THE FIRST SLAM DUNK

THE FIRST SLAM DUNK

8.0

Filmová recenzia

Športové anime nie je žiadna novinka a je to už dekády pomerne populárny subžáner. Ak niektorí z vás poriadne zalovia v pamäti, možno si spomenú na koprodukčný anime seriál Šampión, ktorý kedysi u nás vysielala verejnoprávna televízia. Podobných futbalových anime seriálov je mnoho a aj u nás si užili istú mieru popularity. Basketbalové anime však k nám veľmi neprenikli, pritom sú vo svete tiež veľmi populárne a dôkazom je aj séria Slam Dunk. Tá začala ako manga v roku 1990, neskôr sa dočkala seriálového spracovania a aj niekoľkých filmov. Ten najnovší prišiel minulý rok a teraz sa dostáva aj do našich končín.

The First Slam Dunk je produktom animačných štúdií Toei Animation a Dandelion Animation, pričom si s ním skúsený Takehiko Inoue strihol svoj režisérsky debut. Vytvoril Slam Dunk a odvtedy bol súčasťou každej inkarnácie, no nikdy nie ako režisér. Okrem réžie sa v prípade tohto filmu podpísal aj pod scenár.

Aj napriek bohatej histórii značky Slam Dunk je film vhodný skôr pre ľudí, ktorí ju zatiaľ nepoznajú. Berie známe postavy a tému, avšak stavia okolo toho úplne nový príbeh, kde dokonca hlavnú postavu manga a seriálu odsúva na vedľajšiu koľaj. Stále je pre dej kľúčová, avšak toto je osobný príbeh niekoho iného. Je to možno trochu odvážny krok, zahodiť tak bohatú históriu a vytvoriť niečo nové, no na druhej strane sa film otvára novému publiku a stále dokáže osloviť aj to pôvodné.

Hanamichi Sakuragi je tak na vedľajšej koľaji, mladý Ryota Miyagi sa stáva hlavnou postavou a rozpráva nám svoj príbeh. Ten je doplnený niekoľkými ďalšími postavami, kde v rámci stredoškolského basketbalového tímu z Shohoku vidíme tradičné archetypy – drsný kapitán tímu, namyslená hviezda, trojkový špecialista. Postavy, aké poznáte aj z iných filmov, avšak tu sa im Inoue rozhodol dodať trochu pochybností o sebe samých, čo do deja prináša niečo svieže. Rovnako ako fakt, že aj keď sú spoluhráči, nie sú priatelia, takže je postarané aj o zaujímavú dynamiku medzi postavami.

Anime ako žáner je zaujímavý tým, ako pracuje s časom. Je bežné, že seriály naťahujú jednu bitku aj na niekoľko epizód. No a The First Slam Dunk je celý o jednom zápase, pritom ale trvá cez dve hodiny. Tento zápas ale nie je dôležitý kvôli výsledku. Už od úvodu viete, že to dopadne ako vždy – tesným víťazstvom hrdinov v samotnom závere. Toto nie je žiaden spoiler, takto to jednoducho v športových filmoch vždy funguje.

The First Slam Dunk

Zápas tu je len na pridanie dynamiky do inak dramatického deja. Príbeh je rozprávaný anachronicky a do zápasu vkladá flashbacky hlavne do minulosti mladého Ryotu. Toho v minulosti postretla obrovská tragédia a nevie sa s ňou vyrovnať nielen on sám, ale ani jeho okolie. Basketbal je preňho cesta, ako čeliť tejto traume. Vidíme ho na základnej škole, vidíme jeho stretnutia so spoluhráčmi, jeho rodinné problémy a aj zlé rozhodnutia.

The First Slam Dunk je basketbalové anime, ale o basketbal tu vlastne ani veľmi nejde. Je to rodinná dráma, v ktorej je basketbal prostriedkom rozprávania deja a jeho rámcovania na udalosti v minulosti. Niektoré flashbacky sú vyslovene dramatické, rozdúchajú sa v nich konflikty. Iné sú zase introspektívne, lepšie spoznáte Ryotu, ale aj ďalšie postavy. No a sú tu aj akoby len poetické flashbacky, ktoré ponúkajú pauzu od osobného príbehu aj basketbalovej akcie a chcú ukázať len niečo pekné. Napríklad pomalú scénu, kde vynikne pekná ručná animácia.

The First Slam Dunk

Film kombinuje dva prístupy k animácií, ktoré sa striedajú podľa toho, čo práve sledujete. Príbehové scény, dialógy, flashbacky, ale aj pozadia počas basketbalového zápasu sú klasická 2D ručná práca. Výrazne sa líši od manga a anime Slam Dunk, ale stále je to relatívne bežný štýl. Animácia je pekne detailná, postavy majú charizmu, farebná paleta je skôr chladnejšia a menej sýta, čo je zaujímavý umelecký prístup. Rovnako je dosť netradičný.

Počas basketbalového zápasu sú scény tvorené CGI technikou. Sú tak viac trojrozmerné, čo zvýrazňuje dynamiku, fyzikalitu a akciu, aby basketbal pôsobil chytľavo, malo to šťavu, no stále aj nádych realizmu. Slam Dunk je stále uzemnený anime zážitok, kde neuvidíte žiadne „orlie strely“ a podobné veci. Spočiatku si možno musíte na striedanie dvoch štýlov animácie trochu zvykať, ale v konečnom dôsledku to umožňuje scénam vyniknúť, či sú pomalé alebo dynamické.

The First Slam Dunk

Dabingové obsadenie je kvalitné, herci sa svojich postáv zhostili dobre a vdýchli im život. Fanúšikov pôvodného Slam Dunk anime seriálu však možno trochu sklame, že tu nebudú počuť staré známe hlasy. Všetky známe postavy sú totiž dabované novými hercami. Ich hlasy môžete poznať z iných známych anime, ako napríklad Naruto, Ghost in The Shell: Stand Alone Complex, One Piece a iných.

Nemusíte byť fanúšikmi Slam Dunk série, aby ste si nový The First Slam Dunk užili. Rovnako nemusíte byť ani fanúšikmi basketbalu. Je to v prvom rade príbeh o vyrovnávaní sa s tragédiami a traumami. Je o ceste k akceptovaniu toho zlého, čo sa nám v živote deje. No a je tiež o hľadaní samého seba. Nie je revolučný. Je to vlastne príbeh, akých ste už videli mnoho. Ale stále to budú príjemne strávené dve hodiny, ktoré vám ubehnú veľmi rýchlo a nudiť sa nebudete.

The First Slam Dunk (Japonsko, 2022, 124 min.)
Réžia: Takehiko Inoue. Scenár: Takehiko Inoue. Hlasy: Ben Balmaceda, Luis Bermudez, Paul Castro Jr., David Cui Cui, Abby Espiritu, Masaya Fukunishi, Aaron Goodson ...

autor Matúš Štrba 15.8.2023