PRÍSAHA

PRÍSAHA

článok

Nevadský detektív Jerry Black (Jack Nicholson) je v práci  naposledy. Za niekoľko hodín opustí svoju kanceláriu na oddelení vrážd a po večierku na rozlúčku odíde do výslužby. Nečakaný  nález mŕtveho tela osemročného dievčatka však dramaticky zmení sled udalostí. Black sa naposledy vydáva na miesto činu a vezme na seba aj nepríjemnú úlohu oznámiť pravdu rodičom obeti. Tvárou v tvár zdrvujúcemu žialu matky dievčatka potom vysloví sľub, ktorý vyrieši jeho neistotu ohľadom ďalšej existencie mimo policajného sveta a navždy zmení jeho život. Prisahá na svoju dušu, že vraha nájde.

Mladý ambiciózny detektív zanedlho zatkne prostoduchého muža, ktorého videli na mieste činu. Vynútené priznanie však Jerryho neuspokojí a napriek tomu, že je prípad oficiálne uzavretý, pokračuje s posadnutou vytrvalosťou v pátraní. Ako ďaleko bude ochotný pre splnenie svojho sľubu zájsť? A akú cenu za to zaplatí?

Prísaha Prísaha Prísaha

O nakrúcaní:

"Páči sa mi, keď je myšlienka filmu viac o osude než o logike," hovorí Sean Penn. Cítil, že by veľmi rád obsadil do úlohy Jerryho Jacka Nicholsona, už keď čítal román The Pledge od Friedriecha Dürrenmatta: "Práve som sa obzeral po nejakom projekte, na ktorom by som mohol pracovať s Jackom, keď sme dostali práva na sfilmovanie knihy."

"Spoločne sme súhlasili, že príbeh je fascinujúci a jedinečný," podotýka Nicholson, "Nadnesenou témou je, že niekedy sa zlé udalosti týkajú aj dobrých ľudí, ktorí sa snažia robiť správne veci. Je to o ľudskom zápase s malými a veľkými udalosťami života."
"Páči sa mi morálna dvojzmyselnosť prísahy ako takej a spôsob, ako sa jej Jerry snaží splniť. Tento film nie je o vrahovi a zločincoch. Je o detektívovi. Cítim v príbehu problém krízy odchodu do dôchodku," hovorí režisér Sean Penn, ktorého predchádzajúca spolupráca s Jackom Nicholsonom na filme Pomstiteľ bola odmenená celosvetovou slávou, "tento muž prijatím určitej úlohy dodáva svojmu životu zmysel."

K doplneniu Nicholsonovho hereckého výkonu zhromaždil Penn hviezdne herecké obsadenie ako Vanessu Redgrave, Robin Wright Penn, Sama Shepharda a mnoho ďalších.

"Každý deň som pracoval s iným skvelým hercom a premýšľal, čo asi majú v pláne s jeho postavou," pripomína Nicholson. "Kvalita hercov, ktorých Sean zlákal k projektu, je filmovým bohatstvom. Filmom presakuje napätím, ktoré je prevažne dielom kvalitných výkonov hercov. Všetci z nich sú skutočne dobrí."

Nakrúcanie filmu trvalo viac ako rok a pol a prinieslo mnoho výziev a problémov. 55-denný plán nakrúcania vyžadoval inscenácie v období jari, leta a jesene počas zimných mesiacov v Britskej Kolumbii v Kanade. Nepredvídateľné počasie vyžadovalo nepretržitú flexibilitu štábu a hercov.

"Veľakrát sme sa počas noci pripravili na natáčanie scén vyžadujúcich sneh," hovorí producent Michael Fitzgerald. "Skoro ráno sme prišli a ešte než sa stihli natočiť prvé zábery, spustil sa dážď a všetok sneh sa roztopil. Natáčanie niektorých jednotlivých scén bolo veľmi problematické, pretože sme ich pôvodne umiestnili inde. Keď sme prišli na plac o deviatej ráno, všetko bolo v poriadku. Ale akonáhle na miesto prišli všetky nákladné vozy, rozjazdili nám všetok sneh. Museli sme celý štáb odsťahovať o jedenásť kilometrov ďalej a vyššie do hôr, do zimy.

„Bola tam zima,“ usmieva sa Penn. „A boli tam medvede grizly.“
Časť filmu, v ktorom Jerry doručí devastujúcu správu mladým rodičom obete, sa tiež neobišla bez rôznych problémov. Natáčalo sa na morčacej farme, v hydinárni plnej živých vtákov. "Vlastne je takmer nemožné natáčať na takej morčacej farme, zápach je tak intenzívny, že takmer nemôžte dýchať," varuje Fitzgerald. "Nebola to ľahká úloha," dodáva Nicholson, "ale myslím si, že sa to podarilo. Hlavne vďaka Seanovi."

Napriek odľahlosti usadlosti a nepredvídateľnému počasiu si Nicholson stále udržiaval prehľad o svojich milovaných L.A.Lakers. "Zvládol som sledovať mnoho zápasov cez satelit, kým sme však nepracovali príliš dlho."

"Jack je ten pravý človek do tohto prostredia," prezrádza Penn. "Byť s ním je rovnaká radosť, ako pozerať sa naňho na obrazovke."

"Sean je človek, s ktorým budem vždy rád pracovať. Je jedinečný. Má vzrušujúce oči. Jeho filmy  sú ako žiadne iné. A som s ním rád," popisuje Jack Nicholson spoluprácu so slávnym režisérom.

Hlavné úlohy:

Jack Nicholson - Jerry Black
Práca Jacka Nicholsona zahŕňa mnoho veľmi slávnych a úspešných filmov. Je držiteľom troch Oscarov  - za najlepší herecký výkon vo filmoch Lepšie to už nebude a Prelet nad kukučkiným hniezdom, za vedľajší herecký výkon vo filme Cena za nežnosť. Nomináciu na Oscara získal za úlohy vo filmoch Pár správnych chlapov, Česť rodiny Prizziov, Rudi, Čínska štvrť, Posledná eskorta, Malé životné etudy, Bezstarostná jazda.

Ďalej hral v dráme Krv a víno, sci-fi komédii Mars útočí! a opäť stvárnil úlohu astronauta Garetta Breedlovea vo filme The Evening Star (pokračovanie filmu Cena za nežnosť), kde hral po boku Shirley Mac Laineovej. K jeho ďalším filmom patria Batman, Pomstiteľ, Vlk, Hoffa, Čarodejnice z Eastwicku, Poštár zvoní vždy dvakrát, Keď má muž problémy. V roku 1994 bol vyznamenaný Výročnou cenou Amerického filmového inštitútu za celoživotné dielo.

Prísaha Prísaha Prísaha

Robin Wright Pennová - Lori

Jej významná kariéra začala debutom vo filme The Princess Bride, ktorý jej priniesol celosvetový úspech. V roku 1997 získala prestížne uznanie za hlavné úlohy v dvoch filmoch: She´s so Lovely, kde hrala so Sean Pennom a Johnom Travoltom a získala nomináciu Screen Actors Guild Award za najlepší herecký výkon, a za film Loved, kde hrala po boku Williama Hurta, získala za svoj herecký výkon cenu pre najlepšiu herečku na filmovom festivale v Seattli a nomináciu na Independent Spirit Award na filmovom festivale v Toronte.

S Brucom Willisom a Samuelom L.Jacksonom hrala vo filme M.Nighta Shyamalana Vyvolený. Ďalej sme ju mohli vidieť s Kevinom Costnerom a Paul Newmanom vo filme Luisa Mandokiho Správa vo fľaši, v nezávislom filme režiséra Anthonyho Drazena Hurlyburly, kde hrala spolu so Sean Pennom, Kevinom Spaceym a Meg Ryanovou. Ešte predtým, než prijala úlohu vo filme Moll Flanders, hrala spolu s Tomom Hanksom a Sally Fieldovou v hite Forrest Gump a za túto úlohu bola nominovaná na Zlatý Glóbus. Jej ďalšími filmami sú: Hračky, The Playboys, Stav milosti, Pomstiteľ, Denial.

Sam Shepard - Eric Pollack
Pracuje s filmom, v televízii a v divadle. Ako herec hral vo filmoch The Right Stuff (film získal 4 Oscarov: za efekty, strih, hudbu a zvuk), All The Pretty Horses, Operácia: Hacker, Hamlet, Sneh padá na cédre, Prípad Pelikán, Oceľové magnólie, Zločiny srdca, Fool For Love, Paris,Texas, Country, Frances, Days of Heaven.
Za účinkovanie v televíznom seriály Dash & Lilly bol nominovaný na cenu Emmy za hlavný herecký výkon. Ďalej účinkoval v televíznom filme Očistec, jednom z najsledovanejších programov TNT, v The Good Old Boys a Streets of Laredo

Napísal veľa hier, z ktorých najznámejšia je pravdepodobne Buried Child, za ktorú dostal v r.1979 Pulitzerovu cenu.

Mickey Rourke - Jim Olstand
Než sa rozhodol vydať na hereckú dráhu, živil sa boxom. Herectvo študoval v Actors Studiu u Sandry Seacatovej, ktorá ho tiež obsadila do úlohy Eddieho vo svojej inscenácii divadelnej hry Arthura Millera "Pohľad z mostu". V roku 1978 sa Rourke presťahoval do Los Angeles, kde získal menšie úlohy vo filmoch 1941 Stevena Spielberga a Nebeská brána Michaela Cimina. Presadil sa výraznou úlohou v thrillery Žiara tela Lawrencea Kasdana.

Medzinárodnú popularitu mu priniesli výkony v diváckych filmoch: 9 1/2 týždňa, Rok draka a Angel Heart. Z ďalších to boli filmy Bistro, Cena moci, Rumble Fish, Pápež z Greenwich Village, Barfly, Modlitba za umierajúcich, Homeboy, Johnny Handsome, Zmyselná orchidea, Hodiny zúfalstva, Harley Davidson a Marlboro Man, Francesco, Double Teama alebo Coppolovu adaptáciu románu Johna Grishama Vyvolávač dažďa.

Benicio Del Toro - Toby Jay Wadenah

Filmy: Traffic (Oscar 2000 za najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe), Podfu(c)k, Bread and Roses, Cadillac Tramps, Way of the Gun, The Usual Suspect  (Independent Spirit Award za vedľajšiu úlohu), Basquiat (Independent Spirit Award za vedľajšiu úlohu), Phoenix, The Wife, Neľútostný súboj,  Posledný akční hrdina, Robocop 2.

Tvorcovia filmu:

Sean Penn - réžia
Ako herec má na svojom konte viac než 25 filmov za posledných dvadsať rokov. Jeho hereckým debutom bol v roku 1981 film Tabs, režírovaný Haroldom Beckerom. Nasledovalo mnoho ďalších. Za film Mŕtvy muž prichádza bol odmenený na filmovom festivale v Berlíne za najlepší herecký výkon a cenou Independent Spirit Award. V roku 1997 bol ocenený na filmovom festivale v Cannes za herecký výkon vo filme She´s So Lovely. Ďalšia cena pre
najlepšieho herca nasledovala na filmovom festivale v Benátkach za film Hurlyburly, adaptácii hry Davida Rabea zrežírovanou Anthonym Drazanom. Hral vo filme Terrence Malicka Tenká červená čiara a vo filme Woodyho Allena Sladký ničomník, za ktorý bol odmenený nomináciou na Oscara za herecký výkon v hlavnej úlohe. V súčasnej dobe je ho možné vidieť vo filme The Weight of Water
Nedávno sa jeho pracovné nasadenie rozrástlo o vlastnú produkčnú spoločnosť Clyde Is Hungry Films. Produkoval a hral vo filmoch She´s So Lovely, Loved, U-Tum. Napísal, režíroval a produkoval filmy Indian Runner a Pomstiteľ.

autor distribučný list 20.3.2002
  • Prísaha na nekvalitnom nosiči (11.09.2002 1:41:56)
  • Prísaha (29.04.2002 4:25:42)