Mass Effect

Prichádza k nám spasiteľ, aby splnil mokré sny všetkých hráčov sveta? Mass Effect k nám dorazil na spôsob deduška Večerníčka a efektne rozsvietil hviezdy v každej galaxii, aby nám pootvoril dvere do tajov vesmíru a vykúpil všakovaké túžby každého pravého RPG hráča.

PC
pridal Isaac Clark 9.7.2009 o 8:20 pod používateľské recenzie

9.5


Existuje mnoho herných vývojárskych tímov. Každý určite máme svojho čierneho koňa. Niektorí z vás ticho krochkajú blahom pri myšlienke na Konami a ich najlepšie diela, niekomu zaplesá srdce, keď sa spomenie Bethesda a niekto sa zasa slastne rozplýva pri vyslovení slova Remedy. Na tomto svete však existuje vývojársky tím, ktorý ešte nikdy nesklamal a jeho názov symbolizuje továreň na jedny z najlepších hier, aké kedy vyšli a s prehľadom zamierili do siene slávy a vyslúžili si všeobecné uznanie, všetkých hráčov po celom svete. BioWare a jeho založenie v roku 1995, ktorému predchádzalo stretnutie troch doktorov a spoločné zistenie, že ich vlastne táto práca vôbec nebaví a radšej svoj život zasvätia vývoju hier (chvála Pánu Bohu) a odštartujú novú etapu hernej histórie. Každý produkt naservírovaný týmto tímom, či už išlo o fantasy univerzum (napríklad Baldurs Gate, Neverwinter Nights) alebo sci-fi univerzum (Star Wars: Knights of the Old Republic), vždy sa jednalo bezpochyby o hru, ktorá si žiadala more vášho voľného času, ponúkla obrovské množstvo zábavy, hrdinstiev, dobrodružstiev a neopakovateľných zážitkov strávených spoločne s vašimi obľúbenými hrdinami. Ich sci-fi RPG výtvor s názvom Mass Effect, svojej slávnej firme hanbu nerobí ani náhodou, práve naopak. Robí poctu všetkým RPG modlám a ponúka epické dobrodružstvo nevídaných rozmerov. Milovníci RPG nemajú ani najmenší dôvod váhať a tí, čo RPG žánru veľmi neinklinujú, znamená Mass Effect jeden z pádnych impulzov, prečo zmeniť orientáciu. Čaká vás totiž vesmírna odysea, na ktorú budete ešte dlho spomínať!

História sa neopakuje, opakujú sa ľudia. Chcem tým povedať, že ľudské zlo v dejinách umožňuje ľudská ľahostajnosť.
S. Minco

Jednou z najväčších zbraní Mass Effectu je jeho absolútne dychberúci príbeh, ktorý by snáď lepšie nevymysleli ani samotní otcovia "Science Fiction" H. G. Wells a Jules Verne. Ide o do posledného detailu premyslený dramatický scenár o osude ľudskej rasy v nekonečnom svete galaktických civilizácii a ak ste si obľúbili Lucasove Star Wars alebo fenomén zvaný Star Trek, budete sa cítiť ako v siedmom nebi a doslova si v nemom úžase vychutnáte tú neuveriteľnú ľahkosť, prepracovanosť, pútavosť, úžasné zvraty a dospelý zážitok idúci do hĺbky, dávajúci zmysel. Chlapci z BioWare s kráľovským citom rozoberajú témy ako zrada, vernosť, láska, nenávisť či túžba po absolútnej moci, to všetko vás čaká vo virtuálnom a hlavne uveriteľnom svete obsahujúcom svoju vlastnú históriu a adekvátne reagujúcu spoločnosť na vaše činy. Túto perfektnú a ešte lepšie podanú story by si mal povinne prežiť (bez rozdielu) každý hráč videohier, pretože tak kvalitný námet sa objaví raz za uhorský rok.

Prečo som sa len narodil s takými súčasníkmi?
G. B. Shaw

Na počiatku toho všetkého stojí detailný editor vašej postavy, konkrétne veliteľa Sheparda/ veliteľky Shepardovej s vytvorením vzhľadu podľa vášho gusta, cez psychologický profil, až po voľbu povolania vašej postavy, čo samozrejme ako v každom správnom RPG, ovplyvní reakcie okolia. Aby ste mali predstavu, ako to funguje v samotnej praxi, tak môj Shepard so statusom vojnový hrdina, si od okolia vyslúžil úctu a obdiv, ale aj otravné poznámky nadriadených. Jeden z najväčších vplyvov na vaše dobrodružstvá bude voľba profesie. Rozhodnúť sa môžete medzi vojakom, technikom, biotikom a ich troma krížencami (infiltrátor, vanguard a sentinel), pričom tí už majú schopnosti rozdelené na polovicu v rámci zachovania taktickej rovnováhy (napríklad vanguard funguje ako polovičná zmiešanina biotika a vojaka) a záleží od vašej chuti, ktorému talentu dáte prednosť. Pre porovnanie, taký vojak disponuje vylepšeným zdravím a môže nosiť na rozdiel od ostatných ťažkú zbroj, biotik má talent na manipuláciu s fyzickým svetom (dokáže odhadzovať protivníkov alebo ich zdvíhať do vzduchu) a taký technik sa hodí k oslabeniu nepriateľských zbraní, poprípade k dešifrovaniu bezpečnostných systémov. Môžeme si priať viac?

Každá generácia sa považuje za inteligentnejšiu ako bola predchádzajúca a za múdrejšiu ako bude tá, čo príde po nej.
G. Orwell

Mass Effect je napríklad po Zaklínačovi ďalšou hrou umožňujúcou podľa vašej chuti príležitosť intímnych scén. Zvádzanie však už nefunguje jednoduchou minihrou ako v Zaklínačovi, ale vašou šikovnosťou, prefíkanosťou (a možno aj neúprimnosťou) v dialógoch v ktorých šibalsky ukryjete vašu chuť a zvedavosť a presvedčíte danú osobu o vašej "úprimnej" láske až za hrob. Takže, pokiaľ si zvolíte za hlavnú hrdinku ženu (nechcem tým samozrejme naznačovať, že s mužským hrdinom nie je taká vec uskutočniteľná, to určite nie), rátajte s tým, že budete môcť po vzore ľahkých žien (nič v zlom) zvádzať nielen mužov, ale dokonca aj ženy, takže poprosím, utraste si vaše túžby. Voľba je len na vás. Za interakciu s kvantom postáv posielam opäť BioWare veľkú pusu na čelo. Ich originálnosť, nový prístup a perfektná funkčnosť dávajú konverzácii nevídaný rozmer. V samotnej hre rozhovor funguje prostredníctvom konverzačného kruhu. Nevyberáte si ako už býva zvykom zo siahodlhých súvetí, cez ktoré by ste sa museli zdĺhavo brodiť, ale iba z kratučkých viet, zložených z niekoľkých slov skladajúcich sa myšlienok prebiehajúcich v Shepardovej hlave a tým pádom dostáva konverzácia svižnosť, ľahkosť a plynulosť. Možno si myslíte, že nápad s konverzačným kruhom nemá žiadny prehľadný systém, ale opak je pravdou. Možnosti na ľavej strane kruhu vám otvárajú dvere do tajomstiev danej postavy a umožňujú vám odhaľovať ďalšie a ďalšie témy. Naopak, možnosti vpravo smerujú skôr k ukončeniu debaty. Odpovede nachádzajúce sa zväčša v hornej časti kruhu symbolizujú, že vaša postava bude mať dobré srdce a nebude myslieť iba na seba. Odpovede v dolnej časti budú vhodné pre tých z vás, ktorí radi ubližujú a snažia sa v hre vystupovať a správať ako poslední burani (čo predpokladám učiní väčšina z vás). Svoje argumenty však neskrížite ani zďaleka len s ľuďmi. Tunajšia spoločnosť v sebe zahŕňa mimozemské rasy ako Krogani, Turiani, Salariáni a pod., pričom svojou celkovou prepracovanosťou vás neraz posadia na zadok. Každá jedna rasa má svoju podrobnú históriu, svoj význam a svoj vlastný príbeh a je len na vás, ktorú si obľúbite viac a ktorú menej.

Kto ovláda prítomnosť, ovláda minulosť - kto ovláda minulosť, ovláda budúcnosť.
G. Orwell

Viete, kedy postavil Noe Archu? Pred búrkou! Rovnako nie je od veci sa pred "veľkým dažďom" dôsledne pripraviť. Autori na nášho hrdinu mysleli vo všetkých ohľadoch a aby nebol sám ako kôl v plote, po každom odchode z vašej ultramodernej materskej lodi Normandy si vyberáte ďalších dvoch spoločníkov, ktorí vás budú na vašej ceste sprevádzať. Mass Effect je totiž pravým RPG s adekvátnym vplyvom vývoja a výberu vašich postáv na hrateľnosť. Samotné strety s nepriateľmi sú dynamické, umožňujú používať viac-menej klasické zbrane (pištole, brokovnice, granáty atď.), môžete sa kryť v štýle notoricky známeho Markusa Fénixa, avšak to, čo Mass Effect odlišuje od rýdzo čistých 3rd person akcií typu Gears of War je možnosť kedykoľvek daný súboj zastaviť pre uspôsobenie taktiky vášho tímu. Okrem klišovitých rozkazov charakteru nasleduj ma, zaútoč a pod. dostávajú priestor spomínané biotické a technické schopnosti a vďaka nim bola súbojom vdýchnutá osobitá atmosféra. Skúsenostné body a kredity (len tak mimochodom slúžiace ako platidlo miestnym obchodníkom) dostávate takmer za každú vašu činnosť a nadobudnutím každej novej úrovne získavate tzv. talentové body a prostredníctvom nich je možné vám a vašim kolegom vylepšiť rôzne schopnosti (šarm pri rozhovoroch alebo vylepšenie zdatnosti, ktorá sa hodí v tvrdých súbojoch). Na vašej ceste sa budete stretávať s rôznymi debnami a k ich obsahu sa dostanete hacknutím vo forme jednoduchej minihry. Ovládate kurzor a vašou úlohou je dostať ho do stredu niekoľkých kruhov. To sa vám snažia znepríjemňovať obiehajúce obvody, pričom ste časovo obmedzený na pár sekúnd. Primitívne jednoduché? Verte mi, mnohokrát sa vám stane, že sa vám to proste nepodarí a v tom prípade prichádza na rad omnigel. Zázračná to látka (k jej získaniu vedie rozklad jednotlivých predmetov) a pomocou nej debničku otvoríte a jednoducho jej obsah zoberiete. Získané predmety automaticky putujú do inventára vášho trojčlenného tímu a sú spoločné pre všetkých. Jeho hlavnou úlohou je vylepšiť vaše zbrane a dosiahnutie čo najväčšej efektívnosti v boji. Aby ste mali predstavu, tak napríklad útočná puška ide upgradnuť protónovými nábojmi alebo predĺženou hlavňou, granáty vylepší ich horľavá varianta a taktiež môžete vylepšiť svoju zbroj metabolickým zosilovačom. Možností a predmetov je počas celej hry strašne veľa (veď hráme koniec koncov RPG) a tak budete nepotrebné predmety rozkladať na omnigel. Záleží iba na vás, aké tempo hrania, resp. užívania tejto hry zvolíte. Pokiaľ si vyberiete koľaj sledovania čisto príbehových questov, tak cieľovú pásku tohto galaktického dobrodružstva pretrhnete odhadom do 15 hodín. Mass Effect si tak vychutnáte ako keby ste si upiekli koláč, ale zabudli ste pri jeho príprave na cukor.

História je galéria obrazov, v ktorej je zopár originálov a mnoho kópií.
Ch. Tocqueville

Príbeh uháňa svetelnou rýchlosťou vpred a občas nezaškodí ten úžas spomaliť a schladiť sa nad jedným z mnohých vedľajších questov. Z môjho pohľadu by som ich rozdelil na dva druhy a to subquesty na majestátnej a prekrásnej vesmírnej stanici Citadela, kde sídli Rada a všetci diplomati a na subquesty, kde v duchu novodobých Columbov brázdite vesmír, objavujete a skúmate vami navštívené planéty. V Citadele riešite problémy jednotlivých a možno občas trucujúcich postavičiek, odhaľujete zlodejov a podvodníkov, avšak spoločným menovateľom je ich vtipnosť a poučnosť. Tieto momenty dodávajú príjemný pocit voľnosti a možnosť rozhodovania sa, prečo danú vec riešiť a akým spôsobom ju vyriešiť. To vás stavia do situácie, že sa cítite byť výnimočný a neomylný, čo v konečnom súčte znamená pocit ohromného sebavedomia a neostáva vám nič iné, ako tento aspekt hry bezvýhradne milovať až do úplneho konca. Planéty v jednotlivých systémoch navštívite prostredníctvom galaktickej mapy, ktorú máte k dispozícii na vašej materskej lodi Normandy a kam ukážete, tam sa poslušne poletí. Tu sa ukazuje, ako komplexný a prepracovaný vlastne Mass Effect je. Autori vám formou vesmírneho kódexu predložia také maniakálne detaily, že občas sa zamyslíte, akoby ste čítali nové dielo od Karla Čapka. Gigantické množstvo informácií o histórii danej planéty, jej vývine, teploty, a mnoho ďalšieho vám predhodí dokonalú ilúziu sveta a vy zapadnete ako noha do topánky. Na povrchu navštívených planét sa stane vašim neodmysliteľným pomocníkom vozidlo zvané Mako. Tento bojový tereniak je vybavený guľometom a raketometom (Rambovia prestante slintať, má výrazne obmedzenú kadenciu) a nerobí mu najmenší problém prekonať aj členitý terén, takže sa dostanete prakticky kamkoľvek, kde sa vaše oko pozrie. Spoločne sa tak dostane k slovu hľadanie archelogických nálezísk, čistenie podzemných základní od nepriateľov, zisťovanie kam zmizol vedecký tím atď. Vďaka týmto postranným úlohám zabezpečuje Mass Effect popri príbehovej linke desiatky a desiatky hodín voľného hrania a ruku na srdce, to je v dnešnej dobe, keď hrou prejdete ako nôž maslom za jediné popoludnie, luxus toho najvyššieho kalibru. Keby som však mal porovnať kvalitu vedľajších úloh, čo sa zábavnosti týka, tak tie citadelové sú minimálne o dve hlavy lepšie ako úlohy, v ktorých skúmate planéty a to z viacerých dôvodov. Ich náplň je mizivá a sú si zväčša podobné ako vajce vajcu a tak slúžia predovšetkým ako zdroj k získaniu kreditov a odomykaniu nových talentov, ako pre zábavu. Čo vás však zarazí na vedľajších misiách ešte viac, budú naklonované interiéry podzemných a nadzemných základní (to samozrejme neplatí pre Citadelu), takže motivácia preskúmať to obrovské množstvo planét sa vytráca. Tieto neduhy považujem za najväčšieho rušiteľa hry a inak prakticky dokonalého zážitku z príbehových misií (o ich kvalitách a obsahu nemá cenu sa ani najmenej rozpisovať, stačí, keď poviem, že pre mňa predstavovali vrchol hráčskeho uspokojenia) a jednoznačne očakávam, že v pokračovaní (BioWare od začiatku hru koncipovali ako trilógiu) menované nedostatky odstránia.

Pravda a krása sú prejavom tej istej bytosti.
Johann Wolfgang Goethe

Audiovizuálne spracovanie tohto orchestra dopadlo skvele. Na rozdiel od konzolovej verzie bolo vyriešené veľmi otravné doskakovanie textúr i keď sekundičkové loadovanie ostalo. Čakajú vás úžasné scenérie, variabilné prostredie, gigantické stavby, ale i zničený svet podtrhujúci skutočné sci-fi dobrodružstvo. Celkový dojem z prostredia kazia občasne prázdne interiéry a v neposlednom rade by sa hodili ostrejšie textúry objavovaných planét. Čo Mass Effect s prehľadom katapultuje v grafickom spracovaní do absolútnej špičky je vymodelovanosť všetkých postáv a hlavne tvárí, ktoré snáď dokážu vykúzliť všetky pocity a emócie ako strach, smútok, ale i radosť a prekvapenie. Tým pádom sa nespočetkrát pri hraní pristihnete ako len neveriacky obdivujete tú krásu na obrazovke a máte problém rozlíšiť, či sa práve pozeráte na vysokorozpočtový kasový trhák alebo na in-game záber. O hudbe na čele so skvelým soundtrackom a maximálne profesionálnom dabingu (hra je dokonca bezchybne lokalizovaná do češtiny) nemá cenu písať ďalšie bezvýznamné chválospevy, očividne táto dvojica tyká ako švajčiarske hodinky, jedným slovom dokonalosť.

Človek musí mať budúcnosť v mysli a minulosť v aktách.
Talleyrand

Mass Effect je vo všetkých smeroch unikátny počin. Jeho evolúcia v rozprávaní príbehu, komplexnosť a návykovosť celého univerza vynáša tento titul do nebies a zaraďuje sa medzi to najlepšie, čo v posledných rokoch uzrelo svetlo sveta. Ak ste milovníkom science-fiction, váš zážitok sa ešte umocní na druhú, prežijete naozajstnú extázu a po dohraní si nostalgicky zaspomínate na to neopakovateľné dobrodružstvo, ktoré si budete chcieť čo najskôr zopakovať. Táto hra nie je ani z polovice len o skvelom vizuále, ale o určitom dôkaze, že aj dnes môže vzniknúť hra so zážitkom dlhším ako na pár hodín a dokáže ponúknuť maximálne atraktívny a prepracovaný svet plný emócii počnúc ovládaním a končiac obrovskou znovuhrateľnosťou.

Klady

+ príbeh hodný tých najvyšších ocenení
+ absolútne návyková hrateľnosť
+ dialógy
+ mimika tvárí
+ ohromná replaybilita
+ strhujúca atmosféra
+ rozsiahlosť vesmírneho sveta
+ celková prepracovanosť a komplexnosť celého univerza

Zápory

- v podstate nič, prečo by ste si mali tento veľkolepý projekt odoprieť, ale spomeniem vedľajšie úlohy na jedno kopyto a v rámci nich naklonované interiéry

VERDIKT

O Mass Effecte by sa dalo básniť ešte dlho, avšak to by sme museli sedieť pri lahodnom plnenom kuriatku do rána. Mohol by som vás oboznámiť s dlhočiznou históriou všetkých planét alebo jednotlivých rás. Nič z toho, čo som vám napísal, vám nedá naproti nezabudnuteľným okamihom vryjúcich sa do vašej pamäti, vlastnému gameplayu, situáciam šikovne dávajúcim rady do vášho života a donútia vás zamyslieť sa nad vlastnými skutkami. Hráč, ktorý si Mass Effect nezahrá, akoby ani hráčom nikdy nebol. Hru môžem s kľudným svedomím odporučiť všetkým, či už majú v obľube akýkoľvek žáner, ide o majstrovské dielo a každý by ho mal na svojej poličke hrdo vystavovať okoliu na obdiv. Keď si zoberieme do úvahy fakt, že ide iba o prvý diel trilógie, naozaj si neviem ani v tých najkrajších videoherných snoch predstaviť, kam až zájdu v pokračovaniach hranice virtuálnej zábavy...
Ticho pred búrkou a pred jedným z najemotívnejších rozhodnutí v hre.
Systém krytia nechýba ani tu.
Gethi vám dajú občas zabrať.
Mako
Krogani - jedna z mnohých rás v Mass Effect univerze.
Volus predstavuje studňu plnú problémov.

napísal Isaac Clark 9.7.2009



Páči sa mi!

9.5
MASS EFFECT

Xbox 360
PC

Vývoj: Microsoft / BioWare
Štýl: RPG / Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 20.11. 2007
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19865)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk