SASCHA KROHN Z ASUSU - ĽUDIA NEMAJÚ RADI RGB PRVKY, PRETOŽE IM BOLI NANÚTENÉ

O nových značkových notebookoch aj e-sporte

Interview

Na záver uplynulého pracovného týždňa si firma Asus pripravila viaceré oznámenia týkajúce sa jej novej série ROG herných notebookov. Na toto predstavenie si pripravila poctivú tlačovú konferenciu v tureckom Istanbule a osobne sme sa jej zúčastnili. Celkovo bolo odhalených päť nových notebookov, a to z radu ROG Strix G, ROG Strix Scar III & Hero III, ROG Zephyrus M: GU502, ROG Zephyrus S: GX502 a ROG Mothership. O novinkách pri jednotlivých modeloch sme vás však informovali už v sobotu v samostatnom článku. Niekoľko obrázkov sme ďalej zverejnili aj na našom Instagrame. Priamo na akcii sa nám však podarilo odchytiť aj jedného z predstaviteľov Asusu, ktorému sme položili niekoľko otázok. Nimi sme sa dotkli práve predstavených noviniek, aktuálnych trendov, budúcnosti, no taktiež eSportu.

Dobrý deň, mohli by ste sa nám na úvod predstaviť?

Volám sa Sascha Krohn a som Senior Global Technical Marketing Manager a pracujem v centrále Asus ROG v Taipei.

Aké najvýraznejšie novinky prinášate v novej sérii oproti predchodcom?

Povedal by som, že medzi hlavné výhody patrí 240 Hz panel a tlačidlo na prepínanie aktívneho GPU, čo nám umožňuje priniesť podporu G-Sync a taktiež dlhšiu výdrž batérie. Takýmto prepínačom sú vybavené modely Zephyrus S: GX502, GX701, Mothership a taktiež G703. Rovnako sa mi páčia všetky možnosti podsvietenia, ktoré nie sú len pekné, ale taktiež majú svoj význam. Prinášajú imerzívnejší gameplay, nakoľko hráči dostávajú priamu odozvu. Celkovo sa mi páči konštrukcia, nízka hmotnosť a magnéziové šasi, ktoré je pevné ale zároveň ľahké. Osobne milujem možnosť nabíjania cez USB-C, myslím si, že to je naozaj praktické.

Spolupracuje Asus aj priamo s výrobcami komponentov? Ak áno, ako sa to prejavilo na práve predstavených produktoch?

Úzko spolupracujeme s Intel a NVIDIA. Komunikujeme medzi sebou o tom, na čo sa práve zameriavame, aká je naša stratégia. Takže napríklad sme im povedali, že chceme vytvoriť tenký prenosný herný počítač, ktorý má v sebe stále najvyššiu triedu grafických kariet a nie niečo slabšie. Im sa táto myšlienka páčila, nakoľko na veci mali podobný pohľad, a tak sme začali spolupracovať. Nemyslím si však, že sme boli jediní, kto mal takéto nápady, takže najskôr išlo skôr o také všeobecné diskusie. Ale áno, spolupracujeme s NVIDIA a Intel, spoločne sledujeme, kam trh smeruje, a to aj z pohľadu G-Sync, panelov s vysokou obnovovacou frekvenciou či HDR.

Neplánujete vstúpiť s vašou hernou sériou aj na konzolový trh? Napríklad v štýle Steam Machine?

Máme kompaktné a herné stolové počítače, ktoré sú vhodné do obývačky. Takže toto je niečo, čo sledujeme.

A prípadne nemáte v pláne oživiť trh niečim úplne novým?

Samozrejme, máme niekoľko prototypov interne, no to je niečo, o čom nemôžem rozprávať.

Čo sa podľa vás zmenilo, keďže každý výrobca priniesol svoju vlastnú hernú značku a orientujú sa na e-Sport?

Osobne si myslím, že si množstvo vydavateľov uvedomilo, že môžu zarobiť množstvo peňazí na tom, ak sa budú snažiť udržať záujem hráčov. Sú tu mikrotransakcie, ľudia si kupujú skiny, zbrane a podobne. Nemusíte robiť novú hru, ak udržíte nažive tú súčasnú. Stále sa o to snažíte, pridávate nové funkcie, levely, postavy a z hry sa stáva služba, za ktorú hráči platia pravidelne, namiesto toho, aby zaplatili raz a strávili s ňou jeden rok, možno jeden mesiac. Firmy si uvedomili, že je tu odlišný biznis model, na ktorý sa môžu zamerať, pričom práve na propagáciu takýchto hier je e-Sport skvelý. Najmä ak ide o kompetitívne hry ako CS:GO, Overwatch.

Práve Overwatch bol, podľa môjho názoru, veľkou súčasťou tohto všetkého. E-Sport scénu vývojári tlačili už od začiatku, bola to súčasť celej hry, celého konceptu. Už pri vývoji a samotnom vydaní presne vedeli, čo chcú spraviť s ohľadom na e-Sport. Taktiež si myslím, že herní vývojári a vydavatelia si viac uvedomujú existenciu e-Sportu a aký užitočný dokáže byť pri vytváraní a udržiavaní komunity, ktorá hru drží nažive po dlhší čas a zarába peniaze. A teda, samozrejme, ide o dobrý spôsob propagácie. Ak je hra e-Sport, konštantne dostáva reklamu, ľudia ju vidia hrať ostatných a povedia si, že by ju chceli taktiež skúsiť.

Myslíte si, že e-Sport to nakoniec dotiahne až na olympiádu?

Nie som si istý. Myslím si, že by to bolo trochu divné, ak by bol jej súčasťou, no bolo by to skvelé. Nemyslím si však, že sa to stane. Ak sa lepšie zamyslíte, čo sú olympijské hry v súčastnosti... neviem o tom, že by ich ktokoľvek z mojich priateľov pozeral. Keby ale prišli Cyber Olympic Games, e-Sport Olympic Games, to by bolo zaujímavé. Niečo ako World Cyber Games, ktoré Samsung spozoroval niekoľko rokov dozadu. Rád by som teda videl Digitálne olympijské hry, kde by boli všetky top e-Sport tituly, všetky na jednom mieste - League of Legends, Overwatch, možno PUBG, Rainbow Six Siege a podobne. Všetky rôzne typy hier na jednom mieste.

A akú hru by ste v súťaži najradšej videli vy?

To je dobrá otázka. Povedal by som, že skôr niečo, čo je zamerané hlavne na tímovú stratégiu ako na obyčajné strieľanie. Asi teda niečo ako Rainbow Six Siege. To mi pripadá zaujímavé, keďže je to veľmi dynamická hra s rôznymi možnosťami prístupu pri hraní jednotlivých súbojov.

Viete nám prezradiť, aký je pomer predajov herných notebookov a stolných PC?

Tieto čísla úplne nesledujem, takže vám neviem povedať presné údaje. Čo vám ale môžem povedať, je, že predávame viac laptopov ako stolných PC, to som si istý.

Aký máte názor na aktuálnu popularitu RGB prvkov?

Myslím si, že množstvo médií nenávidí RGB a sťažujú sa na to, no väčšine používateľov sa páči alebo im na tom nezáleží. Stretol som niekoľko hráčov, ktorým sa páči a ktorým nie, no mám pocit, že veľkému počtu profesionálov a nadšencov sa nepáči. Každopádne, myslím si, že sa to mení. Ľudia si začínajú uvedomovať, že je tu množstvo cool vecí, ktoré sa dajú s RGB robiť a navyše to nie je drahé, takže nič nestrácajú tým, že majú RGB. No a dá sa to, samozrejme, vypnúť. To je niečo, čo je veľmi dôležité. Keď pracujem s naším hardvérovým a softvérovým tímom, považujem to za cool veci, no dbám na to, že sa to musí dať vypnúť. Všetky svetlá, rôzne svetelné zóny na našich modeloch sa teda dajú vypnúť, nemusíte ich využívať.

Dokonca aj svetelný efekt vlny na klávesnici pri zapínaní počítača môžete vypnúť. To je podľa mňa veľmi dôležité. Dôvod, prečo sa mnohým ľuďom RGB nepáči, je ten, že im bolo nanútené bez možnosti vypnutia. Taktiež tu však mali firmy priemerné produkty, ku ktorým pridali RGB prvky a snažili sa ich predať za dvojnásobok ceny. Ľudia teda ak videli nejaký produkt, povedali si, že aha, toto je iba normálny model s množstvom RGB prvkov a snažíte sa to predať za viac peňazí.

Viete nám povedať niečo viac o princípe zabezpečenia novej funkcie KeyStone? Ide o ochranu na hardvérovej alebo softvérovej úrovni?

Je na softvérovej úrovni. Na NFC kľúči je nahraný unikátny kľúč, ktorý je prepojený s aplikáciou vo vašom systéme a tá vytvorí virtuálnu partíciu, ktorá môže byť úplne skrytá pred systémom.

Takže ak by niekto do PC nainštaloval napríklad Linux, nevidel by ju?

To je dobrá otázka, ale podľa toho čo viem, nemalo by to byť možné. Taktiež ak by ste vytiahli SSD z PC a pokúsili sa doň pripojiť z iného systému, nemalo by byť možné dostať sa do nej. Toto si však ale musím overiť.

Ďakujeme za rozhovor.

napísal play3man 29.4.2019

|Svet, ukrajina, vojny ... (18429)