SAMSUNG THE SERO - LIFESTYLOVÁ TV

SAMSUNG THE SERO - LIFESTYLOVÁ TV

7.0

Chcete TV alebo veľký mobil v izbe?

Test

Samsung sa snaží rozširovať svoju TV ponuku mimo bežných štandardov a ponúka lifestylové TV, ako je The Serif, the Frame vo forme obrazu alebo aj The Sero, vertikálne stojaci televízor. Ten po dávnejšom ohlásení pre Južnú Kóreu prišiel aj na západ a Samsung chce vyskúšať, či sa tu preň nájde trh. Rovno môžem povedať, že ten trh tu je, ale či je The Sero dosť dotiahnutý na to, aby ho oslovil, je otázne.

Totiž domácnostiam, ktoré chcú niečo iné ako štandardný televízor zavesený na stene, a teda hlavne mladým ľuďom, môže The Sero veľmi sadnúť. Je dizajnovo atraktívny, netradičný a ponúka zaujímavé funkcie.

Špecifikácie

- Obrazovka - QLED 43 - palcová - 4K HDR - 60Hz s Edge podsvietením
- Otočný systém obrazovky
- 4.1 60W reproduktory so subwooferom
- Tizen operačný systém
- 3x HDMI 2.0, 2x USB, anténa, CI slot
- Navy Blue farba
- Váha 33 kg

Televízor stojí na vlastnom podstavci s tým, že má zadnú opornú nohu, o ktorú sa opiera. Ako TV, tak aj noha sú masívne a ťažké a Samsung tu zrejme výrazne zapracoval na stabilite, aby ste náhodou TV nezvalili.  Celé to má 33 kg, čo je na TV pekná váha.  Musíte však rátať s tým, že stojatá poloha s podopretím je jediná poloha pre TV. Nie je tu VESA úchyt, nezavesíte ho na stenu a nedáte ani do inej polohy. Eventuálne televízor viete oprieť aj o stenu, ak to nejakým spôsobom zafixujete, ale nie je na to určený. Je doslova stavaný na to, aby vyčnieval do priestoru, nie sa strácal niekde na stene. Aj preto nie je čierny alebo šedý, ale modrý, pričom spodná časť s reproduktormi je potiahnutá látkou, aby vyzeral lepšie a sadol do miestnosti.

Tu ešte Samsung pridáva jeden doplnok, ak by ste televízor chceli mať lepšie prenosný, a to dokúpiteľný podstavec s kolieskami na jednoduchší presun (za 70 eur). Tieto zrejme nájdu využitie hlavne vo firmách, kde by sa TV dala použiť ako prezentačný panel.

Samsung The Sero - lifestylová TV
Samsung The Sero - lifestylová TV Dizajnová TV The Sero.
Dizajnová TV The Sero.

Samsung The Sero - lifestylová TV TV má vlastný stojan, len ho položíte na zem.
TV má vlastný stojan, len ho položíte na zem.

Samsung The Sero - lifestylová TV Pod stojanom je štandardná ponuka portov, naspodku si môžete všimnúť subwoofer.
Pod stojanom je štandardná ponuka portov, naspodku si môžete všimnúť subwoofer.

Pre prepojenie káblov má TV nižšie pod zadnou nohou skryté konektory, kde nájdete štandardnú ponuku portov na HDMI, USB, antény a aj CI slot na satelit. Nenájdete tu HDMI 2.1, prekvapivo ani LAN port. Ale zase cieľová skupina tohto TV ani tieto porty nepotrebuje, prepojí TV cez wifi a pozerá alebo počúva všetko z internetu.

Samotná obrazovka je z minuloročnej QLED série s Edge podsvietením (z Q60R) a 43 - palcovou uhlopriečkou. Zároveň je základná 60 Hz, nepodporuje ani 120 Hz, ani rozšírené funkcie. Nezahráte si tak v 120 fps ani tu nie je VRR a ďalšie herné funkcie.  Má aj slabšie HDR s intenzitou okolo 400 nitov.  Je to hardvérovo viac konzervatívny televízor, ktorý ide skôr vpred dizajnom ako modernými technológiami.

Na druhej strane obraz je pekný, sú tu aj rozšírené uhly sledovania a obraz je dostatočne intenzívny a farebný. Osobne som už 43 - palcový televízor dlhšie nevidel, ale menšia uhlopriečka pekne pomáha ostrosti obrazu ako vo filmoch, tak aj v hrách. Samsung tu k tom nezabudol na hráčov a rýchlu odozvu TV, ktorá je len 9 ms, a teda veľmi rýchla a vaše reakcie sa na obrazovku prenesú prakticky okamžite.

Báť sa netreba ani o zvuk, ten je tu parádny, priamo zabudovaný v TV a nemusíte si dokupovať soundbar. Konkrétne je tu 4.1 surround zvuk (žiaľ, bez Dolby Atmos podpory), kde má TV zabudované reproduktory v stojane a ponúkajú kvalitný zvuk. Nie je to kvalita ako majú drahšie soundbary, ale lepšia ako majú štandardné TV. Hlavne je tam masívnejší subwoofer vzadu na spodku TV.

K tomu to dopĺňa automatický režim zvuku a aj obrazu, kde si TV vie automaticky doladiť jas a aj hlasitosť zvuku podľa podmienok v miestnosti.  Pričom hlasitosť zvuku sa určuje podľa mikrofónu v diaľkovom ovládači. Ten je, mimochodom, tentoraz netradične biely a vychádza z väčšej plastovej  verzie Samsung ovládača. Sú tu rovnaké funkcie až na jedno tlačidlo, ktoré je určené na otáčanie TV.

Samsung The Sero - lifestylová TV
Samsung The Sero - lifestylová TV Ak máte podporovaný mobil, môžete si ho zrkadliť a spúšťať aplikácie.
Ak máte podporovaný mobil, môžete si ho zrkadliť a spúšťať aplikácie.

Samsung The Sero - lifestylová TV Browsovanie vo veľkom, môžete ísť cez zabudovaný browser alebo cez streaming z mobilu.
Browsovanie vo veľkom, môžete ísť cez zabudovaný browser alebo cez streaming z mobilu.

Samsung The Sero - lifestylová TV Z mobilu si môžete prehliadať aj fotografie. TV sa automaticky pretočí podľa polohy mobilu.
Z mobilu si môžete prehliadať aj fotografie. TV sa automaticky pretočí podľa polohy mobilu.

Čo je zaujímavosť v základnom stave, televízor sa orientuje vždy na výšku, a teda aj keď ho vypnete, nastaví sa do svojej kompaktnej štandardnej polohy. V tejto polohe otvorí TV po spustení svoj základný portrait režim, ktorý vyzerá ako lock obrazovka z mobilu s časom a obrázkom v pozadí. Tu má TV niekoľko možností obrazoviek a buď si necháte na celú obrazovku zobrazovať dizajnové hodiny, môžete si vybrať scenérie s jemnou hudbou a animáciou, alebo si dáte aj vlastné fotografie. Prípadne je tu priama podpora Spotify na prehrávanie hudby. Čo tu však chýba, je možnosť aktualít, notifikácií z vašich aplikácii rovno na úvodnej obrazovke. Nie je tu prepojenie so sociálnymi službami, mailom ani aplikáciami ako na mobile.

Je to premárnená príležitosť, ale nie len tu. Ak totiž vstúpite do menu TV, zistíte, že na portrait obrazovku nie sú prispôsobené prakticky žiadne aplikácie, dokonca ani Youtube aplikácia alebo nastavenia. Jediné čo v portraite ide, je browser, čo je plus, aj keď práca s ním nie je jednoduchá. Veľmi chýbajú sociálne aplikácie, ako je Twitter alebo Instagram. Teda primárne to, čo by zvislú obrazovku mohlo pekne využiť. Vidieť, že Tizen systém vidí zvislú obrazovku prvýkrát. Možno by to tu pekne vedel využiť Android, respektíve aj OneUI nadstavba, ktorú má Samsung v mobiloch.

Na druhej strane sa môžete na TV pripojiť mobilom a dať zrkadliť obrazovku. Táto možnosť to celé zachraňuje, aj keď musíte mať kompatibilný mobil. Veľmi pekne to funguje na Samsung mobiloch, ale napríklad Xiaomi sa nevedel pripojiť. Pritom pripojenie išlo, len ak som vypol wifi na TV.  Ak sa pripojíte, následne zrkadlíte všetko, čo robíte na mobile a môžete tak pekne browsovať vo veľkom, prechádzať Instagramom, Twitterom, pozerať fotografie alebo aj hrať. Pritom TV sa natočí podľa toho, ako máte natočený mobil, čo je pekná vychytávka. Aj keď automaticky to funguje len pre Android, pri Apple ide síce AirPlay streaming, ale otáčať TV musíte cez ovládač.

Čo sa týka hrania, vysielanie z mobilu tu síce má kvalitný obraz, ale je tam oneskorenie nejakú polsekundu, čo nie veľmi dobre vplýva na hrateľnosť a vaše reakcie. Ale je to dobre, ak ste viacerí a chcete, aby aj ostatní videli ako hráte, vy zatiaľ hráte priamo na mobile.

Samsung The Sero - lifestylová TV
Samsung The Sero - lifestylová TV Špeciálne pri Note20 môžete spustiť na TV aj desktop režim.
Špeciálne pri Note20 môžete spustiť na TV aj desktop režim.

Samsung The Sero - lifestylová TV Pekne si viete zahrať aj z konzoly, aj keď tu bez širších herných funkcii, HDR je slabšie, ale večer môže postačiť.
Pekne si viete zahrať aj z konzoly, aj keď tu bez širších herných funkcii, HDR je slabšie, ale večer môže postačiť.

Samsung The Sero - lifestylová TV Viete si zahrať aj hry z mobilu, je tam však oneskorenie obrazu.
Viete si zahrať aj hry z mobilu, je tam však oneskorenie obrazu.

Ak chcete pozerať čisto filmy v TV, hrať z konzoly alebo používať Netflix či iné aplikácie, len si pretočíte TV na štandardnú horizontálnu polohu. Tam ho už používate štandardne ako bežné Samsung TV so všetkými bežnými funkciami, video aplikáciami, prepínaním vstupov.  Len tu rátajte s tým, že TV nemá žiadne špeciálne miesto na set-top boxy, konzoly, žiadny držiak alebo niečo podobné. Buď si tak zariadenie postavíte na poličku niekde vedľa, alebo schováte za stojan TV.

Čo je trochu brzdou, Sera je slabší procesor. Síce úplne stačí na prehrávanie videí a spracovanie zvuku, so spracovaním menu má však trochu problémy. Podobne ako pri Q80 ktoré sme testovali minule, vždy po zapnutí menu trhá, má pomalé reakcie a ideálne je tu počkať, kým si procesor spracuje všetko v pozadí, čo potrebuje a až potom sa o niečo snažiť. Je to škoda, keďže väčšinou práve po zapnutí chcete niečo robiť. Ten úvodný zážitok tak nie je práve ideálny.

V prípade spotreby si nemusíte robiť starosti, je to 43 - palcová TV, a teda tam nie je vysoká spotreba a napríklad vertikálny režim má 75 W, štandardne keď pozeráte filmy, TV spotrebuje okolo 100-110 W.

Samsung The Sero - lifestylová TV
Samsung The Sero - lifestylová TV V základnom stave si môžete navoliť rôzne témy s animáciami alebo aj jemnými zvukmi v pozadí.
V základnom stave si môžete navoliť rôzne témy s animáciami alebo aj jemnými zvukmi v pozadí.

Samsung The Sero - lifestylová TV HDR síce nie je najintezívnejšie, ale na kvalitu obrazu sa nedá sťažovať.
HDR síce nie je najintezívnejšie, ale na kvalitu obrazu sa nedá sťažovať.

Samsung The Sero - lifestylová TV Filmy si na tom užijete.
Filmy si na tom užijete.

Samsung mal dobrý nápad s TV pre novú generáciu, ale minimálne na prvýkrát to úplne nedotiahol. Je to dizajnovo veľmi pekné, zaujímavé a netradičné a ideálne pre tých, ktorí už doma nechcú obyčajnú TV na stene  a chcú dizajnový kúsok niekde v rohu miestnosti, ktorý bude dotvárať priestor. Zároveň ak chcú kvalitný zvuk, často používajú Spotify a využili by mirror mobilu na TV.

Na druhej strane, možností Sera obmedzuje Tizen systém a jeho aplikácie stavané hlavne na šírku. Úplne ideálne by tu zapasoval Android s kompletnou ponukou aplikácii aj na výšku. Chýbajú tu aspoň sociálne aplikácie, ktoré by ponúkli cieľovej skupine to, čo potrebuje.  Ak chcete viac, ostáva sa vám len pripojiť sa mobilom a streamovať si obraz z mobilu na TV. Je to škoda. Keďže s aplikáciami by aj bez mobilu mohol televízor pekne slúžiť ako informačný panel a ukazovať vám vaše aktuálne novinky z internetu. Okrem toho by v ňom nebola zlá ani kamera, keďže televízor by sa dal použiť aj ako zrkadlo alebo na videohovory.

Inak je to decentný televízor s QLED obrazovkou z  Q60R verzie, síce s nižšími parametrami so slabším HDR a len so 43 - palcovou obrazovkou, ale stále s kvalitným obrazom, dobrým uhlom sledovania a hlavne kvalitným zvukom, či už pri filmoch alebo hraní.

Cena je ďalšia zásadná vec. Nepovedal by som, že je nevyhnutne vysoká, možno primeraná vzhľadom na konštrukciu a všetko okolo toho. Len musíte zvážiť, či sa vám oplatí zaplatiť približne dvojnásobok ceny štandardného 43 - palcového QLED televízora.

The Sero kúpite za 1599 eur.  Za 76 eur je aj podstavec s kolieskami, ak by ste chceli TV častejšie premiestňovať.

napísal saver 16.9.2020
7.0