Call of Duty: Modern Warfare 3

CoD, aka opakovanie je matka múdrosti...

pridal life28 16.11.2011 o 19:54 pod používateľské recenzie

7.5

Gigant, akým je Activision si môže dovoliť čokoľvek. Vydávajú hry rôznych žánrov no Call of Duty patrí určite na vrchol rebríčka záujmu, o ktorý sa firma opiera. Call of Duty, tak skvelá herná séria, tak nenávidená, séria, ktorá trhá predajné rekordy a hnevá skutočných hardcore hráčov. Z CoD sa stal fenomén, zapísaný v Guinnessovej knihe rekordov, niečo, čo na jednej strane výrazne ovplyvňuje herný priemysel a na strane druhej, niečo opovrhované.

Activision sa rozbhodli, že Call of Duty budú vydávať každý rok, hneď po vydaní Modern Warfare 3 oznámili ďalší diel, naplánovaný na rok 2012. Recenzia ale rozoberie aktuálny diel, pokračovanie príbehu modernej vojny, ktorý bol založený v roku 2007. Modern Warfare 3 sleduje príbeh Makarova, ruského teroristu, ktorý sa snaží presadiť svoju ruskú národnosť po celom svete. Samozrejme násilím, vraždami, únosmi a zbraňami hromadného ničenia. Príbehu ale zodpovedajú dôležité osoby, Soap Mctavish, kapitán Price a Yuri, za ktorých si zahráme v najnovšom diele série. Príbeh pokračuje presne tam, kde Modern Warfare 2 skončil, takže svetové nepokoje nekončia.

Okrem spomenutých postáv budeme sledovať postup vojenských jednotiek Spojených štátov, ktorí tiež hrajú v celej zápletke dôležitú úlohu. Príbeh je ale ucelenejší, ako v poslednom pokuse v Black Ops, a zdá sa, že si Infinity Ward, Sledgehammer alebo Raven štúdiá konečne vybrali správneho človeka, ktorý im príbeh zacelí do finálnej podoby. Znova sa ocitneme na viacerých miestach sveta, kde práve prebieha tretia svetová vojna, alebo miestach, kde svoje plány proti Makarovovi realizujú práve Soap a Price.

Nič iné, ako svetové potulky od CoD sme nemohli ani čakať, zavítate do New Yorku, Paríža, Londýna, Berlína, Afriky, zamrznutej ruskej Tundry, a dokonca aj do Čiech. Chválim spracovanie jednotlivých úsekov, a aj keď veľa priestoru pre pohyb nie je, vždy zistíte, v akej lokalite sa nachádzate. Česko ukazuje svoj Karlov most, Národní banku investic a bojovať s vami bude celý oddiel českých vojakov, ktorý sa postavia ruskej nadvláde. Nikdy som nevedel, že Antonín Vanek je tak skvelý strelec.

Koncept hry ostal presne rovnaký, ako predchádzajúce tri diely série. Ak by ste hrali MW2 a Modern Warfare 3 za sebou, ani nezpoznáte, že to je nová hra, keby vás na to neupozornilo logo. Datadisk ku MW2, ktorý práve recenzujem ale ponúka niekoľko vylepšení. Tak už to ale v datadiskoch alebo patchoch býva. Budeme síce menej jazdiť na ovládateľných vozidlách, no 6 hodinová kampaň nám znova ponúka nabúchanú akciu, filmové podanie, rýchly spád a neuveriteľné momenty, ktoré sa nikde inde nevidia, a práve tie sú jadrom Call of Duty série.

Autori neodbočili od svojich dokonalých filmových scriptov a práve preto si nemôžu dovoliť vám dať voľnosť. Celou hrou sa totiž vláčite za niekym, kto má nad sebou označenie Follow a je jedno, aká rozľahlá je mapa. Väčšinou maximálne 2 metre. Pre dokonalý zážitok z akcie ako stvorené, pre účastníka herného sveta nemysliteľné. Celú hru som mal pocit, že som len nasledovník a nie hlavná postava príbehu. Príjmate rozkazy, nasledujete niekoho a rýchla akcia vám ani poriadne nedovoľuje vnímať, čo sa vlastne okolo deje. Škoda, neustály prísun nepriateľov posúva dejovú linku na zadnú koľaj a pritom by som rád vedel, o čo v hre ide. Nie že by som nevnímal, no väčšina hráčov sa snaži jednoducho prestrieľať na koniec. Na úplný koniec hry, ktorý je znova veľmi emotívny a zaujímavý.

Dej sa odohráva dokonca aj počas načítavacej obrazovky, čo je tiež na dve veci. Niekto pauzu využije na navštívenie toalety, tí rozumnejší si vypočujú rozhovory hlavných protagonistov, ktorí práve preberajú plán ďalšej misie. Obranné línie v New Yorku, potápačská operácia pod ponorkou, šikmá veža v paríži a čerešňou na torte je misia podobná tej pamätnej letiskovej, No Russians, kedy sa stávate doslova neporaziteľným. Activision disponuje tímom, ktorí presne vie, ako majú vyzerať akčné momenty. Ani do víťahu nenastúpite bez toho, aby do šachty nevletela RPG, ktoré mimochodom lietajú ako včely na med.

Ovládanie je taktiež nezmenené, problém ale nastal s mojou hernou myškou. Hre nesedel software, pod ktorým myš bežala a keďže je ovládanie prispôsobené gamepadu na konzolách, tento problém mi dosť komplikoval hranie, a utekanie kurzora sa nedalo nijako ovplyvniť. Dúfam, že to opraví jeden z patchov, ktorý sa na steame objavia. Herné mechanizmy netreba popisovať, nájdete ich v recenzii na staršie produkty značky CoD.

Niekto bude argumentovať, že Modern Warfare 3 prišiel s mnohými novinkami. Všimol som si to aj ja, no nie je možné, aby to niekto považoval za vylepšenie, ktoré má hre zdvihnúť hodnotenie. Nasledujúce veci predsa mali byť už v prvej hre a to, že je to len akousi opravou pokladám skôr za patch, ako za novinku v hre. Príkladom sú variabilné skripty, ak niektorý script predbehnete, hra zareaguje buď jeho zrušením, alebo jeho náhradou, čo tiež nie je žiadna výhra. Hrubé prekročenie skriptu znamená smrť, preto sa treba držať pri zadku svojho spoločníka. Práve preto som sa v kampani tak nebavil, ako napríklad pri Modern Warfare 2, no stále to bola brutálna, rýchla a akčná jazda od začiatku do konca. Navzdory všetkému tento systém funguje skvele a existuje len málo technických nedokonalostí, ktoré by ho narušili.

Multiplayer tiež nepriniesol veľa nového, a okrem Elite služby (na PC ešte nie je spustená, preto ju nepopíšem), ktorá sústreďuje vaše dosiahnuté výsledky pribudli len Killstreaky. Myslím, že o nich netreba veľa hovoriť, CoD je o využití možností nazbieraných killov. Predator alebo helikoptéra s guľometom znova využiteľné ako podpora zo zálohy. Znovu desiatka zbraní a ďalšie početné vylepšenia, ktoré zlepšia schopnosť vystreliť. Modern Warfare 3 sa nesie v duchu rýchlej multiplayerovky, tak ako to už býva zvykom, a balíček obsahuje 16 máp na niekoľkých módoch.

Nechýbajú ani spec-ops misie, ktoré sa dajú hrať v kooperácii alebo osamote, čo už nie je taká zábava. Vedľa scpec-ops nájdete rovnocenný survival mód, boj o prežitie v nekonečných vlnách nepriateľov. Kooperatívna hra má vlastný systém ocenení a povýšení, ktorý sa zobrazí na konte COD: Elite služby. Keď to zhrniem, CoD multiplayer zachováva rovnaký ojazdený koncept s novými prídavkami, balíček máp a kooperatívnych možností.

Nového enginu sa nedočkáte a pri pohľade na promo videá je jasné, že ide o rovnaký vzhľad ako v starších dieloch. Ak ideme hovoriť o drobných kozmetických úpravách, spomeniem oheň, na ktorý sa konečne dá pozerať. Inak nás Activision a jeho celý tým vývojárov (dokopy štyri štúdiá) vodí za nos tým, že celú hru jednoducho zkopíruje. Skopírované sú všetky animácie, ktoré je v hre vidieť, efekty a čo je drzosť, niektoré budovy z Modern Warfare 1. Sklad, v ktorom sa odohráva jedna zo stealth misií v MW1 sa záhadne objavuje aj v Afrike, v Modern Warfare 3. Skopírované animácie postáv si zase všimnete v misii, kedy máte ovládať čln obkolesený bombardovanými loďami. Priposratý beh vojakov je tiež na zaplakanie. Do diaľky tiež radšej nepozerajte, optimalizácia si vyžiadala daň, preto v pozadí scenérie uvidíme len nalepené fotky s nízkym rozlíšením. Čo treba pochváliť sú tiene, ktoré sú v CoD štandardne znova veľmi ostré a dotvárajú atmosféru.

Ak by sme hodnotili grafickú stránku hry, nie je čo dodať, je proste úžasná (joke, rok 2007). Teraz vážne. Engine by si naozaj zaslúžil upgrade za nahrabané peniaze, ktoré Activision za tie roky predajov série CoD získal. Hra aj napriek minimálnemu upgradu vyťažuje herný stroj viac, ako predchádzajúci diel. Tentoraz som netestoval na obvyklej zostave, ako pri ostatných recenziách, ale na notebooku. Framerate bol dosť kolísavý, aj keď sa dá vlastne zamknúť na učitú hodnotu. Môžem ale povedať, že Bad Company 2 vyzerá pri rovnakom framerate podstatne lepšie. Čo sa týka deštrukcie, žiadna neexistuje, všetko sú to scriptované momenty. Naopak, nepriatelia reagujú presne na miesto, kde ich strelíte.

Zvuky zbraní klasicky kopírujú jedna druhú. Samopaly totiž majú jednotný zvuk, pozmenený v rôznych výškach. Ďalší zvuk majú rotačníky, ďalší je nahraný pre pištole a klasický cengavý zvuk granátu sa tiež od CoD2 nezmenil. Aj takmer všetky zvuky z vysielačky som už niekde počul, vývojári si nedali ani toľko námahy, aby animovali ústa, takže ak vám parťák niečo hovrí do vysielačky, snáď komunikuje telepaticky, lebo ústa sa mu ani nepohnú. V českej misii som si všimol, že češi sú dabovaní rusmi! Hrozné okolité zvuky ale nahradí perfektný soundtrack, ktorý pri tak epických scénach sadne ako mucha na lep. Je proste skvelý a práve hudba robí scény ešte filmovejšie. Za takú orchestrálnu lahodu by sa nehambil ani Hans Zimmer.

Čo to Activision vlastne predáva? Prídavok ku Modern Warfare 2, alebo ďalší plnohodnotný diel? Len ďalšiu kravu, z ktorej sa dajú dojiť peniaze, alebo niečo, čo uspokojí všetky potreby konzumných hráčov? Nech si každý vyberie sám, Call of Duty: Modern Warfare 3 ale neprináša nič nové a končí tam kde začal. Audiovizuálna kvalita ostala nezmenená, multiplayer vcelku rovnaký, no akčné rozprávanie príbehu a hudba zase tvoria solídnu kampaň bez konkurencie. Fanúšikov určite bude zaujímať zavŕšenie príbehu kapitána Pricea a Soapa a laik zase ochutná čaro pravej strieľačky, v ktorej sa zahrá na terminátora, okolo ktorého lietajú rakety.

Mne autori za recenziu nezaplatili, preto ztrhávam z očí ružové okuliare a pozriem sa na realitu takú, akou naozaj je. CoD: Modern Warfare 3 je rovnaká hra akú sme hrali v roku 2009, dostávame sa ale na nové miesta, zažívame ešte výbušnejšie scény a počítame ranky a killstreaky, ktoré sa dajú v nezmenenom multiplayeri nazbierať. Žiadne prevratné vylepšenie a použitie materálov zkopírovaných zo starších hier tiež na reputácii nepridá. Kto chce akčnú a rýchlu jazdu od začiatku do konca, nech sa predsa do CoD pustí, kto čaká niekto viac, niečo nové, mal by sa obzrieť inde.

Plusy:  - solídna kampaň a skvelé momenty

- orchestrálna hudba

- lokality a ich vizuálne spracovanie