Nvidia pracuje na next-gen VR okuliaroch, prinesie ich v roku 2018 |
Vyskúšali ste už Oculus Rift a bolo vám z neho nevoľno? Možno váš čas príde až v roku 2018.
Už dlhšie sa hovorí o tom, že Nvidia, známa predovšetkým ako výrobca grafických čipov, pripravuje vlastný VR headset. Ako sa ale ukazuje, neplánuje sa pustiť do boja s Oculus Rift, HTC Vive a PlayStation VR, ktoré by sa mali v obchodoch objaviť na už na začiatku budúceho roka. Namiesto toho v spolupráci so Standfordskou univerzitou pracuje na zariadení, ktoré by ich malo o pár rokov nahradiť. Zariadenie by sa malo dostať na trh až okolo roku 2018 a jednou z jeho výhod má byť úplné vyriešenie problému s kinetózou.
Žalúdočná nevoľnosť a bolesti hlavy sú už od prvopočiatkov hlavným problémom takýchto zariadení. Sila súčasného hardvéru a kvalita displejov dokázali zásadne obmedziť problém s latenciou, teda zaostávaním pohybu obrazu oproti pohybom hlavy a celkovo problémov so sledovaním tohto pohybu. Odlišné informácie od stredného ucha a očí totiž môže mozog vyhodnotiť tak, že jeho majiteľ musel zjesť niečo, čo mu nerobí dobre a obsah žalúdka musí von. V lepšom prípade to zostane pri bolesti hlavy. Podobne ako je to napríklad s čítaním za jazdy, niektorí ľudia sú prakticky úplne odolní, iní majú problém už po pár sekundách a reakcie väčšiny sú niekde medzi týmito extrémami.
Pripravovaná generácia však nerieši ďalšiu nezrovnalosť medzi sledovaním skutočného sveta a pozeraním na displej umiestnený pred očami - "preostrovanie" medzi rôzne vzdialenými predmetmi. Síce si to bežne vôbec neuvedomujeme, ale pri pohľade do diaľky sa naše oči (zrenice) od seba vzďaľujú a pri zaostrovaní na blízke predmety sa približujú (stačí aj prejsť pohľadom z monitora na vlastné ruky na klávesnici a zasa späť) a to je pre mozog tiež dôležitá informácia pomáhajúca vytvoriť predstavu o 3D svete okolo nás.
Pri sledovaní napríklad približujúceho sa predmetu na displeji VR zariadenia má mozog pocit, že by už mal preostriť", ale v skutočnosti musia oči zostať zaostrené na displeji. Konflikt najčastejšie vzniká, keď sa predmety dostávajú približne na dosah ruky hráča.
Riešenie Nvidie je síce technologicky náročné, ale v princípe jednoduché. Zoradí za seba dva displeje a mozog bude vnímať kombinovaný obraz a v kritický moment bude môcť nechať oči preostriť a dosiahnuť tým očakávaný výsledok. Vraj bude úplne stačiť 5mm vzdialenosť dvoch LCD displejov zobrazujúcich rôzny obraz a Nvidia si už toto riešenie pomenovala 4D (2D+2D).
Zatiaľ existuje iba testovací prototyp s rozlíšením 640x800 pre jedno oko, ale do roku 2018 času dosť. Ďalšou prijatou výzvou je nechať hráča, aby vo virtuálnom svete videl svoje vlastné ruky.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- DOJMY: Vivat Slovakia (Early Access) 188
- DOJMY: Kingdom Come: Deliverance II chce byť väčšie a lepšie ako jednotka 263
- VIDEO : Vivat Slovakia - prvých 30 minút z Early Access verzie 60
- Vivat Slovakia, slovenské GTA, vychádza v Early Access už vo štvrtok 84
- Aký mobil kúpiť na jar 2024 za 100, 200, 300, 500 alebo 1000 eur? 62
- Aké boli najväčšie slovenské hry? 92
- Bude Cillian Murphy záporákom vo Far Cry 7? 38
- Warhorse štúdio dnes o 20:00 predstaví svoju novú hru 120
- Witcher seriál bude mať 5 sérií, práve sa začala natáčať štvrtá 51
- Kingdom Come Deliverance 2 bude diverznejšie, zachytí viac etník 96 zobraziť viac článkov >