Bastion

So buuuild thaaaat Wall...

PC
pridal Angelenam 5.4.2015 o 11:27 pod používateľské recenzie

 

Prajem príjemné sledovanie :)
Rozhodol som sa spraviť aj klasickú recenziu, takže keď vám ide na nervy môj hlas/prejav, snažil som sa vyjsť v ústrety. 


Pevnosť

Bastion je vskutku unikátna hra. Nejedná sa o nič revolučné, ale predsa je v nej niečo, čo emanuje silnú atmosféru a naozaj originálny svet, aký tu už dlho nebol.
Priznám sa, že zo začiatku som bol veľmi skeptický a nevedel som si vysvetliť vysoké hodnotenia z recenzii a celkové fantastické ohlasy. Potom ale prišiel zlom, kvôli ktorému som veľmi rád, že som vydržal.

Skala vo vzduchu

Odporúčam všetkým hráčom, aby zahodili predsudky, išli takpovediac s čistým štítom a nechali sa unášať hrou, ktorá nielen predčila moje veľmi vysoké očakávania, ale bez akejkoľvek hanby ju radím medzi najlepšie tituly, aké som kedy hral.
Ale pekne po poriadku. Úvod patrí zoznámeniu so svetom a katastrofe, ktorá sa na tomto mieste prihodila. Hry ktoré sa mi páčia nikdy nespoilerujem, tak pritom ostanem aj naďalej a verte mi, že aj keď je príbeh jednoduchý, má ďaleko od toho, aby nebol komplexný.
Hlavná postava je Kid, slovenský preklad mi škrípe v zuboch a akosi som si už zvykol na to jednoduché oslovenie, tak to aj tak ponechám. Celkom zaujímavá je podobnosť s Riven, ale to ponecháme pre hráčov Lolka. Vašou úlohou je vytvoriť ako samotný názov napovedá – pevnosť. Útočisko pre všetkých, ktorí nepodľahli kataklizmu.

Na svojich cestách spoznáte cudzinca, ktorý vyzerá ako Mark Twain s hlasom Logana Cunninghama a ten sa vyznamenal na plnej čiare. Celú hru nebudete počuť nikoho iného, funguje ako komentátor a jeho prejav spoločne s tónom sú hodné zlata. Ďalšia obrovská poklona patrí scenáru.
Nemôžem dostatočne zdôrazniť, aké je dôležité sa ovládať v texte. Je to vidno na väčšine RPGčkach, máte tony rozhovorou, konverzácii, denníkov, prestrihových scén, animovaných scén, CGI scén. Potom ukážky, ktoré sa ani nedajú preskočiť, tie vedia poriadne poštekliť nervy. Všetko tomu nasadzuje korunka, keď je samotný obsah o ničom. O tejto téme by sa dalo hovoriť neúrekom, našťastie Bastion trafil presne stred terča.
Všetky slová komentátora majú význam, vždy posúvajú príbeh ďalej, alebo prehlbujú univerzum, poprípade opisujú, čo robí hráč. Žiadna scéna sa neťahá, opisy nemajú nikdy viac ako pár viet a aj tie sú krátke, k veci a vždy viem presne to, čo by som mal vedieť.
Nikdy sa mi nestalo, žeby som nemal poňatie, čo sa teraz deje, alebo prečo robím toto alebo tamto, tiež som nikdy nenarazil na problém, že chcem vedieť viac, ale hra mi nedala dostatočné informácie. Všetky otázky, ktoré sú skryté v tieňoch majú nato veľmi dobrý dôvod.

Letom svetom

Určite to poznáte – vidíte niečo zaujímavé a zložíte si vlastný príbeh z indícii, ktoré vám zanechali vývojári. Lenže vo väčšine hier vám to otrieskajú o tvár a ešte sa opýtajú dvakrát, či ste to pochopili. 

Obrovský úsmev mi vyčaril Bastion na tvári, keď Kid zaspal a musel čeliť nepriateľom. Takto sa prosím pekne robí herná metafora, berte zápisníky, lepší príklad nikde nenájdete.
Oponenti sú alegóriou minulých útrap, ktoré musí prekonávať. Komentátor hovorí bližšie o charaktere a jeho minulosti čím sa dozvedávame nové veci. Z herného hľadiska je to výzva a má to aj vnútornú logiku spoločne s filozofickým podtextom, toto je hodné aplauzu. Aby vytvorili všetky aspekty jeden celok, bez slabých miest a celé to iba posúva hru dopredu.

Ako ďalší klad by som vyzdvihol art design a celkový štýl. Spôsob, akým hlavná postava objavuje svet, je formovanie platfórm a niekedy aj celej architektúry. Všetko je navrhnuté s jasným cieľom a je vidno obrovskú drinu za každým aspektom. Keďže je hra v izometrickom pohľade, mohli sa vývojári pohrať s čo najlepším vizuálom a priniesli jeden z vôbec najoriginálnejšie vyzerajúcich titulov za posledné roky.
Teraz ale k tomu hlavnému, čo by malo byť v každej hre absolútnou prioritou, aj keď je pravda, že dnes nato akosi niektoré spoločnosti zvysoka kašlú – mám na mysli samozrejme hrateľnosť.

Symfónia chladnej ocele

Oficiálne sa jedná o akčné RPG, prirovnal by som to mechanicky k Diablu, len si škrtnite dôraz na na obohacovanie vlastného šatníka a skôr sa zamerajte na akciu. Celkovo budete mať k dispozícii desať zbraní a každá z nich plní inú funkciu. Či sa už jedná o kladivo, pištole, brokovnicu, alebo rovno baranidlo. Môžete so sebou vždy nosiť dve a nikto vám nebráni, aby ste neprešili celú hru s jednou milovanou dvojicou.
Kvôli tomu sú tu aj upgrady, ktoré značne vylepšujú potenciu vašich nástrojov skazy. Tu je jeden z mála prešľapov – skvalitnenie zbraní ide duálnou cestou, pričom si vždy vyberiete jeden upgrade a druhý na vás bude iba smutne pozerať. Problém je v tom, že niektoré vylepšenia sú podstatne horšie a tým nie je veľký dôraz na rozhodovanie. Pri niektorých na túto šlamastiku nenarazíte, ale je škoda, že nevymysleli zaujímavejšie možnosti.
RPG prvky tým ale nekončia, k dispozícii máte špeciálne pasívne schopnosti, ktoré sa odomykajú po každom navýšení úrovne. Môžete ovládať chod pevnosti a ktorej budove alebo vylepšeniu dáte prednosť je samozrejme iba vo vašich rukách. Ku každej zbrani máte aj špeciálnu schopnosť, ale vždy môžete ísť do akcie iba s jednou.

Súboje sú správne vyvážené a počas celej hry budete využívať kompletný arzenál.
Ku zbraniam sa pridá aj štít, ktorý pri správne načasovanom bloku odstrelí projektil naspäť závratnou rýchlosťou, alebo proste zvýši vrátené poškodenie.
Kotúľanie je klasické, ale podobne ako v druhom Zaklínačovi, nerozumiem, prečo je hádzanie sa o zem rýchlejšie ako beh. Je to iba maličká kritika, ale vždy keď to vidím v hrách, tak nerozumiem, prečo nepridajú nejaký interval na kotúľanie.

Echo minulosti

Prichádzame ale k mojej naojbľúbenejšej časti, čo sa hrateľnosti týka – Idoly.
Neskôr budete mať možnosť aktivovať takzvané idoly a tie pridávajú do hry nové výzvy. Celkovo je ich desať a pri každom narastá obtiažnosť ale takisto aj odmena.
Ďalší učebnicový príklad, ako sa robí výzva. Chcete ťažšiu hru? Aktivujte zopár, chcete ultra masochistický zážitok? Aktivujte ich všetky a cíťte sa ako totálny boss, alebo kompletné zlyhanie o ktoré si nikto ani bicykel neoprie.
Výborné na tom je, že každý idol sa zameriava na inú časť hrateľnosti. Jeden zrýchli sokov, iný im dá možnosť blokovať, ďalší zase pridá regeneráciu, alebo dokonca premení nepriateľov po smrti na vybuchujúce častice.
Či sa už jedná o upgrady, idoly, zbrane, špeciálne schopnosti, pasívne, všetko hrá priamo do hrateľnosti a mení ju. Tým pádom budete hrať presne tak, ako si sami zvolíte.

Čo je tu ďalej? Achievementy, ktoré nie sú veľkou výzvou, ale aspoň máte motiváciu skúšať iné kombinácie zbraní a schopností. Taktiež tu nájdete aj tréningové pasáže, ktoré vám dajú aj odmenu, keď ich zvládnete. Na vyššie prémie sa ale zapotíte... verte mi, s repeaterom som sa dobre potrápil. V tom som ale objavil hlavnú chybu celej hry, ktorá síce nekazí zážitok a nejedná sa o nič strašné, ale treba ju adresovať – mierenie.
Niekedy je zameriavanie nepresné, alebo špecificky pri strelných zbraniach nestrelíte tam, kam ste chceli. Osobne mi to poriadne sťažovalo obranu so štítom, keďže sa mierenie zaseklo a nemohol som sa promptne otočiť na inú stranu. Dá sa na to zvyknúť, ale je vidno, že to bolo prerobené z gamepadu.
Možno si myslíte, že vynikajúci komentátor, solídny príbeh spoločne so scenárom, parádna hrateľnosť, unikátny art design a zaujímavý svet, ktorý navštívite je to najlepšie, čo môže hra ponúknuť. S blaženým úsmevom ale tvrdím, že je tu ešte jeden aspekt, ktorý predčí všetky spomenuté...


...hudba...

Bez debaty jeden z vôbec najlepších soundtrackov, aký som kedy počul. Vždy sa hodí situácii, používa nástroje v melódiách, ktoré by som nikdy nepovedal, že môžu fungovať. Ale fungujú a sú famózne. Je mi veľmi ľúto, že som túto hudbu počul až tak neskoro a nedal som ju do zoznamu najlepších soundtrackov.

Som doma...

Čo viac povedať? Bastion je skvelou hrou v každom aspekte.
Vývojári zo Supergiant Games ukázali, ako indie hry dokážu nakopať zadky obrovskej väčšine podstatne drahších projektov. Tvorcovia majú moju pozornosť a už teraz sa teším na Transistor spoločne s ich ďalšími titulmi. Pokiaľ ste Bastion ešte nehrali, máte moje plné odporúčania a nenechajte sa podobne ako ja ovládnuť pochybnosťami a postavte tú hradbu!


napísal Angelenam 5.4.2015



Páči sa mi!

BASTION

PC
Xbox 360

Vývoj: Warner Bros. / Supergiant Games
Štýl: RPG / Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 16.8. 2011
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 18]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19593)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk