Baldurs Gate: Enhanced Edition Non Nostalgic Review

pridal AutorNeznámy 28.4.2020 o 15:07 pod používateľské recenzie

7.5

Počet nahratých hodín-86(7 som odrátal lebo som sa práve tých 7 hodín tú hru učil :D)

Obtiažnosť- podľa pravidiel D&D(stredná obtiažnosť)
Grafické nastavenie- Najvyššie(ako to len u takejto hry ide :D)
Classa hlavnej postavy ak by to niekoho zaujímalo -Stalker(stopár)

Túto recenziu a vlastne recenzie ako také som dlho odkladal. Ale je na čase sa zase vrátiť naspäť ku klávesnici a oprášiť moje recenzentské skilly(ako by som nejaké dakedy aj mal LUL :D).Preto túto recenziu prosím berte z rezervou ,hodlám sa zlepšiť a vypočuť si dobrú kritiku.

Priznám sa nikdy som D&D  ani nič podobné nehral. V mojej rodine ani nevedia čo to znamená slovo nerd takže o D&D hre som mohol leda tak snívať ako malý chlapec. Ale konečne som dospelý a mám viac než potato pc. Síce stále nemám žiadnu stolovú hru zo sveta D&D ale táto hra mi ako náhrada rozhodne postačila. Viac sa dozviete v nasledujúcom texte.

Baldurs Gate: Enhanced Edition hra zo sveta Forgotten Realms. Technicky vylepšená verzia hry z roku 1998 upravená na moderné rozlíšenie . K tomu boli pridané  nové postavy ,lokácie ,spoločníci a podobné iné srandičky. Asi týmto niekoho sklamem ale v recenzii sa nebudem venovať rozdielom medzi originálnym Baldurs Gatom a tým vylepšeným keďže originál som nikdy  bohužiaľ nehral. Budem sa preto venovať len hre ako takej čiže táto recenzia je skôr pre tých čo Baldurs Gate  nikdy nehrali. A budem hru hodnotiť aj  z hľadiska toho ako zostarla na dnešnú dobu.A čo ,že je vlastne Baldurs Gate? Je to computer role playing game(v skratke crpg) zasadená vo fantasy stredoveku a vyššie zmienenom svete Forgotten Realms v oblasti okolo mesta Baldurs Gate a aj v tom samotnom meste. Príbeh pojednáva o potomkovi Goriona ,mága a mnícha ktorý sa oňho staral celý život ako o vlastného syna keďže mama mu  veľmi dávno zomrela a jeho otec je neznámy( aj keď s ním sa to ešte len objasní). Ale jedného dňa sa niečo pokazí a Gorion povie svojmu adoptívnemu synovi ,že musia odísť z ich milovaného miesta Svietiaca Tvrz. Pričom mu ani len nestíha vysvetliť prečo. Jediné čo mu povie  je ,že sa blíži niečo zlé. Syn si teda všetko pobalí ,nakúpi a opustí svoje milované miesto Svietiaca Tvrz (alebo aj nenávidené to už je len na vás) spolu so svojim otcom. Lenže Gorionova predtucha bola pravdivá a skutočne sa blíži niečo zlé. Je to konkrétne neznámy ozbrojená muž s neznámou skupinkou čo ich napadne , zatiaľ čo tvrdí ,že chce Gorionovho syna z nejakého dôvodu živého. Gorion bohužiaľ proti presile zomrie vďaka čomu jeho potomok aspoň utečie .Pričom behom cesty stretáva rôzne postavy čo mu pomôžu(alebo aj nie) prísť nato ,kto je vrahom jeho otca ,čo sa deje v okolí Baldurs Gate a ktorý ho  aj budú sprevádzať na jeho dobrodružstve.

A ,že to dobrodružstvo je úžasné ,príbeh je vynikajúco napísaný a dosť originálny ak pominieme ten typický boj dobra a zla(alebo zla a zla?). Atmosféra je skvelá a to hlavne v noci kedy vám zo zvukov a hudby môžu nabehnúť až zimomriavky po chrbte. Aj keď si dovolím tvrdiť ,že také tvrdenia že Baldurs Gate 3 je až moc farebný  a málo temný  oproti starým Baldurom sú vyslovene smiešne keďže aj prvý Baldurs Gate má pekné farebné  a krásne miesta a niekedy aj dosť vtipné situácie(nahý muž ktorého hlavná zbraň sa skrýva dole :D).

Inak celkovo je hlavná dejová premisa určite viac originálna ako v takom  Dragon Age Origins čo je za mňa dosť podobná hra dosť (nečudo robili to rovnaký autori) Rozhodne sa máte  v tejto oblasti na čo tešiť a preto vám aj  z príbehu nič viac nepoviem. Hlavná dejová línia je teda kvalitná ale čo questy a vaši spoločníci čo vás budú hrou sprevádzať? No z hľadiska môjho herného času ste si už určite všimli ,že hra je dlhá a to dosť. A to je v prípade rpg veľmi dobré lenže viete ako, prázdnu dieru treba zaplniť  nejakou vatou. V tomto prípade sú to väčšinou fetch questy ktoré majú síce vždy nejaký príbeh a pozadie a občas prekvapia aj svojou napojenosťou na iné questy ale inak ich princíp je bohužiaľ vždy rovnaký a na viac ako polku z nich zabudnete. A to je u rpg veľká škoda. Hold keď si tú hru v tomto porovnám s takým posledným zaklínačom tak je aspoň fajn vidieť ako sa v tomto rpg žáner skvelo posunul. Čo sa týka vašich spoločníkov tak v hre si viete najať až 5 spoločníkov do party ktorý vám budú pomáhať a chrániť vás. V hre je spoločníkov samozrejme oveľa viac ale max v parte môžete mať piatich (hlavnú postavu nepočítam). A túto mám hneď tri problémy. Prvý z nich je ,že v hre nie je tábor alebo spoločný hub pre vašich spoločníkov. Toto by som vedel tolerovať starému Baldurs Gate z 98 ale vylepšenej edícií kde mali autori nové možnosti ako hru zlepšiť? Akože vôbec . Nehovoriac o tom ,že v dnešnom rpg žánri to je úplne normálne. Spoločníci ostanú proste tam kde ste ich nechali. Druhá vec je ,že spoločníci  ktorých ste už našli a nie sú s vami  v skupine sa nezlepšujú spolu s vami a vašimi spoločníkmi . To možno dáva logiku ,ale nedáva  logiku potom to prečo spoločníci ktorých ste ešte nestretli sa levelujú. Pôsobí to dosť stupídne a pre mňa ako hráča čo rád mení členov skupiny je to dosť bolestivé. A za tretie spoločníci sú nezaujímavý. Majú len nejaké hlášky keď ich ovládate  a keď niečo urobíte a to je všetko. Občas medzi sebou kecajú (a aj to sa dakedy opakuje) a občas zasahujú aj do vašich dialógov ,ale to je ešte viac vzácne. Inak len opakujú tie isté frázy a to je všetko. Najviac čo sa o nich teda dozviete je keď si v ich profile  kliknete na životopis. Je iba pár spoločníkov čo majú nejaký quest line ale aj tí boli väčšinou pridaný až v EE. Jediný spoločník z originálu čo mi aj bez skoro žiadnych dialógov prirástol k srdcu bol Minsc aj jeho škrečok Boo(už len kvôli hláške go for the eyes Boo go for the eyes pri boji) a možno trocha aj Coran. Inak si moc svojich spoločníkov neužijete čo je škoda(ale v Baldurs Gate 2 je ževraj v tomto veľký posun :D).

No dobre odbočme od príbehu, questov a postáv a prejdime konečne nato kvôli čomu hráme hry :gameplay. Hra je crpg to znamená počítačová hra na hrdinov. Hrdinov rôznych class. A že tu tých class je. V tvorbe postavy keď som tvoril roleplay Geralta z Rivie som skoro strávil 2 hodiny. Ak ste si mysleli že classy, skilly a tvorbu postáv má taký Dragon Age Origins komplexný nehrali ste Baldurs Gate. Tých class tu  je toľko že ich nenapočítate ani na všetkých prstoch  rúk a nôh. Medzi tie najzákladnejšie ,ale patria classy  ako bojovník, mág, zlodej ,hraničiar , paladin ,klerik a mnoho mnoho a ešte raz mnoho ďalších. Nehovoriac o tom ,že v hre sú ešte aj multiclassy kedy môžete jednotlivé classy kombinovať a dual-classy kedy si jednu classu vylepšíte a potom ju zmeníte na inú ,ale schopnosti starej vám ostanú(keď ale z novou dáte vyšší level). Je toho proste veľa a všetko závisí na všetkom.  Nesmiem samozrejme opomenúť atribúty ako sila, odolnosť, obratnosť, múdrosť, inteligencia a charizma až po výber presvedčenia(či chcete byť dobrý ,zlý alebo neutrálny). Nakoniec tu máme skilly so zbraňami kedy nie každá classa môže používať každú zbraň. Je to skutočne jeden z najkomplexnejších rpg systémov akí som kedy len videl a pokiaľ milujete rpg  žáner túto hru si ihneď zamilujete. V hre máte teda svoju skupinu dobrodruhov a každého z nich si vylepšujete novými vecami  ktoré nájdete (a ,že si toho hľadania vecí  užijete :D) alebo kúpite u obchodníkov a ktoré ich urobia silnejším (alebo ich prekľajú to záleží len na vašej nešikovnosti) . Tie veci môžu byť zbrane, doplnky ,brnenia atď.  Každý váš člen party sa behom hry zlepšuje vo svojich vlastnostiach za pomocou experience(skúseností) ktoré dostávate za plnenie questov ,zabíjanie protivníkov a občas aj za dialógy. Vďaka nim sa môžu postavy zlepšiť vo svojich špeciálnych schopnostiach, skilloch so zbraňou(aj zbraňami) alebo taký mág a klerik sa môže naučiť viac kúziel a kúzla vyššej úrovne.  Hra obsahuje dialógy a možno vám aj niekto nakecal ,že je ich veľa. Nie je tomu ,ale tak a dialógov je v hre fajn miera a vyslovene vás od hry neodradia.(hlavne pre tých čo čítajú knihy to bude vyslovene malina) Čo môže niekoho sklamať je absencia väčšiny dabingu postáv  ale z hľadiska mohutnosti hry a dialógov ktoré navyše viete aj meniť pomocou volieb je to pochopiteľné a akceptovateľné. Samozrejme v hre je aj súbojový systém. Na súboje sa pozeráte z hora ako aj na celú hru a celý gameplay funguje na pravidlách 2 edícií D&D vydanej tuším v 89 rokoch. Jediná vec čo vás možno odradí ak ste  pravidelný hráč nového  D&D je Real-Time súbojový systém a nie ťahový ako je tomu u dnešných D&D hrách a ako tomu bude aj u Baldurs Gate 3 čo by mala vyjsť možno aj tento rok v EA na Steame. Späť ale k súbojom. Mňa osobne súboje veľmi bavili ,sú taktické a dajú vám zabrať aj na strednej obtiažnosti (ale nič z čoho by ste si prifarbili gate na hnedo) a ponúkajú vám slušnú zábavu. Aj keď niekedy môžu byť boje proti slabším protivníkom po čase trocha otravné.  Plus navyše hra obsahuje kooperáciu až s piatimi kamarátmi čiže si môžete zahrať s kamošmi úžasný singleplayer a nepotrebujete k tomu  normálne D&D.

Ďalej tu máme hudbu ktorá je veľmi dobrá a dotvára celú tu skvelú atmosféru sveta napríklad keď v krčme hrá veselá hudba cítite sa ako by ste tam boli.

A ďalej tu máte technický stav hry a k tomu len dodám ,že hra sa hrá na najnovších operačných systémoch úplne v pohode, rozlíšenie je super a v tomto autori urobili fajn prácu vo vylepšenej  edícií. Ale taká AI vylepšená bohužiaľ moc nebola- spoločníci nie vždy totižto robia to čo im vy kážete(a to ma už stálo pár nervov). Niekto sa aj u tejto edície sťažoval na bugy ,ja som našťastie natrafil len na jeden takže v pohode. Ešte by som ,ale doplnil veci čo mi trocha vadili na hre -systém mágie spočíva v tom ,že na ich obnovenie musíte spať(systém many mne osobne teda vyhovuje viac),to akú má šancu postava vyskúmať sama  nejaký predmet je neobjasnené(ste nútený furt dakoho učiť spell rozpoznávanie vecí),finále hry je trocha naťahované ,pohyb na mape je bez určitého spellu docela pain.

A nakoniec tu máme UI hry. To je prehľadné a dobre sa v ňom orientuje. Všetko čo je na obrazovke vás vie dostať buď do inventára ,mapy, denníku a podobne ale väčšinou budete aj tak používať klávesové skratky. Mapa je pritom vec ktorú budete používať non stop už len kvôli tomu ,že si na nej viete čokoľvek poznačiť(čokoľvek poznačiť viete pri tom aj do denníka keď chcete)  a je celkovo veľmi fajn urobená a dokonca vám označí aj nejaké dôležité body na danom mieste alebo vám vie aj označiť kam všade sa dá reálne dostať. Máte tu aj mapu sveta ktorá  vám umožňuje chodiť medzi rôzne iné miesta čo sa v danom okolí nachádzajú(ak sú odhalené). Hra tak funguje trocha ako openworld(ktorý vás skôr trestá keď idete niekam kde nemáte ešte  čo robiť ehmm :D)

Sumár sumárom Baldurs Gate EE je skvelé crpg so skvelým príbehom spolu s coopom až 6 hráčov ktoré ,ale trpí na občas nefunkčnú AI spoločníkov ktorý bohužiaľ zostarli a sú skoro bez duše a moc si ich v srdci neuchováte(dvojka to že vraj ,ale brutálne zlepšuje takže som strašne zvedavý) k tomu systém levelovania spoločníkov ktorý je proste čudný a za mňa moc nefunguje, nehovoriac o absencii kempu za ktorý by som niekomu  aj vlepil. Hru ,ale odporúčam ,to 80 a viac hodinové dobrodružstvo  za pár eur som si užil a určite sa do toho sveta rád  niekedy vrátim

P.S –Black Pits  čo je súčasť hry som nehral možno sa mu povenujem v mini-recenzii

Plusy aj mínusy

+- súbojový systém-nechcem vyvolať hádku v komentároch :D-nezastávam sa ani jedného systému