TICK, TICK...BOOM!

TICK, TICK...BOOM!

7.0

Filmová recenzia



Jonathan Larson je pre tuzemských divákov v podstate neznáme meno. A to z niekoľkých dôvodov. Broadway je ďaleko, muzikály u nás nefrčia a jeho vrcholné dielo Rent tu takmer nikto nepozná aj napriek tomu, že jeho filmová adaptácia od Chrisa Columbusa u nás pred rokmi oficiálne vyšla pod názvom Bohémovia (a je vynikajúca). Nový počin od Netflixu to tak bude mať u nás ťažké. A je to škoda z viacerých dôvodov.

Kto je teda Jonathan Larson (Andrew Garfield)? Vo filme ho spoznávame ako ambiciózneho autora muzikálov s túžbou zmeniť tvár Broadwayu. Má posledný týždeň pre workshopom so svojim sci-fi muzikálom Superbia. Je to jeho šanca preraziť a podriaďuje jej všetko ostatné. Prácu, partnerku aj kamarátov. Bude však jeho vizionárstvo vypočuté?

Filmový tick, tick...Boom je vlastne adaptáciou troch muzikálov z Larsonovho pera. Titulným dielom je rámcovaný. V príbehu vzniku Superbie, sú však už zárodky dejotvorných prvkov, ktoré využije pri Bohémoch. Možno takto napísané to znie komplikovane, no funguje to bez najmenších zaváhaní.

Potešujúce je, že sa tu kráča v šľapajach ako Larsona, tak aj napríklad Parkerovej Slávy / Fame. Vypovedá sa tu mnoho o ťažkej situácii začínajúcich umelcov a aj o zažitých istotách producentov s vrodenou neochotou riskovať. Pre absolútne vychutnanie tak potrebujete aspoň trochu poznať pomery a situáciu okolo muzikálov v 90. rokoch (alebo byť začínajúci umelec s túžbou presadiť sa). Ak tento doping nemáte, možno sa budete občas dejovo aj emočne strácať, ale nejde o žiadny fatálny handicap.

tick, tick...BOOM!

Režijne debutujúci Lin-Manuel Miranda (autor progresívneho a vynikajúceho Hamiltona) má s Larsonom evidentne mnoho spoločné. Chápe jeho túžby, vášne aj tvrdohlavosť. Celý projekt je sústredený na predčasne zosnulú hviezdu a tomu sa podriaďuje aj všetko ostatné. Čo je trochu škoda, pretože vedľajšie postavy a ich vzťahy s ústredným hrdinom nie sú dostatočne rozkreslené. Čím vo výsledku trpí emočné vtiahnutie diváka. A je to trochu škoda, pretože sa tu v ďalších aspektoch urodilo veľmi svieže a zaujímavé dielko.

Tomu dodávajú výnimočnosť najmä dve veci, ktoré sú bez diskusie absolútne špičkové. Tou prvou je podľa očakávania pôvodná Larsonova hudba. Ak máte radi muzikály, tak dokážete oceniť ich výnimočnosť a občas sú zdrojom naozaj skvostných scén. Ako napríklad rozchod, úvodné dlhé intro alebo finále. V týchto momentoch máte pocit, že sledujete jedného z najlepších zástupcov žánru za posledné roky. Krásne sa tu prelína realita s divadlom, filmom a divácke zmysly sú vybičované na maximum.

tick, tick...BOOM!

Druhým obrovským kladom je výkon hereckého dynamitu menom Andrew Garfield (Amazing Spider-man, Hacksaw Ridge). Ten už viackrát ukázal, že v ňom drieme neskutočný talent, no tu atakuje svoj životný výkon v Scorseseho Mlčaní. Okrem spevu a Larsonovych vonkajších znakov dokázal postave vliať hĺbku, pochopenie aj osobitú charizmu. Navyše sa zaskvel aj ako spevák.

Zvyšok snímku ale bohužiaľ tak úžasný nie je. Ďalšie obsadenie je až príliš v Garfieldovom tieni a takisto musím bohužiaľ opäť vytiahnuť nezvládnutú netflixovskú dramaturgiu. Titul pôsobí príliš dlhým dojmom a nedokáže udržať pozornosť po celú dobu. A nič na tom nezmení zaujímavá štruktúra ani niekoľko výborných režijných nápadov. No ak to porovnáme s iným netflixovským muzikálom Prom, tak sa tu predsa len kope úplne iná liga.

tick, tick...BOOM!

Ukazuje sa, že Miranda by mohol bodovať v Hollywoode podobne ako na Broadway. Akurát sa ešte potrebuje istejšie usadiť na filmárskej stoličke. Až príliš často sa mu jeho debut rozpadá pod rukami a mnoho spoločensky relevantných tém v ňom nemá takú silu akoby si želal. No stále platí, že ak poznáte minimálne Columbusovu adaptáciu Rent z roku 2005, otvorí sa pre vás ďalší obzor ako výsledok vnímať.

tick, tick...BOOM má (pre predstavu) najbližšie Rocketmanovi, ktorý predsa len pracoval s divácky vďačnejšou osobnosťou. No ak vám meno Larsona nič nehovorí, bola by škoda by ho preto minúť. Ako som písal, tak mnoho jeho prvkov a scén kope úplne najvyššie ligu. Neskúsený Miranda však tieto jednotlivosti nedokázal vtlačiť do úplne strhujúceho celku. Do jednoznačne nadpriemerného našťastie áno. Aj keď najmä vďaka odkazu samotného Larsona a jeho hereckého predstaviteľa.


tick, tick...BOOM! (USA, 2021, 115 min.)
Réžia: Lin-Manuel Miranda. Scenár: Steven Levenson, Jonathan Larson (autor muzikálu). Hrajú: Andrew Garfield, Alexandra Shipp, Robin de Jesus, Vanessa Hudgens, Joshua Henry, Jonathan Marc Sherman, Michaela Jaé (MJ) Rodriguez, Ben Ross, Judith Light, Bradley Whitford, Laura Benanti, Danielle Ferland ...


autor Peter Pavlík 27.11.2021
7.0
TICK, TICK...BOOM!
+ hudba
+ štruktúra
+ Andrew Garfield
+ spoznanie neznámej osobnosti
- dĺžka
- nevýrazné vedľajšie postavy
- príliš mnoho tém
Kinema
7.0
Metascore
7.4
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Muzikál
Minutáž˝: 115 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2021

Premiéra: 10.11. 2021
Premiéra SK: online
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
7.4
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žáner: Dráma/Muzikál
Minutáż˝: 115 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2021

Premiéra: 10.11. 2021
Premiéra SK: online
0 z 10
0 z 10
7 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
NAJČÍTANEŠIE
|SMRŠŤ
0
hodnotenie 5/10
|GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
1
hodnotenie 5/10
|ZÓNA ZÁUJMU
0
hodnotenie 8/10
|OPIČÍ ČLOVEK
0
hodnotenie 7/10
|PRIŠLA V NOCI
0
hodnotenie 7/10
|ROZTÁPANIE
0
hodnotenie 8/10
|VYSVETLENIE NA VŠETKO
1
hodnotenie 7/10
|KUNG FU PANDA 4
1
hodnotenie 6/10
|SAMOTA
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.