MANDOLÍNA KAPITÁNA CORELLIHO

MANDOLÍNA KAPITÁNA CORELLIHO

6.0

Filmová recenzia

Filmov natočených podľa známej a úspešnej knižnej predlohy vzniká v poslednej dobe ako húb po daždi, a jedným z nich je aj snímka Mandolína kapitána Corelliho, ktorej literárnu predlohu napísal Louise de Berniéres. Žiadna filmová adaptácia uznávanej knižnej predlohy sa nevyhla a ani nevyhne kritike širokej čitateľskej obce, ktorej predstavy nekorešpondujú s finálnym filmovým spracovaním. Treba si ale uvedomiť, že to, čo ponúka kniha nedokáže ponúknuť film a rovnako to platí aj opačne. Preto sa filmoví  scenáristi a tvorcovia snažia o čo najvernejší prepis kniha - film, ale nie vždy sa im to podarí. Román Louisa de Berniéresa má pomerne rozsiahlu dejovú štruktúru a žánrovú nesúrodosť, čo všetko komplikovalo prácu na filmovom scenári.

Mandolína kapitána Corelliho Mandolína kapitána Corelliho Mandolína kapitána Corelliho

Dej sa začína v roku 1940 na malom gréckom ostrove Kefallénia, kde si svojím kľudným a pestrým životom žije krásna Pelagia (Penélope Cruz), ktorú jej otec, miestny lekár Jannis (John Hurt) vychoval k slobodnému rozhodovaniu a zodpovednosti. Je mu ľúto, že práve jeho dcéra sa zamilovala do jednoduchého rybára Mandrasa (Christian Bale) a je rozhodnutá si ho vziať. Plány ale naruší nečakaná udalosť, keď talianska armáda napadne Albánsko a Mandras odchádza spolu s ďalšími mladými mužmi bojovať na albánske hranice. Prvý útok sa im podarí odraziť, ale príchodom talianskych spojencov - nemeckých vojsk, je Grécko nútené kapitulovať. Na malebný ostrov tak prichádzajú talianske okupačné vojská. Medzi nimi aj jednotka delostrelcov, ktorá ešte nikdy nebojovala a vojenskú operáciu si mýli s prázdninami pri mori. Je to aj tým, že jej velí kapitán Corelli (Nicolas Cage), typický talian, milovník žien, hudby a života. Osud chcel, aby sa ubytoval v dome doktora Jannisa a spoznal utrápenú Pelagiu. Jej prvotné odhodlanie kapitána nenávidieť (veď ide o nepriateľa), sa zmenilo na podmanivú lásku. Pelagia a ani Corelli ešte netušia, že návrat strateného Mandrasa nie je to najhoršie, čo ich ešte čaká.

Scenáristka Shawn Slovová bojovala s predlohou ako sa len dalo, ale očakávania milovníkov románu nedokázala naplniť. Je otázne, či by sa to vôbec niekomu podarilo, keďže ide o ťažko sfilmovateľné literárne dielo. Slovová sa výhradne sústredila na love story medzi Pelagiou na kapitánom Corellim, ktorá okrem toho, že svojou príbehovou stavbou pripomína Pearl Harbor, či český Tmavomodrý svět, stráca na vierohodnosti. Vojnovému romantickému snímku chýba vtip a iskrivá vášeň, ktorá neprepukla medzi hlavnými hrdinami. Nepomáha mu ani žánrová roztrieštenosť, kedy sa romantika mení na sleď tragických udalostí korunovaných zemetrasením.

Réžii Johna Maddena (Zamilovaný Shakespear) nemožno veľa vytknúť. On a jeho team spolu s kameramanom Johnom Tollom (Tenká červená čiara) a hudobným skladateľom Stephenom Warbeckom (Billy Elliot), odviedli profesionálnu filmársku prácu. Príjemné sú aj herecké výkony Penélope Cruzovej (Kokain) a Nicolasa Cagea (60 sekúnd). Nezaostáva ani Christian Bale (Americké psycho) v úlohe rybára Mandesa, ktorú si vybral hlavne z dôvodu, že mal prisľúbené plávanie s delfínmi (táto scéna sa do filmu nakoniec nedostala). Najlepšie herecké výkony však podávajú John Hurt (naposledy sme ho videli v úlohe Ollivandera v Harry Potterovi), ako múdry doktor Jannis a grécka herečka Irene Papasová, ktorá napriek obmedzenému priestoru dokázala povedať viac, ako ktokoľvek iný.

Mandolína pod rukami Nicolasa Cagea, ktorý sa dokonca naučil prstoklad a ústrednú skladbu hrá naozaj on, je pre znalcov predlohy sklamaním, a pre ostatných len ďalšou romantickou fraškou o krutosti vojny a jej dopadu na obyčajných ľudí. Takých sme už videli a ešte určite uvidíme...

Captain Corelli's Mandolin (USA/Francúzsko/Anglicko, 2001, 131 min.)
Réžia: John Madden. Scenár: Louis de Berniéres (román), Shawn Slovo. Kamera: John Toll. Hudba: Stephen Warbeck. Hrajú: Nicolas Cage, Penélope Cruz, Christian Bale, John Hurt.

autor Peter Konečný 27.1.2002