51 WORLDWIDE GAMES

51 WORLDWIDE GAMES

7.0

Kolekcia stoloviek do vrecka

Aktuálna koronakríza nám zaujímavým spôsobom tvaruje herný biznis. Napríklad sme pôvodne o takomto čase už mali hrať The Last of Us Part II, no na hru ešte musíme čakať. Niektorých hier sa tento rok možno ani nedočkáme. Celkovo to otvára veľmi veľa otázok a aj obáv, lebo sa objavujú napríklad aj správy, že má Nintendo problémy s nabehnutím na prácu z domu, čo odkladá nielen hry, ale aj prezentácie. Výsledkom je, že tu máme za obdobie nejakých dvoch mesiacov druhý exkluzívny titul pre Switch po Xenoblade Chronicles: Definitive Edition. No veľkosť týchto dvoch titulov je naozaj neporovnateľná.

51 Worldwide Games vlastne svojim spôsobom nie je žiadna novinka. Mal som tuším nejakých 5-6 rokov, keď som na Vianoce dostal niečo obdobné. Určite to poznáte, je to taká veľká škatuľa, v ktorej nájdete desiatky rôznych spoločenských hier, pričom na jednej hernej doske sú dve, kde každá strana zodpovedá inému hernému plánu. Nesmie chýbať Človeče, šach, dáma, kocky a obrovské množstvo ďalších klasík. No a presne toto dostane aj v tomto titulu – 51 klasických hier z celého sveta, ktoré môžete hrať sami, ale ideálne je si k nim sadnúť s priateľmi.

V tom je to čaro aj v dospelosti. Často nie je čas na nejaké komplexné kampane či súboje vo veľkých stolovkách, ale zahrať si pri pive polhodinovú partiu Človeče, trošku si navzájom ponadávať, to len tak neomrzí. Otázne je, ako to všetko dokáže osloviť v čisto digitálnej podobe, kde sa pravidlá zachovávajú, no chýba reálny plán, kocky v rukách, bitka o preferované farby panáčikov. Autori hry si toho boli vedomí a pridali tak aj niekoľko ďalších prvkov na ozvláštnenie, pričom nezabudli ani na to, aby využili unikátne možnosti Switchu. Je tu tak toho naozaj veľa, aj keď sa to možno na prvý pohľad ani nezdá.

51 Worldwide Games
51 Worldwide Games V ponuke nájdete obrovské množstvo klasík.
V ponuke nájdete obrovské množstvo klasík.

51 Worldwide Games Nechýbajú ani variácie na niektoré mechanické hry.
Nechýbajú ani variácie na niektoré mechanické hry.

51 Worldwide Games Z viacerých Switchov si môžete vytvoriť vlastný plán.
Z viacerých Switchov si môžete vytvoriť vlastný plán.

Všetky hry v rámci takejto kolekcie si najlepšie užijete, ak ich nehráte sami, no autorom sa tu podarilo dostať aj singleplayer obsah. Najskôr si musíte vytvoriť svojho avatara, ktorý vás tu bude reprezentovať na globálnej mape. Tam vám postupne budú pribúdať ďalšie postavy, ktoré vám predstavia hry z rôznych časí sveta, prípadne podľa nejakých kritérií – najlepšie hry na cesty, najlepšie hry na lokálny multiplayer a podobne. Taktiež, ak už hru viac hrávate, tu narazíte na postavičky s odmenami. Napríklad v kartových hrách dostanete alternatívny skin pre karty s Nintendo postavičkami.

Každú z 51 hier v kolekcii dokážete hrať v singleplayeri proti umelej inteligencii, no aby aj toto autori trochu spestrili, priniesli tu nielen systém odmien, ale aj systém medailí. V zásade tak každá z hier ponúka aj špeciálne výzvy, ale aspoň vyššiu obťažnosť, aby vás motivovali pustiť sa do hier aj osamote. Navyše vás vždy pred každou hrou dvojica postáv názorne prevedie pravidlami a princípmi každej hry. Ak vám aj tak nie sú jasné, môžete si ich detailnejšie naštudovať. Nechýbajú ani menšie pomôcky, ak sa vám nedarí. Napríklad v Dáme dostanete tipy, ako ju hrať. Taktiež sa k jednotlivým hrám dozviete viac informácií o ich vzniku a podobne. Sú to drobnosti, no nikdy neviete, kedy sa vám zíde vedomosť, že sa počiatky Dámy datujú až do starovekého Egypta a časti hry boli nájdené aj vo vnútri sfingy.

Singleplayer ale jednoznačne nie je ťažiskom tejto kompilácie, čo musí byť každému jasné. Toto je o multiplayeri, rovnako ako aj fyzické verzie týchto hier. Je tu ale niekoľko možností, ako môžete hrať tento multiplayer. Základom je lokálny multiplayer až pre štyroch hráčov, no vždy záleží od hry, koľko hráčov umožňuje. Taký Texas hold ’em si na jednej konzole zahráte asi ťažko vo štvorici. Na druhú stranu Človeče si zahráte úplne pohodlne. Nechýba tu samozrejme online hranie a zaujímavosťou je aj Local Play možnosť. Obe majú svoje špecifiká.

Local Play môžete, samozrejme, hrať s hráčmi, ktorí taktiež vlastnia 51 Worldwide Games. No Nintendo zároveň vydalo aj Guest Edition, čo je orezaná verzia, ktorú zadarmo nájdete na eShope a umožňuje štvorici hráčov zahrať si vybrané hry, pričom stačí, ak len jeden z nich vlastní plnú hru. Hrať sa dá klasicky každý na svojom Switchi cez bezdrôtovú komunikáciu, no je tu aj Mosaic Mode, čo je špeciálny režim, v ktorom zo Switchov odstránite Joy-Cony a na stole si z nich vytvoríte hernú plochu uložením vedľa seba. Len je škoda, že má Switch také hrubé rámy okolo displeja, čo trochu kazí dojem.

Online funguje prakticky na rovnakom princípe ako ostatné režimy. Ak je hra pre dvoch, zahrajú si len dvaja, nejaké experimenty tu nenájdete. Vyhľadávanie online hier je jednoduché a už aj teraz pomerne rýchle, keď hru majú prakticky len novinári. Závisí len od času, kedy som hral online. Po vydaní hry sa to určite zlepší. Vyberiete s trojicu hier, ktorú chcete hrať online, a hra vám hľadá súperov. Vy zatiaľ môžete trénovať proti AI. Prípadne si dáte náhodný výber a pripojíte sa do prvej hry, kde sú nejakí hráči. Riziko však je, že nemusíte poznať pravidlá. Tu by som uprednostnil iný systém a podľa mňa by bol „server browser“ ideálne riešenie. Jednoducho by ste mali rovno prehľad o tom, aké hry sú dostupné a kam sa môžete pripojiť. Taktiež chýbajú informácie o kvalite pripojenia vašich súperov a môžete dostať niekoho s vysokým lagom, čo nie je ideálny zážitok.

Najviac ale oceňujem rôznorodé možnosti hrania s ďalšími hráčmi na jednej konzole. Prispôsobujú sa totiž nielen ovládačom, ale aj tomu, v akom režime je práve konzola. Taký Air Hockey v tabletovom režime môžete napríklad hrať oproti sebe, takže je konzola vertikálne. Rovnako sú na tom aj niektoré ďalšie hry. Môžete si tak zvoliť ovládanie klasickými ovládačmi, dotykom na displeji (v handhelde), alebo aj pohybom, keďže niektoré hry (ako napríklad šípky, bowling) umožňujú aj pohybové ovládanie. To začína zaváňať variáciou na úspešný Wii Sports. Hry ponúkajú prakticky okamžitú hrateľnosť, rýchlu zábavu a sú aj zábavné. Navyše hra zaznamenáva skóre, takže si môžete robiť vlastné malé turnaje.

51 Worldwide Games
51 Worldwide Games Nechýbajú tu ani výzvy či iné nastavenia.
Nechýbajú tu ani výzvy či iné nastavenia.

51 Worldwide Games Multiplayer by sa dal ešte vylepšiť.
Multiplayer by sa dal ešte vylepšiť.

51 Worldwide Games Pravidlá každej hry sa tu dozviete úplne jednoducho.
Pravidlá každej hry sa tu dozviete úplne jednoducho.

Keďže ich tu nájdete až 51, tak si môžete byť istí, že je ponuka naozaj pestrá. Sú tu stolové klasiky, ázijské hry, variácie na mechanické hry (hra Toy Boxing vychádza zo základov Rock 'Em Sock 'Em Robots), kartové klasiky (Solitaire, Hanafuda, War...), športy (šípky, bowling, biliard...) a aj mnohé ďalšie – je tu napríklad virtuálna autodráha, tanky, nájdete tu aj chytanie rýb. Jednoducho je toho veľa, nemá zmysel to vypisovať, ale zoznam nájdete napríklad tu. Alebo si pozrite video vyššie, kde sú ukázané všetky.

Konceptu kompilácie (najmä) stolových klasík z celého sveta zodpovedá aj pomerne jednoduchá grafika. Na takom Solitaire predsa len asi nemáte príliš čo vylepšiť. To ale neznamená, že je hra škaredá. Každá hra má vlastné spracovanie. Niektoré sú jednoduché 2D, iné sú zas v 3D. Vždy je to ale plné detailov. Žiaden zázrak, ale postačuje to. Skôr by som mal výčitky voči hudbe. Každá hra má svoju vlastnú, no sú to len nudné krátke slučky a ak by tu aj náhodou neboli, prakticky nič by sa nestalo. Hre to síce na kvalitách neuberá, ale ani nepridáva.

Tie chyby nie sú nejaké závažné a ani ich nie je veľa. No je v zásade aj ťažké vôbec niečo pokaziť na takejto kompilácii. Otázne je, komu je 51 Worldwide Games cielené. Naozaj oceňujem množstvo možností, ktoré táto kompilácia ponúka. Môžete hrať mnohými spôsobmi, je to zábava, množstvo možností v multiplayeri vás tiež osloví. Hral som titul sám, hral som ho aj v multiplayeri, doma a aj vonku. Zlé to rozhodne nie je, no aj tak si myslím, že aj naďalej zostanem verný klasickým kartám, jednoduchému človeče s doskou obliatou pivom a šípkam v krčme na klasický terč. Nehovoriac o tom, že podobná kolekcia spoločenských hier v klasickej krabici v obchode stojí výrazne menej.

napísal matus_ace 1.6.2020
7.0
8.3