MFF BRATISLAVA: DEŇ SIEDMY

MFF BRATISLAVA: DEŇ SIEDMY

článok

Vo štvrtok sa premietlo spolu 43 krátkych a celovečerných filmov, z ktorých boli najnavštevovanejšie americký Ples príšer (276 divákov), koprodukčný Ken Park (275 divákov) a Všetko alebo nič (261 divákov). Od prvého dňa sa predalo dovedna 19 647 lístkov. K dnešnému dňu sa na festivale akreditovalo takmer 1 000 hostí , z toho 47 zahraničných.

MFF Bratislava: deň siedmy MFF Bratislava: deň siedmy MFF Bratislava: deň siedmy

V dnešný deň bol festival poctený nevídanou návštevou. Do bratislavského Polusu zavítal Roger Corman. Ide pravdepodobne o najvýznamnejšiu postavu filmového priemyslu, ktorá navštívila MFF Bratislava. Bežnému slovenskému publiku síce toto meno nič hovoriť nebude, ale v USA ide o jednu z najvplyvnejších osôb amerického filmu. Vyprodukoval viac ako 550 filmov, z toho 50 aj osobne režíroval. Vďaka schopnosti vyhľadávať nové talenty, vytiahol z hollywoodskych ulíc do hviezdneho neba množstvo hercov, režisérov, producentov, či scenáristov, ako napríklad Jack Nicholson, Peter Fonda, Robert De Niro, Ron Howard, Charles Bronson, Joe Dante, Francis Ford Coppola, James Cameron, alebo Martin Scorsese. Keďže opis Rogera Cormana sa nedá vtesnať do pár riadkov, Kinema.sk pre vás pripravuje samostatný článok venovaný tejto filmovej veličine.

Dnešný deň som otvoril súťažným filmom Movern Callar. Jeho režisérka Lynne Ramsay na MFF Bratislava už raz zavítala so svojim debutom Ratcatcher, ktorý počas 2. ročníku získal ocenenie Grand Prix. Kritika ju označuje ako jednu z vedúcich osobností novej vlny britských filmárov. Pre svoj druhý film si zvolila adaptáciu románu Alana Warnera, ktorého dej sa odohráva v malom prístavnom meste na západnom pobreží Škótska.

Dvadsaťjedenročnej Movern Callar sa rapídne zmení život, keď sa počas vianočných sviatkov ráno zobudí vedľa mŕtveho priateľa, ktorý jej ešte pred spáchaním samovraždy zanechal list, kreditnú kartu a rukopis čerstvo dopísaného románu.

Režisérka tu pôsobivo znázornila citové rozpoloženie nevyrovnanej hrdinky, ktorá sa rozhodla nekompromisne zmeniť svoj doterajší život predavačky v supermarkete. S presvedčením, že človek musí žiť s tým, čo od života dostane a akceptovať všetko, čo sa mu prihodí vás čaká kvalitná štúdia o osude jedného človeka. Tento film vyhlásila FIPRESCI za najlepší film začínajúceho tvorcu v tomto roku a má slušnú šancu získať jedno z ocenení aj v tohtoročnej súťaži MFF Bratislava.

Druhým výberom bol nemecký film Môj brat upír (Mein Bruder der Vampir) od mladého debutanta Svena Taddickena. Ostávajú 3 dni do narodeninovej oslavy (skoro) tridsaťročného mentálne handicapovaného Joscha, ktorý si ako darček k narodeninám želá „pretiahnuť" priateľku jeho brata Mikea. Medzitým sa o prvý sexuálny zážitok pokúša aj jeho 14 ročná sestra Nic. Príbeh vrcholí v deň osláv, keď sa Mikeova priateľka rozhodne, že Joshove želanie splní.

Tragikomický príbeh jednej (ne)normálnej priemernej rodiny žijúcej na tichom predmestí a o hľadaní lásky. Dôkladné znázornenie charakterov postáv spojené s kvalitnými hereckými výkonmi zapríčinia, že osudy jednotlivých postáv vám nezostanú ľahostajné. Zaujímavými sú aj muzikálové prvky a klipový strih, ktorý režisér vsunul do osudu hľadania lásky mladej Nic. Môj brat upír nám ponúka kvalitnú tragikomickú sociálnu drámu o medziľudských vzťahoch a o hľadaní lásky.

Lahôdkou na záver mal byť kontroverzný film Ken Park. Tvorcovia filmu Kids, ktorý sa miesto varovania pred problémom drog a AIDS stal kultom a vzorom každého divokého teenagera, sa tentoraz zamerali na vzťah medzi rodičmi a deťmi. Dej sa odohráva počas horúcich letných prázdnin v malom odľahlom meste medzi skupinkou teenagerov, ktorý sa oddávajú svojím tradičným dennodenným činnostiam - ráno sa pohádať s rodičmi, potom sa poskejtovať, dať si trochu fetu a samozrejme trochu sexu...

Film prekvapivo realisticky a pôsobivo rozoberá vzťah rodičov a ich detí. Rodičia, ktorí sú evidentne nespokojní sami so sebou prenášajú svoju nechuť k životu na svoje deti. Problém Ken Parku ale nastáva v miestach, kde sa tvorcovia rozhodli film spopularizovať detailami genitálií, či zbytočne dlhými milostnými (porno)scénami, ktoré by mali pritiahnuť čo najviac "úchylného" publika. Ale publikum, ktoré príde na film na základe práve týchto kontroverzných scén pravdepodobne nepochopí celkovú myšlienku filmu a na druhej strane serióznejšie publikum na film nepôjde kvôli spomínaným nechutnostiam.

autor Filip Zbojek 7.12.2002
Meno:
ODOSLAŤ