TACTICAL COMBAT DEPARTMENT

TACTICAL COMBAT DEPARTMENT

4.0

Špeciálne jednotky na slovenský spôsob

Ťahová stratégia inšpirovaná SWAT hrami. No neznie to dobre? Ale ako vidíte, výsledok je biedny. Slovenský vývojár značne precenil svoje sily, alebo sa len prejavilo, že nemá dostatočné skúsenosti so zvoleným žánrom. Každopádne, nie je to na fanfáry ani šampanské a ťažko sa hľadajú dôvody, prečo by ste tento nevydarený pokus mali vôbec hrať.

Strohý úvod a ako zistíte, všetko v hre je vlastne strohé a maximálne úsporné až fádne. Máte päť postáv zo špeciálnej vojenskej jednotky a tie musia v každej z misií, ktoré idú jedna za druhou, eliminovať všetkých teroristov. Cieľ je odlišný len v jednej jedinej z nich – tam treba zneškodniť bombu. Muži majú svoje charakteristiky, ktoré sa samovoľne rozvíjajú na základe progresu v misiách. Nemôžete si však vybrať iných členov do skupiny, ktorí by sa líšili svojimi parametrami. Len ak niekto v teréne umrie, budete mať pridelenú náhradu.

Úplne zbytočné je rozdelenie do tímov – dvojčlenný červený, dvojčlenný modrý a samostatný líder. V misiách totiž začínajú všetky postavy na kope, neviete si zvoliť štartovaciu pozíciu pre jednotlivé skupinky, nie sú medzi nimi žiadne prepojenia ani nič špecifické, prečo by vlastne mali byť rozdelené do tímov. Jediným zmysluplným prvkom tak zostáva zmena výzbroje – primárna a sekundárna zbraň, ochranná vesta, oslepovací granát. Potom nasleduje výber misie so stručným popisom, ktorý ani nemusíte čítať, lebo cieľ je stále rovnaký.

Tactical Combat Department
Tactical Combat Department Zatýkate všetko zaradom - aj neozbrojených civilistov.
Zatýkate všetko zaradom - aj neozbrojených civilistov.

Tactical Combat Department Kričaním prinútite dať ruky hore aj teroristu s rukojemníkom.
Kričaním prinútite dať ruky hore aj teroristu s rukojemníkom.

Tactical Combat Department Hej, keď sa vzdávaš, mal by si aj zahodiť zbraň!
Hej, keď sa vzdávaš, mal by si aj zahodiť zbraň!

Takže to odštartujete a môžete v ľubovoľnom poradí, v ťahovom režime, rozhýbať svojich mužov, ktorí ako kačičky stoja jeden za druhým pri výsadkovom vozidle. Zobrazí sa vám stručná nápoveda s ovládaním a významom  jednotlivých akcií a príslušných ikon, čo  v tomto prípade naozaj stačí. Každý z vašich borcov má akčné body, ktoré spotrebujete na pohyb a rôzne činnosti. Pod tým si ale predstavte iba základné úkony, z ktorých budete prakticky aj tak opakovať dookola len pár. Najčastejšie otvorenie dverí, čo sa neskôr dá aspoň viacerými spôsobmi a aj s podložením špionážnej kamery pod prah, kričanie a zatýkanie. Samozrejme, môžete aj strieľať či hodiť granát, útok sa ale odporúča len v krajnom prípade. Viac bodov totiž získate za zajatca ako za mŕtvolu.

Zrejme ste sa pozastavili nad tým kričaním. Nuž, je to tak, že osoby môžete vyzvať, aby sa vzdali – niečo ako „ stoj, lebo mamička vystrelí“ a stačí sa trochu snažiť a určite poslúchnu. Každý pokrik totiž osloveným znižuje morálku a keď príliš klesne, dotyčný to zabalí, dá packy hore a vám už stačí len prísť tesne k nemu a nasadiť putá. V ďalšom kole sa automaticky evakuuje a zmizne. Kričanie má väčší efekt zblízka a výraznejší na civilistov, ale keď sa budete chvíľu rozkrikovať s celým vaším tímom, podľahne každý.

Je veľmi kuriózne, že namiesto nábojov častejšie štekáte slová a robíte bu-bu-bu, čo je účinnejšie ako samopal alebo brokovnica. Zbraňou totiž trafiť nemusíte, hlavne keď je v ceste prekážka, ale pokrikovaním vydesíte aj dobre krytého teroristu so samopalom, ktorý by pokojne mohol odbachnúť váš tím. Dokonca sa zľakne aj vtedy, keď má rukojemníka. Absurdné? Určite áno, ale ešte absurdnejšie je, že zatýkate aj bežných civilistov. Skrátka vyčistíte celú oblasť tak, že väčšinou hulákaním odstavíte a zajmete každého, kto vám príde do cesty.

Misia je úspešná vtedy, keď už v oblasti nikto nepobehuje a súčasne dosiahnete stanovený bodový zisk. Ak je bodov primálo, pekne si to celé zopakujete. Body vám pribúdajú za zatknutých teroristov aj civilistov, menej ich dostanete za odpravených darebákov a ďalšie mínusy sú za zranenia a zabitia ostatných osôb, vrátane členov vašej jednotky. Kritický je moment, keď padne líder celej jednotky, za ktorého sa odpočíta 500 bodov a bez neho to už nedáte.

Celkový postup v misiách je nielen monotónny, ale aj jednoduchý, neobsahuje žiadne možnosti behu, prikrčenia, plazenia, bonusy k obrane pri skrývaní za objektmi a okrem otvárania dverí žiadnu interakciu s okolím. Ani nič nezbierate, ani len kľúče či nejaké dôkazy zo stolov. To by sa ešte nejako akceptovať dalo, niekto má totiž rád hrateľnosť bez náročnejších úkonov. I keď v taktických stratégiách je väčšia komplexnosť skôr žiadaná. Ale absurdnosti, ktoré zažijete pri hraní TCD, sa už tolerujú veľmi ťažko. Paradoxne, najhoršie sú práve tie prvky, ktorými sa vývojár chváli.

Náhodne generovaná pozícia nepriateľov by síce za normálnych okolností mohla byť prínosom, ale tu spôsobuje kuriózne a hlúpe situácie. Napríklad sa stáva, že nepriatelia sa hneď objavia blízko vašej štartovacej pozície a už v prvom kole vám zabijú pár členov jednotky. A hra bežne rozmiestni civilistov tak, že sa motajú pomedzi teroristov, akoby sa ani nechumelilo. Psychológia založená na kričaní, to je už vec, ktorú sme si rozoberali a je trochu pritiahnutá za vlasy.

Realistický Fog of war na základe pohľadu postáv je v skutočnosti katastrofa. Tu som si spomenul na filmovú scénu, v ktorej tréner Mickey odhovára Rockyho od  zápasu s Apollom, pretože Rocky má problém s periférnym videním. Demonštruje to úderom zo strany, ktorý boxer jednoducho nezaznamená, pričom zdravý človek by ho vedel včas zaregistrovať. Periférne videnie umožňuje vnímať okolie aj mimo priameho pohľadu očí a je to prirodzená ľudská schopnosť. V TCD vaši muži vnímajú len to, čo je v úzkom prúžku priamo pred nimi a aj to len v krátkej vzdialenosti. No vôbec nevidia postavu, ktorá stojí po ich ľavej alebo pravej strane, aj keď je vzdialená len na krok.

Takže sa v hre bežne stáva, že popri niekom prejdete a ani si ho nevšimnete. Alebo čo je ešte horšie, osoba pred vami sa rozbehne a schová po vašom boku. Jednoducho ju chvíľu vidíte a potom úplne zmizne. Akoby mala neviditeľný plášť Harry Pottera. Najskôr som to považoval za bug, ale potom som zistil, že sa stačí otočiť a hľa, stratený je hneď vedľa na vzdialenosť natiahnutej ruky. Ak má niekto takéto videnie a vnímanie okolia, odporúčam mu ihneď vyhľadať odborného lekára, lebo to rozhodne nie je normálne.

Tactical Combat Department
Tactical Combat Department Akcia zatiaľ prebieha úspešne.
Akcia zatiaľ prebieha úspešne.

Tactical Combat Department Niekedy je vhodnejší pohľad zhora.
Niekedy je vhodnejší pohľad zhora.

Tactical Combat Department Prakticky jediné taktizovanie je možné pri dverách.
Prakticky jediné taktizovanie je možné pri dverách.

Okrem toho bežne dochádza k streľbe nepriateľov zo zatienenej časti obrazovky a kým zistíte, odkiaľ výstrel vlastne vyšiel, býva neskoro. A ďalšia absurdnosť. Keď neminiete s vašou postavu všetky akčné body, automaticky použije hliadkovací režim overwatch (ktorý si inak vôbec neviete zapnúť), a to aj keď si to neželáte. V praxi to znamená, že keď  sa z tmy vynorí akákoľvek osoba, dotyčný do nej sám od seba napáli (občas aj nakričí). Môže to byť problém, lebo už sme predsa spomenuli, že za zranenia a úmrtia sú mínusové body, a tak väčšinou chcete streľbe predísť.

Ďalšie označenie od tvorcu -  Ragdoll fyzika a animácie z Motion Capture. Čože? To fakt?? Preboha kde a ako? OK, tie animácie sú obstojné, i keď niekedy padlí zostanú visieť v neprirodzených pozíciách, ale kde je tá fyzika? Všetko v prostredí je statické a nereaguje na streľbu ani iné fyzické podnety, žiadne odrazy, posunuté predmety, nanajvýš tak mŕtvi sa elegantne zosunú na zem. A, samozrejme, nepočítajte ani s deštrukciou terénu alebo objektov.

Potom je tu „ úžasná“ umelá inteligencia. Reálne je AI nižšie ako na úrovni vygumovaných zombíkov z iných hier. Áno, nepriatelia síce počujú hluk a aj podľa toho si vás všimnú, vonku pobehujú a menia pozíciu. V Interiéroch zostávajú v miestnostiach, kde boli na začiatku misie náhodne rozmiestnení a chaoticky sa tam prechádzajú, kým vojdete. Môžu spustiť streľbu, pri ktorej im vôbec nevadí, že medzi vami a nimi je stena či iná bariéra, ktorú nedokážu prestreliť. Pokojne to päťkrát za sebou napália do suda, ktorý je na úsečke vy a protivník, vôbec im nenapadne posunúť sa o pár krokov, aby mali voľný výhľad. Inak pri bežnej prestrelke platí, že strelec môže minúť, čo je na tom asi jediné realistické, no stáva sa aj to, že nepriateľ omylom trafí svojho spolubojovníka alebo civilistu. Ten si zas len tak cupitá kade-tade, aj pomedzi zločincov, akoby sa tam neodohrávala policajná akcia a dramatická situácia.

A ideme ďalej. V exteriéroch máte priestranstvo, kde sú prirodzené bariéry, ktoré, samozrejme musíte obísť. Ale keď jasne vidíte, že vám v ceste nič nestojí, je tam voľné miesto a napriek tomu nemôžete prejsť popri dome alebo strome, to je hlúpe obmedzenie, ktoré limituje váš taktický postup. Nepochopiteľné je aj to, prečo sa misia nevyhodnotí ako neúspešná okamžite, keď je jasné, že nemôžete získať požadovaný počet bodov, lebo ste napríklad prišli o veľa mužov. Potom totiž pokračujete zbytočne a musíte si to celé zopakovať. Požadované ani aktuálne skóre sa pritom nikde nezobrazuje, až v záverečnom vyhodnotení, kde už s tým nič nenarobíte. A keby len to, nevidíte ani ikony všetkých vašich postáv a kým na osoby jednotlivo neklikáte, neviete, aký je ich status – či sú zranení, majú alebo nemajú akčné body. Viackrát sa mi stalo, že som na niektorého borca pozabudol a potom som ho nevedel nájsť. Pritom by stačili portréty alebo aspoň značky členov tímu na ploche. Užívateľské rozhranie je teda biedne, respektíve takmer nijaké.

Tactical Combat Department
Tactical Combat Department Chcem prejsť po voľnej ploche popri dome, ale hra mi to nedovolí.
Chcem prejsť po voľnej ploche popri dome, ale hra mi to nedovolí.

Tactical Combat Department Na záchode nič nového.
Na záchode nič nového.

Tactical Combat Department Realistické animácie a fyzika? Tak neviem, čo ten chlapík pod lampou skúša.
Realistické animácie a fyzika? Tak neviem, čo ten chlapík pod lampou skúša.

Na obrazovke ani inde počas misie nie je ani uvedený cieľ - aj keď dobre, vieme, že je vždy rovnaký (až na tú jednu výnimku s bombou) a priamočiary, dostať všetkých teroristov. Zíííív. Skrátka počas postupu nemáte prehľad o ničom, len vidíte, koľký je to ťah, čo vám môže byť jedno, keďže časový limit bežne nemáte, a tak na tom nezáleží. Dokopy jedenásť misií môže zabrať niekoľko hodín a na ich konci nie je vlastne nič. Žiadna záverečná scéna alebo aspoň gratulácia či bilancovanie celého miniťaženia. No ak vám to šlo dobre, zapíšete sa aspoň do top listu najúspešnejších hráčov.

Asi jedinou obstojnou vecou je tu grafika – síce nie najmodernejšia, ale aspoň ju zvládne aj starý počítač, čo je aspoň trochu výkonnejší ako kalkulačka. A celkom k svetu to vyzerá v oboch pohľadoch, ktoré si ľubovoľne prepínate. Ten 3D, respektíve izometrický je štýlovejší, druhý, ktorý je zhora, zas praktickejší, lebo vám nič neprekáža vo výhľade a máte to ako na dlani. Inak môžete využiť čiastočný zoom a rotáciu terénu, čo je fajn. Tu musím dodať, že niekedy je v hre problém s výberom postavy, jednoducho ju neviete označiť a tu práve pomôže prepnutie pohľadu. Okrem toho sa vaši muži na niektorých miestach zasekávajú a nevedia sa pohnúť. Hudba je počúvatelná, dabing obmedzený na zvuky zbraní a tie „psychologické pokriky“.

Tactical Combat Department je zlá hra – obmedzená a hlúpa. Možno by sa postupom v boji chcela podobať klasikám ako UFO: Enemy Unknown, ale nesiaha im ani po členky, už preto, že ani zďaleka nedosahuje patričnú hĺbku a komplexnosť. Aj keď by sme chceli fandiť slovenskému vývojárovi, toto je debakel, ktorý nemôžeme vyhodnotiť dobrou známkou. Fakt, že sa väčšina médií, vrátane českých a slovenských, radšej úplne vyhla recenzovaniu tejto hry, hovorí za všetko. A vy ak chcete niečo v danom štýle, skúste sériu Door Kickers.

napísal uni 25.7.2022
4.0
TACTICAL COMBAT DEPARTMENT