BPM: BULLETS PER MINUTE

BPM: BULLETS PER MINUTE

9.0

Bratranec Dooma je rytmickou rezačkou

Varujem vás hneď od začiatku, že ak nemáte čo i len štipku rytmu v tele, nikdy si Bullets Per Minute naplno nevychutnáte! Recenziu totižto píšem podobne ako som hral hru, teda balansujúc na hrane stoličky a pri akčnom soundtracku triafam klávesy v rockovom rytme. Napriek tomu, že som počas recenzie stískal iba PS4 ovládač, podobne ako o holý život bojujúci hrdina akúkoľvek zbraň, rytmická seansa démonických tónov na mňa vplýva rovnako aj za klávesnicou. BPM je navyše vyšperkovaný zážitok, ktorý vám síce zo začiatku bude pripomínať niektoré z odstrelených kolien z Dooma, avšak hra má svoju vlastnú osobnosť.

Táto krvavá akcia s unikátnym, až psychedelickým grafickým kabátom totižto funguje ako rytmická rougelike strieľačka z prvej osoby. V sprievode elektrických gitár vás vyšle vraždiť monštrá do máp nordického sveta mytológie. BPM je náročná hra. A tým nemyslím len z hľadiska obťažnosti, ale aj pre podstatu samotného konceptu. Rytmická rougelike totižto znamená, že všetky akcie, ako strieľanie, prebíjanie, skákanie či dorazenie bossov, musíte vykonávať do rytmu rockového podmazu a ak nebodaj zomriete, vrátite na úplný začiatok hry. A hoci toto znie na papieri ako veľmi otravná mechanika, v spojení s rytmickosťou vás BPM nenechá odložiť ovládač.

Samotná hra by sa dala zhrnúť veľmi jednoducho. Vyberiete si hrdinu, objavíte sa v prvom z ôsmich, náhodne generovaných bludísk a každý z nich vás po rytmickom vyvraždení nepriateľov, hľadaní predmetov, vylepšovania atribútov postavy a zabití bossa posunie o level vyššie. V poslednom, teda ôsmom bludisku, vás čaká ultimátny boss a výhra je potom už vaša. Ak kdekoľvek na tejto strastiplnej ceste náhodou zomriete, máte smolu, pretože hra sa reštartuje a vy môžete začať od nuly. Veľmi zjednodušený opis hry teda pokryje jeden odstavec, avšak to čo sa skrýva pod povrchom jednoduchého konceptu, je práve systém, ktorý vás donúti vyšklbať si všetky vlasy, no napriek tomu opäť stlačiť tlačidlo reštart.

BPM: Bullets Per Minute
BPM: Bullets Per Minute Asgardské siene vás aj spolu s ostanými bludiskami upútajú unikátnymi pohľadmi.
Asgardské siene vás aj spolu s ostanými bludiskami upútajú unikátnymi pohľadmi.


BPM: Bullets Per Minute Prebíjať do rytmu a kľučkovať okolo bossa patrí v BPM medzi rekreačné aktivity.
Prebíjať do rytmu a kľučkovať okolo bossa patrí v BPM medzi rekreačné aktivity.


BPM: Bullets Per Minute Náhodne vygenerovaná temná variácia Asgardu ponúkne unikátny zážitok.
Náhodne vygenerovaná temná variácia Asgardu ponúkne unikátny zážitok.





BPM ponúka voľbu z desiatich hrdinov, z ktorých je na začiatku prístupná len základná nordická hrdinka Göll. Každý ďalší okrídlený hrdina so svätožiarou sa vám odomkne postupným plnením rôznych výziev. To poskytne nielen viac možností  a podporu znovuhrateľnosti, ale zároveň aj totálne odlišný začiatok pri ďalších pokusoch. Každý novovygenerovaný run týmto peklom vám dá okrem voľby postavy aj možnosť výberu obťažnosti - Practice, Easy, Hard a Hellish. Priznám sa, že mňa zo začiatku vystrašil už aj samotný easy mód, no po pár kolách umierania sa dostanete do rytmu. Keď už máte všetky voľby ukončené, ste vhodení do náhodne vygenerovanej mapy a váš lov sa začína.

Ako som už spomínal, hra okrem štvorlevelového practice módu obsahuje 8 rôznych úrovní, ktorými sa budete musieť prestrieľať. Všetky bludiská si berú názov z nordickej mytológie a narazíte tak na Asgard, Vanaheim, Svartalfheim a Hellheim. Každé bludisko potom obsahuje skupinu nepriateľmi naplnených miestností, ktoré prechádzate s jediným cieľom, a to je zabiť finálneho bossa. Najbežnejšie sú miestnosti s hŕstkou nepriateľov, ktorých treba poraziť, ale taktiež špeciálne, náhodne generované priestory. Medzi tie patrí napríklad obchod, zbrojnica, banka, knižnica, miniboss či nejaká iná výzva.

Najviac zastúpené miestnosti sú na minimape v ľavom hornom rohu označené jednoduchým prázdnym štvorčekom. Prvé dve bludiská Asgard I a Asgard II ponúknu najobyčajnejších nepriateľov, ako napríklad pľujúce netopiere, svetlušky či inú lietajúcu háveď, ku ktorej sa pripoja obrovské prerastené, ale občas aj drobné pavúky. Čím menší cieľ nájdete, tým frustrujúcejšie bude zbaviť sa ho. Postupne sa však v každom ďalšom bludisku budú obmieňať veľkosti, variácie aj náročnosť nepriateľov. Obludy sú vždy tematicky zladené s mytologickou rovinou a ich dizajn je dostatočne odlišný, aby ste ich už z diaľky vedeli rozlíšiť. Miestnosti sa taktiež budú s každým bludiskom meniť. Z pôvodne jasných veľkých siení Asgardu prejdete na temnejšiu, chladnú a rozpadnutú architektúru Vanaheimu, navštívite lávou zaliaty Svartalfheim a svoju cestu zakončíte v tmou zahalenom spórovitom Hellheime.

So slúchadlami na ušiach sa teraz vžite do úlohy svojho nordického hrdinu, ktorý sa valí sa bludiskom. V ľavom dolnom rohu vidíte váš výstroj a úroveň života v závislosti od postavy, v pravom je vaša prednastavená zbraň, navrchu je minimapa a celkové skóre s jeho násobičom. V strede obrazovky sa vynímajú vaše schopnosti a minimalistický zameriavač, do ktorého z pravej aj ľavej strany rytmicky vlietajú šípky. Tie sú buď v tóne alebo poltóne (v hudbe sa nevyznám, nešikanujte ma, ak som použil nesprávne označenie). Určujú práve rytmus, v akom by ste mali vykonávať všetky akcie a pri úspešnom triafaní v súlade s rytmikou sa vám zvyšuje aj násobič bodov,  ktorý na konci dňa zvyšuje aj celkové skóre. Celé UI je veľmi minimalistické a neruší dianie na obrazovke.

Hneď po oživení vás ohluší diabolsky akčná a harmonická symfónia elektrických gitár a povzbudzujúceho beatu. Keď už ste rozbehnutí, stačí sa vydať do prvej miestnosti, umrieť a uvedomiť si, o čom vlastne táto hra je a aký rešpekt by ste pred ňou mali mať. Hneď som teda svoju stratégiu začal upravovať. V prvom rade je nutné hýbať sa, a to neustále! Hra vás za to odmení možnosťou preskúmania ďalšej vražednej miestnosti. Zo začiatku máte k dispozícii jednu z troch dostupných schopností, a to je rýchly úskok do zvoleného smeru, ktorý funguje aj vo vzduchu po výskoku. Pri jeho pridržaní tlačidla navyše umožní vašej postave aj šprintovať. S týmito základnými schopnosťami ste dokonale vybavení na rytmický tanec. Pohyb vám neumožní len vyhýbať sa útokom, ale aj získať lepší prehľad o geometrii danej miestnosti či počte a pozícii nepriateľov.

V každej miestnosti vás čaká priemerne päť náhodne vygenerovaných nepriateľov, okrem tých pár špeciálnych. Taktiež však môžete naraziť na priestory, kde sa nachádza iba jeden väčší nepriateľ. Akonáhle vojdete do miestnosti, všetky vchody aj východy sa zatvoria a vy ste vystavení napospas tomu, čo vás čaká. A to je doslova boj na život a na smrť. Po vyčistení miestnosti vám je niekde do miestnosti vyhodená jedna truhlica - nie je vždy skutočne tak, ale k tomu sa dostanem. V tej sa môže okrem mincí, ktoré občas vypadnú aj z nepriateľov, nachádzať takmer čokoľvek. Život dopĺňajúci elixír, kľúč, brnenie, nový kus oblečenia so špeciálnymi efektmi, zbraň, ďalšie kúzlo alebo pri absolútnom nešťastí vražedná svetluška. Okrem truhlice však každá miestnosť obsahuje jednu z troch možných unikátnych vecí. Medzi tie patria ďalšie, avšak zamknuté truhly, stojan s levitujúcou dýkou a odmenou alebo obetný oltár.

Uzamknuté truhly v miestnosti sa otvárajú kľúčmi, ktoré môžu vypadnúť aj z väčších nepriateľov a garantované sú vždy z bossa. Je to taká hra so šťastím, nakoľko vždy dve obsahujú nepriateľa a tretia je výherná. Stojan s levitujúcou dýkou vám vždy ponúka jasne viditeľnú odmenu, ktorú si môžete kedykoľvek zobrať. Avšak dýka vás za to potrestá útokom a pripraví vás tak o 25 bodov života alebo brnenia. Poslednou a najzaujímavejšou súčasťou miestností sú práve oltáre. Podľa zvolenej meny tam môžete hodiť buď mincu, alebo kľúč a získať tak bonus k niektorým z vašich 6 atribútov. Konkrétne je to rýchlosť, dostrel, šťastie, poškodenie, presnosť a zručnosť a každý atribút môže mať maximálne 9 bodov na vylepšenie. Okrem toho nájdete aj kotly, do ktorých vhadzujete náhodne určené množstvo z vášho bohatstva. Tu môžete potom okrem vylepšení atribútov získať aj kvalitné predmety. Všetky ostatné špeciálne miestnosti však tieto bonusové veci neobsahujú.

Váš hrateľný „klaďas" je od zvyšku pekla výrazne odlíšený svätožiarou a tento prvok zdieľa aj s majiteľmi obchodov, čo vám jasne dáva najavo, že sú na vašej strane. Preto keď uvidíte obrovské prerastené kura so svätožiarou, nezľaknite sa, ide o Huginnov obchod. Každý z obchodov sa postupne jeho používaním a utrácaním mincí v ňom vylepšuje. Lojalitu, ktorú si nákupmi získate, potom predajcovia, ako je spomínané kura či obrovský mechanický T-Rex, prenesú do obohatenej ponuky. Čím vyššia lojalita, tým väčšia kvalita aj množstvo ponúkaných vecí. Huginn vám vie predať napríklad životy, brnenie alebo kadejaké vylepšenie zbroje. Na druhej strane T-Rex mech Muninn vám vo svojej zbrojnici ponúkne arzenál zbraní aj ich vylepšení.

BPM: Bullets Per Minute
BPM: Bullets Per Minute Obetný oltár vám vždy rozšíri atribúty o jeden bod.
Obetný oltár vám vždy rozšíri atribúty o jeden bod.


BPM: Bullets Per Minute Hugginov obchod bude pre vás spásou v najťažších časoch.
Hugginov obchod bude pre vás spásou v najťažších časoch.


BPM: Bullets Per Minute Knižnica čaká, kým z nej vyslobodíte zamknuté kúzlo.
Knižnica čaká, kým z nej vyslobodíte zamknuté kúzlo.





Určite stoja za zmienku vylepšenia zbraní, ako napríklad zväčšený zásobník, ktorý je pre rytmický postup hrou kritický. Samotné zbrane potom ponúkajú klasické, nábojmi obmedzené pištole, brokovnice, raketomety či pušky, ale narazíte taktiež na futuristický blaster, zmrazovací kanón či muníciou neobmedzenú mimozemskú bazuku. Vaša postava má taktiež k dispozícii štyri kolónky na oblečenie. Tu si môžete pridávať rôzne, po svete ponachádzané alebo nakúpené kusy výbavy. Prilbu alebo klobúk umiestnite ho do horného okienka, rukavice alebo nátepníky vpravo, štíty vľavo a naspodok topánky. Každý z kusov výbavy disponuje aj špeciálnymi atribútmi alebo schopnosťami, ktoré rozšíria vaše možnosti. Narazíte tak na topánky, ktoré zabezpečia, že vždy trafíte do rytmu alebo štít, ktorý premení vaše strely na explozívne. Medzi moje najobľúbenejšie patril klobúk s automatickým zameriavaním alebo štít regenerujúci brnenie či pridávajúci jeden extra život.

Dôležitou bude pre vás aj banka, ktorá vám umožní vkladať si mince, ale aj vyzbierať už vložené. Mince zostanú uložené v banke aj po vašej smrti, takže si ich budete môcť kedykoľvek aj s novou postavou vyzdvihnúť. Treba mať však na pamäti, že do jednej banky sa dá v každom bludisku vložiť vždy iba 10 mincí. Knižnica vám po odomknutí kľúčom ponúkne jedno z množstva kúzel, ktoré môžete využiť ako ďalší strategický prvok pre postup bludiskami a vložiť ho do jednej z dvoch voľných pozícií. Kúzel, ktoré môžete vo svete nájsť, je skutočne požehnane. Za zmienku určite stojí napríklad ozdravovacie kúzlo, vystrelenie žeravých iskier, privolanie anjelského bojovníka či obrovský prvý výstrel zo zbrane. Narazíte však aj na unikáty, ako je negovanie prvého útoku či znamenie smrti. Avšak za najhoršie zo všetkých kúzel osobne považujem hod mincou, kedy vystrelí z vášho inventára minca ako žeravý projektil. Nájsť toto kúzlo zo začiatku hry je obzvlášť nepríjemné, keďže váš počet mincí je skutočne malý. Osobne som nikdy nenašiel využitie pre čary, ktoré za život pridali atribúty šťastia alebo poškodenia.

Okrem toho môžete v bludiskách naraziť aj na miestnosť so symbolom vrhacej kocky, ktorá po každom vhodení mince do akejsi studne vygeneruje náhodný predmet. Avšak vždy si môžete zobrať iba jeden, studňa sa potom uzatvorí. Podobným spôsobom funguje aj ikonka s mincou, ktorú hodíte do historického automatu a ten generujete predmety, avšak tu si môžete zobrať všetky. Okrem vecí sa vám však môže vygenerovať aj stará známa vražedná svetluška alebo iba obyčajný prd...

Najzaujímavejšie pre tých, čo si chcú s rockovým sprievodom vystrieľať zlosť, budú, samozrejme, miestnosti s bossom, minibossmi alebo inou výzvou (aj keď vzhľadom na náročnosť to nemusí byť vždy najideálnejšie odbúravanie stresu). Miestnosť s bossom na mapke extrémne pripomína masku Darth Vadera, a preto znie strašidelne už len z diaľky. Nemusíte sa však báť, lebo boj jeden na jedného je skutočne jedna z najľahších disciplín BPM. Boss vám vždy ponúkne pre každé bludisko unikátne, vizuálne aj mechanikami atraktívne divadielko, epickú hudbu a s objemným životom aj nejakú tú výzvu. Avšak priznám sa, že práve bossov som okrem obchodov považoval za najviac relaxačnú časť bludiska. Boj proti jednému oponentovi vám dá totižto viac priestoru na manévrovanie po mape a ak budete tancovať okolo bossa, získate si čas na premyslenie stratégie postupu aj odsledovanie jeho mechaník. Bossovia sú s dobrou výbavou skutočne jednoduchí a dajú sa ľahko poraziť, a tak jediné čo vás môže zaskočiť, sú buď nejaké lietajúce beštie, ktoré si oživuje, alebo nečakaný, z povrchu deviatich svetov vymazávajúci útok.

BPM: Bullets Per Minute
BPM: Bullets Per Minute Démonický, oheň šľahajúci boss, je tiež v ponuke.
Démonický, oheň šľahajúci boss, je tiež v ponuke.


BPM: Bullets Per Minute Stojany s dýkami sú bodavé pokušenie.
Stojany s dýkami sú bodavé pokušenie.


BPM: Bullets Per Minute V Hellheime už budete potrebovať ťažký arzenál.
V Hellheime už budete potrebovať ťažký arzenál.




Pri putovaní môžete taktiež naraziť na minibossov, ktorí vás po ich zlikvidovaní vedia odmeniť kvalitným výstrojom alebo napríklad aj strieborným kľúčom, ktorý otvorí neobmedzený počet dvier, truhlíc, ale aj naplní nekonečne veľa kotlíkov. Medzi ostatné typy výziev sa potom radia miestnosti s prekríženými mečmi na mape. Tu sa po zatiahnutí páky na vás vyrojí kvantum nepriateľov a ich porazením sa vám postupne odkrýva truhlica s typickou odmenou. Tento postup môžete v jednej miestnosti s výzvou zopakovať až trikrát.

Spomínate si, keď som opisoval vždy vyhodenú truhlicu? Tak slovo vždy by som bral s rezervou najmä vďaka náhodne generovanému svetu. Hra má tendenciu občas vytvoriť dokrútené alebo špeciálne upravené verzie jednotlivých bludísk. Takto sa napríklad môžete stretnúť s bludiskom, ktoré nielenže nemá žiadne truhly, ale ani peniaze. Inokedy vám zmizne zameriavanie, miestnosti sú zamorené trojnásobkom nepriateľov alebo sa jednoducho celé bludisko ponorí do svojej low gamma verzie. Taktiež som narazil na inštancie, keď zmizli všetky obchody, hudba alebo aj niektoré monštrá. V tomto momente sa začnete pýtať samých seba, nakoľko sa jedná o zámer vývojárov a koľko percent z tohto obsahu tvoria iba bugy. Tak či onak, vtipnejší zážitok ako boss siahajúci maximálne do výšky vašich kolien, ktorý vás však zabije na jeden úder, asi inde nezažijete.

BPM ide aj na staručkej PS4 bezproblémovo, aj keď framerate v pár miestnostiach s enormným počtom nepriateľov trpí. Hrá sa to intuitívne a výborne aj na ovládači a mierenie pri rytme veľa starostí nespôsobí. Ak nájdete autoaim vylepšenie či nejakú výbušnú zbraň, zbavíte sa ľahko aj drobnej hávede. Určite ešte treba spomenúť, že hra pri prvom spustení zmeria vašu latenciu a odporučí ideálne nadstavenia zvuku pre váš systém.

Prestrieľať sa ôsmimi bludiskami s náročným obsahom a odtrhnúť sa potom od rytmicky-démonického gitarového sóla bude pre vás extrémne náročná úloha. Najmä ak máte radi výzvy, unikátny grafický štýl, hardrockovú hudbu a uspokojujúcu harmonickú hrateľnosť. S rytmom v tele vám všetko pôjde omnoho prirodzenejšie a taktiež až tak nezamrzí každá smrť. Jediné, čo by sa dalo hre vyčítať, je asi prehnaná závislosť na šťastí. Miestnosť s bossom sa vám môže napríklad vygenerovať rovno oproti začiatočnému bodu v bludisku alebo nájdete najlepšiu zbraň hneď v prvej truhle. Avšak môžete mať aj smolu, keď prídete o všetky obchody, neobjavujú sa truhle ani mince a kým sa prestrieľate celým bludiskom k bossovi, zostane vám minimum života, s ktorým väčšinou neustojíte ani jeden základný útok. Takéto chvíle vedia extrémne frustrovať, ale napriek tomu má BPM v sebe akési kúzlo, ktoré vás prinúti skúsiť toto peklo pokoriť znova.


napísal Taiven 25.11.2021
Páči sa mi! (+5)
VIDEÁ Z HRY
9.0
Vo svete
8.0
Ohodnotiť
BPM: BULLETS PER MINUTE
+ rytmická hrateľnosť v spojení s roguelike
+ démonicky znejúca hardrocková hudba a veľký dôraz na takt
+ veľmi unikátny a pôsobivý vizuál
+ veľké množstvo kombinácií náhodne generovaného sveta
+ tematické variácie nepriateľov aj bludísk
+ možnosti prispôsobenia postavy a výber z veľkého množstva výbavy
+ obchody ako oddychová zóna a predávaná výbava
+ bossovia a ostatné unikátne výzvy
- príliš závislé od šťastia
- veľmi náročná a chyby trestajúca hrateľnosť
- dobrý hudobný sluch je pri hraní takmer nutnosťou
- pre niekoho agresívne grafické spracovanie



RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Awe Interactive
Štýl: Akcia
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19853)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk