ANIMAL CROSSING: NEW HORIZONS

ANIMAL CROSSING: NEW HORIZONS

9.0

Ostrov plný úžasných zážitkov

Recenzia na Switch verziu

Séria Animal Crossing je tu takmer 20 rokov, no aktuálny diel New Horizons nečakane láme rebríčky predajnosti v obrovskej miere až teraz. Pozriete sa do Japonska – tam má najväčší otvárací týždeň na Switchi a zdolala aj najnovších Pokémonov. V UK hlásia nemenej výborné predaje – až trojnásobok oproti DOOM Eternal. A Switch konzoly sa prekvapivo vypredali práve po štarte tejto hry po celom svete, tak je zrejmé, že úspech sa dostavil aj inde. Dokonca aj na Slovensku sú u mnohých vypredané.

Jasné, leví podiel má na tom aj aktuálna pandemická situácia okolo COVID-19. A mnohí práve kvôli nej pripisujú Animal Crossing (AC) obrovský úspech, pretože predstavuje ten najlepší spôsob úteku z nevábnej reality všedných dní, kde ekonomicky klesá spoločnosť zo dna na deň, nádeje i vakcíny sú v nedohľadne a ľudia nevedia, čo ich čaká v najbližších dňoch.

Ak ste ešte AC nikdy neskúsili, tiež počas hrania netušíte, čo nadíde v ďalších hodinách. Pre znalcov je to stará dobrá séria so známymi pravidlami. Na začiatku si tvoríte avatara, letí na neznáme miesto: tentokrát to nie je dedinka či mesto, ale rovno celý ostrov. Vašou úlohou je zveľadiť ho, venovať sa nielen sebe, ale celému ekosystému a starať sa o rozličné spoločenské aktivity. Kým sa dostanete do centra diania, ubehnú desiatky hodín.

Nebudem vám klamať – AC nemá poriadny dej. A predsa je to parádna hra, ktorá si zaslúži obrovské čísla, hoci jej nejde o epické narácie, dramatický posun postáv, šialené zvraty deja a iné fintičky, ktoré milujeme v iných hrách. A presne o tom to je – na perfektnú scenáristiku existujú iné tituly a AC si vykračuje po svojich, má osobitú atmosféru, takú pohodičku a nikam sa neponáhľa. Je výborne spätý s existujúcou realitou mimo konzoly, pretože vám signalizuje dni a hodiny. Keď je v skutočnosti ráno, máte ho aj v hre. A ak hrávate iba večer a v noci, nuž väčšinu času si užijete svoj ostrov v tme.


Autori už teraz sľubujú navyše eventy prepojené s časovými udalosťami civilného života – v apríli nás čakajú veľkonočné chvíle a určite nadídu aj ďalšie počas celého roka. Čo v praxi značí, že chcú, aby ste sa hre venovali celý rok a budú vám servírovať ďalšie eventy. Nie je to potom paradox, že utekáme zo skutočného do virtuálneho sveta a tešíme sa na triviálne momenty ako hľadanie čokoládových vajíčok, svadby, oslavy či výročia? Práveže nie. V čase, keď sú v skutočnom svete odopierané, sa im chcú hráči venovať a kompenzovať ich absenciu vo virtuálnom svete.

Posúďte sami. Vašou prvou úlohou po príchode na nový ostrov je postaviť si stan. A prinesiete si doň pár prvých vecí: napríklad mám konzolu Switch, rádio a obyčajné ležadlo. Akoby moja sparťanská spálňa. Čím budem ďalej, tým budem môcť zo stanu postaviť nový domček, neskôr sa bude rozširovať a editovaniu obydliu je venovaná veľká štruktúra hry: volíte si interiér, kupujete predmety, hľadáte im miesto. Ako hra vraví „the home is where your stuff is“: tam kde máte svoje veci, ste doma.

Ale domček je iba jedna z mnohých aktivít. Tam vonku sa rozprestiera celý ostrovný svet. Býva tu šéf menom Tom Nook (tradičná postava série) a jeho drobcovia Timmy a Tommy (jeden vám dáva cenné rady, druhý prevádzkuje šmelinu, takže môžete u neho predávať veci a nakupovať iné). Tom Nook sa každé ráno postaví a oznámi vám, čo sa v tento deň deje alebo oplatí zažiť. Niekedy to nie je nič nové (ako aj v reálnom svete), inokedy dáva cenný tip. Tom Nook spočiatku dáva tipy, čo môžete robiť a dá vám šancu vyrobiť si prvé nástroje na jeho pracovnom stole – čo je veľmi podstatná vec.

Bez nástrojov môžete totiž chodiť po okolí, nájsť pár predmetov, oberať čerešne či pozerať po rybách, motýľoch a chrobákoch, no nič z nich nebudete mať. Ekosystém velí jasne (a znalci si ľahko spomenú) – na ryby treba udice, na motýle sieťku a sekerou získate šutre či drevo zo stromov. Suroviny treba na výrobu ďalších nástrojov. A tu badať prepojené systémy. Tom Nook vám pripomína, že treba splatiť aj váš príchod na ostrov (treba na to pár tisíc míľ, ktoré zbierate ako ocenenie za rozličné aktivity, sú ich tri plné obrazovky) alebo dáva tipy na najbližšie úlohy. Napríklad najskôr zbiera motýle a posiela ich istému chlapíkovi, no po istom čase dovalí Blathers na ostrov (ešte mu máte nájsť miesto na múzeum). A keď už príde, vašou dlhotrvajúcou úlohou je plniť múzeum rozmanitými exponátmi.

Na AC sa mi nesmierne pozdáva uvoľnené tempo a vždy máte čo robiť. Hra vám síce dáva tipy, veľkú časť aktivít si však volíte sami. Budete dnes polhodinu chytať ryby a motýle? Pokojne. Chcete skôr nájsť nové recepty na nástroje? Aj to sa dá. Budete skôr hľadať spôsob ako zarobiť čo najviac peňazí a monetizovať všetko, na čo natrafíte? Je to možné.

Mapa je schválne vytvorená, aby ste najprv využili potenciál prvej časti ostrova a potom vám umožní vyrobiť si lávku a prejsť do ďalšej. A tam čakajú nové predmety, nové postavy, ďalšie aktivity. Kým sa dostanete k celej mape, prejde niekoľko dní hrania a to už naberá hra plnšie obrátky. Natrafíte na iné postavy a snažíte sa im vymyslieť aktivity alebo im pomáhať ako jeden z avatarov.

Sami sa venujete zbieraniu míľ a peniažkov. Tie sú totiž kľúčové – na začiatku som sa takmer dostal do patovej situácie, že sa mi zlomila sekera (podobne ako v poslednej Zelde, ani tu nemajú predmety poriadnu výdrž) a nemal som už žiadny kameň, aby som si vyrobil ďalšiu. Našťastie som mal ušetrené peniažky, takže som si kúpil novú. Ale inak by som musel iba vandrovať po ostrove a čakať, kedy sa mi objaví nový šuter, aby som mohol pokračovať v budovaní.

Všetko tu do seba zapadá. Zbierate materiály z okolia a môžete si vyrábať nástroje (a neskôr nábytok do domov), ale na všetko potrebujete recepty. Občas ich nájdete, inak kupujete. Budete vyrábať lieky, čo je celkom dôležité, ak vás každý druhý deň poštípu osy ako mňa (pravda, lomcujem do stromov, takže občas nejaké to hniezdo na moju hlavu padne). Obchodov môže byť na ostrove viac – a znalci určite čakajú, kým svoju pobočku otvoria The Able Sisters, kde vás čakajú módne vychytávky.

A čo sa týka surovín a predmetov, tiež sa ich budete aspoň týždeň učiť. Sú tu tri druhy dreva (Wood, Softwood, Hardwood) a každé je dobré na niečo iné. Budete hľadať zlaté nugety, aj železné rudy. Keď sa zmocníte rýľa, radi vykopete aj nejakú fosíliu a venujete ju múzeu. Možno to znie zvláštne, že sa máte toľko starať o múzeum, ale jeho budovanie, plnenie i dokončenie je esenciálnou požiadavkou pre ďalší postup. Nie ste predsa žiadni barbari a potrebujete mať pre obyvateľov i návštevníkov program. A spomínal som, že podobne ako v iných simuláciách môžete sadiť kvety, stromy, budovať cesty, aj ploty a celkovo sa starať o infraštruktúru ostrova?

Apropo, obyvatelia. Na začiatku máte dvoch susedov a trio mentorov, ale neskôr sa celkom rozrastie. Môže vás byť viac, každý sa venuje inej aktivite, má svoj domček a v ďalších fázach môže priletieť aj pár VIP osôb. Ale o tie sa musíte starať ešte viac a určite neprídu hneď. A keď vás už bude na ostrove toľko, máte priestor pre usporiadanie rôznych osláv, párty a ako už Nintendo avizovalo, bude do hry cez nové aktualizácie vkladať udalosti: v apríli sa majú sledovať čerešne, ide Bunny event i Deň zeme.


Animal Crossing: New Horizons je simulácia života, CV jedného avatara i ekosystém jedného ostrova. Je úžasné hrať jeho púť na Switchi, pretože na rozdiel od handheldov ako DS a 3DS máte väčší displej, kvalitné ovládanie a všetko poruke. Malebná grafika, dobrá hudba (i keď rýchlo sa vie zunovať) a aj fantastická atmosféra a najmä možnosť hrať koľko chcete (sú dni, kedy mi to vydá na 20-30 minút, no cez víkend to boli dlhé hodiny) je neuveriteľne cenná. A pocit z postupu či trávenia času je výborný. Ako moderná hra núka veľkú časť ovládania nie v menu, ale v hernom smartfóne. Intuitívna voľba!

Ibaže to všetko straaaaaaaaaaašne dlho trvá. Nintendo vie, že sa do hry budete chcieť vrátiť, motivuje vás, aby ste sa nalogovali (ak to budete robiť deň po dni, získate aj extra míle) a verí, že aspoň rok s hrou strávite. Na začiatku možno 40, 70 či 100 hodín a neskôr aspoň chvíľku za týždeň. Je to úplne iná hra, na aké ste zvyknutí, ak si vychutnávate príbehové RPG eposy alebo investujete stovky hodín v CoD na rovnakých mapách. Je to samostatný žáner – ale tentokrát v majstrovskej edícii. Zubami môžu škrípať jedine tí, čo by na jednej konzole chceli hrať viacerí, v tom spočíva limit jedného ostrova na 1 konzolu.


napísal Korec 2.4.2020
Páči sa mi! (+2)
9.0
Vo svete
9.1
Ohodnotiť
ANIMAL CROSSING: NEW HORIZONS
+ znamenito fungujúci ekosystém
+ postupné otváranie a objavovanie ostrova
+ množstvo surovín, predmetov, receptov
+ pokojná atmosféra
+ prepojenie s reálnym časom a limitované udalosti
+ ste pánom svojej hrateľnosti a ostrova
+ NookPhone výborne uľahčuje ovládanie
- niektoré aktivity dlho trvajú
- na jednej konzole môže hrať poriadne iba jeden hráč


RECENZIE HRÁČOV
Switch

Vývoj: Nintendo / Nintendo
Štýl: Simulácia
Dátum vydania: 20. marec 2020
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (2)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19466)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk