k políčkam v Civilizácii, no buduje sa na nich v štýle tradičných RTS ako Age of Mythology, či Starcraft. Každý kmeň dostane na začiatku len jedno políčko a zvyšok mapy je zahalený v temnote. Na odhalenie ostatných teritórií je nutný prieskumník. Jednotlivé políčka môžu ponúkať rôzne suroviny ako aj nástrahy, či špeciálne lokácie. Každé políčko navyše umožňuje stavbu len určitého počtu budov, vzniká tak potreba taktizovať, ktoré budovy a kam umiestniť. Predtým je však nutné územie ovládnuť, na to je treba aby sa tam nenachádzali neutrálne jednotky (vlci, draugrovia a podobná háveď) a je potrebné mať dosť jedla. Cena sa samozrejme zvyšuje, čím väčšie územie kmeň ovláda.




Jednotky sa cvičia jednoducho – je nutné mať postavenú špecifickú budovu a poslať tam dedinčana. Prakticky každá budova má limit dedinčanov, ktorí tam môžu pracovať, nezamestnaní fungujú ako zberači a poskytujú aspoň ako-taký príjem jedla (menší než v prípade farmárov a lovcov). Tu vzniká jedna z hlavných náplní hry a síce manažovanie, kde, kam a koľko dedinčanov poslať pre čo najoptimálnejší príjem surovín.

Zber surovín však nie je bez nástrah. Neutrálne jednotky z okolitých políčok zvyknú z času na čas zaútočiť, nehovoriac o tom, keď sa nepriateľský klan rozhodne, že ste mu tŕňom v oku. Dedinčania sú schopní sa brániť sami a všetci na napadnutom políčku sa s radosťou vrhnú do obrany vlasti, predsa len je ale odporúčané mať aj nejakú poriadnu obranu. Tá je dostupná v podobe veží, ktoré po útočníkoch z diaľky strieľajú (no zaberajú stavebné miesto) a samozrejme pešej armády.

Northgard nevyniká množstvom jednotiek, no armáda je aj tak dôležitým taktickým nástrojom v repertoári hráča. Mimo obrany ponúka aj možnosť zaútočiť ako na neutrálne jednotky a zastaviť tak pravidelné útoky divej zveri na dedinčanov, tak aj útok na územie ostatných kmeňov. Jednotky sú plne ovládateľné a pôsobia responzívne, nie je problém stiahnuť z boja vojaka, ktorý je tesne na pokraji smrti a tak ho zachrániť – tu hra ukazuje kvality zdedené od klasických real-timeoviek. Armády nedosahujú veľké počty, sú obmedzené počtom špecifických vojenských budov. Typicky vojenská sila nedosiahne ani dvojciferného počtu. Opäť sa tu prejavuje zameranie titulu viac na správne využitie a manažment dostupných surovín než na veľké epické boje.




Základná bojová jednotka je len jedna, štandardný vojak so sekerou, no dajú sa neskôr obohatiť o silnejšieho náčelníka, či legendárnych jötunnov, o ktorých priazeň je nutné súperiť s ostatnými hráčmi. Napriek nie tak zaujímavej výpisu vojakov však existujú možnosti ako nakloniť váhu vojny na svoju stranu. Či už vylepšením zbraní využitím vzácneho železa, alebo technologickým pokrokom.

Výskum prebieha za pomoci suroviny ‚lore,‘ ktorej časom pribúda. Po kliknutí na túto surovinu sa otvorí technologický strom. Ten je rozdelený na tri vetvy ponúkajúce rôzne bonusy snáď v každej oblasti hry, od zlepšenej produkcie jedla, cez rýchlejšie stavanie budov až po zrušenie negatívneho bonusu vojakom mimo vlastného územia v období zimy.

Hra ponúka striedanie ročných období, i keď vývojári zabudli na jar a jeseň. Leto veľmi zaujímavé nie je, suroviny sa zbierajú normálne a vojaci bojujú bez výraznejších problémov. Zima prináša viac adrenalínu. Zásoby jedla a dreva sa tenčia a toto obdobie veľmi nepraje bojovým výpravám – vojaci mimo vlastného teritória bojujú až o tretinu slabšie. Na okorenenie však autori pridali katastrofy. Tieto prinášajú špecifické jednorazové problémy, ktorým je nutné venovať pozornosť na zníženie ich negatívneho impaktu. Samozrejme každý vie, že Vikingovia sú známi svojou zásobou vešteckých gulí a o každej katastrofe vedia hneď pol roka dopredu. To dáva hráčom možnosť neprehrať hneď na mieste a pripraviť sa, no uvítal by som skrátiť o niečo tento interval „veštenia.“ Často aj keď som vedel o katastrofe, tak som jej veľa pozorností nevenoval až kým nebola naozaj za rohom.




Northgard si zo svojej 4X strany rodiny požičiava aj viacero možností ako hru vyhrať. Tých je hneď 5, popri klasickým ako dominácia za zničenie súperov, či „vedecké“ víťazstvo za pokrok v technologickom strome, sú tu ešte aj víťazstvá za slávu (získanie dostatku prestíže a územia na to, aby sa vodca kmeňu mohol prehlásiť za kráľa Vikingov), obchod a mýtické víťazstvo spočívajúce v boji s valkýrami alebo ukovaní Odinovho meča.

Graficky hra vyzerá veľmi dobre. Jednoduchá štylizovaná grafika doplnená príjemným spracovaním vizuálnych elementov užívateľského rozhrania. Nechýba dynamické počasie, dážď či sneh sú sprevádzané časticovými efektami, jemnou hmlou a celkovo tu nie je veľmi čo vyčítať už v súčasnom stave hry. Avšak čo sa nedalo si nevšimnúť boli prepady fps pod 60 obzvlášť v neskorších častiach hry. Dúfam, že je to len dôsledok toho, že hra ešte nie je úplne dokončená a že autori tento problém adresujú pred finálnym vydaním.

Užívateľské rozhranie pôsobí čisto a hráč má prístup k prakticky všetkým informáciám, ktoré potrebuje na robenie svojich rozhodnutí. Bol som úprimne prekvapený v dobrom slova zmysle vzhľadom na to, že sa jedná o Early Access titul. Celkovo hra pôsobí už teraz veľmi solídne a má skôr menšie chyby tu a tam (nehľadiac na nedokončený multiplayer, kampaň a klany). Predsa by som od rozhrania ale očakával napr. možnosť mať trvalo zapnuté informácie dostupné cez klávesu Tab (informácie o tom, koľko budov a dedinčanov môže byť na jednotlivých územiach).




Klávesové skratky momentálne tiež zaostávajú. Nedajú sa meniť a do budúcna by som rád videl napr. klasické kontrolné skupiny, či možnosť stavať budovy priamo cez klávesy namiesto klikania myšou – aspoň samotné menu stavieb ide otvoriť cez klávesu B.

Stabilita hry ešte nie je najlepšia a hru mi asi každých 5 minút prerušovalo debug okno s neriešenými výnimkami (dá sa odkliknúť aby ich viac nezpobrazovalo, len som na to prišiel neskôr). Po odkliknutí však nebol problém hrať ďalej. Hudba si tiež párkrát zmyslela, že prestane. Každopádne tieto veci treba mať na mysli, pokiaľ by niekto zvažoval ísť do Early Access tejto hry.

Celkovo si myslím, že hra je už teraz solídnym titulom, ktorý stavia na 4X základoch a dopĺňa ich o tradičnejší herný štýl real-time stratégie. Hráč má k dispozícii veľké množstvo možností ako k problémom pristupovať a ako ich riešiť – toto je pre Northgard dôležitejším cieľom než obrovské bitky veľkého množstva jednotiek s gigantickou ekonomickou základňou v pozadí a myslím si, že titulu sedí. Bude zaujímavé sledovať ďalší vývoj a teším sa najmä keď do hry pribudne multiplayer.






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Ďalšie užívateľské články k hre

Žiadne ďalšie užívateľské články...Napíšte svoj....

Ďalšie užívateľské články
15 Book of Demons
[recenzia 19.4.]
11 Film: The Fate of the Furious
[recenzia 16.4.]
0 Punch Club
[dojmy 15.4.]
17 Until Dawn
[recenzia 15.3.]
2 Live for Speed
[ 13.2.]
41 Bloodborne
[ 10.2.]
58 Uncharted 4: A Thief's End
[recenzia 1.2.]
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk