RED DEAD REDEMPTION 2 - PC VERZIA

RED DEAD REDEMPTION 2 - PC VERZIA

9.0

Špičkový western konečne aj na PC

Som primárne PC hráč a mám veľmi blízky vzťah k westernu. A nielen k tomu v hrách a filmoch. Vydanie RDR 2 pred bezmála rokom som si, pochopiteľne, nemohol nechať ujsť, hoci som sa musel uspokojiť s konzolovou verziou. Hra sa teraz konečne dostala aj na PC, ale možno mohol Rockstar s jej vydaním ešte chvíľu počkať a najskôr ju poriadne otestovať a vyladiť. Jedinečný zážitok je totiž poznačený zbytočnými technickými nedostatkami a ak sledujete herný svet, určite ste zaregistrovali, že hra mala na PC veľmi problematický launch.

Začíname teda tým najhorším, čo je spojené s týmto inak parádnym westernom na „písíčku". Prvé zapnutie je spojené s Rockstar Game Launcherom. Odhliadnuc od toho, že je zbytočný a pri prihlásení neustále otravuje kontrolou, či ste skutočným človekom a musíte vyberať určité obrázky, ani dobre nefunguje. Preload  tesne pred vydaním hry zahltil môj disk disk nepeknými 110 GB dát, ktoré po sprístupnení produktu launcher aj tak kompletne preinštaloval. Hra sa spúšťa bez možnosti bližších nastavení, čo je jednou z príčin, prečo sa niektorým užívateľom ani nespustí alebo prinajmenšom vstup do nej poriadne komplikuje. Chybové hlášky, čierna obrazovka, priamo pri hraní brutálne kolísanie snímkovania a podobne, to už by sa teraz malo vyskytovať len ojedinele vďaka viac ako 2 GB záplate, ktorá určite nebude posledná. Stále sú tu totiž isté technické problémy.

Ak predsa budete mať ešte komplikácie už pri spustení hry, stále platia úvodné rady, že si treba vypnúť antivírus alebo  tam udeliť výnimku hre a mne sa osvedčili optimálne nastavenia v GeForce Experience. Hra sa konečne rozbehla, no pri úpravách nastavení, keď už ma konečne pustila do menu, sa väčšina krokov ukázala ako riziková. Avšak po prepnutí režimu zobrazenia na Borderless Windowed som si už mohol dovoliť podstatne vyššie nastavenia, dokonca aj textúry na ultra bez komplikácií, hoci hra bežala s nižším počtom snímok za sekundu. Takže toto by vám mohlo pomôcť uspokojivo rozbehnúť RDR 2 aj na slabších zostavách, hoci je stavaný skôr pre výkonné PC. Napokon po úvodnom trápení, masívnom patchi  a praktickej úprave sa to už dalo uspokojivo hrať, takže si konečne môžeme povedať, ako to vyzerá na PC. K technickým záležitostiam dodám už len to, že launcher mi po upgradovaní hry nenašiel inštaláciu, aj keď bola v poriadku a musel som celú hru preinštalovať. Aspoňže mi zostali uložené pozície.

Red Dead Redemption 2  - PC verzia
Red Dead Redemption 2  - PC verzia Kone sú v hre dôležité - na rýchlu prepravu, prevážanie úlovkov a aj uschovanie zbraní.
Kone sú v hre dôležité - na rýchlu prepravu, prevážanie úlovkov a aj uschovanie zbraní.

Red Dead Redemption 2  - PC verzia Ako lovec odmien si môžete odomknúť aj tento parádny opasok s púzdrom na revolver.
Ako lovec odmien si môžete odomknúť aj tento parádny opasok s púzdrom na revolver.

Red Dead Redemption 2  - PC verzia V online misiách je základom tímová spolupráca.
V online misiách je základom tímová spolupráca.

Rozsiahle ťaženie, kde figuruje predovšetkým sympatický Arthur Morgan a banda kočujúcich desperádov, sme si už podrobne rozobrali pri hodnotení konzolovej verzie, takže sa o nej dozviete viac v staršej recenzii. Teraz si povieme hlavne o online zložke, ktorá do pôvodnej verzie pribudla až dodatočne, ale na PC ju nájdete hneď od začiatku. Red Dead Online je samostatný svet zameraný na združovanie hráčov z celého sveta. Vytvoríte si celkom novú postavu, muža alebo ženu, upravíte jej podobu, oblečenie a nejaké parametre - kuriozitou je aj nastavenie presného zvuku pískania, keď si privolávate koňa.

Ocitnete sa za mrežami, ale len na chvíľu, čoskoro zhodíte väzenské šaty a už lietate po masívnej otvorenej krajine. Navštívite prvý tábor, kde ste stručne oboznámení s tým, ako to tu chodí, pričom ďalšie užitočné informácie vám hra oznamuje priebežne počas chodu. Váš tábor je miestom s vozom, priekupníkom a ohniskom. Vraciate sa tam oddýchnuť, vymeniť oblečenie a výbavu, vylepšiť si súčasti kempu, uvariť kávu, vyrobiť muníciu či pripraviť ďalšie užitočné predmety. Ak na to máte, kúpite si aj psa. A tábor, za ktorý pravidelne platíte podobne ako za ustajnené kone, si môžete premiestňovať, aby bol bližšie vášho aktuálneho pôsobiska.

Inak ale máte voľnú ruku, smiete sa slobodne pohybovať po krajine s rôznymi prostrediami, zverou, ktorú môžete stopovať, loviť, prevážať na koni, stiahnuť z kože, upiecť, zjesť, predať, dať remeselníkom, aby vám vyrobili nové tašky, dekorácie a ďalšie predmety. Priebežne stretávate iných živých hráčov, s ktorými môžete spolupracovať, alebo na nich zaútočiť. A sú tu aj mestečká s dostatočným počtom NPC postáv, obchodíkmi, holičstvom, ak si chcete zmeniť účes alebo pristrihnúť bradu. A pošta, kde si aj môžete vyberať zásielky, prípadne aj objednávky z westernového katalógu, ktorý smiete študovať kdekoľvek a aj na koni.

Na minimape a veľkej mape vidíte polohu postáv, ktoré pre vás majú nejaké úlohy a ďalšie symboly, ktoré vás navedú k cieľu alebo k značkám, kde môžete vstúpiť do multiplayerových lobby. A občas dostanete aj priamo pozvania do prebiehajúcich multiplayerových udalostí, ktoré spravidla trvajú niekoľko minút. To sú práve miesta, kde už budete primárne hrať s inými užívateľmi Red Dead Online. Na výber sú aj kooperačné príbehové misie, kde s maximálne tromi ďalšími hráčmi musíte prejsť cez hliadky, ukradnúť a na určené miesto priviesť kone, alebo chytiť a priviesť banditu a podobne. Pritom tam môžu byť aj morálne voľby, kde si treba vybrať kľúčové rozhodnutie. Napríklad či poviazaných zlodejov necháte ležať na koľajniciach, kde ich prejde vlak, alebo sa nad nimi zľutujete a prežijú. Zúčastnení hráči pritom hlasujú a rozhoduje väčšina.

V PvP je niekoľko režimov, ktoré sú rozčlenené do viacerých kategórií a podľa toho si ich viete vyhľadať na mape. Alebo si ich vyberiete už pri štarte Red Dead Online. Plus niektoré sa priebežne objavujú a sú vám ponúkané pri bežných potulkách krajinou. Môže to byť napríklad lov, kde sa snažíte v okolí skoliť viac zveri ako ostatní hráči. Inokedy bojuje každý proti každému o ovládnutie vlaku. Po úmrtí sa ale hráči okamžite oživujú, pričom sa neraz zjavujú hneď pri vás a môžu vás rovno odpraviť. Čo teda nie je veľmi dobré riešenie. Zaujímavá je možnosť strčiť do protivníka a kým sa postaví, rozstrieľate ho ako rešeto. V iných režimoch máte len jeden život, používajú sa výlučne klasické a vrhacie nože alebo tomahavky a na konci zostane len jeden hráč. Ďalej sú tu tímové režimy s dvomi družstvami, kde buď treba likvidovať verejných nepriateľov z druhého družstva, alebo sa snažíte ovládnuť viac území, či ukradnúť z centra protivníkov viac cenností ako oni vám. Špecifickou tímovou zábavkou je rozdelenie na lovcov a nočných domorodých stopárov, ktorým treba ukradnúť masky.

Ja osobne som sa v multiplayeri najviac bavil pri jazdeckých disciplínach na koni. Ide tam o čo najrýchlejšie absolvovanie dráhy, pričom niekedy pri checkpointoch musíte zostreliť terče či prejsť cez ohniská. Alebo máte jednoducho zasiahnuť všetky terče vo vymedzenom teritóriu rýchlejšie ako ostatní. Na konci sa vždy zhodnotia výsledky zapísané aj do tabuľky (víťazi hrdo stoja nad rakvami ostatných) a účastníci podľa zásluh získajú odmeny a skúsenosti. Nasleduje návrat do otvoreného sveta, kde si opäť môžete veselo cválať a plniť sólo a kooperačné úlohy alebo vybrať ďalší multiplayerový režim. PvP poskytuje veľa zábavy, lenže hra občas zostala visieť pri nahrávaní novej mapy. Prípadne bol problém aj s hlavným online svetom, ktorý padol alebo sa tam nedalo dostať.

Red Dead Redemption 2  - PC verzia
Red Dead Redemption 2  - PC verzia PvP lobby ponúkajú dostatok rozmanitých režimov v multiplayeri.
PvP lobby ponúkajú dostatok rozmanitých režimov v multiplayeri.

Red Dead Redemption 2  - PC verzia Tu treba obsadiť a udržať čo najviac teritórií. V druhom kole by to mohlo vyjsť.
Tu treba obsadiť a udržať čo najviac teritórií. V druhom kole by to mohlo vyjsť.

Red Dead Redemption 2  - PC verzia Hľadaného zločinca môžete chytiť do lasa a poviazaného priniesť priamo k šerifovi. Za živého zaplatí viac.
Hľadaného zločinca môžete chytiť do lasa a poviazaného priniesť priamo k šerifovi. Za živého zaplatí viac.

Každopádne aj single máte dosť aktivít a nebudete sa nudiť. Čakajú vás rôzne a vcelku pestré zadania a aktivity, väčšinou s časovým obmedzením. Napríklad musíte dolapiť zlodejov s ukradnutým vozom a ten včas vrátiť. Alebo treba doručiť zásielku, zachrániť ohrozeného farmára a ešte ho na koni previezť do mesta. Ale môžete skúsiť aj roleplay systém, prijať úlohu zberateľa a vyhľadávať kolekcie kvetov, tarotových kariet, klenotov či iných predmetov. Ďalšou možnosťou je povolanie obchodníka - vtedy sa dohodnete s chlapíkom z vášho kempu, že spolu rozbehnete biznis a prinášate mu úlovky alebo na voze roznášate tovar. A je tu aj spoločný režim, čo znamená, že po prihlásení vás hra pripojí k skupine pištoľníkov alebo banditov a podnikáte spoločné aktivity a výpravy, do ktorých sa automaticky zapájate a zdieľate odmeny. Keď si u šerifa kúpite licenciu, stanete sa lovcom ľudí, čiže si vyberáte gangstrov z plagátov a potom ich vystopujete, poviažete alebo zabijete - veď to poznáte, odmena za živého alebo mŕtveho - za živého, poviazaného sa ale platí viac. Tieto úlohy nie sú striktné, môžete sa popri nich venovať aj iným veciam alebo opustiť tím, do ktorého vás hra priradila.

Pri potulkách môžete robiť výtržnosti alebo dobré činy a na základe toho sa rozvíja vaša reputácia a okolie vás vníma ako kladného alebo záporného. Je tu však chlapík, ktorý dokáže zmeniť vašu povesť. Samozrejme, nie zadarmo. Platíte aj vtedy, keď spáchate zločin v niektorom regióne, dostanete nálepku hľadaný zločinec „wanted" a chcete sa jej zbaviť. Návšteva pošty tento problém vyrieši. K zaujímavostiam pri páchaní výtržností patrí aj zohľadnenie svedkov, ktorí vás pri tom vidia. Optimálne je, keď ich chytíte a vyhrážkami, dohovorom alebo zbraňou prinútite, aby mlčali. Inak máte o chvíľu za pätami mužov s hviezdami na prsiach. A sú tu aj denné výzvy a minihry, hoci tých je v online režime menej, ale prinajmenšom si tam zahráte poker.

A pri tom všetkom pribúdajú aj levely postavy. Odomykajú vám odmeny v podobe vybavenia a prístupu k pokročilým položkám najmä u obchodníkov. Extra odmeny ponúka roleplay. Každý osobitný level v pozícii obchodníka, zberača či lovca ľudí vám umožní za špeciálnu menu odomknúť nové druhy koní, zbrane, sedlá, oblečenie, opasky a doplnky. Získate tak prístup k unikátnej výbave, no neraz ešte za príplatok na príslušnom mieste. Obdržíte aj karty so schopnosťami, ktoré zdokonalia vaše talenty. Napríklad pri použití špeciálneho režimu pri streľbe (Dead Eye) sa potom vaša postava pomaly doliečuje, alebo s inou kartou vtedy zameria a vystrieľa guľky na niekoľko cieľov. Či zvýši poškodenie, ktoré spôsobíte nepriateľom vy a vaši prípadní druhovia.

Red Dead Redemption 2  - PC verzia
Red Dead Redemption 2  - PC verzia V singleplayeri vás čaká masívny príbeh sympatického Arthura Morgana.
V singleplayeri vás čaká masívny príbeh sympatického Arthura Morgana.

Red Dead Redemption 2  - PC verzia V mestečkách je niekedy rušno.
V mestečkách je niekedy rušno.

Red Dead Redemption 2  - PC verzia Divoký západ sa už začína civilizovať a meniť.
Divoký západ sa už začína civilizovať a meniť.

Hra je vizuálnou extázou, hlavne ak na to máte poriadne silné železo. A ak vás nedeprimujú technické problémy spomínané už v úvode recenzie, ktoré však už pomaly ustupujú. Na priemernej či zľahka nadpriemernej PC zostave vám hra po úpravách solídne pobeží na stredných nastaveniach. Parametrov, ktoré si môžete meniť, je inak množstvo, od kvality textúr, po odlesky a vyhladzovanie hrán a rôzne detaily. Samozrejmosťou je 4K rozlíšenie. Výsledok na maxime je, samozrejme, podstatne dokonalejší ako na konzolách, no skutočne na to potrebujete top konfiguráciu. Zvuky sú tiež výborné, zahrňujú ruchy okolia aj kvalitný dabing a štýlovú westernovú hudbu.

Ovládať to môžete gamepadom, ale prečo by ste to robili, keď tu môžete použiť klávesnicu a hlavne myš?  Pôvodné ovládanie RDR 2 je pomerne komplikované, aj keď som si naň na konzole zvykol, s myškou je to rozhodne praktickejšie a jednoduchšie, i keď občas tiež neviete, čo stlačiť. No hra vám napovie. Myšou sa pohodlne môžete obzerať po okolí, vyvoláte si ňou a zvolíte predmet či zbraň v kruhovom inventári postavy alebo z výbavy na koni. A, samozrejme, myšou sa pri streľbe mieri podstatne lepšie a rýchlejšie ako gamepadom. A to aj na koni, keď pálite zo sedla puškou či „fofrujete"  s koltom v ruke pri prepade vlaku či dostavníka. Alebo keď vás niekto prenasleduje a otáčate sa dozadu, aby ste sa ho zbavili dobre mierenou guľkou.

RDR 2 je skvelá hra, vlastne sú to už hneď dve v jednom (veď si za to aj poriadne zaplatíte). V balení dostanete masívny príbeh aj samostatný online svet plný možností. Lenže PC verzia má aj po prvej veľkej záplate určité technické problémy. I keď je to už podstatne lepšie. Nehovoriac o tom, že všetko skvele funguje len na silných zostavách, hoci keď sa uskromníte, dáte to aj na slabšom PC, ale s istými obmedzeniami. No aspoň už nekolíše snímkovanie a hra neseká. RDR 2 vám jednoznačne odporúčam, ale ak máte staršiu zostavu, viac vás momentálne uspokojí konzolová verzia. PC produkt je vhodné nechať nejaký čas odstáť a počkať na jeho zaplátanie a doladenie. A ideálne si k tomu dovtedy prikúpte novú, veľmi výkonnú zostavu. A potom zažijete westernové orgie.

napísal uni 12.11.2019
Páči sa mi! (+20)
9.0