TITAN QUEST: RAGNARÖK

TITAN QUEST: RAGNARÖK

7.0

Zabijak Titanov v prekvapivom prídavku

Po úspechoch prerobených starších hier sa niet čo čudovať vzniku ďalších. Titan Quest kráča ešte ďalej, okrem vylepšenej výročnej edície vznikol aj plnohodnotný datadisk, a to po dlhých jedenástich rokoch. Rozširuje príbehovú kampaň a ako naznačuje už názov, nazriete na ľadový sever Európy. Lenže názov trochu zavádza. Severská mytológia nie je jediná, s ktorou sa tu stretnete.

Váš hrdina porazil gréckeho boha podsvetia Hádesa a užíva si zaslúžený dôchodok. Lenže ten, kto spraví poriadok s Titanmi, nemôže mať pokoj nikdy. Váš úspech si všimli v Škandinávií a princezná Ylva vás požiada, aby ste spravili poriadok aj s ich božstvom. V meste Korint sa prebojujete snáď najťažšou pasážou v hre a hurá do sveta. Ale keďže tu neexistuje žiadna letecká spoločnosť, musíte prejsť Európu pekne po svojich.

Navštívite tak pobrežie Dunaja, povodie rieky Rýn, ale aj Teutoburský les a podobne. Bližšie spoznáte Keltov, germánske kmene, ale napodiv narazíte aj na slovanské prvky, ktoré sú tu zmiešané s tými keltskými. Prebíjať sa krajinami Európy sa budete podstatnú časť hry a na samotný zasnežený sever Európy sa dostanete podľa štýlu hry za približne sedem - osem hodín.

Titan Quest: Ragnarök
Titan Quest: Ragnarök Plejáda protivníkov v akcii.
Plejáda protivníkov v akcii.

Titan Quest: Ragnarök Nové lokality ponúkajú zaujímavé pohľady.
Nové lokality ponúkajú zaujímavé pohľady.

Titan Quest: Ragnarök Ako doma...
Ako doma...

Cestou je možné „stratiť sa“ na mnohých vedľajších chodníčkoch, alebo zdržať pri nepovinných úlohách. Tie sú plné nudnej „aportovacej" náplne – prines, zabi, nájdi. Neprekvapí ani úloha zachrániť vílu z vysychajúceho jazierka a vyprevadiť ju na najbližšie čerstvé jazero. Táto úloha je však plná komplikácií. NPC sa totiž radi zasekávajú a v okolí je toľko živých protivníkov, že ich máte problém pobiť. A ešte keď sa víla snaží zapájať do každej bitky, spôsobí vám to jedine vrásky na tvári.

Problémových je viacero vecí. Jednak je to nepresnosť mytológie, predovšetkým v porovnaní s tou gréckou v pôvodnej hre. Nie celkom  ideálna je stavba samotnej hernej náplne a systém uložených pozícií. Titul je náročný a umierať tu budete naozaj často. V porovnaní s Diablom sa pripravte sa na ťažkopádnejšie ovládanie. Titan Quest je presne taký, ako si ho pamätáte z roku 2006. Ak umriete, musíte sa prebojovať na druhý koniec mapy, ak splníte úlohu, čaká vás rovnaká rutinná cesta – to sa týka predovšetkým vedľajších úloh.

Nováčikom odporúčam začať hru úplne od začiatku. Aj keď je tu možnosť začať okamžite piatou, teda novou kapitolou. Tá je zo všetkých najdlhšia. Môžete si tu vytvoriť novú postavu a rozdeliť všetky body ľubovoľne po štyridsiatu úroveň. No ak si nevytvoríte vhodnú postavu, veľmi ťažko sa to napráva a budete oveľa častejšie umierať. Zo zábavnej hry sa stane cesta útrap. Samozrejme, stále môžete stretnúť mystika, ktorý vám za pár drobných umožní vykonať úpravy, ale zameranie vám už nezmení. V druhom datadisku pribudla nová trieda hrdinu – runový majster. Tá je vhodná najmä pre tých, ktorí majú radi cestu mágie. Výhody rún sú značné, môžete využívať rôzne kamenné pasce a ochranné sily.

Celkovo je nového obsahu viac než dosť. Hrať hru odznova má zmysel aj pre veterána série. Množstvo drobností, doplnkov a vylepšení pribudlo už vo výročnej edícii. Samotný datadisk zaberie určite viac ako 15 hodín čistého herného času. Jednak kvôli obsahu, ale aj náročnosti, ktorá však postupne klesá. Obyčajní protivníci na začiatku hry vám možno dajú zabrať viac ako legendárny boss v neskoršej fáze hry. Môže za to zvolený systém RPG, ale aj iné faktory. Naučíte sa hrať hru, odhalíte rozšírené možnosti, ohmatáte si ich a nakoniec využijete vo svoj prospech. Ďalej sú to rôzne amulety, doplnkové predmety a výzbroj. Každú novú vec, ktorú nájdete, dobre preskúmajte. Aj výrazne silnejšia zbraň môže byť v skutočnosti horším variantom ako meč s magickými bonusmi (a tých tam je!).

Kto sa bude cítiť osamelý, môže si vyskúšať aj kooperatívny multiplayer a kedykoľvek sa pripojiť online k živému hráčovi alebo založiť vlastnú hru a... čakať na zázrak. Živých spoluhráčov je totiž nedostatok, takže možno po hodine sa k vám niekto pripojí a keď vás niekde na mape nájde, možno si aj spolu zahráte. Oveľa lepšie je, ak sa dohodnete s nejakým kamarátom a spolu sa vrhnete do víru nových udalostí. Táto možnosť solídne funguje.

Grafická úroveň je v porovnaní s dnešnými titulmi na obstojnej úrovni. Autori zo štúdia Pieces Interactive hru poriadne prekopali a dodali jej chýbajúci lesk. Nové predmety a prostredie sú navyše neporovnateľne krajšie než v gréckej kampani. Voda krásne žblnká, moderné grafické efekty plnia v hre svoju úlohu. Lenže samotný herný základ je už zánovný, a tak to dohromady pôsobí neforemne. Čo by sme však chceli od takej starej hry? Za zmienku stojí aj kvalitný hudobný sprievod, ktorý teraz prináša najmä folkové melódie príznačné pre keltskú hudbu a severské drsné tóny.

Ragnarök nie je koniec sveta pre Titan Quest. Na jednej strane môže k hre priviesť nových záujemcov, ale najviac vyčarí úsmev na tvári oddaným fanúšikom tejto značky. Datadisk je splneným snom ostrieľaných hráčov akčných RPG a v podstate darček. Stojí síce 20 €, ale je toľko hodný. Opäť sa môžete vydať na dobrodružnú výpravu a zaspomínať na súboje v masívnom svete pretkanom mytológiami.

Titan Quest: Ragnarök
Titan Quest: Ragnarök Začiatok prídavku je nevýrazný.
Začiatok prídavku je nevýrazný.