KINO 2006: STE PRIPRAVENÍ NA BOOM?

KINO 2006: STE PRIPRAVENÍ NA BOOM?

článok

Zdá sa, že slovenskému kinu a kinoreklame sa blýska na lepšie časy. Aj napriek klesajúcej návštevnosti kín a zábavy pred televízormi môže byť kino opäť novou príležitosťou. Prečo?

Rok 2005 z hľadiska návštevnosti kín príliš optimizmu nedával. Vlani sa totiž v slovenských kinách predalo 2 155 395 lístkov, čo predstavuje medziročný pokles o viac ako 600 000 kusov! Pokles návštevnosti kín však nie je len slovenským špecifikom, ale aj súčasným trendom na celom svete. „Televízia je silným súperom, proti ktorému sa dá len ťažko bojovať. Dnes sa všetko prispôsobuje domácemu divákovi. Len 4 mesiace trvá, kým sa film z kín dostane do predaja na DVD. Často si divák film pozrie radšej požičaný na DVD, ako by mal ísť do kina. Televízii trvá približne 2 roky, kým získa práva na odvysielanie filmu z kín,“ konštatuje Peter Konečný, šéfredaktor internetového servera Kinema.sk. Tieto slová potvrdzuje aj PhDr. Dagmar Krepopová, PR & Promotion manager distribučnej spoločnosti SPI International: „Áno, podľa posledných výsledkov má Slovensko v Európe smutné prvenstvo v poklese návštevnosti kín. V roku 2005 je to viac ako 20 %. Hlavnou príčinou poklesu návštevnosti bola predovšetkým ponuka filmov, ktoré nedokázali prilákať dostatočné množstvo divákov. Túto situáciu tiež výrazne ovplyvňuje aj ekonomická situácia a zlý stav kín v menších mestách. To sa však postupne mení k lepšiemu.” Podľa Petra Konečného treba hľadať za poklesom návštevnosti skôr našu rastúcu pohodlnosť. „Ľudia v súčasnosti už necítia takú potrebu chodiť do kina ako kedysi. Je to pre nich ďaleko a stojí to peniaze. Veď vlani kiná ponúkli celkom úspešné tituly, ako sú napríklad Madagascar, Harry Potter, Alexander Veľký, Vojna svetov, Sin City či Star Wars,” konštatuje Peter Konečný. Má šancu tohtoročná ponuka prilákať viac divákov?

Kino 2006: Ste pripravení na boom?

Kinohity 2006

„Koncom februára sme do kín uviedli animovanú akčnú komédiu pre všetky vekové kategórie s názvom „Karcoolka - Skutočný príbeh o Červenej čiapočke“. K ďalším filmom naprogramovaným aj pre multiplexy patrí čierna komédia „Univerzálna upratovačka“ s Rowanom Atkinsonom, „Dôkaz“ s Anthony Hopkinsom a Gwyneth Paltrow, „Sexi Pistols“ s Penelope Cruz a Salmou Hayek, či „Match Point - Hra osudu“ od Woodyho Allena. Do konca roka plánujeme uviesť výpravný historický film „Posledná légia“, ktorý sa natáčal aj na Slovensku, triler „Hannibal 4“, ktorý je pokračovaním kultovej série, i novú animovanú rozprávku „Asterix a Vikingovia“,“ predstavuje ponuku SPI International jej programový riaditeľ Anton Ondrejka. Iný distribútor, Continental film, s. r. o., v najbližšom čase do našich kín uvedie napríklad tohtoročný český hit „Ako sa krotia krokodíly“ a pripravuje tiež americký film „Syriana“, „Firewall“ s Harrisonom Fordom alebo film „V ako Vendetta“ s Natalie Portman – uviedol pre Stratégie konateľ spoločnosti Anton Drobný.

Multikiná pribúdajú

V oblasti výstavby nových či prevádzkovania súčasných kín sa na Slovensku situácia dramaticky mení. Nie ani tak v oblasti jednosálových kín v menších mestách, ako najmä v oblasti multikín. V roku 2004 pribudlo k dvom bratislavským multikinám jedno v Trnave, koncom roka 2005 v Poprade a Trenčíne. Zvyšných šesť multikín sa bude otvárať priebežne a do konca roka 2007 by mali multikiná existovať v 9 slovenských mestách. Jednou z najočakávanejších udalostí bude tiež otvorenie nového Multikina Metropolis s kapacitou až 1 924 miest, ktoré bude súčasťou medzinárodného obchodného centra Eurovea na dunajskom nábreží v Bratislave. Jeho otvorenie je naplánované na jeseň v roku 2008. Nové Multikino Metropolis bude súčasťou obchodných priestorov s miestami na oddych a zábavu s rozlohou 55 000 m2.

Návštevnosť kín s ich charakterom, kvalitou i službami priamo súvisí. Anton Drobný je presvedčený, že ak ide o kvalitné kino, jeho návštevnosť neklesá. „Príkladom môže byť Trnava. Trojsálový multiplex dosiahol nárast divákov o cca 30 - 35 000 za rok. Alebo multiplex Aupark a Polus v Bratislave. Spolu s multiplexom SONYcineMAX v Trnave dosiahli v roku 2005 viac ako milión divákov! Je to približne 50 % z celkovej návštevnosti. Čiže do dobrého kina diváci chodia. Prvé výsledky za január 2006 ukazujú zvýšenie skoro o 60 000 divákov oproti roku 2005. Trend vo februári tiež ukázal zlepšenie. Podľa plánovaných premiér možno predpokladať zvýšenie návštevnosti o cca 30 - 40 % oproti roku 2005 spolu so zvýšeným záujmom o kinoreklamu. V tomto roku predpokladáme jej rast o cca 30 %,“ dodáva Anton Drobný. Podobné prognózy majú aj v SPI International: „Tento rok považujeme za prelomový, výhľad noviniek na rok 2006 je veľmi atraktívny. Štart nových multiplexov po celom Slovensku je tiež predpokladom na prilákanie množstva divákov. V roku 2006 predpokladáme rast návštevnosti okolo 30 % a veríme, že celková návštevnosť prekoná hranicu 3 000 000 divákov,“ hovorí Dagmar Krepopová.

Kino 2006: Ste pripravení na boom?

Čo v kine?

Ako sú na tento vývoj pripravení predajcovia reklamy v kinách? Čo nové na tento rok pripravujú? Podľa slov Ing. Miloša Harminca, Sales Managera spoločnosti Screenvision Slovakia, najväčšieho predajcu kinoreklamy, bude táto firma zastupovať nové multiplexy. Podľa jeho slov otvorením nových multiplexov vznikajú príležitosti mimo Bratislavy obojstranne pre kinodivákov i zadávateľov reklamy. Tí už dlhšiu dobu majú záujem zasahovať viac divákov aj v iných regiónoch Slovenska a nové multikiná sú na to vhodnou príležitosťou. Pre ľudí žijúcich mimo Bratislavy je spoznanie multikín v obchodných centrách niečim úplne novým a prináša štýl zábavy, na aký neboli doteraz zvyknutí. „Očakávania rastu návštevnosti a s ním spojený rast výdavkov do kinoreklamy je preto opodstatnený. Predpokladáme, že naše portfólio - 61 kín s pokrytím celej SR a všetky multiplexy ktoré ešte budú otvorené - bude v najbližších 2-3 rokoch rásť približne o 15% ročne. Kinodivák patrí k typu ľudí, ktorí sú cieľovou skupinou pre takmer každého zadávateľa reklamy. Ide o skupinu mladých a aktívnych, ktorí radi skúšajú nové veci, sú značkovo orientovaní a vysoko kúpyschopní. Kinodiváci dostávajú posolstvo od zadávateľa na veľkom plátne, čo má výrazný vplyv na vysokú zapamätateľnosť. Zadávateľ má tiež možnosť podporiť onscreen reklamu s offscreenovými aktivitami, napríklad podporiť premietaný spot po skončení predstavenia samplingom, čo výrazne zvyšuje efektivitu kampane,“ dodáva Miloš Harminc.

Rok 2006 hodnotí ako prelomový aj Peter Fialka, riaditeľ spoločnosti Boomerang Media, exkluzívny prevádzkovateľ indoorových reklamných plôch v kinách. „Konečne sa začína s otváraním kín aj mimo Bratislavy. Práve ich nedostatok bol brzdiacim faktorom rozvoja kinoreklamy na Slovensku. Offscreen bol doteraz chápaný len ako doplnok k masovým médiám. Tento rok sme preto ceny ponechali na úrovni roka 2005. Ľudia si nájdu cestu do nových multiplexov, tým sa aj offscreen stane pre zadávateľov atraktívnejšou formou. Už dnes sú v našej sieti okrem multiplexov v Auparku a Poluse aj multikiná v  nákupných centrách v Trnave, Poprade a Trenčíne. Predpokladáme, že v roku 2007 – práve z dôvodu etablovania nových multiplexov na trhu - dôjde k zvyšovaniu cien týchto plôch,“ myslí si Peter Fialka.

Pre kinoreklamu by mal byť rok 2006 prelomovým. Nové priestory i ponuka filmov by mala vrátiť divákov do kín. Pre zadávateľov je to príležitosť, ako nekonvenčne komunikovať, a to omnoho pestrejšími formami, ako sa na prvý pohľad može zdať. Kino predsa môže byť priestorom pre celý rad nových komunikačných foriem od product placementu, eventov až napríklad po sampling. A to rozhodne stojí na zamyslenie!

Kino 2006: Ste pripravení na boom?

ANKETA

• 1. Ako ovplyvní vznik nových multiplexov aktivity vašej spoločnosti?
• 2. V čom vidí vaša spoločnosť výhody kina ako reklamného média?
• 3. Aké formy kinoreklamy vaša spoločnosť najviac využíva?
• 4. Ako sa podľa vás bude vyvíjať trh kinoreklamy na Slovensku?

Peter Tóth, Corporate Affairs Manager, Orange Slovensko
1. To bude závisieť výlučne od našich aktuálnych komunikačnych cieľov, ako aj od toho, čo nám kiná dokážu v tejto oblasti ponúknuť.
2. Kino je vhodným médiom pre imidžové kampane a vizibilitu značky. Jeho výhodou je presná demografická a regionálna cielenosť, vnímavosť cieľovej skupiny a zapamätateľnosť reklamy.
3. Využívame prevažne onscreen reklamu. Pri vývoji výdavkov uvidíme, či sa v najbližších rokoch negatívny trend v počte návštevníkov zmení a či sa počet ľudí navštevujúcich kino zvýši.

Michaela Slaninová, Media Manager, T-Mobile Slovensko
1. V prípade, ak kiná poskytnú dostatočnú alternatívu za iné médiá, je možné, že sa mierne naše výdavky do kinoreklamy zvýšia.
2. Kinoreklamu nemôžete prepnúť, veľkosť “obrazovky” poskytuje možnosť zvýšenia impactu. Vďaka selektovanej cieľovej skupine vzniká možnosť špeciálnej komunikácie, t. z. zaujímavé prostredie a priestor na interaktivitu s publikom.
3. V najväčšej miere sme v minulom roku využili onscreen. Išlo o špeciálnu imidžovú komunikáciu v multiplexe Palace Cinemas, ktorá v aktualizovanej forme prebieha až doteraz. 3D formu komunikácie sme zatiaľ neyvužili.

Petra Magalová, Media manager, T-Com
1. Otvorením multiplexov predpokladáme ukončenie nepriaznivého vývoja návštevnosti kín na Slovensku a tým aj väčší záujem inzerentov o kiná. Trend vývoja výdavkov na kinoreklamu našej spoločnosti je rastúci.
2. Máme možnosť zasiahnuť kvalitnú cieľovú skupinu s nadpriemerným príjmom. Na kinoreklame oceňujeme kvalitu reprodukcie reklamy a prostredie s vysokou úrovňou vnímania recipientov.
3. Vo väčšej miere využívame onscreen reklamu, ktorú dopĺňame offscreen možnosťami. Formáty sa snažíme adaptovať prostrediu a cieľovej skupine. Komunikačný štýl značky T-Com je filmový a toto prostredie nám dáva možnosti ho ešte viac rozvíjať.

Článok je prevzatý z mesačníka o marketingovej komunikácii STRATÉGIE.

KASKADÉR
[RECENZIA ]