Advertisement

Ako tvorba Philipa K. Dicka zasiahla herný svet?

S príchodom nového Blade Runnera do kín sa poďte spolu s nami obzrieť do hernej histórie, ktorej sa nevyhli adaptácie diel jedného z najlepších sci-fi spisovateľov

pridal matus_ace 4.10.2017 o 12:35 pod hry
Ako tvorba Philipa K. Dicka zasiahla herný svet?

HRY > NOVINKY >

Philip K. Dick patrí medzi najvýznamnejších sci-fi spisovateľov vôbec a jeho dielo ovplyvnilo žáner naprieč všetkými formami médií. A aj keď ste sa s týmto menom zatiaľ nestretli, možno ani neviete, no videli ste niektorý z filmov, ktorý je inšpirovaný jeho knihami a poviedkami. Tie sa niesli v temných náladách a predstavili neraz náročné témy ako sprisahanie, dvojité identity, rozdiely sociálnych skupín, nečakané zvraty a ďalšie, do ktorých sa pretavila nemalá dávka paranoje, no to isté ich robilo unikátne. Jeho jedinečný štýl sa podarilo skvele zachytiť filmom ako Minority Report, Výplata, Temný obraz, Total Recall, no najviac z nich zažiaril Blade Runner z roku 1982 od Ridleyho Scotta. Z filmu sa okamžite stal kult a po rokoch príprav tu máme konečne pokračovanie, ktorého sa chopil Denis Villeneuve. Ten na plátna už 5. októbra znova privedie Ricka Deckarda, ktorého opäť stvárnil Harrison Ford a novou hlavnou postavou bude K v podaní Ryana Goslinga.

Uvedenie tak očakávaného filmu, akým Blade Runner 2049 bez pochýb je, je pre nás zároveň skvelou príležitosťou obzrieť sa do hernej histórie za tým, ako dielo tohto fenomenálneho spisovateľa zasiahlo svet videohier. A nie je toho málo. Kým niektoré hry by ste aj očakávali, iné môžu prekvapiť.

Blade Runner (1985)

Začneme len pár rokov po uvedení Blade Runner filmu, ktorý bol založený na románe Do Androids Dream of Electric Sheep?. Blade Runner hra vyšla pre Commodore 64, ZX Spectrum a Amstrad CPC. Zaujímavosťou je, že aj keď bola inšpirovaná filmom, skôr adaptovala jeho hudbu. Lovíte v nej replikantov a získavate za to peniaze. Známa filmová hudba ale v tej dobe nemohla v hre fungovať rovnako kvalitne a výsledok bol dosť zlý.

Total Recall (1990)

Podľa filmu Total Recall vznikli v tom istom roku vlastne dve hry, aj keď mala len jedna. Film vychádzal z poviedky We Can Remember It for You Wholesal a sleduje Arnolda Schwarzennegera a sprisahanie na Marse, pričom nakoniec nič nie je také, ako sa zdá. A dá sa poveda, že to podobne bolo aj s hrou. Ocean Software ju priniesli pre Commodore 64, ZX Spectrum, Amstrad CPC, Amigu a Atari ST. Pre NES ju vytvorili v Interplay a bola to úplne iná hra, ktorá sa navyše viac držala pôvodnej poviedky ako filmu.

Blade Runner (1997)

Najlepšou a najznámejšou hrou podľa práce Philipa K. Dicka bola adventúra Blade Runner od legendárneho Westwoodu. Hra bola naozaj podarená a nebola len spracovaním filmu, ale jeho rozšírením, pričom jej príbeh prebiehal paralelne tomu príbehovému a prebrali ste v nej úlohu ďalšie lovca replikantov. Dokonca si niekoľkí herci z filmu zopakovali svoje úlohy. Atmosféra a silný a inteligentný príbeh patrili medzi najväčšie klady hry, no hra mala technické problémy. Na druhú stranu, vo svojej dobe ponúkla naozaj oslnivý vizuál.

Ubik (1998)

Netrvalo dlho a hráči sa dočkali ďalšej kvalitnej hry, aj keď kvality boli v tomto prípade viac kolísavé. Ubik však nebola adaptáciou filmovej predlohy, vychádzala priamo z rovnomenného románu, ktorý patrí k najdôležitejším k Dickovej tvorbe. Za hrou stálo štúdio Cryo Interactive (MegaRace, Dune, Atlantis) a bola to naozaj nápaditá stratégia, ktorá sa však príliš nehodila na spracovanie tak náročných tém a príbehu, čo v dobe vydania kritizovali fanúšikovia a aj novinári a naozaj to hre neprospelo ani s odstupom času.

Minority Report: Everybody Runs (2002)

Ďalšia hra už bola opäť adaptáciou filmu. Tentoraz nám Spielberg priniesol vynikajúci Minority Report na základe rovnomennej poviedky, v ktorom sa vraždy podarilo úplne eliminovať, až kým sa neukáže, že systém PreCrime nie je taký bezchybný. Opäť sa ozvali niektoré silné Dickove témy, no bohužiaľ ich hra od Treyarchu a Activisionu pre vtedajšie konzoly nevedela využiť. Bola to beat 'em up so 40 levelmi  a ragdoll fyziku, no dôležitejšie veci autori odflákli. Hra bola len voľne založená na filme, priniesla vlastný príbeh a hlavnú postavu stvárnil herec Clancy Brown.

Total Recall (2012)

Vlna filmových remakov zasiahla aj túto klasiku, a tak sme sa v roku 2012 dočkali dosť zlého filmu, ktorý chcel aktuálnemu publiku priblížiť boj medzi rôznymi vrstvami, korporátne zlo a hrdinu s neistou identitou. V pätách hlavného hrdinu je zrazu pomaly celá armáda zabijakov a o tom istom bola aj táto mobilná FPS pre iOS a Android. Tá síce na mobilné pomery vyzerala dobre, avšak hrateľnosťou nepresvedčila.

Blade Runner 2049: Replicant Pursuit (2017)

Spolu s novým filmom sme sa pred pár mesiacmi dočkali aj sprievodného herného titulu, ktorý sa ale nesie v modernom štýle, a teda je to skôr doplnkový zážitok, ktorý je vytvorený pre virtuálnu realitu vďaka Oculus Rift a Gear VR headsetom. Je dostupný zadarmo a stanete sa v ňom Blade Runnerom, ktorý má za cieľ nájsť replikanta, ktorý nedávno spáchal niekoľko vrážd. Titul majú na svedomí autori Left 4 Dead. Navyše podľa starších správ toto nebude jediná hra spojená s filmom, avšak o tých ďalších veľa informácií nie je.

Philip K. Dick má za sebou také množstvo inšpiratívneho materiálu, že týmto určite neskončíme. Jeho diela sú však aj nesmierne náročné a musíme tak dúfať, že sa budúce adaptácie čo najlepšie vydaria. Nie všetko je však len o nich. Dick zasiahol herný svet aj nepriamo a inšpiroval množstvo herných tvorcov. Fahrenheit, Remember Me, Half- Life 2, prichádzajúci Detroit alebo aj Watch Dogs v sebe nesú jasné inšpirácie, no najviac ich badať na sérii Deus Ex, ktorá by mohla pohodlne zapadnúť medzi Dickove fiktívne svety.

Raz sme sa navyše dočkali aj naozaj unikátneho titulu v podobe Californium z roku 2016 od Darjeeling a Nova Productions. Vývoj začal pri príležitosti 30. výročia Dickovej smrti a hra mu mala by poctou. Zároveň ale slúžila ako dielo o Dickovom živote, ktorému pomohol aj francúzsky vysielateľ Arte, ktorý zároveň pripravil dokumentárnu sériu o spisovateľovi. V hre ste ovládali spisovateľa Elvina Greena, ktorý má problémy s písaním a aj v rodine, no zároveň získa schopnosť manipulovať realitou, vďaka čomu sa môže dostať na rôzne surreálne miesta, ktoré musíte preskúmať. Hra obsahuje viacero biografických prvkov. Niektoré sú priame, iné viac alegorické. A aj keď hrateľnosť a herné mechaniky veľmi rýchlo prešli do repetitívnosti, samotná hra ponúkla naozaj zaujímavý pohľad na jedného z najuznávanejších sci-fi spisovateľov vôbec a taktiež dobre uchopila témy, ktorými bola jeho tvorba tak typická a za tie roky sa niektoré z nich zároveň stali našou každodennou realitou.


Páči sa mi! (+1)




Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

SECTOR MAGAZÍN
#104


SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk