BLACKTAIL A 37 MINÚT Z HRANIA

BLACKTAIL A 37 MINÚT Z HRANIA

Mladá slovanská bosorka

Poľsko sa už dlhšiu dobu profiluje ako krajina, ktorá v hernom biznise preberá opraty. A nie je to len kvôli produkcii CD Projektu. V biznise sa tam točia veľké peniaze, domáci trh dokáže taktiež generovať obrovské sumy peňazí, navyše je tam aj relatívne lacná pracovná sila na tak veľkú krajinu. Vďaka tomu je lokálny talent často podporený zahraničnými investíciami a výsledkom je obrovské kvantum hier rôznych veľkostí, žánrov aj kvalít. Dying Light, Frostpunk, Observer, Chernobylite, Green Hell, Bulletstorm a mnohé ďalšie asi netreba predstavovať. A k týmto známym menám by sa chceli zaradiť aj vývojári zo štúdia The Parasight, ktorí pripravujú Blacktail.

Mnohé z tejto hry vám bude veľmi blízke. Blacktail totiž bude first person akčnou adventúrou postavenou na slovanských mýtoch. Síce ich autori obohatili o poriadnu dávku surreality, ale stále v nej nájdete prvky, ktoré sú typické aj pre nás, či už sú to priamo mýty, alebo len rozprávky, ktoré vám kedysi babka rozprávala, keď ste u nej počas letných prázdnin zaspávali. Síce zatiaľ nevieme, kedy sa hry dočkáme, ale dostali sme možnosť vyskúšať si porciu z nej a taktiež sme vám z hrania pripravili video, ktoré nájdete nižšie.

Čo sa týka mýtov a mytologických postáv, tak hra svoj príbeh stavia na tej asi najznámejšej. Chopíte sa v nej totiž ovládania mladej dievčiny menom Yaga, ktorú vyhnali z dediny kvôli tomu, že je bosorka. A vy už asi tušíte, o čom hra bude (a nie, John Wick to nie je). Hra je ale zároveň osobným príbehom, keďže Yaga v tom nie je sama. Má sestru, dvojča, s ktorou trávila svoj čas, ale stratila sa. Yaga ju teraz chce nájsť, no pritom musí čeliť aj ďalším problémom. A navyše jej spoločnosť robí tajomná a temná postava, ktorá jej síce zachránila život, ale tlačí ju smerom, ktorý možno samotnej postave až tak nevyhovuje. Aj keď vlastne postave vyhovuje to, čo vyhovuje vám.

Blacktail je hra, ktorá je zaujímavá nielen svojou témou, ale možnosťami, ktoré vám dáva do rúk. Vy budete formovať osud hlavnej hrdinky a to cez svoje činy. Môžete všetko v lese chladnokrvne zabiť a prikloniť sa na cestu temnoty. Môžete lesným stvoreniam pomáhať, správať sa dobre, odolávať temnote, a tak sa prikloníte na cestu svetla. Nebude to o nejakých 2-3 rozhodnutiach, kedy vám v hornom rohu vybehne správa, že hry si niečo zapamätá. Tu to bude o sérií rozhodnutí, ktoré ovplyvnia osud vašej postavy a aj príbeh hry. Môžete sa presúvať z jednej strany na druhú. Raz spravíte niečo dobré, inokedy niečo zlé. Ak spravíte niečo zlé, môže to mať pre vás krátkodobú výhodu, ale príbeh to posunie iným smerom.

Je síce pravda, a sami sa o tom môžete presvedčiť vo videu, že alpha build, ktorý sme mali k dispozícii, nie je práve najdlhší. Aj napriek tomu hra dokázala pekne demonštrovať tieto možnosti voľby aj na tak malom priestore. Raz som začal ako dobrák, no postupne som robil veci, ktoré ma preklopili na temnú stranu, takže ma hra viedla iným smerom a nakoniec som musel zabiť postavu, ktorú som zabiť ani veľmi nechcel (túto časť vidíte vo videu). Zahral som si hru druhý raz a hneď v úvode som zvolil cestu temnoty. Počas hrania som však pomohol zvieratkám, obetoval veci, dal kvety na správne miesta a zrazu ma hra dostala niekde inde, kde ma čakal iný súboj. Aj keď bol vlastne podobný tomu prvému. Po súboji a následnej cutscéne bohužiaľ tento build skončil.

Hra vám však naznačuje, kam vás jednotlivé činy a rozhodnutia nasmerujú. Hlavne vám to však ukazuje váš morálny kompas. Ak zabijete ježka, ste zlí, je to fakt jednoduché. Niektoré veci sú menej jasné a musíte si ich vyskúšať. Hra vám ale váš morálny status dokáže priblížiť v samostatnej časti ponuky, aby ste vždy vedeli, ako na tom teraz ste. Tento morálny status navyše nemá len dve polohy, ale môžete ho vyhnať aj do extrémov. Tajomný hlas vás vedie temnou cestou, no zároveň odhaľuje viac z vašej minulosti.

Autori toho sľubujú naozaj veľa, avšak hrateľný alpha build hry toho až toľko neukázal. Stačí si pozrieť trailery a aj obrázky napríklad na Steame a vidíte časti, ktoré v tejto verzii nie sú. Dalo by sa povedať, že je pomerne priamočiara, viac zameraná na akciu a nie toľko na iné prvky, ktoré sľubuje plná verzia hry. Hneď v úvode si osvojíte prácu s lukom, ktorý vás sprevádza na každom kroku. Akcia s ním však nie je samozrejmá. Potrebujete si jednoducho vyrobiť šípy, na čo slúžia pierka a konáre, ktoré budete po svete zbierať. Život vám zase doplnia bobule, rovnako budete aj loviť a neskôr si pripravovať rôzne nápoje. Z toho nám ale táto verzia veľa neukázala a prakticky sme mali možnosť si len pripraviť protijed voči pavúčím uhryznutiam.

Rovnako sme si nemohli vyskúšať aj postupné vylepšovanie postavy v rámci rozsiahleho stromu schopností a vylepšení. Spolu s craftovaním to všetko posúva hru k survival podžánru, ale nemusíte sa báť, že by tu bolo prežitie nejaké náročné. Checkpointy tu sú, rovnako aj rýchly presun prostredníctvom pohladkania čiernej mačky. Nájdete tu tak prvky na zjednodušenie hrania. A ak zomriete, checkpointy nie sú veľmi ďaleko. Opäť ale vychádzam z toho, čo nám tento build ponúkol, a teda veľa toho nebolo.

Samotná akcia je pomerne jednoduchá, s lukom v rukách si poradíte s každým nepriateľom, či je to pavúk, podivný drobný troll alebo aj veľká agresívna huba. Celkovo tie huby vám tu narobia veľké problémy, nič vám nedajú len tak zadarmo, vymýšľajú si podivné príbehy a niektoré na vás aj útočia. K dispozícii je rýchla strela a aj silná strela, záleží len na tom, ako dlho podržíte tlačidlo pre vystrelenie. Okrem toho Yaga má aj trochu svoje bosorácke schopnosti a tie jej taktiež poslúžia v boji, no nie až tak na priamočiary útok. Video vyššie vám to dobre ilustruje. Dokážete si pomôcť proti presile a tiež prekonať niektoré prekážky.

Svet sa javí byť síce veľký, s rôznymi cestičkami, jaskyňami, obchádzkami a aj miestami, kam si môžete odbehnúť a prípadne odpočinúť. Zaujímalo by ma však, z ktorej časti hry je táto verzia vystrihnutá. Ak z úvodu, všetko je v poriadku. Ak ale z neskoršej časti, príde mi až príliš lineárna a čakal by som viac slobody. Kamene, popadané stromy a iné prekážky tu suplujú neviditeľné steny, aby ste nikdy príliš neodbehli od hlavnej cestičky vpred, čo je možno aj trochu škoda. Vyzerá to ale tak, že predsa len finálna hra ponúkne väčšiu slobodu a aj viacero questov, ktoré budete môcť plniť, takže behanie po svete nebude chýbať. Akurát to teda snáď nebude po podobne úzkych a priamočiarych chodníčkoch. Raz vás dokonca nechá nasledovať medovníkové omrvinky.

Graficky to nie je vôbec zlé. Blacktail má svojský štýl, ktorý ku hre sadne, podčiarkuje jej surreálnu náturu a aj technicky to je zvládnuté fajn. Dokonca mi občas hra pripomína kultový film Donnie Darko a to je len dobre. Ťažko ale povedať, aká bude hra vo finále, keďže toto asi nebudú jej najvyššie nastavenia a mnoho ich tu chýbalo. Nešli poriadne nastaviť rozlíšenia a mnohé ďalšie veci. Nehovoriac o tom, že optimalizácia je taktiež ďaleko od cieľa. Keďže hra vychádza zo slovanských mýtov, v hudbe nesmie chýbať využívanie slovanských motívov. K nim sú pridané prvky elektronickej hudby a výsledný mix je naozaj dosť nápaditý.

Blacktail sa zatiaľ rysuje nádejne a pravdepodobne tento istý build si sami môžete vyskúšať. Môžete tak nazrieť do tohto mytológiou preplneného sveta plného mágie aj temnoty a hlavne si môžete sami vyskúšať, ako vaše činy a rozhodnutia budú ovplyvňovať mladú Yagu. Je tak len na vás, či sa z nej stane obávaná ochrankyňa lesa alebo temná legenda z nočných môr malých detí.

napísal matus_ace 7.12.2021
BLACKTAIL A 37 MINÚT Z HRANIA

Vývoj: The Parasight