ASSASSIN'S CREED ODYSSEY

ASSASSIN'S CREED ODYSSEY

Antické Grécko v podaní zabijakov

Keď idete ako novinár na Gamescom zahrať si nejakú pripravovanú hru, musíte rátať s mnohými vecami. Jednou z nich je napríklad to, že sú tieto demá šité horúcou ihlou. Vývojári ich veľmi neradi robia. Nie je to len kúsok vystrihnutý z hry. Je to niečo robené na mieru prezentácii, čo im berie čas, ktorý by mohli investovať do normálneho vývoja. Často tak tieto demá padajú, mrznú a obsahujú mnohé ďalšie chyby. Ďalšou vecou je, že vy síce hru hráte, no zároveň vedľa vás sedí niekto z tímu, kto vám o nej hovorí. Nehovorí však o tom, čo máte priamo pred sebou, ale podáva širšie informácie o vývoji, pozadí technológií, ďalšom obsahu a mnohom inom. Prečo to hovorím? Lebo to musím jednak ako novinár všetko vstrebať, aby som vedel priniesť takéto dojmy. A zároveň sa musím nad to povzniesť.

Je úplne normálne, že tie demá sú neraz v strašnom stave a aj preto ich nehrá verejnosť, no nereprezentujú to, čo nakoniec o niekoľko mesiacov hráči dostanú. A taktiež musím akceptovať, že mi neustále do hrania niekto skáče, aby prezradil viac o tom, čo ukázať nemohli. Ak by som toto všetko neakceptoval, odniesol by som si z Assassin's Creed Odyssey pravdepodobne dosť negatívny dojem. Nemohol som sa sústrediť iba na hranie, často som zomieral (vidíte aj vo videu), hra sa zabugovala a nespustila skript, ktorý by demo posunul ďalej, tak musel jeden z vývojárov nahrať inú (ale zlú) uloženú pozíciu a podobne.

Ale nereprezentuje to hru ako takú a zdá sa, že tá teda má čo ponúknuť a je vidno, že chce Ubisoft na rok dať sérii pokoj a aj v roku 2019 sa budeme vracať najmä do Grécka. Demom nás zároveň chceli vývojári potrápiť. Obsahuje jednu z pasáží z konca hry, kedy čelíme naozaj silným protivníkom. My sme od autorov dostali do vienka aspoň schopnú výbavu, aby sme mali aspoň akú-takú šancu v boji. Na výber boli obe hrateľné postavy, teda Kassandra aj Alexios, aby si každý vybral tú, ktorá je viac podľa jeho gusta. Vo videu vidíte obe práve kvôli chybe v deme. Osobne som mal z prevedenia Kassandry lepší dojem, no určite si aj Alexios nájde fanúšikov.

Ako asi viete, hra sa odohráva v roku 431 pred Kristom a aj keď je sčasti založená na historických udalostiach, autori pridali aj poriadnu dávku fikcie a čo by to bolo za antické Grécko, ak by chýbala mytológia. Samotné demo nám o príbehu nepovedalo vôbec nič, no bola to práve mytológia, do ktorej nás zaviedlo hlbšie. Začne to zdanlivo jednoduchou úlohou. Údajná beštia sa zmocnila dievčaťa, ktoré môžete (ale nemusíte) zachrániť. Ak by sme sa nerozhodli pre záchranu, asi by to bolo veľmi krátke demo, tak sa vydávame na dobrodružstvo, ktoré ale rozhodne nie je len o záchrane.

Narazili sme na hrdinu, ženské bojovníčky a veľmi skoro v priebehu úlohy bolo zrejmé, že beštia je skutočná a už len svojím pohľadom dokáže premeniť na kameň. Asi je vám teda zrejmé, kto nás čakal na konci. No cesta tam bola dlhá a ukázala nám hneď niekoľko aspektov nie úplne tradičnej AC hrateľnosti. Ak sa teda k sérii vrátite po dlhšej odmlke, budete naozaj prekvapení. Ak ste hrali Origins, budete tu ako doma. Herný svet pozostáva z niekoľkých ostrovov a autori sa neboja nechať vás medzi nimi putovať aj v rámci jedného questu. Napríklad na ceste k Medúze musíte nájsť kľúč a môžete si pomôcť aj získaním silnejšej zbrane (opäť je to voliteľné).

Vyzerá to tak, že dokonca úlohy nebudete mať vždy vyznačené na mape a radare, takže vás za nimi nebude vodiť nejaká šípka. Napríklad lokalita spomínanej zbrane bola v hre uvedená len opisne, takže sme museli nájsť miesto, kde by to mohlo byť. V takýchto situáciách sa veľmi hodí prieskumný orol, ktorého zrak využijete na to, aby ste zmapovali prostredie, označili nepriateľov a tiež body záujmu, ktoré sú zobrazené zmenšujúcim sa zlatým kruhom. Nie je to nič, čo by bolo v sérii vyslovene nové, no rozhodne poteší, že nedostanete všetko na zlatom podnose, ale treba sa aj snažiť.

Na cestovanie po svete máte niekoľko možností. Jednak je tu možnosť ísť pešo, teda chôdza spestrená dobre známym parkourom. Nechýba verný kôň a ani lode. Tie vás dokážu prepravovať medzi ostrovmi a ich dôležitosť v hre narástla. Ovládanie je rôznorodé. Jednak je to relatívne jednoduchá arkáda, kedy určujete smer a pomocou plachty idete rýchlejšie. No môže prísť búrka a vtedy je ovládanie lode naozaj náročné a dá zabrať. Okrem plavenia sa nechýbajú námorné bitky a celé je spestrené aj mnohými detailmi, či je to veľryba pred vami, alebo aj delfíny.

Do tohto systému prispieva niekoľko ďalších aspektov. Jedným z nich je, že Odyssey ponúkne plnohodnotný podmorský bióm, takže svet žije aj pod hladinou, nie iba na nej. Zároveň je však loď vašou základňou, môžete sa o ňu starať, vylepšovať ju, vizuálne ju upravovať a tiež naberať novú posádku. Čím lepšia je vaša posádka, tým lepšie loď funguje a nakoniec sa vám samotná posádka odvďačí tým, že počas plavby spieva pesničky o tom, čo s vami zažila. Môžete si to vypočuť vo videu a je to niečo, čo príjemne dokresľuje atmosféru hry.

Nie všetko je však až také príjemné a ak mám byť úprimný, po Origins mi naozaj nesadol súbojový systém s ľahkým a ťažkým útokom, ktoré sú doplnené uhýbaním. Čím dlhší bol súboj, tým viac som sa nudil, čo je presný opak toho, čo od súbojov v akčnej hre očakávate. Pri repetitívnej Medúze to už bolo naozaj citeľné  a zostáva nám dúfať, že do vydania autori podobné súboje viac spestria. A nie iba schopnosťami. Tých je už teraz plné priehrštie a v deme sa v nich ani nedalo orientovať, pričom autori sa sústredili na vysvetlenie iných vecí.

Schopnosti môžete mať naraz vybrané štyri, pričom ich používate jednotlivo a musíte počítať aj s ich regeneráciou. Sami si tak viete poskladať niečo na svoj herný štýl. Nadelíte si schopnosť na vlastné liečenie, no tiež naozaj deštruktívny útok, ktorý naraz zasiahne aj niekoľko nepriateľov. Ak toto nie je úplne vaša šálka kávy, vždy môžete ísť skôr stealth štýlom. Môžete sa zakrádať, napádať nepriateľov odzadu a nenápadne, či si nadeliť špeciálne schopnosti, ktoré pomôžu v tichej eliminácii cieľov. Navyše vám viac pomôže aj tma, keďže vás v noci nepriatelia ťažšie zazrú. Musíte si len počkať.

Hra vychádza už v októbri a to znamená, že je už z pohľadu technológií úplne dotiahnutá a je to na nej badať. Vyzerá naozaj dobre a nezáleží na tom, či práve skáčete po strechách budov malého mestečka, vediete jeden z mnohých dialógov, alebo sa plavíte na mori a okrem nepriateľov čelíte aj vlnám a búrke. Je to jednoducho oblasť, v ktorej si Ubisoft vie poradiť a inak to nie je ani teraz. Vysoké produkčné hodnoty dopĺňa vydarený dabing, no veľa postáv sme v deme nestretli.

Stále badať, že sa Ubisoft pomaly odkláňa od toho, čím bola séria dlhé roky známa. Začalo to už v Origins a Assassin's Creed Odyssey sa nesie v znamení ešte výraznejšieho príklonu k RPG prvkom. Či už je to množstvom rozhodnutí, ktoré budú tvarovať vašu cestu antickým Gréckom (aj keď nepochybujeme o tom, že príbeh hry pôjde skôr lineárne), alebo možnosti úpravy a prispôsobenia, či už sa týkajú vašej postavy, alebo vašej lode. Inšpirácia v niektorých výrazných žánrových hitoch je jasná a ak ste vždy v sérii chceli viac slobody v každom ohľade pre seba ako hráča, Odyssey je hra, ktorej sa oplatí venovať pozornosť.

napísal matus_ace 27.8.2018
Páči sa mi! (+6)
ASSASSIN'S CREED ODYSSEY