Tomb Raider

Po DMC tu máme reštart Tomb Raider, ale dobrý reštart...

pridal Re-KeepAway 9.3.2013 o 9:36 pod používateľské recenzie

9.0

Po nie dlhom čase tu máme ďalší reštart série. Pre väčšinu fanúšikov reštarty hru pokazia, ale nie je reštart ako reštart. Príbeh Lary Croft som začal sledovať ešte za čias PS2 a každým dielom som si ju viac obľúbil. Ako správny fanúšik som nebol nadšený keď som sa dozvedel o reštarte, ale dopredu odsúdiť firmu, ktorá robí hry s láskou by bola chyba a v tomto prípade obrovská chyba...

Nadšený z optimalizácie som sa pár hodín po vydaní pustil do dobrodružstva s novou Larou. Nemá síce miery ako jej predošlá verzia, ale na kráse jej to vôbec neuberá. Tomb Raider rozbehnú naplno aj staršie mašinky, samozrejme pokiaľ si vypnete TressFX. Ten vám pohľad na Laru môže spríjemniť avšak za cenu nižšieho FPS. Ja som hru skúšal s TressFX aj bez neho, ale väčšinu hry som sa rozhodol stráviť s hight až ultra detailami a vypnutým Tressom ako low detaily a TressFX. To, že hru rozbehne skoro každý prináša aj nevýhody. Postavy sú spravené krásne to áno, ale prostredie graficky trpí. To si však vyrovnáva správnou atmosférou, ktorá vydrží počas celej hry a nie len prvých desať minúť ako to bolo pri Far Cry 3.  Spomenul som Far Cry, ale nechcem hry porovnávať (našťastie pre FC3). Hry majú spoločné mnohé prvky, ale líšia sa hneď v základných veciach ako žáner hry. Jediné čo ešte z FC3 spomeniem je, že by som Vaasa videl radšej v Tomb Raider ako tam.

Po spustení hry sa mi ihneď zapáčilo rozhranie, ale po chvíľke nastavovania som si všimol ako moc je nepresné a tak som si hru musel pár krát vypnúť kým som začal na ťažkej obtiažnosti. Po krátkej ukážke to všetko začne. Na obrazovke nemáte žiadnu minimapu ani ukazovateľ zdravia a práve preto si môžete vychutnať pravú survivor akciu. Lara mala vždy trochu zvláštne schopnosti a tie má samozrejme aj tu, ale to nemyslím v dobrom. Vadili mi jej krásne no prehnane prehnané skoky a taktiež boli pasáže, kde bola chúďatko zranená, ale keď vyskočila a začala liezť zranenie sa stratilo. Počas hry vám bude spoločnosť robiť v poslednej dobe populárny luk, pištoľ, brokovnica a poloautomatická puška. Každá zbraň má svoje čaro a výhody v danej situácii, taktiež sa dajú vylepšovať za nájdené súčiastky. Okrem zbraní dostane Lara aj rôzne predmety napríklad na lezenie po skalách, alebo lano s ktorým za pomoci luku zvládne mnohé prekážky. Do hry nám vstúpil levelový systém, ktorý sa dá pochopiť predsa je to Larine prvé dobrodružstvo a cestou po ostrove sa naučí a zdokonalí v mnohých veciach.

Tomb Raider nám ponúka možnosť preskúmavať ostrov a hľadať rôzne dokumenty, artefakty alebo už spomenuté súčiastky na vylepšovanie. Ja som túto možnosť naplno nevyužil. Preskúmavať ostrov ma nelákalo natoľko ako v iných hrách, ale je to práve pre príbeh. Približne 12 hodinová kampaň sa so starými Tomb Raiderovkami nemôže porovnávať, ale v dnešnej dobe ide o nadštandard hlavne keď je príbeh tak intenzívny v každom okamihu. Autori pre nás pripravili množstvo prvkov, ktoré nám podávajú v priebehu celej hry a ani na chvíľku som necítil stereotyp. Sme síce len na jednom ostrove, ale sú vňom krásne starodávne japosnké stavby, potom zase vraky lodí a chatrče troskotancov a miestami nájdeme bunkre z druhej svetovej vojny a to všetko nám dopĺňa divočina na okolo. Lara začína ako vystrašené dievčatko a v celej hre sledujeme ako sa učí a vyvíja (alebo lepšie prejavuje) jej osobnosť. Lara však nie je jediná ryba na ostrove a stretávame viaceré postavy, ktoré nemajú moc miesta, ale rozhodne sú dobre spracované. V pozícii záporáka by hru obohatil Vaas (teda keby mal aspoň toľko málo priestoru ako v FC3) v Tomb Raider tu máme vodcu kultu otca Mathiasa. V hre sa sním stretneme len na pár minút takže hodnotiť ho ako zlú postavu sa nedá, len ako nevyužitú a nanešťastie aj súboj sním je nevyužitý a skresaný na 20 sekúnd. Hra zachováva mnohé prvky z predošlých dielov ako je stláčanie správnych tlačítok v správnom okamihu alebo prekonávanie prekážok a mnohé ďalšie. Chýbajú tu však logické hádanky. Narazíme na pár logických úsekov, ale pri ich riešení strávime sotva pár minút a prejdeme na skákanie a boje s nepriateľmi z ktorých hra vyťažila dostatok.

Hru nám môže znepríjemniť len pár vecí a sú to hlavne technické problémy. Sú to veci ako: miestami blbne osvetlenie ako pohybujete kamerou, tiene sú zlé, AI pri stealth za moc nestojí, ale pri prestrelkách je naopak dosť dobrá. Ďalej ovládanie je vizuálne krásne, ale občas som mal problém s jeho nepresnosťou hlavne keď som sa chcel kryť pred streľbou. Keď som už spomenul krytie, tak sa mi nepáči, že nemáme tlačítko na skrčene a krytie, tieto veci robí Lara sama.

Na hodnotenie to vplyv nemalo, ale musím spomenúť, že mi hru kazili české titulky. Zo začiatku mi vadilo farebné rozlišovanie postáv, ale časom som si zvykol. Na čo som si však nezvykol bolo keď vypisovalo zvuk padajíci vody alebo vzdálení šum a okrem toho texty zvykli zmiznúť moc skoro a neboli vždy presné, zmysel to príliš nemenilo, ale nečítal som vždy to čo hovorili.

V Tomb Raider máme prvý krát pribalený multiplayer. Ten vám dokáže dobu strávenú pri hre predĺžiť o niekoľko hodín, ale nie je dosť záživný na to aby ste pri ňom zostali na dlho.

Takže Lara je späť a je krajšia ako bola predtým. Pre mňa je to, aj keď len tesne, najlepší Tomb Raider aký zatiaľ je a už teraz sa teším na pokračovanie. Hra sa posúva ďalej a mnohé prvky vymenila za nové, a keby lepšie dotiahla niektoré technické veci mohli sme mať hru roka už v marci takto ešte necháva miesto pre konkurenciu.

+ Príbeh                   - Väčšie množstvo technických chýb

+ Lara                      - Jednoduchosť logických úsekov

+ Optimalizácia