Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

Motorsport Manager

napísal Robertosom 18.6.2017 pre PC

10

Užívateľská recenzia

 

Playsport Games a Sega sa pokúsili splniť sen nadšencov motoršportu, a hlavne F1, hladných po dobrom manažérskom simulátore rýchlych kolies. A odviedli skvelú prácu!

Je pravda, že Motorsport Manager prakticky nemá konkurenciu. Pokusy dať dokopy manažmentovú hru, kde by sa fanúšik mohol stať šéfom tímu F1, skončili niekedy v 90-tych rokoch minulého storočia a komunita odvtedy svojpomocne modovala, čo sa modovať dalo. Absenciu skutočných veľkých hier využívali mobilné hry a amatérske projekty. Mnohí z nás si mysleli, že podobná hra už jednoducho nikdy nevyjde, ale možno popularita Lewisa Hamiltona vo Veľkej Británii a možno spokojnosť Segy s jej futbalovým manažérom a možno úspech mobilného Motorsport Managera od štúdia Playsport umožnili opak a manažment Segy dal zelenú hre pre PC platformu. Sega nekúpila licenciu na F1, čo síce zamrzí, ale ako sa dočítate nižšie, možno je to aj dobre, pretože autorom zostala tvorivá sloboda.

Aerodynamika je pre tých, čo nevedia robiť motory." - Enzo Ferrari

 

 

Tím Playsport pritom upodozrievam, že sú to nefalšovaní fanúšikovia F1, čo naznačuje aj spôsob, akým sa miestami vysporiadali s chýbajúcou licenciou. Najvyššia z troch súťaží monopostov evidentne imituje súčasnú, respektíve minuloročnú F1. Jej dvoma najlepšími tímami sú nemecký Steinmann Motorsport a talianska Scuderia Rossini. Za prvú preteká marketingovo zaujímavý Brit rozptyľovaný psím spoločníkom a jeho nemecká nesebecká tímová kolegyňa, pričom sa ale nemajú veľmi v láske. V červenom voze Rossini na vás čaká chladný Ice Man, skvelý tímový hráč a špecialista na okruh v Ardenách, a Nemec so skvelým feedbackom, ktorý si ale z času na čas otvorí ústa aj na majiteľa tímu, čo vzťahom veľmi neprospieva. Nechýba mladá, ale pomerne bohatá stajňa so špičkovým personálom, chudobnejší britský tím s dlhou minulosťou, ani kedysi veľkolepý tím s totálne úbohým motorom.

 

Začnime ale od začiatku. Základné menu ponúka výzvy (zatiaľ iba dve), jeden jednoduchý pretek alebo pretekový víkend, ale hlavne režim kariéry. Ak sa chystáte na viac sezón, nepodceňte výber dĺžky pretekov, nie je totiž vôbec ťažké natiahnuť pretekový víkend na hodinu reálneho času a sezóna sa vám potom povlečie niekoľko dní. Na druhej strane, dlhšie preteky s viacerými zastávkami a časom na zmeny počasia majú bližšie ku skutočným pretekom F1. Nechýba možnosť využiť komunitné mody zo Steam Workshopu, ale zatiaľ som medzi nimi neobjavil žiadny naozaj zaujímavý kúsok. Vytvárate si vlastného avatara, pričom šéfom tímu sa môžete stať ako bývalý jazdec (Jackie Stewart), bývalý inžinier (Ron Dennis), expert na financie (Stefano Domenicali), nadaný politik (Jean Todt), alebo neznámy začiatočník.

 

Motoršport vznikol 5 minút po tom, čo bolo vyrobené druhé auto.” - Henry Ford

 

 

Hru môžete začať s jedným z už existujúcich tímov troch súťaží, alebo si v ľubovoľnej z nich založiť nový. Tímy s najmenšími základňami a najnižšími rozpočtami nájdete v európskej sérii a medzi ňou a majstrovstavmi sveta stojí ázijsko-pacifický superpohár. Ponúkajú sa prirovnania k F2 a IndyCar, ale už kvôli vývoju vozov toto porovnanie nesedí a časom sa aj čoraz menej držia svojich domovských regiónov. Sú to proste malá a ešte menšia verzia F1. V nižších súťažiach sa združujú mladí jazdci a nádejní inžinieri, aj už skúsení fachmani bez obzvlášť veľkého talentu. Série sú prepojené ako futbalové či hokejové ligy a na konci sezóny dostanú víťazné tímy prostrednej a najnižšej súťaže ponuku postúpiť vyššie a stať sa tak členom bohatšieho cirkusu. Toto by napríklad hra s licenciou na F1 asi nemohla, predstavte si McLaren zostupujúci medzi tímy F2!

 

Dôležité rozhodnutia robíte na troch úrovniach - medzisezónnej, medzipretekovej a pretekovej. Najstrategickejšie rozhodnutia sa robia na konci sezóny a počas zimy. V tíme máte 6 významných zamestnancov. Dvoch pretekárov, náhradného jazdca, hlavného dizajnéra a dvoch mechanikov, každého reprezentovaného jednoduchým portrétom. U jazdcov sa sleduje 9 schopností plus marketingová zaujímavosť a zvláštne vlastnosti. Medzi schopnosti bodované od 0 do 20 patria brzdenie a prechádzanie zákrut, ale aj plynulosť, schopnosť predbiehať, konzistentnosť, adaptabilita, fyzička, spätná väzba a sústredenosť. Nadanie správne odhadnúť brzdný bod sa v malej miere prejaví pri každom brzdení a znižuje riziko zablokovania pneumatík, adaptabilita hrá významnú rolu pri zmenách podmienok, fyzička na konci pretekov, takže pri výbere jazdca je o čom premýšľať.  Vlastnosti dávajú jazdcovi krátkodobé bonusy a hendikepy, ale niektoré vlastnosti sú trvalou súčasťou jeho osobnosti. Jeden z mojich súčasných jazdcov je prirodzený dravec a pri jazde na prvom mieste dostáva mnoho malých bonusov, ale keď sa dostane do vedenia, bonusy sa stratia a aktivujú sa postihy, keďže jazda vo vedení ho nudí. Tiež sa zúčastňuje cyklistických súťaží, čo mu zlepšuje zaujímavosť pre sponzorov i fyzičku a ako úradujúci šampión série Asia-Pacific Super Cup má celý vagón dočasných bonusov.

 

Prvý Newmanov zákon: Brzdy vám nepomôžu, keď ste dole hlavou.” -  Paul Newman

 

 

Aby som to aspoň trochu skrátil, podľa vyššie uvedeného hľadáte jazdcov vhodných pre váš tím a snažíte sa s nimi uzavrieť kontrakty, pričom jazdec vás môže odmietnuť, ak mu ponúknete príliš nízky plat, malé bonusy za úspešné kvalifikácie a preteky, ak nie ste ochotní vyplatiť ho zo súčasného kontraktu, alebo ak sa mu dĺžka kontraktu zdá byť príliš malá alebo priveľká, alebo ak by chcel postavenie tímovej jednotky a vy mu núkate vyrovnané podmienky. Je iba na vás, či chcete platiť aj dobrého tretieho jazdca, alebo tam takmer zdarma necháte beznádejnú nulu, prípadne zoženiete niekoho s vlastnosťou “paydriver” a spravíte z neho piatočného jazdca. Pri predlžovaní zmlúv rozhoduje, či je jazdec vo vašom tíme really happy, pri lovení u konkurencie zaváži jeho spokojnosť s daným tímom ale napríklad aj to, v ktorej sérii práve súťažíte.

 

Vyjednávania s dizajnérmi a inžiniermi nie sú o nič jednoduchšie. Návrhár / technický riaditeľ je mimoriadne dôležitý, pretože od neho do nemalej miery závisí rýchlosť vývoja vozu rozdeleného na šesť oblastí - motor (rozhodujúci o rýchlosti vozu na konci roviniek), prevodovka (akcelerácia), brzdy (spomaľovanie), predné krídlo (pomalé zákruty), zavesenie (stredne-rýchle zákruty) a zadné krídlo (rýchle zákruty). Mechanici/inžinieri sú menej váženými a horšie platenými členmi tímu, ale ani ich nemožno podceňovať, keďže sa podieľajú na zdokonaľovaní dielov navrhnutých dizajnérom a zároveň je každý z nich priradený k jednému jazdcovi a ovplyvňuje dĺžku zastávky i šancu na veľmi nepríjemnú chybu v boxoch. Že aj dizajnéri a mechanici majú svoje špeciálne vlastnosti, že jazdcove schopnosti sa v mladosti rozvíjajú v závislosti na talente a zázemí tímu a v staršom veku upadajú, a že jazdci a inžinieri si na seba musia nejaký čas zvykať, radšej nebudem ďalej rozvádzať.

 

Keď sa posadíte do pretekárskeho vozu a bojujete o víťazstvo, druhé alebo tretie miesto vám nebudú stačiť.” - Ayrton Senna

 

 

Zamestnanci totiž nie sú všetko, na čo medzi sezónami myslíte. S budgetom našetreným počas sezóny a peniazmi za umiestnenie v súťaži tímov si môžete dovoliť investovať do tímovej základne. Ako malý tím najnižšej série sa asi budete chcieť sústrediť na výrobné kapacity, prípadne rozšírite kancelárie návrhárov, najmete skauta alebo vybudujete aj základné centrum pre telemetriu. Veterný tunel či vlastný testovací okruh sú už o niečo drahšie hračky, ale ak by ste chceli konkurenciu porážať vďaka špičkovej aerodynamike, respektíve motoru, tak ich budete potrebovať. Giganti investujú do ultra-drahej továrne na luxusné športové automobily (ako Ferrari a McLaren) i tematického parku (Ferrari), aby ešte zvýšili svoje zisky a konkurenciu roztrhali hrubou silou peňazí.

 

Ani to ale ešte nie je všetko, čo sa podieľa na vzniku nového vozu a na výmenu sa do účtovných kníh zapisuje červenými číslicami. Autori si zrejme netrúfli spracovať celú komplikovanú politiku okolo súperenia výrobcov pneumatík a výrobcov motorov a vzťahy medzi továrenskými a zákazníckými tímami. Každá séria má monopolného dodávateľa pneumatík a motory si vyvíja každý sám. Ako náplasť slúži výber subdodávateľov. Na začiatku zimy sa šéfovi tímu ukáže obrazovka, kde si vyberie partnerov pre motory, palivo a mazivá, pneumatiky i brzdy. Rôzne spoločnosti majú rôzne vysoké finančné nároky a ich výrobky poskytujú bonusy k výkonu motora, spotrebe paliva, degradácii pneumatík i k práci s ich teplotou. Aj voz zaostávajúci v rýchlosti na jedno kolo môže vyhrať preteky, ak napríklad šetrnou jazdou ušetrí celú jednu zastávku v boxoch.

 

Predsezónna príprava končí zimným testom a stanovením cieľov pre najbližšiu sezónu. Čím vyššie ciele, tým vyšší rozpočet vám majitelia tímu nechajú. Ak ale zaostanete za očakávaniami, hrozí vám vyhadzov. Mimoriadne úspešný šéf tímu môže naopak dať výpoveď a dohodnúť sa s lepším tímom, čím urýchli svoju cestu na absolútny vrchol.

 

"Keby mi niekto povedal, aby som si želal tri veci, chcel by som byť pretekárom, potom by som chcel pretekať v F1 a mojím tretím želaním by bolo jazdiť za Ferrari.” - Gilles Villeneuve

 

 

Počas sezóny nie je za oponou až toľko práce. Zmluvy platia, s rozpočtom sa narába opatrne, sponzori sa menia rýchlo. Šéf tímu sa stará hlavne o vývoj vozu, ak na to má peniaze. Rýchlosť návrhu novej verzie krídla, alebo napríklad prevodovky závisí od veľkosti návrhárskej kancelárie. Výsledok ale často za veľa nestojí, musia si ho zobrať do parády inžinieri z továrne vedení jedným z mechanikov, aby maximalizovali jeho potenciál, ale ešte predtým zabezpečili spoľahlivosť. Vyššie kapacity a väčšia základňa, to sú vyššie náklady, ale aj rýchlejší vývoj, lepšie postavenie v pohári konštruktérov a vyššia odmena od promotéra série aj od sponzorov.

 

Zaujímavo je spracované súperenie tímov na politickom bojisku. Autori vytvorili alternatívu Strategickej skupiny F1, kde má každý šéf tímu jeden hlas a štyrikrát ročne sa hlasuje o zmenách pravidiel. A neraz sú to zásadné zmeny. Tímy môžu odhlasovať napríklad zrušenie kvalifikácie a štart v obrátenom poradí šampionátu, alebo zakázať/povoliť tankovanie paliva v boxoch a skrátiť/predĺžiť dĺžku pretekov. Ako šéf tímu, samozrejme, myslíte na vlastné dobro. Ako nováčik v sérii zahlasujete za takmer rovné delenie miliónov dolárov od promotéra, pretože šport predsa potrebuje čo najviac konkurencieschopných tímov. Keď sa o pár rokov etablujete a preniknete medzi špičku, zdvihnete ruku za presný opak, pretože najlepší si zaslúžia obrovskú odmenu, nie sme predsa dajakí socialisti… , obviously.

 

Rovnako sa dajú zaviesť jednotné motory alebo osekať trať s dlhými rovinkami na kratšiu a kľukatejšiu verziu (ako sa to stalo Hockenheimringu), ak vaše vozy trpia nedostatkom konských síl. Na druhej strane, ak vynikáte v stavbe prevodoviek a súperi odhlasujú ich unifikáciu, nezabudnite pekne, pravidelne a zhlboka dýchať. It is, how it is. Niekedy je dobré zdržať sa hlasovania, pretože ušetrený hlas sa prenáša do hlasovania o ďalšej, možno strategicky dôležitejšej otázke. A aby toho nebolo málo, občas sa ozve big boss, akýsi lakomý pán Ernie, ktorý vám za výhodnú cenu iba 1 milión dolárov umožní posunúť na hlasovanie návrh podľa vlastného výberu.

 

Keď máte pocit, že máte všetko pod kontrolou, tak nejazdíte dosť rýchlo.” - Mario Andretti

 

 

Nastal čas, aby sa strategické rozhodnutia premenili do výsledkov v pretekoch. Ešte pred pretekmi dostanete informáciu o pravdepodobnosti dažďových zrážok a náročnosti okruhu na spotrebu paliva a degradáciu pneumatík. Od jeho profilu závisí, či budú vo výhode vozy s výkonnými motormi, rýchlymi prevodovkami, alebo budú hrať prím iné časti vozu, ktoré budú zároveň aj najviac namáhané.

 

Jediný tréning je vlastne minihrou, kde máte trafiť správne nastavenie vozu. Hráte sa s nastavením predného a zadného krídla, prevodovky, podvozku, sklonom kolies a tlakom v pneumatikách, ale nie je to tak zložité, ako to znie. Výzva spočíva v tom, že k nájdeniu stopercentného ideálu v oblastiach aerodynamického prítlaku/odporu, pretáčavosti/nedotáčavosti vozu a akcelerácii vs. maximálnej rýchlosti máte obmedzené množstvo času a pritom nechcete, aby jazdci po každom kole trčali v garáži, pretože pobytom na trati si zvykajú na okruh i pneumatiky, čím si odomykajú bonusy pre kvalifikáciu a pretek. Z dlhších neprerušovaných stintov sa tiež dozviete niečo o chladnutí/prehrievaní pneumatík a rýchlosti ich degradácie na vašom súčasnom voze. Sweetspot rýchlejšie nájdete s jazdcami s dobrou spätnou väzbou. Good work!

 

Kvalifikácia je iný typ časovo obmedzenej minihry. Jazdcovi počas rýchleho kola už nijak nepomôžete, ale pomáhate mu v zahrievacom kole. Diktovaním tempa sa ho snažíte dostať do čistého vzduchu, ale predovšetkým zahriať a neprehriať brzdy a pneumatiky, pričom brzdy sa zahrievajú pri tvrdom brzdení a pneumatiky v dlhých zákrutách a jedno i druhé chladne na dlhých rovinkách. Zložitejšie, než sa môže na prvý pohľad zdať. Ak neuspejete, nezúfajte. Race is tomorrow!

 

Rýchlosť ešte nikoho nezabila, ale náhle zastavenie, to vás zabije.” - Jeremy Clarkson

 

 

A potom už je tu deň N. Nedeľa! V závislosti od vlastností jazdcov a vozu, trati a predpovede počasia, umiestnenia na štarte, od kvalít konkurencie a od bonusov získaných v tréningu i pochádzajúcich od mechanikov dumáte nad strategickými možnosťami, vytvoríte si plán a počas pretekov ho prispôsobujete situácii. Máte voz šetrný k pneumatikám, jazdca s jemným štýlom jazdy a slabý motor? Tak to možno natankujete plnú nádrž a pokúsite sa o overcut. Stojí váš voz s agresívnym jazdcom a nabúšeným motorom v druhej štartovej rade? Tak to mu snáď dáte pokyn hodiť tehlu na plynový pedál a čo najskôr si vybudovať náskok na prvú zastávku. We’ll see what happens.

 

Možností je veľa. Jazdec môže tlačiť na pneumatiky, čím sa zvýši riziko prehriatia a rýchlejšie ich opotrebuje. Tiež môže dostať plnú nádrž a jazdiť s motorom nastaveným do kvalifikačného režimu, ktorý ale okrem paliva žerie aj samotný motor, ktorý by teda už mal byť (takmer) stopercentne spoľahlivý. Na začiatku sezóny býva efektívnejšia viaczastávková stratégia, pretože v boxoch sa dá popri menení pneumatík a dopĺňaní paliva aj celkom rýchlo opraviť predné krídlo či upraviť tlmiče, s prevodovkou a motorom už je to horšie.

 

Pretekať v Monaku s formulou 1 je ako lietať s vrtuľníkom v obývačke.” Nelson Piquet

 

 

Jazdu môžete sledovať v normálnom, zrýchlenom a ešte rýchlejšom režime, takže absolvovanie pretekov by vlastne nemuselo zabrať až tak veľa času, lenže… Je na vás, aby ste občas mrkli na aktuálnu predpoveď počasia. Príchod dažďa znamená potrebu vymeniť slicky za prechodné pneumatiky alebo monzúnky, čo treba urobiť v správnej chvíli. Zastávka v boxoch je príležitosťou dotankovať palivo, no a je vhodné ešte predtým minúť čo najviac z pôvodne natankovaného paliva a čo najlepšie využiť predčasne menené pneumatiky. Mokré preteky bývajú obzvlášť dramatické. Jazdci si môžu vo vzájomných súbojoch poškodiť vozy a na pomalý návrat do boxov býva obzvlášť bolestivý pohľad. Veľká havária znamená výjazd safety caru, prípadne aktivovanie virtuálneho safety caru, so všetkými strategickými možnosťami, ktoré tieto dve situácie otvárajú.

 

Aj ak nezaprší, je potrebné sledovať opotrebenie pneumatík a stav paliva, veď ideálne je skoncovať s jedným aj druhým v rovnakom kole a nie je ideálne zavolať oba vozy naraz. Jazdcom navyše asistujete aj pri predbiehaní. Agresívnym využívaním pneumatík a najvyšším režimom motora môžete svojho jazdca dostať pred o niečo pomalšieho súpera a do konca stintu mu tak ušetriť mnoho sekúnd. Zbytočné pokusy v nevhodnom čase a na nevhodnom mieste sú ale iba mrhaním palivom i gumou, a ak je horúco a pneumatiky sa dostanú na pokraj prehriatia, už nie je pohodlnej cesty späť. To celé v kombinácii so sledovaním a odhadovaním stratégií priamych súperov znamená, že počas pretekov máte takmer neustále čo robiť a zrýchľovať plynutie času sa môže kruto vypomstiť. Okrem toho, sledovanie vozov svojho tímu v pretekoch, plodov tvrdej práce, je skvelý pocit a zrýchlením prídete o atmosféru. Obzvlášť hustú, keď bojujete o stupne víťazov alebo aj nečakané víťazstvo, alebo keď váš jazdec v najnevhodnejšej chvíli prebrzdí pneumatiky a namiesto držania sa dokonalého plánu prechádzate do režimu LTT (len tak-tak).

 

 “F1 je motoršport, menej šport.” Niki Lauda

 

 

Motorsport Manager iste neohúri vizuálnou stránkou. Na tabuľkách, výpisoch a portrétoch nebolo čo pokaziť. Akciu na trati môžete sledovať v 2D režime, ak hráte na málo výkonnej zostave. 3D režim ponúka rôznorodé, no jednoduché okolie tratí a rôznofarebné modely monopostov lietajúcich nízko ponad trať. Nesmiete očakávať, že súboje budú vyzerať realisticky. Keď sa jazdcovi podarí dostať vedľa súpera, idú popri sebe rovinkami i zákrutami tak dlho, pokým sa jeden z nich na svojej strane nedostane vpred o dĺžku celého monopostu. Ale náhoda je blbec a občas uvidíte aj úspešný predbiehací manéver s využitím o kolo pomalšieho vozu akoby rovno z televízie. Hra nemá žiadny dabing a soundtrack sa neurazí, keď ho nazveme vhodným podmazom.

Ak by som mal hre vyčítať aj niečo iné ako to, že človeka dokáže obrať o celé dni a víkendy, museli by to byť veci, ktoré v nej nie sú. Vždy sa dá vyčítať chýbajúci multiplayer, jednopretekové zápolenia s deviatimi inými stratégmi v online pretekoch, to znie zábavne. Hlavne by sa ale žiadalo viac kategórií motoršportu. Na svete už je DLC GT Series, ktoré ale nevyzerá ako gamechanger. Zároveň nám ale ponecháva nádej, že hra sa jedného dňa rozšíri o vytrvalostné preteky, oválové pretekanie či dokonca relý. Aj bez nich je ale motorsport manager skvelou kúpou pre každého, kto má rád manažmentovky a F1. Koho nudia, preboha, prečo by si kupoval práve toto? Kto má rád iba manažmentové hry alebo iba motoršport, ten si to už musí rozmyslieť sám. Pre mňa dlho očakávaný titul bez jedinej väčšej chyby. I love it.






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Ďalšie užívateľské články k hre

Žiadne ďalšie užívateľské články...Napíšte svoj....

Ďalšie užívateľské články
54 The Evil Within 2
[recenzia 21.10.]
13 Uncharted: The Lost Legacy
[recenzia 4.9.]
1 Gears of War 4
[recenzia 1.8.]
0 God of War collection
[recenzia 26.7.]
2 Bosch - 3.séria
[ 20.6.]
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk