STELLARIS

STELLARIS

Čím si Paradox získal hráčov na Gamescome?

Dojmy

Na Gamescome sa predviedlo veľa zaujímavých titulov, no pre mnohých návštevníkov bolo najlepším ohlásením výstavy práve to jedno od Paradoxu. Správy o Stellaris unikli vďaka Steamu ešte pred oficiálnym predstavením, na konferencii sme hru po prvý raz videli oficiálne a hneď na druhý deň ráno sme sa s autormi stretli opäť, aby sme sa na ňu pozreli bližšie. Grand stratégia vo vesmíre, v štýle, akým to robí Paradox Interactive, je totiž veľká vec.

A dokázali nám to už prvé slová a zábery pri prezentácii hry. Na rozdiel od iných podobných titulov Paradoxu, Stellaris ponúkne symetrický štart s počiatočnou planétou. Autori chcú, aby bola každá jedna rozohraná hra rozdielna a tomu má napomáhať aj generovanie týchto hier. Mnoho vecí si už v úvode viete sami nastaviť – tvar galaxie, jej veľkosť, koľko impérií tam má byť a aké veľké. Vyberáte si rasy, dokonca si ich sami môžete aj upravovať podľa svojich predstáv. Vyberiete si tak napríklad rasu vyvinutú z jašterov, no upravíte si jej základné fyziologické črty, čím vám vznikne niečo, čo v hre nebude mať žiadny iný hráč.

Rasám vyberáte charakteristiky a zvláštnosti, no taktiež aj metódy FTL cestovania (typ motorov, či ide o warp alebo niečo iné), typy zbraní, etiku, dokonca aj spôsob vládnutia a ďalšie prvky. Hra generuje históriu a pozadie každej rasy tak, aby to dávalo zmysel, no vždy bolo trochu iné. Toto pozadie môžete postupom hry odhaľovať a napríklad zistíte, že niektorá cudzia rasa je vašou dávno stratenou kolóniou. Alebo aj presný opak a stretnete rasu, ktorá bola povznesená na novú úroveň bytia. To isté ale platí aj pre vás a ako skúmate vlastnú históriu, môžete sa dozvedieť, že váš domovský svet v minulosti vytvorila iná civilizácia.


Planéty pozostávajú z abstraktných máp, ktoré predstavujú ich jednotlivé časti. Tam dosadzujete vládcov, ktorí majú taktiež svoju etiku a charakteristiky, ktoré ovplyvňujú ich spôsob vládnutia. Musíte ich udržať šťastných, lebo ak nebudú, môžu sa proti vám vzbúriť. V niektorých prípadoch šťastie znamená, že bude vodca vládnuť tvrdou rukou nad ľudom. Na planétach môžete stavať budovy, no taktiež skúmať ich tajomné zákutia. Nikdy neviete, čo na vás čaká v džungli. Môžete z toho prosperovať, no taktiež to môže ohroziť váš ľud.

Stellaris však nie je o tom, aby ste sa venovali iba planétam. Musíte sa vydať do vesmíru, a preto musíte stavať vesmírne lode. Existujú tu 3 druhy: bojové lode ( zahrňujú 4 kategórie), konštrukčné lode a vedecké lode (vedené vedcami). Každý druh lode má iný význam a na všetky dosadzujete veliteľov rovnakým štýlom ako na planéty. A taktiež majú vlastné charakteristiky. Na vedeckú loď môžete dosadiť napríklad istý druh šialeného vedca, ktorý sa nebojí nehumánnych pokusov, čo však má svoje následky, no môže vám to priniesť zaujímavé objavy. Od genocídy ste tak rovnako ďaleko ako od objavu, ktorý dokáže zachrániť celý vesmír.

Vedecké lode dokážu vo vesmíre vyhľadať a získať rôzne objavy. Tie majú rôznu úroveň rizika zlyhania a podľa toho sa ich môžete rozhodnúť skúmať hlbšie alebo sa na to radšej vykašlať, ak je riziko vysoké. Takto totiž môžete privodiť situáciu, keď na kolízny kurz s vlastnou planétou po nešťastnej nehode vyšlete asteroid. Taktiež sa pomocou vesmírnych lodí môžete pozrieť na záhadu ľudských svätýň vo vesmíre, no aj tu si musíte spočítať riziká a potenciálne výhody.

Hra neobsahuje priamo nejaký rozvetvený technologický strom. Namiesto toho obsahuje vedcov, ktorí sa delia do troch kategórií: fyzika, spoločnosť a inžinierstvo. Zaujímavé je, že k určitým technológiám sa dokážete dostať len s určitými vlastnosťami vedcov. Taktiež sa oplatí obzerať sa po odpade či dokonca troskách po súbojoch, keďže z nich dokážete spätne získať nové technológie, ale aj tie pre vás môžu predstavovať určité riziko.

S toľkým rizikom, ktoré na vás medzi hviezdami čaká, je niekedy lepšie vyslať najskôr bojové lode, nech skontrolujú situáciu dopredu. Toto je, samozrejme, agresívne riešenie, takže dokáže jednoducho dôjsť ku konfliktu, ale na druhej strane je to zas lepšie, ako keby vám mal niekto zničiť vedeckú alebo konštrukčnú loď. V súbojoch nemáte priamu taktickú kontrolu, ale to ani nepotrebujete. Oveľa dôležitejšie pre vás napríklad je, aby ste zistili, akú FTL metódu cestovania používajú nepriatelia a naučili ste sa tomu brániť. Ak využívajú napríklad nejaké pevné červie diery, môžete pred bránu vo vašom systéme postaviť stráž, ktorá ich zničí ihneď, ako vyletia z brány.

Stellaris však nebude len o súbojoch. Mnoho vecí v hre sa nebude dať vyriešiť silou, prípadne by ste v boji ťahali za kratší koniec, a to najmä pri konfrontácii s vyspelejšou a arogantnejšou rasou, ktorá všetko ostatné pokladá za nižšiu formu života. Vtedy prichádza na rad komplexná diplomacia, ktorá je jasne inšpirovaná titulom Europa Universalis IV. Takto sa môžete postupne dopracovať napríklad k vlastnej federácii planét. Tá ale potrebuje svojho prezidenta, ktorý je volený. A rovnako ako iní vodcovia, aj ten má svoje typické charakteristiky. Navyše má možnosť veliť celej flotile.


Dôležitým aspektom grand stratégií je, aby sa dali dlhodobo hrať. A tu si Paradox stanovil úlohu ponúknuť v Stellaris nielen variabilný zážitok, ale aj poriadnu endgame výzvu. Autori nám prezradili príklady dvoch možných scenárov z početných, na ktoré v hre narazíte. Väčšinou takéto eventy predstavujú krízu pre celú galaxiu, ktorá môže predstavovať jej úplné zničenie. Rožky môže vystrčiť nebezpečná technika, napríklad roboti môžu získať vlastné vedomie a vzbúriť sa proti svojim tvorcom. A ak ukážete slabosť a dokážu sa proti vám postaviť roboti, môžu to spraviť aj ďalší. Prípadne môžete otvoriť priechod do inej dimenzie, z ktorej však príde niečo, čo ste nečakali.

Stellaris vyzerá už teraz veľmi dobre, a to aj po grafickej stránke, kde ponúka naozaj pekné a detailné spracovanie vesmíru. Môžete sa naň pozerať z diaľky, kde jednotlivé hviezdy predstavujú len bodky, no aj detailne nazrieť do každej sústavy. Hra ponúka stovky rozličných portrétov pre postavy rôznych rás. Užívateľské rozhranie môže byť pre nováčikov trochu zložité, no dá sa naň pomerne rýchlo zvyknúť a zorientovať sa dokážete pomerne rýchlo.

A čo je pre PC hráčov a milovníkov podobných hier kľúčové, Paradox už teraz plánuje plnú podporu modovania, takže si dokážete životnosť Stellaris ešte predĺžiť o ďalšie desiatky až stovky hodín vďaka obsahu a veciam, ktoré vám pripravia ostatní. Ak nebudete chcieť hru priamo upravovať, aj tak si môžete herný zážitok mierne rozšíriť. Od začiatku bude totiž podporovať vesmíry vytvorené inými hráčmi. Budete si tak môcť do svojej hry stiahnuť univerzum niekoho iného, prípadne si ho ešte ďalej upravovať. Stellaris vyjde niekedy v roku 2016, zatiaľ bez upresneného termínu.


napísal matus_ace 13.8.2015
Páči sa mi!
STELLARIS


PC
PS4
Xbox One

Vývoj: Paradox Interactive / Paradox Development Studio
Štýl: Stratégia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 9. máj 2016
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19566)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk