CONTROL

CONTROL

Ďalšia unikátna akcia od autorov hry Max Payne

Fínske štúdio Remedy možno nerobí hry pre každého, ale robí naozaj špičkové tituly, za ktorých príbehom stojí jedinečný Sam Lake a vždy zaujmú aj kvalitne spracovanou akciou, do ktorej pridávajú aj niečo navyše. Takto dokážeme opísať hry Max Payne, Alan Wake, Quantum Break a aj pripravovaný Control bude presne taký istý. Hru avizovali relatívne dlho, no na tohtoročnej E3 sme sa konečne dočkali jej oficiálneho predstavenia a na Gamescome sme mali možnosť pozrieť sa bližšie na demo z aktuálnej verzie, ktoré stále nereprezentuje úplne to, čo nakoniec dostaneme, keďže je pred hrou ešte poriadny kus vývoja.

Demo sa odohrávalo niekde v polovici hry a sprevádzali nás ním priamo ľudia z Remedy, ktorí nám zároveň priblížili príbeh, ktorého autorom je opäť Sam Lake a zhruba viete, čo to preň znamená. A z toho, čo sme videli a počuli, z príbehu sála atmosféra ako zo seriálu X-Files, čo je rozhodne len a len dobre. Hrdinkou hry je Jesse Faden (Courtney Hope), ktorej traumatické detstvo bolo zdrojom jej mimoriadnych schopností. Tie sa rozhodne preskúmať vďaka tajomnému úradu Federal Bureau of Control. To je tajná organizácia zaoberajúca sa nadprirodzenými úkazmi, ktorý sídli v mrakodrape nazvanom Najstarší dom.

Aj keď sa vlastne celá hra odohráva v tejto jednej budove, budete prekvapení tým, čo všetko sa do nej „zmestí“. Jesse totiž nebude jedinou s tajomnými schopnosťami a aj táto budova má svoje tajomstvá a schopnosti. Mení sa, otvára skryté priestory aj tam, kde by podľa zákonov fyziky žiadne byť nemali. No jednoducho je zvnútra väčšia. Autori tento svet opisujú ako „openended sandbox“, budovou môžete cestovať mnohými spôsobmi, hľadať tu skryté tajomstvá, dokonca plniť vedľajšie úlohy, nakoľko nie každý, na koho pri svojej púti naprieč hrou narazíte, je vašim nepriateľom. Môžete napríklad niekoho zachrániť a podobne.

A to, že sa svet okolo vás neustále mení, dokáže sprostredkovať naozaj jedinečné zážitky, aké nám demo predviedlo. S Jesse napríklad idete chodbou, no svet sa plynulo zmenil na hotel, takmer ste to ani nepostrehli, bolo to také organické. Nič nemusí nakoniec byť tak, ako to spočiatku vyzerá. Veľké haly sa zrazu menia na klaustrofóbne chodby a podobne. Level design v deme pôsobil tak fascinujúco, až z neho nabiehali zimomriavky. Pritom dokonca vy budete mať sami možnosť meniť trošku budovu podľa svojej vôle. Pôsobí to takmer až surrealisticky, nakoľko sa v hre takto stiera a mení dojem o priestore. Celé je to ešte umocnené temným, chladným a brutalistickým spracovaním sveta.

Možno to bude dokonca vyznievať divne, ale Remedy chceli do hry a jej sveta výrazne zakomponovať prvky metroidvania žánru, teda akčných hier v relatívne veľkom svete, ktorý sa vám postupne otvára tým, ako získavate nové schopnosti. Podobné to bude aj tu. Jesse v priebehu hry bude zbierať nové schopnosti a vďaka nim sa jej otvoria nové cesty aj v už prejdených lokalitách. Videli sme to napríklad na tom, že Jesse získala schopnosť levitovať a vďaka nej sa preniesla na nedostupné miesta. Uvidíme, ako tieto princípy budú fungovať v takejto akčnej hre, ale minimálne v deme to pôsobilo veľmi zaujímavo.

A prečo tomu všetkému vlastne čelíte? FBC sa stalo cieľom útoku entít známych ako Hiss. Napadli aj Najstarší dom a zabili riaditeľa FBC. Na jeho miesto nastupuje práve Jesse, pričom funkciu riaditeľa získala prostredníctvom prastarého rituálu, ktorý jej umožnil ovládať jedinečnú zbraň, ktorá sa dokáže meniť  na rôzne iné podoby. Aj keď teda v hre má Jesse len jednu zbraň, táto jej umožňuje rôzne spôsoby akcie aj boja, no tomu sa ešte budem venovať neskôr. Vy teda v koži hlavnej hrdinky musíte zabrániť invázii a zároveň aj nájsť svoj tím, ktorý sa stratil. To celé ťahá na vyššiu úroveň aj fakt, že Jesse „prenasleduje“ bývalý riaditeľ Zachariah Trench. Respektíve to, čo z neho zostalo.

Priam si to užívate v naozaj parádnych scénach, kedy Trenchov „duch“ vstupuje do scény v podobe tieňa, či prostredníctvom naozaj skvele prevedenej expozície, akú nám napríklad ponúklo demo, čo len potvrdilo, že Remedy stále vedia vtiahnuť do príbehu už pri vašom prvom kontakte s hrou. Snáď takýchto momentov ponúkne finálna hra čo najviac a možno sa budem opakovať, ale na míle z toho cítite Remedy hru a poctivú robotu. Jesse v priebehu hry vedie vnútorné monológy, ktorými vám prezradí viac detailov a vnáša aspoň trošku svetla do niektorých tajomstiev, no zároveň ďalšie otvára. Ak máte rady Lyncha, tu z neho niečo nájdete a autori sa inšpiráciou vôbec netaja.

Spomínaná zbraň síce môže pôsobiť ako obyčajná pištoľ a možno tak bude aj väčšinu vášho hrania vyzerať, no spolu s príležitosťou meniť svoje možnosti bude meniť aj tvar. Navyše ju v priebehu hrania dokážete aj upgradovať, takže sa stane silnejšou a podobne. Na Control tiež vidieť, že vychádza z nápadov, ktoré nakoniec neboli realizované pre Quantum Break, kde sa uvažovalo aj o tom, že by postava mohla mať viac schopností. Tu ich Jesse bude mať a hlavnou z nich bude telekinéza. Jesse si napríklad zo sutín dokáže vytvoriť štít, aby ju nepriatelia nezasiahli. Túto schopnosť však dokáže použiť aj pri útoku, nielen v obrane. Takže rovnako dokáže aj zaútočiť a niečo po nepriateľoch hodiť, pričom hra takéto použiteľné predmety vždy jemne označí.

Spolu s týmito schopnosťami je pre hru dôležitá aj technologická stránka, konkrétne fyzikálny engine. Kým Quantum Break bežal na Havoku, pre Control používajú autori novú technológiu, o ktorej však zatiaľ nechcú veľa hovoriť. Určite však chcú do hry priniesť realistické spracovanie fyziky, takže sa materiály budú správať tak, ako by ste to od nich aj očakávali. To isté platí aj o predmetoch. Ak čakáte, že by ste niečo mali dokázať zdvihnúť a hodiť po nepriateľoch, tak to v hre aj skutočne dokážete. Pôsobí to dobre z pohľadu hrateľnosti a aj vizuálu, keď vidíte napríklad to, ako tu funguje sklo.

Aj fyzika v hre sa stará o naozaj parádnu atmosféru a scény, ktoré v nej zažijete. Môžu to byť napríklad postavy „zamrznuté“ vo vzduchu a keď pomedzi ne prechádzate, tak počujete naozaj jemný šepot – zimomriavky zaručené. V ohľade atmosféry demo naozaj pôsobilo ako dobre fungujúci stroj, kde každý jeden detail pridal niečo svoje do celku, či už to teda boli konkrétne scény, fyzika, vizuál, zvuk, architektúra a level design, tieň bývalého riaditeľa prenasledujúci Jesse, jej vnútorné monológy, alebo mnohé ďalšie prvky.

Vo veľkom hra ťaží aj z audiovizuálneho spracovania, ktoré je až prekvapivo dobré na to, že je Remedy pomerne malé nezávislé štúdio, za ktorým teraz stojí aj relatívne malý vydavateľ. Nasvietenie pôsobí vynikajúco, rovnako aj efekty. Vizuálu dominujú farby, ako šedá, čierna, červená (ktorá napríklad tiež reprezentuje Hiss). Prepracované sú tiež animácie postáv a ich stvárnenie je detailnejšie. Nový je aj zvukový systém, no ten sa hodnotí trošku ťažšie. Na výstavisku bol obrovský hluk a aj keď každý novinár dostal slúchadlá, vďaka ktorým sme si mohli užiť aj drobné detaily, v niektorých momentoch ich jednoducho okolitý ruch prehlušil.

V Remedy opäť pracujú na niečom výnimočnom a musíme im držať palce, aby to dopadlo čo najlepšie. Potenciál je tu ale obrovský a prezentácia spojená s demom nám naznačuje, že toto môže byť jeden z najočakávanejších titulov roka 2019 a pre mnohých bude určite výhodou aj to, že si hru tentoraz môže užiť čo najširšie spektrum hráčov, nakoľko je hra v príprave pre PC, Xbox One a PS4. Nepoznáme však zatiaľ bližší termín vydania a určite ani mnohé ďalšie informácie a detaily o hre. Rozhodne však pri novinkách o hre Control zbystrite pozornosť, nakoľko sa rysuje ako skutočne zaujímavý titul.

napísal matus_ace 27.9.2018
Páči sa mi! (+4)
CONTROL