MARVEL'S MIDNIGHT SUNS

MARVEL'S MIDNIGHT SUNS

9.0

Komiksové ikony s odhaleným vnútrom na ťahu

Komiksoví hrdinovia sa od istého času ocitli na výslní vo všetkých druhoch médií. Ako chlapec som mal problém dostať sa ku komiksu, u nás ste našli nanajvýš tak nejaké symbolické na poslednej stránke časopisov. Do filmov sa prebojoval iba netopierí muž, na západe sledovali seriál s Hulkom. Dnes je už situácia iná a na veľkom plátne sú už aj menej známi superhrdinovia, zahral si tam prakticky každý druhý americký herec, v TV na rôznych staniciach môžete kedykoľvek pozerať Spider-mana a všetky tie unikátne postavy sa mixujú v rôznych zoskupeniach. V prípade Marvelu sú to predovšetkým X-Men, Avengeri, ale aj Midnight Suns. Privítajte ich v novej hre zo sveta komiksov.

Tentoraz sa ikony Marvelu pobijú v ťahových súbojoch doplnených kartami, ale ak čakáte čistokrvnú taktickú stratégiu, možno budete sklamaní. Táto zložka totiž v hre predstavuje zhruba polovicu a minimálne toľko, ak nie viac priestoru, zaberá simulácia základne superhrdinov so sociálnymi a RPG prvkami aj prímesou adventúry.  Niečo také by skôr pasovalo k Harry Potterovi pri jeho objavovaní zákutí Rockfortu, zbližovaní sa s priateľmi a čarodejníckymi súbojmi. Ale komiksoví superhrdinovia? No hoci som v prvej hodinke mal určité pochybnosti, napokon musím povedať, že to skutočne veľmi dobre funguje aj so zmesou Marvelovských idolov. Nielenže si s nimi dobre zabojujete, ale ich aj veľmi dôverne spoznáte a zblížite sa s nimi tak, ako azda nikdy predtým.

Len čo sa v hre trochu oťukáte, pričom vám pomôže Iron Man a Doktor Strange, vytvoríte si celkom nového hrdinu. Teda aby sme boli presní, zvolíte si pohlavie, upravíte tvár a účes, ale v skutočnosti začínate ako postava s predefinovanou minulosťou aj naplánovanou budúcnosťou pomenovaná Hunter. Ste dieťaťom démonickej Lilith, ktoré sa postavilo proti svojej matke. Storočia po svojom skonaní vás vyvolali hrdinovia zo spolku Midnight Suns, na čele ktorých stojí nesmrteľná správkyňa – Caretaker, aby ste opäť, tentoraz po ich boku, bojovali proti Lilith. Tá povstala s novou silou a na čele organizácie Hydra, odkiaľ sa na vás pohrnú radoví vojaci, ale aj zdatní antihrdinovia, neskôr démoni, ako aj významné postavy, ktoré podľahli temnej esencii.

Marvel's Midnight Suns
Marvel's Midnight Suns Toto bude parádny zásah kapitánovým štítom.
Toto bude parádny zásah kapitánovým štítom.

Marvel's Midnight Suns Žiadne zľutovanie s nepriateľmi!
Žiadne zľutovanie s nepriateľmi!

Marvel's Midnight Suns Vylepšovanie kariet je dôležité, ak chcete uspieť v pokročilých súbojoch.
Vylepšovanie kariet je dôležité, ak chcete uspieť v pokročilých súbojoch.

Spolok Midnight Suns sa na vás na jednej strane spolieha, no súčasne vám do istej miery nedôveruje kvôli pretrvávajúcim väzbám s matkou, ktorá sa vás snaží získať na svoju stranu. Budete teda musieť preukázať svoju lojalitu a budovať si vzťahy s jednotlivými hrdinami – tými notoricky známymi, ale aj menej známymi, ako je mladá čarodejnica Nico Minoru alebo Magik, ktorej portály okrem iného poslúžia aj na rýchly presun na miesta incidentov v New Yorku a ďalších dvoch lokalitách. No rýchlo zistíte, že ani doterajší členovia spolku nemajú úplne ideálne vzájomné vzťahy, či už je to kvôli generačnému rozdielu, alebo názorom na isté veci. Keď však ide do tuhého, ťahajú za jeden povraz.

Základňou spolku je opátstvo s rozľahlým areálom, ktorý postupne objavujete a spoznávate. V interiéri sú priestory pre hrdinov, kde s nimi komunikujete aj sa pripravujete na misie v teréne. Máte tam vlastnú izbu s posteľou, do ktorej sa ukladáte každý deň a budíte sa s novými povinnosťami a naplánovanými úkonmi. Miestnosť môžete  skrášliť rôznymi doplnkami, ktoré získate ako odmenu alebo si ich kupujete. Podobne si môžete upravovať svoj vzhľad, presnejšie svoju civilnú garderóbu aj kostým, v ktorom vyrážate do sveta. A máte aj svojho miláčika. Je to síce pekelný maznáčik chrliaci oheň, ale Charlie si aj tak obľúbite a radi sa s ňou aj pomaznáte, veď napokon to prispieva k zvyšovaniu jej vernosti aj schopností, ktoré príležitostne využije i v boji.  Podobne je to aj so superhrdinami, ktorých sa pokúšate nakloniť rôznymi spôsobmi, čím sa zvyšuje individuálne priateľstvo, ako aj priateľstvo celého tímu. Odmenou sú skiny, bonusy pre vás aj konkrétne postavy, ale aj tímové kombá v boji.

Už pri bežných rozhovoroch, ktoré prebiehajú veľmi často a potrebujete k nim aspoň základnú znalosť anglického, či iného v hre podporovaného cudzieho jazyka, môžete vhodnými odpoveďami získať pár srdiečok, ktoré zvyšujú levely priateľstva a súčasne vám môžu nahrávať body svetla alebo temnoty. Na základe tých sa vám odomykajú extra schopnosti a balansujete vášho hrdinu. Jednotlivým postavám môžete niekedy poradiť a podľa vašej rady získate patričnú odmenu. Získate aj možnosť polichotiť im a dávať darčeky, ako aj pozývať na súkromné stretnutia, kde sa vedú osobné rozhovory. Je super zahrať si videohru s Peterom Parkerom, rybárčiť s Ghost Riderom alebo sa okúpať s Captain Marvel a spoznávať ich ľudskú stránku. Dohovárať sa dá aj cez špeciálnu sociálnu sieť Superlink. Ďalej sú tu menšie kluby, kde sa stretávajú vybraní hrdinovia s podobnými záujmami - Emo klub, čitateľský a automobilový klub. Tam všade  budujete kamarátstvo, ale aj dostávate bonusy, niekedy aj vo forme kariet so schopnosťami. Práve na kartách sú založené útoky a aktivity v boji, pričom každý hrdina z Midnight Suns má aktívny balíček s ôsmimi kartami, ktoré môžete obmieňať a vylepšovať. Možno však mohol balíček obsiahnuť aspoň desiatku, lebo hlavne neskôr máte dilemu, ktoré z pokročilých kariet zaradiť a ktoré oželieť, keď sú všetky zaujímavé. Súčasne všetkým postavám smiete meniť kostýmy (v Legendárnej edícii sú všetky štandardné odomknuté, inak sa dajú prikúpiť).

V dielni s nákovou, výskumom a pracovnými stolmi u Tonyho Starka a Doktora Strange získate väčšinu kariet extrahovaných zo špeciálnych cievok z misií. Len si musíte vybrať tie, ktoré sú podľa vás najužitočnejšie. Taktiež tam s použitím rôznych esencií skúmate a identifikujete artefakty, používate recepty, vyrábate či rozoberáte (ak sú prebytočné) karty so schopnosťami. Dielňu sa oplatí rozširovať, aby bola variabilnejšia. A hneď vedľa je prístroj na výrobu podporných doplnkov – tiež vo forme kariet. Okrem toho sa oplatí zájsť na cvičisko, kde vám asistuje Blade. Môžete si tam každý deň vybrať jedného hrdinu na tréningový súboj, ktorý je síce automatický, ale zvyšuje priateľstvo a pridáva bonusy pre ostré boje. Po vylepšení tam aj liečite postavám zranenia, ktoré získali v boji. Bežne sa síce po bitke automaticky zregenerujú, ale niektoré rany vyžadujú dodatočnú liečbu, lebo prinášajú postihy. Môžete si tam aj upgradovať karty – z dvoch rovnakých vyrobíte jednu cennejšiu a účinnejšiu. Aj cvičisko sa dá rozširovať a potom tam pribúdajú ďalšie možnosti.

Nápomocná je aj Captain Marvel, ktorá v inej miestnosti spracuje a dešifruje dodané spravodajské údaje a u nej aj naplánujete špeciálne operácie Hero Ops. To sú misie, na ktoré posielate jednotlivých hrdinov a v nasledujúcich dňoch sa generuje automatický výsledok s odmenou. V opátstve môžete aj spoznávať rôzne predmety, napríklad časti výbavy hrdinov vo vitrínach, niektoré veci priamo vziať a kompletizovať si zbierky. Môžu to byť listiny a knihy z knižnice, obrazy, občas malé vzorky esencií. Natrafíte na uzatvorené truhly rôznej ceny, ktoré sa otvárajú tajomnými kľúčmi a väčšinou obsahujú bonusy a kozmetiku. Ďalšie objavy vás čakajú v parku a lese, kam vedie mnoho chodníčkov. Prezriete si sochy, monolity, znamenia, pozbierate byliny a huby, objavíte nové miesta na relax s hrdinami, ale niekedy aj výzvy a tajomstvá. Do niektorých oblastí sa dostanete len po použití správneho božieho slova. Sú štyri a získate ich postupne. Prvé vám umožní rozraziť prechody  na určených miestach v kamenných múroch.

V opátstve a okolí je toho skrátka mnoho, čo sa dá podniknúť. Niekedy to od vás hra priamo vyžaduje, inokedy záleží len na vás, či využijete sprievodné aktivity. Všetko však vedie k progresu, ktorý zahrňuje aj nové pasívne schopnosti a rôzne druhy obojkov, ktoré nosíte na krku a predstavujú formu sily aj magickú ochranu. Vývoj hrdinov a utužovanie ich vzťahov, úpravy kartových balíčkov, získavanie nových informácií, vylepšení a rozšírení, napokon uplatníte v misiách, ktoré odštartujete na taktickom stole. Tam pekne vidíte ikony príbehových a vedľajších zadaní.

Marvel's Midnight Suns
Marvel's Midnight Suns Ghost Rider pri svojom najefektnejšom kúsku v boji.
Ghost Rider pri svojom najefektnejšom kúsku v boji.

Marvel's Midnight Suns Prepojených démonov musíte zabiť v jednom kole, inak všetci ožijú. Mimochodom, Nico tie pruhované pančuchy pristanú, čo poviete?
Prepojených démonov musíte zabiť v jednom kole, inak všetci ožijú. Mimochodom, Nico tie pruhované pančuchy pristanú, čo poviete?

Marvel's Midnight Suns V opátstve a jeho okolí vás čakajú rôznorodé aktivity a rozhovory s hrdinami.
V opátstve a jeho okolí vás čakajú rôznorodé aktivity a rozhovory s hrdinami.

Misiu obvykle predstavuje jeden alebo dva za sebou idúce súboje. Zvyčajne, až na ojedinelé výnimky, do bojov nastupujete s tromi postavami. V príbehových misiách spravidla musí byť váš hlavný hrdina, zvyšná dvojica môže, ale nemusí byť striktne určená. Vo vedľajších misiách je stanovená jedna postava, ktorá velí, zvyšné dve si vyberáte sami s tým, že tam nemusí byť Hunter. Ak ho však aj tak zaradíte, získate po bitke body k priateľstvu so zúčastnenými parťákmi. Je to dobrý systém, ktorý vám na jednej strane dovolí upraviť si bojový tím, na druhej strane podsúva aj hrdinov, ktorých by ste možno nepreferovali, no aspoň sa všetci pekne prestriedajú a využijú. Napokon však aj tak zistíte, že všetky postavy majú niečo do seba, i keď určite budete mať svojich favoritov. Hlavne neskôr, po získaní vyšších levelov, pasívnych schopností a pokročilých kariet, má každý hrdina sortiment zaujímavých schopností, ktoré sa dajú pekne využiť a kombinovať. Obzvlášť keď im dostatočne porozumiete.

Boje môžu spočiatku vyzerať ako strohé a jednoduché. Ale čoskoro zistíte, že opak je pravdou. V skutočnosti sú veľmi komplexné a premyslené. Všetko prebieha v ťahovom režime a s použitím taktických kariet. Ako sme už spomínali, každý hrdina má v balíčku osem aktívnych kariet, v boji, s tromi postavami v tíme, ich teda v základe používate dvadsaťštyri. A sú rozdelené na tri druhy. Útočné zrania nepriateľa, môžu mať sprievodný efekt, ako je ochromenie alebo odrazenie protivníka do iného a generujú jeden bod hrdinstva. Skill karty nespôsobujú priame poškodenie, sú podporné, napríklad liečia alebo zvýšia účinky schopností a tiež generujú hrdinstvo. Oboje sa dajú použiť okamžite. Hrdinské karty prinášajú pokročilé útoky a majú rôzne devastačné účinky. Na použitie vyžadujú dostatok bodov hrdinstva.

V každom kole sa dajú použiť maximálne tri kartové útoky. Súčasne je možné dvakrát vymeniť kartu z tých, čo máte pred sebou. A je dovolená jedna pohybová aktivita. To znamená, že si vyberiete jednu postavu, ktorú môžete ľubovoľne premiestňovať v bojovom priestore. Ostatné sa presunú len vtedy, keď použijú útočné karty, pri ktorých sa automaticky nastavia podľa vzdialenosti cieľov. Neskôr je možnosť použiť k tomu aj podporné jednorazové karty vyrobené v opátstve, ktoré odstránia negatívny efekt, pridajú jeden pohyb a podobne. To je základ, ale v boji je možné ešte kadečo iné. V okolí sú rozmiestnené rôzne objekty – debničky, stĺpy, sudy, trhliny, elektrické rozvodové skrine. Ak máte nejaké hrdinské body, vaši hrdinovia môžu použiť uvedené veci, takže ich zvalia alebo hodia do nepriateľov a spôsobia im ďalšie zranenia. Na toto nie sú potrebné žiadne karty. Dá sa aj nasmerovať útok tak, aby nepriateľ odletel do elektrickej skrine a tá ho na jedno kolo ochromí. Celkovo teda môžete v každom kole útočiť niekoľkokrát.

Marvel's Midnight Suns
Marvel's Midnight Suns Karty pribúdajú každému hrdinovi po nasadení v boji a analyzovaní cievok. Výber je postupne veľmi široký.
Karty pribúdajú každému hrdinovi po nasadení v boji a analyzovaní cievok. Výber je postupne veľmi široký.

Marvel's Midnight Suns Kúpeľ s Captain Marvel  maximálne zintenzívnil naše priateľstvo.
Kúpeľ s Captain Marvel maximálne zintenzívnil naše priateľstvo.

Marvel's Midnight Suns Objekty v teréne umožňujú použiť extra útoky aj bez kariet.
Objekty v teréne umožňujú použiť extra útoky aj bez kariet.

Treba si však pritom aj sledovať polohu svojich hrdinov, aby sa neocitli na mieste, ktoré o chvíľu zasiahne explózia vyvolaná náložou, schopnosťou nepriateľa alebo zásahom z vrtuľníka. Takéto nebezpečné zóny sú označené červenou a keďže nemôžete len tak presúvať všetkých hrdinov, musíte ich presmerovať požívaním ich útočných kariet. Proti vám stoja bežne protivníci, ktorých zlikvidujete jednou ranou, ale aj takí, čo majú líniu zdravia a znesú niekoľko zranení. Niekedy si medzi sebou vyvolávajú podporné schopnosti, kryjú štítom spolubojovníkov, rozdelia sa na viac klonov. Alebo sú prepojení tak, že musíte zabiť všetkých v sieti v jednom kole, inak sa v nasledujúcom kompletne oživia. Hlavnou nepriateľskou silou sú však antihrdinovia, ako je padlý Venom alebo Sabretooth. Môžu sa v boji objaviť v úlohe lídra a vtedy ich musíte zabiť zvyčajne dvakrát. Alebo sa zjavia náhodne v bežnej misii, vtedy majú len jeden život. Samozrejme, používajú špeciálne schopnosti a dajú zabrať. Napríklad Venom znehybní hrdinov temnou hmotou, vtedy im môže pomôcť iný hrdina útokom na túto hmotu.

Boj prehráte vo chvíli, keď sú všetky tri vaše postavy súčasne neschopné boja (mŕtve alebo znehybnené), prípadne keď nesplníte zadanú úlohu. Na základe zvolenej obťažnosti, ktorá sa dá počas hrania meniť, získavate nielen viac skúseností, ale ovplyvní to aj počet možných oživení hrdinov. Na normálnej môžete použiť tri extra karty na oživenie padlých. Zadania robia boje ešte zaujímavejšími. Sú totiž vcelku pestré, na ťahovú stratégiu pozoruhodné. Sú misie, kde stačí pozabíjať Hydra vojakov, ktorí niekedy pribúdajú po vlnách. Keď je pritom nepriateľský antihrdina, pribúdajú neustále, kým neskolíte jeho. Niekedy je úlohou zastavenie vrtuľníka,  ktorý musíte včas zničiť. Inokedy zatknutie agenta, hackovanie terminálov, či ulúpenie zásielok z áut, ktoré však chráni ochranka so štítom. Karty na zatknutie a zobratie zásielky je možné použiť len potom, keď takýmto vojakom rozbijete štít. Inokedy sa protivníci snažia nejaký cenný objekt zničiť a vy im v tom musíte zabrániť, pričom podľa ikoniek viete, kto z nich na cieľ zaútočí. Plus sa objavia aj veľmi špecifické úlohy, ale nechajte sa prekvapiť.

Okrem toho po zabití vybraných vojakov zostávajú extra karty s nejakým bonusovým efektom, ktorý viete použiť – zvýšenie obrany či útoku všetkým hrdinom, pribrzdenie vozidiel s tovarom, ktorý chcete získať a podobne. Môže to byť aj prístupová karta k objektu v okolí s malou doplnkovou odmenou alebo na vypočúvanie umierajúceho, opäť za nejaký bonus. No parádička. Navyše už samotné karty hrdinov sú neraz prešpekulované a využiteľné rôznym spôsobom. Bežné je odrážanie nepriateľov do ich spolubojovníkov a vecí, alebo hrdina zasiahne všetkých v istom okruhu či línii, vytvorí ochranu pre seba a kolegov, pripúta cieľ na jedno kolo. Magik napríklad jednou kartou vytvorí portál, ktorý môže nasmerovať hoci na stĺp a inou kartou s útokom vyvolá druhý portál. Keď zasiahne nepriateľa, jedným portálom vletí dnu a druhým von a rovno na objekt, ktorý ho ešte viac zraní alebo rovno zabije. Absolútnou chuťovkou sú top útoky hrdinov, ako je napríklad ohnivé auto Ghost Ridera, ktoré zvalcuje všetkých protivníkov v určenom smere. A tiež kombá hrdinských dvojíc s peknými efektmi a zábermi na celej obrazovke. No a vplyv majú aj prípravy pred misiou v opátstve a Hunterov obojok. To už je skutočne parádna variabilita v boji a zrazu to už znie zložito, ale nebojte sa, všetko si postupne osvojíte a potom naplno užijete.

Marvel's Midnight Suns
Marvel's Midnight Suns Misiu spravidla plní trojica hrdinov.
Misiu spravidla plní trojica hrdinov.

Marvel's Midnight Suns Obálky komiksov vidíte popri hodnotení po ukončení misie. Ale môžete si vyrábať aj vlastné motívy a umiestniť ich v opátstve.
Obálky komiksov vidíte popri hodnotení po ukončení misie. Ale môžete si vyrábať aj vlastné motívy a umiestniť ich v opátstve.

Marvel's Midnight Suns Výzvy s jednotlivými spriatelenými hrdinami  predstavujú puzzle s limitovanými kartami.
Výzvy s jednotlivými spriatelenými hrdinami predstavujú puzzle s limitovanými kartami.

Čo môže takúto parádnu hru odsunúť od najvyšších známok pri hodnotení? Zlá optimalizácia a technické problémy. Na jednej strane je tu pekná grafika. Možno nie úplne luxusná, ale príjemná, hlavne boje vyzerajú veľmi dobre, obzvlášť keď ich porovnáme s inými ťahovými stratégiami a kartovými hrami. Tu je totiž bojisko plastické, s využitím priestoru, rôznych pohľadov kamery a nepôsobí schematicky. Niekedy sú tam vložené aj krátke prestrihové scény pre efekt, ale nie sú rušivé, skôr naozaj zdôraznia nejaký vydarený útok alebo príchod monštra. Sympatické je aj vyhodnotenie misií s obálkami komiksov. Opátstvo naproti tomu môže pôsobiť skromnejšie, ale stále to nie je zlé. Napokon veľa závisí aj od nastavení, pričom použiť môžete rôzne efekty a technológie, vrátane DLSS a Ray- tracingu. Je k tomu dobrá hudba, vydarené zvuky a obrovské množstvo plne nadabovaných dialógov.

Keby to fungovalo spoľahlivo a bez zbytočných rušení, boli by sme vcelku spokojní. Ibaže to tak, bohužiaľ, nie je. Môžem povedať, že Midnight Suns mi na rovnakej PC zostave fungovalo horšie ako vďaka technickým nedostatkom vykričaný The Callisto Protocol. Hlavným problémom je časté a zdĺhavé nahrávanie, pokles snímkovania a sekanie na miestach, kde sa ani nič akčné či výnimočné nedeje a neukazuje. Tragické je, keď hra pokojne aj na minútu a viac zamrzne pri vstupe do obyčajného menu, či do mikro zóny medzi portálmi do sveta, a potom sa lenivo rozbieha, pričom PC ešte stále priebežne spracúva údaje. Zmena grafických nastavení pomáha len mierne, chyba je niekde inde, nie vo vašom hardvéri. Pravdepodobne to súvisí so zbytočným 2K launcherom, cez ktorý sa spúšťa hra aj na Steame. Niektorí hráči priamo ukazujú prstom na DRM systém ochrany Denuvo. Prízvukujeme, že chceme nápravu, nekazte nám zážitok z hry! Hlavne, keď je aj dosť drahá a navyše dostane Season Pass, ktorý má sám osebe cenovku nového AAA titulu. Hoci je hra s príbehom skutočne masívna a po finále môžete stále plniť vedľajšie misie, budovať si priateľstvá alebo skúsite New Game + a je super, že v DLC pribudnú hrateľné postavy Deadpool, Venom, Morbius a Storm, ale predsa len...

Keď som bol dieťa, mal som veľmi vrúcny vzťah ku komiksovým hrdinom, dokonca som ja sám nejaké komiksy kreslil. Postupne môj záujem do značnej miery upadol, možno aj preto, že teraz je toho už všade akosi priveľa. No práve Midnight Suns vo mne prebudil opätovný záujem o túto kultúru a jej špecifické postavy, s ktorými som sa vďaka tejto hre veľmi zblížil a rád sa k nim znovu vrátim. Simulácia základne „Marvelovcov“ so sociálnou interakciou dobre funguje a ladí s taktickými a originálne poňatými bojmi. Aj keď niektorí hráči by z toho chceli len tú strategickú zložku. Po obsahovej stránke tomu nie je veľmi čo vytknúť. Ale zlá optimalizácia, kolísanie snímkovania a nekonečné nahrávanie zamrzí. Preto so zaťatou Hulkovou päsťou a vystrčenými pazúrmi Wolverina autorov upozorňujeme, že chceme nápravu čo najskôr (vraj už na tom pracujú). No vzhľadom na to, že je to jedna z najlepších hier roka, pri hodnotení sme napokon prižmúrili oko.

Tip: Na zlepšenie chodu hry na Steame môžete skúsiť deaktivovanie 2K launchera podľa nasledujúcich inštrukcií.

napísal uni 14.12.2022
Páči sa mi! (+2)